Gezondheid alle pijlers

Bevallen in Belgie

28-03-2011 19:15 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames,

Ik wil geen discussie ontlokken maar gewoon wat info hebben over bevallen in Belgie.

Ik ben als de dood voor de bevalling, ik ben haast uitgerekend en een ruggenprik is zeker niet gegarandeerd in NL, zeker na het horen van persoonlijke verhalen in kennissenkring, annestesist die niet komt opdagen, tijd rekken en geen tijd meer hebben om ruggenprik te geven, ik wil rust in mijn hoofd en zekerheid.

Is het mogelijk om in Belgie te bevallen? In nederland betaal je ook zelf de bevalling in het ziekenhuis.

Is het dan ook mogelijk om je te laten inleiden(heb gehoord dat hier in sommige ziekenhuizen de vrije keus is vanaf 38 weken)

Iemand ervaring?

Bedankt alvast.
quote:pop9000 schreef op 28 maart 2011 @ 19:28:

Ik ga nu gewoon uit van een vlotte bevalling en geen horror die 30 uur duurt,

Volgens mij ga je juist wél van dat laatste uit, anders zou je je toch niet zoveel zorgen maken over die ruggenprik?
Het is erg simpel, je hebt geen medische indicatie om een gyn te zien. Gelukkig maar want dat houdt in dat jij in een goede conditie bent en jouw kindje ook!
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Het is idd zo dat ik er te erg tegenop zie, ik hoor van mijn moeder die hele vlotte bevallingen heeft dat de pijn vreselijk is.

Ongetwijfelt zal de pijn altijd erg zijn of de bevalling nou lang of korter duurt, moet wel toegeven dat ik mede door de hormonen een enorme angsthaas ben geworden deze maanden, en een regelneef, ben nu al bezig met een bevalling in Belgie pff
quote:pop9000 schreef op 28 maart 2011 @ 19:34:

Vk had al gebelt met ziekenhuis of ze mij nog wilde zien, overigens niet het ziekenhuis waar 24 uur iemand in huis is, en die hoefde me niet te zien, twijfel nu of ik toch in het academische ziekenhuis ga bevallen.Als jij het gevoel hebt dat je VK niet assertief genoeg omgaat met jouw angst, moet je zorgen dat je zélf contact zoekt met het ziekenhuis. Het is jouw lichaam, en jouw bevalling.
Die bevalling in België kan je op je dikke buik schrijven als je al 39 weken bent. Heb je iets van yoga gedaan? En waar precies ben je zo bang voor?
Eens met Jorina!
Kan je partner je hier nog wat in steunen? Dat hij bv eens wat ziekenhuizen gaat bellen wat de opties zijn?

Weet hij dat je er zo tegen op ziet?.
quote:pop9000 schreef op 28 maart 2011 @ 19:21:

Inleiden zou ik willen omdat je als je weeen hebt niet meer naar Belgie kan gaan, denk er miss wat licht over, maar heb een idee dat ik met ruggenprik niet veel pijn zal hebben.

In een ziekenhuis waar je 24/7 een ruggenprik kan krijgen heb ik miss wat meer vertrouwen, heb jij dat gehad Marahbloem?

Ja het is echt laat maar ik stress me heel de dag en ben

er vaak mee bezig

Ik ben ingeleid en heb ruggenprik gehad. Uiteindelijk spoedkeizersnede, maar dat had een reden. Het inleiden vond ik niet leuk. Je hebt totaal geen controle meer en de weeenstorm die het opriep was erg naar en uitputtend.

Ziekenhuis waar ik ben bevallen is 24/7 ruggenprik beschikbaar. En volgens mij is dat in veel ziekenhuizen zo, even goed zoeken en erop staan bij je verloskundige.

Inleiden gebeurt in Nederland alleen om medische redenen en terecht, want het is een medisch gebeuren. Moet je echt niet willen hoor.

Oh ja, bij de ruggenprik werd deze uitgezet bij persweeen. En ik vond die het meeste pijn doen. Die voel je dus wel. Maar kind moet eruit en op het moment doet het pijn, maar later ben je daar gewoon niet meer mee bezig, omdat je kind geboren is.

In ieder geval sterkte, het is heel begrijpelijk dat je bang bent, het is ook heel spannend. Geef dat aan bij je verloskundige/gyn. Praat daarover en vraag steun aan je partner. Ik vond het ook eng, omdat je niet weet wat je kunt verwachten. Maar het komt echt wel goed hoor.

En, nogmaals, sta erop dat je een ruggenprik wilt. Vraag van je vk een verwijsbrief naar de gyn of wat dan ook. Het is jouw bevalling niet die van je verloskundige.
Vervelend dat je er zo tegenop ziet! Maar toch...ga je binnenkort bevallen. Probeer nu zo min mogelijk bevallingsverhalen op internetforums te lezen, je hoort vaker de horror dan de goeie (mijn bevalling deed niet echt pijn bijvoorbeeld). Toch is het bij iedereen anders, en is het afwachten wat de natuur voor je in petto heeft. Zoek daarom neutrale, niet gekleurde info, daar heb je nu het meeste aan. Hoe meer ontspannen je eraan begint des te beter.

Wat vindt je partner hiervan? En je VK? Familie/vriendinnen?
Ik hoef ook niet perse ingeleid te worden, maar dit geeft mij de zekerheid dat ze er dus op tijd bij zijn.

Vriend en ik liggen half in en half uit een relatie dus erg veel steun heb ik van die kant ook niet, hij zegt vertrouwen en het komt wel goed, ja vast (na de bevalling haha)
Ik hoef ook niet perse ingeleid te worden, maar dit geeft mij de zekerheid dat ze er dus op tijd bij zijn.

Vriend en ik liggen half in en half uit een relatie dus erg veel steun heb ik van die kant ook niet, hij zegt vertrouwen en het komt wel goed, ja vast (na de bevalling haha)
Bij mij is de ruggenprik niet uitgezet tijdens het persen. Ik voelde precies wat de bedoeling was. Want... Bevallen met een ruggenprik is zeker niet pijnloos, maar het zorgt er wèl voor dat de pijn van acceptabel niveau is.

Ik zou zeker nog wat gaan doen met de tips die zijn gegeven.
Er zijn wel degelijk ziekenhuizen waar ze 24/7 garantie geven op een prik (afgezien even van alle medische dingen). In Nieuwegein bijv. Google maar eens. Geen idee waar je woont maar daar deden ze echt totaal niet moeilijk, waren ze er snel en zeer vakkundig. Ik had het van te voren aangegeven, ben met 2 cm al richting ziekenhuis vertrokken en dus op tijd, is me daar nog een keer gevraagd en klaar. Helemaal super en zeker aan te raden.
Ruggeprik is trouwens lager gezet bij mij. Je voelt dus de persweeen (wat fijn is) maar niet zo pijnlijk en heel goed draagbaar, verder ben je nog redelijk uitgerust en hebt genoeg energie om te persen.
Jeetje wat vervelend voor je allemaal! Gaat je vriend er wel bij zijn? Ik denk dat het belangrijk is dat hij wel met de bevalling naar jouw wensen luistert en het ook voor je opneemt.
Pop, wat vervelend dat je relatie nu zo instabiel is en dat je (daardoor) geen steun aan je partner hebt. Dat lijkt me naar. Is er iemand anders die je hier wel in kan steunen? Het klinkt namelijk alsof het je niet meer lukt om uit te gaan van een 'gewone' bevalling, en dat je alleen nog maar bezig bent met de pijn en toestanden die erbij (kunnen) komen kijken.

Pijn doet het sowieso, dat is nu eenmaal niet anders. Met of zonder ruggenprik, pijnloos zal het niet zijn. Ik ben er zelf van overtuigd dat je zelf een grote invloed hebt op de manier waarop je de pijn ervaart, door meer of minder gestresst te zijn. En dat zit bij jou natuurlijk niet goed, dat is vervelend.

Heb je deze dingen met de VK besproken? Dat werd me nog niet helemaal duidelijk.

Hier werd de ruggenprik trouwens ook uitgezet bij de persweeën.
Ik denk dat er in NL echt wel genoeg ziekenhuizen zijn die helemaal niet moeilijk doen als een vrouw aangeeft een ruggenprik te willen.

Maar er zullen er ook zijn die daar meer afwachtend in zijn.

Ik denk wel dat je nu het heft in eigen handen moet gaan nemen, de telefoon op moet pakken en ziekenhuizen moet gaan bellen. Dat is denk ik de enige manier om er voor te zorgen dat je niet zwaar gestresst de bevalling in gaat.

Wat dat betreft eens met Erwt, de manier waarop je nu naar de bevalling kijkt, is niet normaal. Dat klinkt wat lullig, maar je hebt geen realistisch beeld meer van de bevalling, en dat zal het zeker geen goed doen.

Echt, morgen een lijstje maken met ziekenhuizen in de omgeving, vragen naar de gynaecoloog, en hun beleid t.o.v. de ruggenprik. Nu kan je nog wat regelen, als straks de bevalling begint dan heb je iig de rust dat je weet dat er naar je wensen wordt geluisterd.

Heb je wel iemand bij je bij de bevalling, die weet wat je wensen zijn en die voor jou het woord kan doen als jij dat even niet kan?

voor de situatie met je vriend, lijkt me allemaal niet makkelijk.
Ik zal je vast uit de droom helpen:

Vriendin van mij is bevallen in België (woon in grensgebied en mocht kiezen) en bij haar werd de ruggenprik zo laat gezet, dat ze er niks meer aan had.

Ik ben zelf in Nederland bevallen, met zo'n lange bevalling van bijna 24 uur en ik ben prima geholpen in het ziekenhuis. Op het moment dat jij pijnstilling wil, wordt de bevalling medisch en gaat je eigen verloskundige weg. Dan krijg je een verloskundige van het ziekenhuis. Zoek een ziekenhuis waar je gegarandeerd bent van 24/7 ruggenprik.

En sterkte met je relatie.
Pop, wat akelig dat je zo bang bent voor de bevalling. Op de site www.kindenziekenhuis.nl kun je opzoeken in welke ziekenhuizen je 24/7 een ruggenprik kan krijgen. En inderdaad, zoals eerder gezegd, bespreek je angst met de verloskundige of de gynaecoloog en benoem het expliciet. Ik ben in NL bevallen, ingeleid en had al een ruggeprik voor de eerste wee, zo kan het dus ook. Ik wilde zelf de ruggeprik en kreeg die ook. Hopelijk heb je een voorspoedige bevalling en snel zo'n klein wurm in je armen. Sterkte!
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Bedankt voor alle reacties, gekke ik heb met ziekenhuis gebelt in belgie en ze gaven aan niet zomaar in te leiden en het zou dus een lastig gebeuren worden aangezien een bevalling niet te plannen is, het wordt er dus een in NL.

Vriend is wel bij de bevalling, op mijn verzoek overigens, ik denk niet dat hij echt een diehard is die mij zwaar verdedigd helaas, het is zeker lastig met hem en heb ook niet een relaxte zwangerschap gehad ook hierdoor zal ik wel wat meer gestresst zijn.

Ik heb geen idee maar bij mij in de familie zitten er hele snelle bevallingen, gemiddeld 3 uur, dus ben erg bang dat ik te laat in het ziekenhuis zal zijn en geen prik meer zal krijgen.

Ben dus al ingeschreven in het streekziekenhuis hier geven ze 24 uur per dag een ruggenprik maar annestesist is niet in huis dus dat kan even duren.

In het academisch ziekenhuis hebben ze er wel een in huis altijd, alleen dit ziekenhuis is een stukje verder en de vk doet daar geen bevallingen, maar dat zal ze sowieso niet meer doen dus als ik een prik krijg,

wat is wijsheid dus, welk ziekenhuis? Of kijken wnnr de bevalling begint en als dat in de avond is naar het stadziekenhuis? pff drama allemaal zeg.
Mak je jezelf zo druk in de hoop dat het dan alleen nog maar kan meevallen? Niet doen joh!

Informeer eens naar het "angstige zwangeren protocol" Als je in die doelgroep valt (weet niet precies hoe en wat) heb je iig meer recht op meer begeleiding.

ingeleid worden, dat vond ik heel vervelend. Je moet blijven liggen, de weeën komen zo snel op elkaar dat ze bijna niet op te vangen zijn. Dankzij mijn ruggenprik die gezet werd met 6 cm was het wel te dragen. Prik zelf niets van gemerkt.

Ik wens je een goede bevalling, het kan ook in een poep en een scheet voorbij zijn, die bevalling. Zie er niet teveel tegen op, het moet er sowieso uit.
Zorg in ieder geval dat je iemand bij je hebt bij wie je je ontspannen voelt en misschien is dat niet vriend. Dat is heel belangrijk en de verloskundige in het ziekenhuis plus de kraamverpleegkundige daar helpen je echt hoor. Daar kun je op vertrouwen. Je staat er niet alleen voor.

Wat naar voor je van je relatie, dat zal ook niet helpen en de stress alleen maar verhogen. Maar probeer erop te vertrouwen dat het goed komt, hoe dan ook. En het is ook eng, zo'n eerste bevalling, omdat je niet weet wat je moet verwachten, maar het komt echt goed.
Dankjulliewel voor de lieve reacties:D

ik ga me iets minder druk proberen te maken, het is vooral in de avond, overdag ben ik meer in de mood met laat maar komen dat water of die weeen:P

Maar goed ga morgen alles nog even rustig doornemen, jullie reacties, en nieuwe reacties, be welcome...

groetjess
Helemaal herkenbaar alleen was er in "mijn" tijd geen sprake van een ruggeprik voor de pijn.

Angst is funest voor de bevalling, de weeén kunnen er zelfs door wegblijven waardoor het gedoe alleen maar langer duurt.

Wat bij mij enigzins geholpen heeft om mij toch te kunnen ontspannen is in bad te gaan liggen. Kind moest er immers toch een keer uit en een sectio doen ze niet om die redenen.

Veel sterkte Pop en ook jou gaat het lukken. Succes en hopelijk mag je gauw jouw kindje gezond in je armen houden.
Snelle bevallingen in je familie zeggen echt nog niks over die van jou. Het is niet erfelijk en dus is er nog altijd weinig over te zeggen. Dus ook daar moet je je niet door laten leiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven