Op de kast

27-03-2011 09:03 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Ikea-kast. Pak 'm beet 2.40 hoog.

En ik heb een kat. Eentje die van kattenkwaad uithalen houdt.

Dat maakt een combinatie van kat op kast. Sinds vannacht. Niet een keer. Niet twee keer, maar pak 'm beet 10 keer. Er staat een tafel naast, maar proefondervindelijk heb ik ondervonden dat ze die eigenlijk alleen gebruikt om weer veilig beneden te komen.

De eerste keer ben ik me rot geschokken. Vanaf de tweede keer wist ik: dit geintje gaat ze vaker uithalen. Zij lijkt er geen last van te hebben. Ik vind haar kamikaze-actie eigenlijk nogal eng. Maarja, hoe leer ik zoiets af? Of moet ik haar haar gang laten gaan?

Wie heeft ook zo'n ondernemende dondersteen en heeft de gouden tip?
Wat gaat dit alles betekenen voor de zijkant van je kast? Kan me voorstellen dat dat gelamineerde spul van Ikea er niet zo goed tegen kan, tegen dat opkrabbelen.

Ik vind de tip van Elninjoo zo gek nog niet. Is er iets waar het beestje zich echt heel vies van voelt als ze dat aan haar pootjes heeft? Dat lijkt me een subtiele manier om haar te laten weten dat de kast een onaantrekkelijke plek is.
Twee katten in een klein appartement is eigenlijk niet zo'n goed idee, katten moeten hun energie kwijt kunnen en de ruimte hebben.Springen en op hoogte zitten is voor katten heel natuurlijk gedrag. Een kat zit graag hoog om alles te overzien. Ik zou inderdaad de kast bevestigen aan de muur en je kat verder haar gang laten gaan. Het is voor je kat juist fijn dat ze dat natuurlijke gedrag nu kunnen uiten, probeer het zo maar te zien dan stoort het je vast minder.
Hoe groot/klein is je studio?

Je moet wel een flinke studio hebben wil je er binnenkatten houden anders vind ik het nogal egoïstisch. Ze hebben toch beweging nodig. En mogen nu ook nog niet eens op de kast komen... weer 1 of 2 m2 meter minder om zich op te bewegen.

En ze zijn ook nog jonkies als ik het zo lees. Had anders een paar ouwe uitgebluste asielkatten genomen die de hele dag op 1 plek zitten. Ipv nog 2 actieve katten.

Onbegrijpelijk... wat een dierenliefde...
quote:elninjoo schreef op 27 maart 2011 @ 09:15:

Heb je iets bovenop de kast staan? Anders er iets op bevestigen waar kattenpootjes niet tegenkunnen. En kat niet meer in de ruimte van de kast laten.Valt me nog mee dat je haar niet adviseert om de kast onder stroom te zetten...
anoniem_104396 wijzigde dit bericht op 27-03-2011 12:02
Reden: beetje kinderachtig
% gewijzigd
Ik zou de kat gewoon op de kast laten zitten. Het wordt vanzelf wel een keer minder interessant voor hem. En de kast zal heus niet zomaar omvallen.
Leg een groot stuk aluminiumfolie op de kast, dat knispert heel eng onder kattepootjes, dan houd ze er vanzelf mee op.
Sommige katten spelen juist met aluminiumfolie
quote:viva1973 schreef op 27 maart 2011 @ 11:49:

Sommige katten spelen juist met aluminiumfolie Ze kan het allicht proberen. In de eerste instantie zal de kat er van schrikken.
Mijn kat doet exact hetzelfde.. De eerste keer zat ik ook met open mond te kijken ze dat voor elkaar kreeg.

Nu doet ze het vaker, ze vindt het fijn om alles te overzien. Nog nooit iets gebroken of zich pijn gedaan.

Zelf heb ik ook een ikea kast staan. Daar moet je je wel zorgen om maken. Het is niet de kwaliteit die tegen dit geklim kan.
quote:emaille schreef op 27 maart 2011 @ 10:29:

[...]

Kattenharen zijn dus ook niet vies, die worden vaker gewassen dan je eigen haar. Of zijn die ook vies in je bed?

Maar ik wíl ze niet in mn bed, daarom mag mijne alleen op het dekbed komen.Nee tegen zoveel logica kan ik niet op
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
@Mamzelle en Lox: de zijkant van mijn kast boeit me eigenlijk niet zo. Ik heb gekozen voor katten en dus ook voor het feit dat er zo nu en dan wat gesloopt wordt. Ik maak me het meeste zorgen over dat ze zich bezeert en dat die kast omvalt. Al hoop ik natuurlijk wel dat ze mij mijn nachtrust weer gunt vannacht.

@ Djuuls: wat jij suggeert, ga ik nu inderdaad maar doen. Zorgen dat die kast vast aan de muur komt. Hoe weet ik alleen nog niet. Heb je tips?

@ Cateautje: foliepapier is in dit geval niet handig. Ze vreet het namelijk op.

@ Iwannalive: wat een aannames! Hoezo nou weer egoistisch? Hoezo hebben ze weer minder ruimte waar ze zich mogen bewegen? Waar lees jij dat? Vind jij elke binnenkat zielig? Ja, ik heb een studio. Het is een vrij grote ruimte met twee delen (zit alleen geen deur in). Ze mogen overal komen (behalve op het aanrecht als ik aan het koken ben). Ik stimuleer ze dagelijks in hun spel en in hun kattenkwaad. Ja, ik ben bezorgd om hun welzijn. Ik zou niet graag hebben dat ze haar pootjes of erger nog, haar nek, breekt door die stomme kast. En als je even wat beter de toon en de inhoud van mijn posts in dit topic had gelezen in plaats van gelijk je oordeel klaar te hebben, dan had je gelezen dat ik achteraf ook liever had dat ze een poes was met een polder tot haar beschikking.

Een nee, het zijn geen jonkies.

Onbegrijpelijk... wat een oordelen zonder dat je alle ins en outs kent...
Zet een paar leuke schoenendozen boven op je kast zodat ze er niet meer bij kan. Of is dat nog te laag voor je plafond? Dan zou ik leuk gekleurde verhuisdozen neerzetten.
1x is genoeg
quote:abcdefg2009 schreef op 27 maart 2011 @ 12:14:

Zet een paar leuke schoenendozen boven op je kast zodat ze er niet meer bij kan. Of is dat nog te laag voor je plafond? Dan zou ik leuk gekleurde verhuisdozen neerzetten.

Die passen net! Het is allicht te proberen tot het moment dat ik die kast aan de muur heb gemonteerd.
Ookal staat de kast aan de muur dan is de kans weg dat de kast om dondert, maar heb jij nog steeds last van het geluid van een erop springende kat. Schoenendozen dus...
Ik ga me gelijk aankleden en naar zolder.

Het geluid vind ik overigens wel vervelend om 2 uur 's nachts en/of 5 uur 's ochtends, maar ik vind haar veiligheid belangrijker. Al heb ik uit dit topic wel begrepen dat het zo'n vaart niet zal lopen met gebroken pootjes/nekjes.
quote:Christiane04 schreef op 27 maart 2011 @ 12:12:

@Mamzelle en Lox: de zijkant van mijn kast boeit me eigenlijk niet zo. Ik heb gekozen voor katten en dus ook voor het feit dat er zo nu en dan wat gesloopt wordt. Ik maak me het meeste zorgen over dat ze zich bezeert en dat die kast omvalt. Al hoop ik natuurlijk wel dat ze mij mijn nachtrust weer gunt vannacht.

@ Djuuls: wat jij suggeert, ga ik nu inderdaad maar doen. Zorgen dat die kast vast aan de muur komt. Hoe weet ik alleen nog niet. Heb je tips?

@ Cateautje: foliepapier is in dit geval niet handig. Ze vreet het namelijk op.

@ Iwannalive: wat een aannames! Hoezo nou weer egoistisch? Hoezo hebben ze weer minder ruimte waar ze zich mogen bewegen? Waar lees jij dat? Vind jij elke binnenkat zielig? Ja, ik heb een studio. Het is een vrij grote ruimte met twee delen (zit alleen geen deur in). Ze mogen overal komen (behalve op het aanrecht als ik aan het koken ben). Ik stimuleer ze dagelijks in hun spel en in hun kattenkwaad. Ja, ik ben bezorgd om hun welzijn. Ik zou niet graag hebben dat ze haar pootjes of erger nog, haar nek, breekt door die stomme kast. En als je even wat beter de toon en de inhoud van mijn posts in dit topic had gelezen in plaats van gelijk je oordeel klaar te hebben, dan had je gelezen dat ik achteraf ook liever had dat ze een poes was met een polder tot haar beschikking.

Een nee, het zijn geen jonkies.

Onbegrijpelijk... wat een oordelen zonder dat je alle ins en outs kent...

Ja hoor... je bent bang dat een kat niet op een kast kan klimmen? Hoeveel verstand heb je dan van katten...

Daarnaast schrijf je het ene moment dat het je om het welzijn van de kat gaat, en het andere moment om je nachtrust.

En ja ik vind een binnenkat in een kleine ruimte zielig. En als jouw woonruimte groot is en uit 2 delen bestaat, waarom noem je het dan een studio? Meestal vinden mensen zelf wel dat ze goed zijn voor hun dieren, maar of dat ook zo is... Of je goed bent voor je dier begint toch bij de habitat die je hem biedt en de voeding die hij krijgt... dat je ze vaak knuffelt of met ze speelt is zeker in het geval van katten vooral leuk voor jezelf. In de juiste omgeving hebben ze je echt niet nodig om vermaakt of aangehaald te worden.

Maar goed een kat kan dus klimmen... kijk maar eens naar buiten wat katten doen.
De dagelijkse bezigheden van een kat...

http://www.youtube.com/watch?v=G0yg1C7aNoo
Zet anders een krab/klimpaal neer. Kunnen ze daar lekker hun energie in kwijt!
Ik ben mijn eigen bananenschil
quote:Iwannalive schreef op 27 maart 2011 @ 12:37:

Ja hoor... je bent bang dat een kat niet op een kast kan klimmen? Hoeveel verstand heb je dan van katten... Redelijk veel. Maar niet dat ze kunnen springen tot een hoogte van 2.40. Dat is echt nieuw voor me, maar ik kijk er nu niet meer van op.

Daarnaast schrijf je het ene moment dat het je om het welzijn van de kat gaat, en het andere moment om je nachtrust. Mag het beiden niet naast elkaar kunnen. Ik heb een heel slechte gezondheid en een goede nachtrust is essentieel voor me. En belangrijk. Maar dat is de veiligheid van mijn katten ook.

En ja ik vind een binnenkat in een kleine ruimte zielig. Ik ook. En die keuze zou ik nu (anders dan een paar jaar geleden) anders hebben gemaakt. En als jouw woonruimte groot is en uit 2 delen bestaat, waarom noem je het dan een studio? Omdat ik het als zodanig heb gekocht. Het is één ruimte. Dat ik achter een afscheiding slaap is een verhaal apart. Er zit geen deur in. Meestal vinden mensen zelf wel dat ze goed zijn voor hun dieren, maar of dat ook zo is... Of je goed bent voor je dier begint toch bij de habitat die je hem biedt en de voeding die hij krijgt... Habitat ben ik met je eens, en zou daar nu anders voor kiezen (zie boven). Nu buitenkatten van ze maken, zouden ze niet overleven. Ik woon in hartje Amsterdam, en waar mijn dondersteen een stoere chick is als het aankomt op kattenkwaad, is ze een 'mietje' als het gaat om vreenmden, harde geluiden, onverwachte bewegingen. Die loopt direct onder de eerste de beste auto. Eten ben ik ook met je eens. Ze krijgen heel goed voor en ben met de DA in gesprek over rauw voedsel. dat je ze vaak knuffelt of met ze speelt is zeker in het geval van katten vooral leuk voor jezelf. Als ik zeg dat ik ze stimuleer in hun spel, bedoel ik daarmee in de eerste plaats hun spel. Ik kan niet wegnemen dat ze geen polderkatten zijn, ik kan ze wel zoveel mogelijk vrijlaten in hun kat-zijn (maar dan liever niet op 2.40 hoogte voor een groot glazen raam). In de juiste omgeving hebben ze je echt niet nodig om vermaakt of aangehaald te worden.

Maar goed een kat kan dus klimmen... kijk maar eens naar buiten wat katten doen. Ik heb je filmpje gekeken. Ga er nu zelf maar één van de mijne maken.
Ik had laatst op tv een programma gezien met het trainen van katten die niet op het aanrecht mochten komen. Daar hadden ze dubbelzijdig tape opgeplakt zodat het lopen minder fijn ging (en ze gaven steeds een beloning als de kat daarna weer van de kast ging). Misschien is dat een katvriendelijke oplossing?
quote:Iwannalive schreef op 27 maart 2011 @ 12:37:

[...]

En ja ik vind een binnenkat in een kleine ruimte zielig. En als jouw woonruimte groot is en uit 2 delen bestaat, waarom noem je het dan een studio? Meestal vinden mensen zelf wel dat ze goed zijn voor hun dieren, maar of dat ook zo is... Of je goed bent voor je dier begint toch bij de habitat die je hem biedt en de voeding die hij krijgt... dat je ze vaak knuffelt of met ze speelt is zeker in het geval van katten vooral leuk voor jezelf. In de juiste omgeving hebben ze je echt niet nodig om vermaakt of aangehaald te worden.

Sinds wanneer is een studio synoniem aan klein?
Als je alleen bang bent dat de kat haar pootjes breekt, kan je dan niet een plakje naast de kast hangen, op 1.80m ofzo, zodat ze daar op kan springen, en daarna op het tafeltje?

Geluidstechnisch is het inderdaad handig om een dik kleedje neer te leggen, wat je vast maakt, of waar je een antislip kleedje onder legt.

Je kan trouwens ook meer speel/klim/lig ruimte creeeren door langs de muren allerlei plankjes te hangen, zodat ze daarop kunnen lopen. Dan kan je een heel parcours voor ze uitzetten, met eventueel dwarsbalken boven je hoofd (je hebt denk ik een aardig hoog huis, met je kast van 2.40m). Planken evt bekleden met tapijt, dat zorgt voor houvast.
quote:emaille schreef op 27 maart 2011 @ 23:19:

[...]

Sinds wanneer is een studio synoniem aan klein?http://nl.wikipedia.org/wiki/Studio_%28appartement%29

http://nl.wikipedia.org/wiki/Loft
quote:nouschi schreef op 27 maart 2011 @ 10:05:

[...]

Zal best maar die kattenharen vind ik vies in bed.

Ik heb er twee die ook gewoon lekker bij mij and vriend in bed kruipen.

Voor de kast, wij hebben een matras achter de kast staan (dikke twee meter hoog) and ze klimmen door op en af. Geruisloos en veilig,

Het was bedoeld as opberg maatregel, maar heeft een gunstig bij-effect

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven