Combinatie test

28-03-2011 09:01 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Omdat ik nu 12 weken zwanger ben is ook aan ons gevraagd of we de prenatale screening voor Down syndroom willen.

Onze mening is natuurlijk persoonlijk, en ik zou graag van jullie willen weten.

Hebben jullie de test gedaan? Waarom wel en waarom niet.

5 jaar geleden hebben we hem gedaan omdat dat voor een volksonderzoek was, ik was erg gerustgesteld.

Maar door alle toestanden van vorig jaar sta ik heel anders in het leven.

Om dit moment denk ik,

Nee ik wil het niet. Omdat het slechts een kansberekening is en ik ga de vlokken/vw punctie niet doen omdat ik het risico niet wil lopen.

Vorig jaar heb ik een buitenbaarmoederlijke zwangerschap en een miskraam gehad en ik heb een onzekere tijd achter de rug, en ik wil eigenlijk niet weer eventuele onzekerheid wat slechts een kansberekening is.

Groetjes,

van de twijfel mama
Dames bedankt voor jullie reacties. Mijn besluit staat nu vast.

En zoals Jesje zegt het is persoonlijk.

Sandrainm, jouw besluit zou trouwens ook die van mij kunnen zijn.(zo dacht ik er 5 jaar geleden ook over)

Maar ik vind het goed zo, ik volg mijn gevoel en gezien de reacties ben ik echt niet de enige.

Ik was bang dat ik een onverstandige of domme mening/beslissing had, ik heb vorige week vrijdag namelijk een gesprek gehad met een kennis van sport(waar ik overigens persoonlijk totaal geen klik mee heb) en die verklaarde mij bijna voor gek...haha tja en ik ga dan twijfelen.Maar nu ik het hier even wat meningen zag heeft me dat goed gedaan.bedankt daarvoor.
Hier ook hoor, om dezelfde reden bij beide kinderen geen test laten doen! Heel fijne zwangerschap gewenst
Wij hebben het niet gedaan omdat je soms helemaal niks met die uitslag kunt. En een kindje met down was voor ons geen reden om de zwangerschap af te breken oid.
Lees dit interview maar eens, vond hem erg interessant.

Geeft je toch een ander beeld.

http://yannickhollink.tri ... tanden/Pablo%20Pineda.htm

Natuurlijk is dit erg zeldzaam, en zijn er vele andere kanten die an dit onderwerp kleven, maar een beetje positiviteit kan nooit kwaad.

p.s: Dit interview is al wat verouderd, hij is al drs.

Er is ook een (mooie) film over zijn leven gemaakt (Yo, Tambien)
Plukjepulk: realiseer je ook dat deze jongen wordt geïnterviewd omdat dit zo uitzonderlijk is. De werkelijkheid is vaak anders, kinderen met down hebben vaak hartklachten, organen zijn niet goed aangelegd etc. Het is heftig en zwaar. Ik vind het mooi als mensen zeggen dat ieder kind welkom is, maar het vergt een enorme hoeveelheid aanpassingsvermogen en het bijstellen je toekomstbeeld. Voor mij was ook de overweging dat dit enorme invloed zou hebben op het leven van mijn dochter.

TO: volgens mij beslissen heel veel mensen het niet te doen. Helemaal niet gek hoor, ieder zijn mening en vooral je gevoel volgen
En toch blijft het een kansberekening. Stel er is een verhoogde kans op down, je breekt de zwangerschap af en achteraf blijkt dat het geen down had. Dat waren dingen die door mijn hoofd gingen. Een kind met down hebben zal vast niet makkelijk zijn, maar leven met de wetenschap dat je een gezond kind hebt laten weghalen zou voor mij veel erger zijn. Maar dat is idd heel persoonlijk.
Je breekt de zwangerschap toch niet af vanwege een ongunstige uitslag bij de combinatietest? Je gaat vervolgonderzoek doen (met een risico op een miskraam, dat wel).
quote:jesje schreef op 28 maart 2011 @ 10:14:

Plukjepulk: realiseer je ook dat deze jongen wordt geïnterviewd omdat dit zo uitzonderlijk is. De werkelijkheid is vaak anders, kinderen met down hebben vaak hartklachten, organen zijn niet goed aangelegd etc. Het is heftig en zwaar. Ik vind het mooi als mensen zeggen dat ieder kind welkom is, maar het vergt een enorme hoeveelheid aanpassingsvermogen en het bijstellen je toekomstbeeld. Voor mij was ook de overweging dat dit enorme invloed zou hebben op het leven van mijn dochter.

TO: volgens mij beslissen heel veel mensen het niet te doen. Helemaal niet gek hoor, ieder zijn mening en vooral je gevoel volgen

Dat weet ik zeker! (vandaar ook de opmerking dat ik weet dat er meer kanten aan kleven)

Vond het gewoon bijzonder...
Dat is toch risicovol, al die onderzoeken?! En dan gaat het mis en bleek er niks aan de hand te zijn? Nee echt hoor, mij te gevaarlijk allemaal. En dan nog de zenuwen en de stress hebben van de uitslagen. Dan weet ik liever niks en dan zie ik het na de bevalling wel. Beetje struisvogelpolitiek.
Met een ongunstige uitslag kom je in aanmerking voor verdere testen. Dan heb je zekerheid ( met een klein risico op een miskraam) Ik kan me niet voorstellen dat je afbreekt vanwege de combitest. Mijn verloskundige heeft zelf gevraagd of we al hadden nagedacht over wat we wilde doen als de uitslag niet goed was

Plukje: vond ik ook hoor, een wereld van verschil met mijn nichtje. Ook een hele mooie film trouwens
Een goede uitslag zegt trouwens ook niet altijd alles hoor. Iemand van mijn zwangerschapscursus had dat en kreeg toch een zoon met down.

OT: geniet van je zwangerschap!
[quote]LaDy76 schreef op 28 maart 2011 @ 09:48:

Dames bedankt voor jullie reacties. Mijn besluit staat nu vast.

En zoals Jesje zegt het is persoonlijk.

Sandrainm, jouw besluit zou trouwens ook die van mij kunnen zijn.(zo dacht ik er 5 jaar geleden ook over)

Maar ik vind het goed zo, ik volg mijn gevoel en gezien de reacties ben ik echt niet de enige.

Ik was bang dat ik een onverstandige of domme mening/beslissing had, ik heb vorige week vrijdag namelijk een gesprek gehad met een kennis van sport(waar ik overigens persoonlijk totaal geen klik mee heb) en die verklaarde mij bijna voor gek...haha tja en ik ga dan twijfelen.Maar nu ik het hier even wat meningen zag heeft me dat goed gedaan.bedankt daarvoor.[/quote]

Absoluut geen onverstandige of domme mening, juist dom van de ander als deze persoon de intentie had jou dit gevoel te willen geven.

Iedereen staat mentaal anders in het leven, de één kan sneller schakelen tussen onvoorziene omstandigheden ( zoals het krijgen van een kindje met Down) de ander weet liever waar hij aan toe is, ook al krijg je geen 100% zekerheid. Je goed laten informeren over de voors en tegens en je eigen afweging maken.

Niet twijfelen aan jezelf. Ik hoop van harte dat deze zwangerschap voorspoedig en probleemloos voor je zal verlopen. Heel veel succes gewenst.
quote:_Barbabella_ schreef op 28 maart 2011 @ 09:03:

Ik heb het niet gedaan om precies jouw reden het niet te doen. Het is een kansberekening.

Daarbij is ook een kindje met down bij ons net zo welkom als een kindje zonder down

voor Bar!

Kinderen met Down kunnen inderdaad beter in het ziekenhuis geboren worden. Ze hebben een grotere kans op een hartafwijking en heel veel andere dingen.

Onze kleine S met Downsyndroom is thuis geboren en dat is goed gegaan. Ze was wel de volgende ochtend onderkoeld en daarom moest ze alsnog naar het ziekenhuis in de couveuse.

Een combinatietest is slechts een kansberekening en een vruchtwaterpunctie is best risicovol.
quote:Flowerfield schreef op 28 maart 2011 @ 10:29:

Dat is toch risicovol, al die onderzoeken?! En dan gaat het mis en bleek er niks aan de hand te zijn? Nee echt hoor, mij te gevaarlijk allemaal. En dan nog de zenuwen en de stress hebben van de uitslagen. Dan weet ik liever niks en dan zie ik het na de bevalling wel. Beetje struisvogelpolitiek.De combitest dus niet, de vlokkentest heeft een risico.En gelukkig dus dat over ong 3 jaar de nieuwe methode in gebruik wordt genomen met een meer betrouwbare uitslag en géén risico voor de baby. Alleen jammer dat die dus al goed werkt schijnbaar, maar nog niet in gebruik IS.
quote:es1450 schreef op 28 maart 2011 @ 10:24:

Je breekt de zwangerschap toch niet af vanwege een ongunstige uitslag bij de combinatietest? Je gaat vervolgonderzoek doen (met een risico op een miskraam, dat wel).Lijkt mij ook, maar toen ik opzocht (en ik was al over de grens heen dat ik "rechtstreeks" vervolgonderzoek kon laten doen) hoe groot de kans was op een miskraam en hoe groot de kans was op down, bleken die kansen even groot. En toen vroeg ik me af: waarom wordt er "paniekerig" gedaan over die kans op down, maar wordt die kans op een miskraam aangeduid als zeer klein?
Ik heb een vlokkentest laten doen want met kansberekeningen kan ik niks.
En nee, afbreken na ongunstige uitslag combitest kan niet. Daarvoor volgen eerst diagnostische tests als vt of vp.
Coravanmora, dat klopt toch helemaal niet? Hoe groot de kans op down is, is toch voor iedereen individueel?

Iedereen moet het zelf weten, maar als ik straks een voor mijn leeftijd heel ongustige uitslag van de combinatietest krijg dan ga ik wel vervolgonderzoek laten doen. En de zwangerschap afbreken mocht er down vastgesteld worden.

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik vind dat kinderen met down geen bestaansrecht hebben of zo. Alleen dat ik een mijn partner ervoor kiezen om de kans om een kindje met een handicap zoveel mogelijk willen beperken en dankbaar zijn dat dat tegenwoordig kan.
quote:coravanmora schreef op 28 maart 2011 @ 11:04:

[...]

Lijkt mij ook, maar toen ik opzocht (en ik was al over de grens heen dat ik "rechtstreeks" vervolgonderzoek kon laten doen) hoe groot de kans was op een miskraam en hoe groot de kans was op down, bleken die kansen even groot.

Het getal waarbij je in aanmerking komt voor vervolgonderzoek is exact hierop gebaseerd. De 'risico's' (op het krijgen van een miskraam t.g.v. de punctie) wegen dan op tegen de 'voordelen' (het opsporen van een kind met Down).

Komt uit (bijv) de combinatietest dat je risico lager is, dan kom je niet in aanmerking voor vervolgonderzoek, omdat in dat geval het risico op een miskraam groter is dan het risico op een kindje met Down.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
Jee, dat is dan wel raar van die vlokkentest. Maar goed, ik zou het gewoon echt niet willen weten. Ik viel ook niet in de risicogroep trouwens dus ik had al niet echt een reden om het te laten doen.
quote:Solomio schreef op 28 maart 2011 @ 11:32:

[...]

Het getal waarbij je in aanmerking komt voor vervolgonderzoek is exact hierop gebaseerd. De 'risico's' (op het krijgen van een miskraam t.g.v. de punctie) wegen dan op tegen de 'voordelen' (het opsporen van een kind met Down).

Komt uit (bijv) de combinatietest dat je risico lager is, dan kom je niet in aanmerking voor vervolgonderzoek, omdat in dat geval het risico op een miskraam groter is dan het risico op een kindje met Down.Ah, okay, ik was denk ik net over die grens heen dan, dan zijn die kansen nog nagenoeg gelijk. Als je 44 (of 63 ) bent, dan is dat natuurlijk al weer anders.
quote:es1450 schreef op 28 maart 2011 @ 11:29:

Coravanmora, dat klopt toch helemaal niet? Hoe groot de kans op down is, is toch voor iedereen individueel?

Iedereen moet het zelf weten, maar als ik straks een voor mijn leeftijd heel ongustige uitslag van de combinatietest krijg dan ga ik wel vervolgonderzoek laten doen. En de zwangerschap afbreken mocht er down vastgesteld worden.

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik vind dat kinderen met down geen bestaansrecht hebben of zo. Alleen dat ik een mijn partner ervoor kiezen om de kans om een kindje met een handicap zoveel mogelijk willen beperken en dankbaar zijn dat dat tegenwoordig kan.

De algemen kans is vooral afhankelijk van leeftijd, dus niet heel individueel. Ik had het opgezocht voor mijn leeftijd destijds. Zie ook uitleg van Solomio.

Gelukkig maar dat er vrije keuze is. Voor mij zou de afweging zijn dat ik mijn ongeboren kind niet in gevaar wilde brengen, want het kan ook misgaan met een (achteraf) gezond kind. En dat zou ik dan niet trekken. Maar iedereen kan dit het beste voor zichzelf bepalen denk ik.
Ow, om nog even antwoord te geven op de vraag van TO: ik heb geen onderzoeken laten doen. Geen combi-test, geen punctie, alleen echo's.

Nu heb ik twee kinderen met een (vrij ernstige) vorm van autisme. Niet prenataal op te sporen, maar ook geen reden om een zwangerschap af te breken, moet er niet aan denken. En toch denk ik dat de begeleiding die mijn kinderen nodig hebben mss wel vergelijkbaar is met de begeleiding die een kind met Down nodig heeft.

Down is één van de vele 'aandoeningen' waarmee een kind geboren kan worden, en één van de weinige aandoeningen die prenataal opgespoord kunnen worden.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik heb de combinatietest laten uitvoeren. Ik vond het een prettige non-intrusive manier om iets over de gezondheid van mijn kind te weten te komen; mocht de kansberekening ongunstig zijn uitgevallen, dan zou ik verder zijn gaan testen. Ik vind en vond het niet bezwaarlijk dat een combinatietest een kansberekening is. Mijn bloedwaarden in combinatie met mijn dochter's kleine nekplooi leverden een minimale kans op Down, dat was voor mij voldoende.
De kans op een miskraam bij een VT is 1 op 200. Als de kans op Down 1 op 200 of groter is kun je dus vervolgonderzoek laten doen.

Maar wat nu als je 1 op 250 te horen krijgt? Nog steeds een "grote" kans, maar niet groot genoeg voor vervolgonderzoek. Dat was voor ons de reden het niet te doen. Dan zou ik me de rest van de zwangerschap zorgen maken om die 1 op 250 kans.

Dus ook gekozen voor de struisvogelaanpak, gewoon niet aan denken.

Maar de keus is inderdaad persoonlijk, iedereen gaat hier anders mee om. Vind het raar dat een ander jouw keuze dan maar "dom" vindt omdat zij een andere mening is toegedaan.

Daarnaast sluit ik me aan bij Solomio...

Heel veel (ernstige) aandoeningen zijn ook niet vast te stellen tijdens een test of echo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven