Combinatie test
maandag 28 maart 2011 om 09:01
Hallo dames,
Omdat ik nu 12 weken zwanger ben is ook aan ons gevraagd of we de prenatale screening voor Down syndroom willen.
Onze mening is natuurlijk persoonlijk, en ik zou graag van jullie willen weten.
Hebben jullie de test gedaan? Waarom wel en waarom niet.
5 jaar geleden hebben we hem gedaan omdat dat voor een volksonderzoek was, ik was erg gerustgesteld.
Maar door alle toestanden van vorig jaar sta ik heel anders in het leven.
Om dit moment denk ik,
Nee ik wil het niet. Omdat het slechts een kansberekening is en ik ga de vlokken/vw punctie niet doen omdat ik het risico niet wil lopen.
Vorig jaar heb ik een buitenbaarmoederlijke zwangerschap en een miskraam gehad en ik heb een onzekere tijd achter de rug, en ik wil eigenlijk niet weer eventuele onzekerheid wat slechts een kansberekening is.
Groetjes,
van de twijfel mama
Omdat ik nu 12 weken zwanger ben is ook aan ons gevraagd of we de prenatale screening voor Down syndroom willen.
Onze mening is natuurlijk persoonlijk, en ik zou graag van jullie willen weten.
Hebben jullie de test gedaan? Waarom wel en waarom niet.
5 jaar geleden hebben we hem gedaan omdat dat voor een volksonderzoek was, ik was erg gerustgesteld.
Maar door alle toestanden van vorig jaar sta ik heel anders in het leven.
Om dit moment denk ik,
Nee ik wil het niet. Omdat het slechts een kansberekening is en ik ga de vlokken/vw punctie niet doen omdat ik het risico niet wil lopen.
Vorig jaar heb ik een buitenbaarmoederlijke zwangerschap en een miskraam gehad en ik heb een onzekere tijd achter de rug, en ik wil eigenlijk niet weer eventuele onzekerheid wat slechts een kansberekening is.
Groetjes,
van de twijfel mama
maandag 28 maart 2011 om 09:08
De combinatietest begint toch met een bloedonderzoek van de moeder in spé, in combi dus met een echo?
De vlokkentest brengt risico's met zich mee, maar die wordt pas gedaan als de combi test twijfels geeft of het kindje wel gezond is.
Wij hebben het wel gedaan. Puur en alleen omdat ik altijd graag weet waar ik aan toe ben. Bij een evt bevalling met een kindje met Down is extra voorzorg gevraagd. Alleen om die reden, gelukkig was alles goed.
Een goede uitslag geeft nooit garantie , dat weet ik maar een minder goede bereid je wel voor dan. En is het dan niet zo, dan is het prima, toch?
Het schijnt dat er al een nieuwe, betrouwbare en totaal niet gevaarlijke nieuwe methode is om te weten of een kindje Down heeft.
Succes met je beslissing. En ik hoop dat deze zwangerschap heel voorspoedig voor je zal verlopen!
De vlokkentest brengt risico's met zich mee, maar die wordt pas gedaan als de combi test twijfels geeft of het kindje wel gezond is.
Wij hebben het wel gedaan. Puur en alleen omdat ik altijd graag weet waar ik aan toe ben. Bij een evt bevalling met een kindje met Down is extra voorzorg gevraagd. Alleen om die reden, gelukkig was alles goed.
Een goede uitslag geeft nooit garantie , dat weet ik maar een minder goede bereid je wel voor dan. En is het dan niet zo, dan is het prima, toch?
Het schijnt dat er al een nieuwe, betrouwbare en totaal niet gevaarlijke nieuwe methode is om te weten of een kindje Down heeft.
Succes met je beslissing. En ik hoop dat deze zwangerschap heel voorspoedig voor je zal verlopen!
maandag 28 maart 2011 om 09:11
quote:sandrainm schreef op 28 maart 2011 @ 09:08:
De combinatietest begint toch met een bloedonderzoek van de moeder in spé, in combi dus met een echo?
Bovendien geeft een goede uitslag nooit garantie.
Ik weet dat het een bloedtest met een echo is, maar ik ken mensen die helemaal overstuur raakten, en na een risicovolle test erachter kwamen dat er niks aan de hand was.
Wat voor extra voorzorg heeft een bevalling van een Down kindje nodig?
Bovendien geeft een goede uitslag nooit garantie.
Ik weet dat het een bloedtest met een echo is, maar ik ken mensen die helemaal overstuur raakten, en na een risicovolle test erachter kwamen dat er niks aan de hand was.
maandag 28 maart 2011 om 09:16
Ah bedoelde je dat met die vlokkentest zo.
Mij is verteld toen (wel alweer anderhalf jaar geleden hoor) dat kindjes met Down vaak ook een hartafwijking hebben. Dan kan een niet zo voorspoedige bevalling extra belastend zijn voor zo'n kindje. De besluitvorming rond een bevalling kan dan totaal anders zijn dan bij een kindje zonder Down.
Mij is verteld toen (wel alweer anderhalf jaar geleden hoor) dat kindjes met Down vaak ook een hartafwijking hebben. Dan kan een niet zo voorspoedige bevalling extra belastend zijn voor zo'n kindje. De besluitvorming rond een bevalling kan dan totaal anders zijn dan bij een kindje zonder Down.
maandag 28 maart 2011 om 09:17
Wij hebben het niet gedaan. Grote dingen zien ze op de normale echo's, en onze redenering was dat mocht het een eventuele hogere kans was op Down, wij alsnog geen vruchtwaterpunctie wilden, laat staan het afbreken van de zwangerschap.
We wilden niet de zwangerschappen laten vergallen door angst vanwege een eventuele hogere kans.
We wilden niet de zwangerschappen laten vergallen door angst vanwege een eventuele hogere kans.
maandag 28 maart 2011 om 09:19
Nee, ik heb de test niet laten doen. Omdat het een kansberekening is, zoals jullie zeggen. En ik liep geen verhoogd risico. Ik heb al meerdere keren gehoord dat mensen een verhoogde uitslag bleken te hebben. Zelfs 1 op 5. En dat er in al die gevallen, na verder onderzoek, niks aan de hand bleek te zijn. Maar er was wel een hoop stress bij komen kijken.
Zelfs 1 op 5 is een kans van 80% dat het goed is.
Ik denk dat je de test alleen moet laten doen als je de zwangerschap van een gehandicapt kind wilt laten afbreken. Dan ben je er namelijk 'vroeg' bij. En anders is de twintig weken echo afdoende.
Zelfs 1 op 5 is een kans van 80% dat het goed is.
Ik denk dat je de test alleen moet laten doen als je de zwangerschap van een gehandicapt kind wilt laten afbreken. Dan ben je er namelijk 'vroeg' bij. En anders is de twintig weken echo afdoende.
maandag 28 maart 2011 om 09:21
Bij mij in de omgeving is het trouwens gebeurd, dat er naar aanleiding van de combi test een vlokkentest werd gedaan door de ouders in spé waarbij het mis ging met het kindje. Hoe klein de kans ook is, toch gebeurde het ineens heel dichtbij.
Het kindje bleek ook nog gezond te zijn achteraf. Die ouders waren heel erg verdrietig.
Daarom hadden wij besloten tot alléén de combi test. Mocht die niet goed geweest zijn, dan hadden wij de vlokkentest NIET gedaan omdat wij het kindje toch wel lieten komen. Het was dan alleen het "rekening houden met het geval dat" wat voor ons belangrijk was. Mentale voorbereiding op een kindje met Down.
Maar de één heeft dat wel "nodig" en een ander niet. Heel persoonlijk dus.
Het kindje bleek ook nog gezond te zijn achteraf. Die ouders waren heel erg verdrietig.
Daarom hadden wij besloten tot alléén de combi test. Mocht die niet goed geweest zijn, dan hadden wij de vlokkentest NIET gedaan omdat wij het kindje toch wel lieten komen. Het was dan alleen het "rekening houden met het geval dat" wat voor ons belangrijk was. Mentale voorbereiding op een kindje met Down.
Maar de één heeft dat wel "nodig" en een ander niet. Heel persoonlijk dus.
maandag 28 maart 2011 om 09:27
quote:LaDy76 schreef op 28 maart 2011 @ 09:11:
[...]
Dat was precies onze reden om het niet te doen. Ik ken maar liefst drie vrouwen die destijds uitslagen hadden van 1:3, 1:20 en 1:50 en die kinderen hebben geen Down. De moeders hebben wel heel veel stress gehad.
Ik was zelf oud genoeg voor gelijk een punctie/vlokkentest, maar ook die hebben we niet laten doen, vanwege het risico.
[...]
Dat was precies onze reden om het niet te doen. Ik ken maar liefst drie vrouwen die destijds uitslagen hadden van 1:3, 1:20 en 1:50 en die kinderen hebben geen Down. De moeders hebben wel heel veel stress gehad.
Ik was zelf oud genoeg voor gelijk een punctie/vlokkentest, maar ook die hebben we niet laten doen, vanwege het risico.
maandag 28 maart 2011 om 09:33
ik heb hem wel laten doen. Vooral om te weten waar we aan toe waren en niet alleen vanwege het down syndroom maar ook de andere trisomie afwijkingen waar ze naar kijken.
Vrienden van ons hebben hun dochter verloren in de 38ste week van de zwangerschap vanwege trisomie 13. Dit kan niet worden opgespoord bij de 20 weken echo. Verder heb ik een nichtje met down.
Ik heb liever iets meer zekerheid over waar ik aan toe ben en zodat ik de mogelijkheid heb om keuzes te maken.
Maar denk dat dit voor iedereen een heel persoonlijke keuze is.
Vrienden van ons hebben hun dochter verloren in de 38ste week van de zwangerschap vanwege trisomie 13. Dit kan niet worden opgespoord bij de 20 weken echo. Verder heb ik een nichtje met down.
Ik heb liever iets meer zekerheid over waar ik aan toe ben en zodat ik de mogelijkheid heb om keuzes te maken.
Maar denk dat dit voor iedereen een heel persoonlijke keuze is.
maandag 28 maart 2011 om 09:43
Wij hebben ook besloten niet te laten testen. Want wat doe je bij een verhoogde kans? Zwangerschap af laten breken? Die keus wilde ik niet hoeven maken, want stel dat het kindje wel gezond is.
20 weken echo was voor mij wel voldoende controle (en het deel wat ze tot nu toe hebben kunnen doen was gelukkig allemaal goed, morgen gaan ze het laatste beetje proberen te bekijken).
Ik zit nog in de groep met laag risico, ben in de verste verte niet verwant aan m'n man en in de familie komt het niet voor.
Belangrijkste reden voor ons dus om het niet te laten testen was dat ik niet voor de keus wilde komen te staan: houden of afbreken.
20 weken echo was voor mij wel voldoende controle (en het deel wat ze tot nu toe hebben kunnen doen was gelukkig allemaal goed, morgen gaan ze het laatste beetje proberen te bekijken).
Ik zit nog in de groep met laag risico, ben in de verste verte niet verwant aan m'n man en in de familie komt het niet voor.
Belangrijkste reden voor ons dus om het niet te laten testen was dat ik niet voor de keus wilde komen te staan: houden of afbreken.
maandag 28 maart 2011 om 09:43
weet je, ze kunnen al veel zien op de 20 weken echo. Zo wist ik dat mijn zoon maar 2 vaten in de navelstreng had en dat kon duiden op een hartkwaal.
Maar ook heel veel afwijkingen zie je niet en komt ook niet aan t licht bij bloedonderzoek of bij andere onderzoeken. Gedrag stoornissen ed.
Er is dus nooit een zekerheid dat je een volledig gezond kind krijgt.
Dan denk ik: je wil samen en kind, dan houd je van dit kind, no matter what.
Maar das mijn mening
Maar ook heel veel afwijkingen zie je niet en komt ook niet aan t licht bij bloedonderzoek of bij andere onderzoeken. Gedrag stoornissen ed.
Er is dus nooit een zekerheid dat je een volledig gezond kind krijgt.
Dan denk ik: je wil samen en kind, dan houd je van dit kind, no matter what.
Maar das mijn mening
maandag 28 maart 2011 om 09:44
wij hebben het niet gedaan. Mijn zwangerschap was al stressvol genoeg (gigagrote cyste verwijderd bij 16wkn zwangerschap) en voor mij betekende die uitslag niks...het is inderdaad alleen maar een kansberekening...elk kindje was welkom. Met dezelfde redenatie hebben we ook alleen een beperkte 20wkn echo gedaan. Wilde enkel weten of kindje levensvatbaar was. Ik stond wel onder strenge controle in het ziekenhuis en moest sowieso in UMC bevallen.
maandag 28 maart 2011 om 09:45
Ik heb geen combinatietest laten doen omdat het een kansberekening is. Wij zijn voor de vruchtwaterpunctie gegaan omdat het zekerheid bood over een aantal afwijkingen waaronder Down. Wat Jesje ook zegt dus. De andere 2 afwijkingen waar ze op testen zijn zo verschrikkelijk voor kind en ouders dat ik zeker wilde weten dat de baby dat niet had. Zoiets doe ik mijn kind maar ook mezelf niet aan.
Ik heb wel even stress gehad van de test, dat ik net die pechvogel zou zijn bij wie het mis zou gaan daardoor maar dat is niet gebeurd. Leuke bijkomstigheid vond ik trouwens dat we het geslacht zeker wisten.
Ik heb wel even stress gehad van de test, dat ik net die pechvogel zou zijn bij wie het mis zou gaan daardoor maar dat is niet gebeurd. Leuke bijkomstigheid vond ik trouwens dat we het geslacht zeker wisten.