(mobiele) airco?

23-03-2011 16:00 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
De zomer komt er weer aan en met een beetje pech wordt hij weer net zo warm als de vorige. Ik kan erg slecht tegen de hitte en slaap bovendien onder een plat dak. het wordt dan dus bloedheet in de slaapkamer. Vandaar dat ik overweeg een (mobiele) airco aan te schaffen. Ons huis staat te koop en hopelijk hebben we de airco dus maar één zomer nodig. Nu heb ik al bij de consumentenbond gekeken en die hebben nog geen test gedaan met mobiele airco's. Hebben jullie ervaringen/tips?
Leest mee want wil op tijd zo'n ding aanschaffen voordat ze weer de winkel uitgevlogen zijn.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Niet aan beginnen. Een mobiele airco heeft de motor binnen, en die maakt zoveel lawaai dat je daar niet bij zult kunnen slapen. Bovendien met nog altijd de warme lucht afgevoerd worden, waardoor je een raam open moet hebben. ( of een deur) Daardoor blijft er warme lucht binnenkomen, met als gevolg dat het apparaat blijft loeien.

Airconditioningsystemen

Airconditioningsystemen zijn onder te verdelen in:

Mobiel systeem

Raamsysteem

Single splitsysteem

Multi splitsysteem

Mobiel systeemMobiele airco's zijn onder te verdelen in split- en monosystemen. In beide gevallen zit de compressor in het binnendeel, wat betekent dat het deel wat het meeste geluid maakt, binnen zit. Een mobiel monosysteem bestaat uit één verrijdbaar apparaat dat de warme lucht via een slang naar buiten afvoert.Het nadeel hiervan is echter dat de lucht die naar buiten wordt geblazen, uit de gekoelde ruimte zelf afkomstig is. Hierdoor ontstaat een onderdruk in de ruimte, die weer wordt aangevuld met warme lucht uit de omgeving. Het nuttig koeleffect van een monosysteem is daardoor relatief laag.

Dit probleem heeft men niet bij een mobiel splitsysteem. Hierbij wordt de warmte afgevoerd via een losse condensor, die met een dunne, flexibele slang aan het toestel verbonden is. Deze condensor kan bijvoorbeeld uit het raam worden gehangen, waarbij het raam wel op een kier moet blijven staan vanwege de dunne leidingen tussen binnen- en buitendeel. Juist deze leidingen vormen een zwak punt. Door het herhaaldelijk heen en weer bewegen van de leidingen kunnen deze uiteindelijk lek raken of zelfs afbreken.

Er komt bij beide airco’s geen installatie aan te pas, wat het goedkoper maakt dan een vast gemonteerd systeem. Het verschil tussen een mobiele airco en vaste systemen is vooral uit te drukken in comfort, geluid en energieverbruik.

RaamsysteemEen raamsysteem bestaat uit één apparaat. Dit systeem wordt in een bestaand kozijn of in een rechthoekig gat in de muur geïnstalleerd. Het nadeel hiervan is dat dit soms bouwkundig nog al wat aanpassingen vergt en er minder licht binnen komt. De geluidsproductie is hinderlijk hoog. Tegenwoordig wordt dit apparaat in Nederland niet veel meer toegepast.

Single splitsysteemHet splitsysteem is het meest toegepaste vast gemonteerde airconditioningsysteem. Een split airconditioning bestaat uit een binnendeel en een buitendeel die door middel van twee dunne leidingen en een elektrakabel aan elkaar gekoppeld worden. Tijdens het koelproces wordt tevens vocht aan de lucht onttrokken. Het water dat daarbij ontstaat, wordt via een leiding afgevoerd naar buiten of naar een ander opvangpunt.

Als afvoer van condenswater langs natuurlijk verloop niet mogelijk is, kunnen er speciale pompjes in of bij de apparatuur worden geplaatst, die het water naar hoger gelegen delen oppompen.

Multisplit systeemEen multisplit airconditioning is vergelijkbaar met de single split. De multisplit bestaat echter uit meerdere binnendelen die aan één buitendeel gekoppeld worden. Dit gebeurt door middel van twee dunne leidingen en een elektrakabel per binnendeel. Net als bij single splitsystemen moet bij ieder binnendeel het condenswater worden afgevoerd.

Een voordeel van een multi splitsysteem boven een single splitsysteem is dat er slechts één buitendeel wordt toegepast voor meerdere binnendelen. Er is dus maar één geluidsbron, die op een zo gunstig mogelijke plek kan worden geplaatst. De nieuwe generatie buitendelen produceren een minimum aan geluid. De binnendelen zijn onafhankelijk van elkaar te bedienen.

Alle splitsystemen moeten geïnstalleerd worden door een installateur die voldoet aan de F-gassenverordening. Alle NVKL-erkende installateurs hebben dit F-gassencertificaat.

www.nederlandkoel.nl
Vorig jaar was het nou niet echt een mooie zomer!

Je stelt je vreselijk aan!
Vorig jaar was het nou niet echt een mooie zomer!

Je stelt je vreselijk aan!
Jeetje Claressa; jij stelt je aan. Wat weet jij nu van de leefomstandigheden van TO? Misschien heeft zij de godganse dag de zon op haar platte dak staan.

Wij hebben twee jaar geleden een offerte gekregen van zo'n multisplit airco; kostte ons met drie binnen units rond de 11.000 euro. Vonden we errug duur.
Poep, wie heeft jou gescheten?
En als je de boel nou eens helemaal verduisterd? Ik heb een mobiele airco, maar die luchtafvoer is echt dom. Bij ons werkte dat dus niet, maar de energierekening ging als een dolle omhoog. Dus wij hebben overal verduisteringsgordijnen opgehangen en dat scheelt wel, en dan de boel potdicht houden natuurlijk.) We hebben de slaapkamers van d ekinderen op zolder en dan zwarte dakpannen. Tja, zon en zwart is garantie voor hitte. Dus we spuiten het dak tussendoor ook nat.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Verduisteren hebben we al geprobeerd, maar dan nog vergingen we van de hitte. Ik word helemaal triest van die negatieve verhalen over een mobiele airco, ik had daar echt mijn hoop op gevestigd... Ik moet er niet aan denken nog een zomer in die hitte te moeten zitten. Vorig jaar ben ik met de kleine bij mijn moeder gaan bivakkeren omdat het ruim dertig graden was op zijn kamer. Ik haat hitte... Kan me voorstellen dat sommige mensen dat aanstellerig vinden, maar ik kan er echt slecht tegen.
Ik heb een mobiele airco voor ons kind - ze smolt weg vorig jaar, dat was een beetje sneu. Het is een enorm bakbeest en hij zoemt ook nogal hard, maar was voor mijn baby ideaal: lekker monotoon baarmoedergeluid. Later in de zomer gebruikten we hem om de kamer voor te koelen, dan hoefde ze in ieder geval niet in een sauna in slaap te vallen en in de loop van de nachte koelde het vanzelf af. De afvoer is met een slang, dus het raam moet open (minder praktisch), maar door die spleet dicht te stoppen met kussens was het nog wel te doen.

Aanrader zo'n ding? Tja, hij koelt uitstekend en daar hebben we hem voor.
Wij hebben sinds een jaar of 7 een mobiele airco. Ik vind het echt ideaal. Een uurtje van tevoren de slang uit het raam hangen en de kamer is heerlijk koel. Hij maakt inderdaad herrie, maar dit is een constant geluid, we hebben dus geen problemen om in slaap te vallen. Je stelt dat ding in, dat ie 's nachts vanzelf afslaat, heerlijk!
Toen de hitte echt dramatisch was hebben we de airco en mijn dochter bij ons op de slaapkamer gezet. Sliepen we alledrie lekker koel
Tja, ik ben er ook niet zo wild van hoor, van zo'n mobiele..

Heb afgelopen zomer zo'n ding gebruikt maar de herrie en de enorme warmte die van dat ding zelf afkomen vond ik echt waardeloos. Ik heb hem dus weer teruggedaan naar mijn ex, misschien dat hij het wel wat vindt..

Heb voor de ramen van de kinderen nu rolluiken aan de buitenkant, die hou ik potdicht, ook wel lekker want dan is het ook gewoon donker boven en liggen ze niet tot 11 uur te spelen omdat het zo licht is..
Ik heb er ook ooit een gekocht, toen mijn studentenkamer een zolder was, waar het ook snikheet wordt in de zomer.

Ik vind niet dat hij de ruimte echt goed koelt, maar de koude luchtstroom is wel erg prettig en daardoor kun je tenminste weer een beetje functioneren in je huis. Ja, stil is hij natuurlijk niet, en het is erg onhandig met die slang door het raam e.d., maar dan nog vind ik het beter met dan zonder.

Mijne was overigens een goedkoop b-merk, dus misschien dat er wel betere te koop zijn.
Kun je met een tuinslang en sproeier op het dak komen? Dan 's avonds koelen met water. Werkt prima. Wij zitten 4 hoog met een plat dak en in de woonkamer is het nu al 22 à 23 graden. Afgelopen zomer was het rond de 30 graden binnen. En dat terwijl we alles dicht hadden.

Hier ook een mobiele airco en ik vind hem ideaal! Ik kan niet tegen hitte(ben ook niet zo gezond) en met die airco was het voor mij uit te houden toen we hier plaatselijke hittegolven hadden vorig jaar. Ja, hij maakt wel geluid, maar dat vond ik minder vervelend dan die vochtige warmte( o ja, dat doet onze airco ook, hij ontvochtigt de lucht).
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Ik heb er eentje en voor de afvoer kun je gewoon 'n gat in de muur maken. Hij maakt wel 'n teringherrie, maar hij haalt de ergste hitte en benauwdheid uit je huis, dus als je geen duur airco systeem wil aanleggen, is het best 'n goed alternatief. Ik laat 'm gewoon overdag loeien (ben dan toch niet thuis) en dan is 't 's nachts wel uit te houden.
Elninjoo, zou je dat wel doen, aanzetten als je niet thuis bent? Ik durf dat nooit met van die apparaten, net zoiets als met een wasmachine of droger, in verband met brandgevaar.
Ik zet juist vaak apparaten aan als ik niet thuis ben, de wasmachine, de vaatwasser, de droger. Dan heb ik er zelf geen last van.
Gelukkig ook nog positieve reacties! Degene die positief zijn, welk merk/type hebben jullie? Het dak koelen kunnen we ook proberen, daar komen we via ons dakterras wel bij.
Bij Kruidvat hadden ze vorig jaar een aanbieding en ik was helaas te laat, zeker de moeite waard om in de gaten te houden!
Wij hebben dus ook een mobiele airco, maar vinden dit absoluut niet geschikt voor de slaapkamer. Wat wel heel goed werk is een plafondventilator. 's avondes voor het slapen gaan even de ramen open en de ventilator aan, is echt prettig. Wij laten de ventilator ook 's nachts aan staan. Geen problemen met slapen daardoor.
Vorig jaar eentje op het dak gezet, zo'n dubbele unit dus. Echt ideaal, want onze slaapkamer staat de hele dag in de zon en het huis heeft een plat dak.

Een idee voor een mobiele airco is om een houten plank te kopen en op maat te zagen, en er een gat erin te maken voor de airco-slang. Maar dit werkt alleen op schuiframen waar je dus de (flink dikke) houten plank tussen het raam en de vensterbank zet.

Verder is het onhandig want zo'n ding heeft een slang die je naar buiten moet doen en dan heb je nog steeds een raam open. Mee slapen kan je er ook niet, want die dingen maken best wel lawaai.

Ik zou dus investeren in een goeie niet-mobiele ;)
Merk Alaska trouwens, maar geen idee welk type.
hier in de slaapkamer een plafondventilator, die zijn niet eens zo duur, best decoratief, verbruikt veeeeel minder energie dan een airco, geeft op t laagste standje een heerlijk briesje, is praktisch geluidloos... en kan straks gewoon meeverhuizen...
mosterd... Dahlia zei het al...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven