Geld & Recht alle pijlers

Mijn rijbewijs is verlopen wel een nieuw aangevraagd.

29-03-2011 08:44 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan donderdag mijn nieuwe rijbewijs ophalen. Mijn oude is sinds vandaag verlopen. Ik heb een bewijs van de gemeente dat het is aangevraagd en de datum op mijn nieuwe rijbewijs is 25 maart.

Zou ik nu auto mogen rijden in die twee dagen?

En ja ik heb drie maanden geleden een brief van de gemeente gekregen dat het verlengd moest worden, maar ik was het vergeten. Ik ben stom ja. Dat weet ik wel.
Ik hoor altijd verschillende verhalen, de ene gemeente vind dat je wel mag rijden als het je bewijs van aanvraag bij je hebt. De andere gemeente vind dat je absoluut niet mag rijden. Misschien even op de website van je gemeente kijken?

Hoe groot is de kans dat ze je precies in deze twee dagen aanhouden? Je moet alleen even kijken hoe het verzekeringtechnisch gaat. Stel dat je een ongeluk krijgt, of je wel verzekerd bent.

Eigenlijk hebt je niets aan deze post haha.
Ik zou het risico wel gewoon nemen.
Bron: RIjksoverheid

U moet rekening houden met een wachttijd van 5 werkdagen. Het is mogelijk om het rijbewijs sneller te krijgen met een spoedprocedure. Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij uw gemeente. Tijdens de wachttijd kunt u met uw huidige geldige rijbewijs aan het verkeer deelnemen. Is uw rijbewijs verlopen, dan mag u niet aan het verkeer deelnemen tot u het nieuwe rijbewijs heeft. U riskeert een boete als de politie u aanhoudt en u kunt geen geldig rijbewijs laten zien. De hoogte van de boete vindt u terug in de Boetebase. U heeft na het aanvragen van uw rijbewijs maximaal 3 maanden de tijd om het document af te halen.
Ik heb al gegoogeld, maar ook daar verschillende meningen.

Het staat er niet echt in. Ook niet bij de RDW.
Formeel gezien niet. Punt is dat je niet verzekerd bent als je geen geldig rijbewijs hebt (als is je rijbewijs formeel gezien tot je 70e geldig, je hebt nu te maken met de administratieve vernieuwing na 10 jaar). Neem contact op met je verzekering en als zij jou zwart op wit kunnen toezeggen dat het voor hen geen probleem is kun je gewoon rijden.
Jor is een Google wonder
Jorina dat had ik ook gelezen, maar hoe zit het verzekeringtechnisch als ik een ongeluk krijg. Ik rijd al 29 jaar schadevrij, maar je zult het net zien hé.
Je loopt ook het risico dat je verzekering moeilijk doet bij een evt. aanrijding. Met dat in gedachten zou ik alleen het risico durven nemen als ik echt geen andere mogelijkheid had.
Moet je echt met de auto weg?

Zo ja: misschien zoeken naar een andere mogelijkheid en zo nee, de auto laten staan
quote:Zoebie schreef op 29 maart 2011 @ 08:51:

Jorina dat had ik ook gelezen, maar hoe zit het verzekeringtechnisch als ik een ongeluk krijg. Ik rijd al 29 jaar schadevrij, maar je zult het net zien hé.Ik lees dat de ene verzekeraar daar moeilijk over doet, en de ander wat minder. Je bent dus deels overgeleverd aan hoe moeilijk ze daar over willen gaan doen. Dus best een risico als je toch gaat rijden, mi.
quote:Aubrey schreef op 29 maart 2011 @ 08:50:

Formeel gezien niet. Punt is dat je niet verzekerd bent als je geen geldig rijbewijs hebt (als is je rijbewijs formeel gezien tot je 70e geldig, je hebt nu te maken met de administratieve vernieuwing na 10 jaar). Neem contact op met je verzekering en als zij jou zwart op wit kunnen toezeggen dat het voor hen geen probleem is kun je gewoon rijden.Ik heb wel een geldig rijbewijs, alleen ik kan het nu niet laten zien.
In de wet staat dat je alleen met een geldig rijbewijs bevoegd bent om aan het verkeer deel te nemen. Dat staat ook in de polisvoorwaarden van verzekeraars.

Of een concrete claim na een auto-ongeluk ook wordt afgewezen, kan een verzekeraar zelf beoordelen, maar afwijzen kan altijd, aldus het Verbond van Verzekeraars. Je hebt dus nooit recht op claimtoewijzing als je rijbewijs verlopen is, aldus het verbond.

Verbond van Verzekeraars
Een verlopen rijbewijs is geen geldig rijbewijs. Je bent overgeleverd aan de coulance van de politie en je verzekeraar.
Wist niet hoe dit juridisch zat, maar dat heeft Jorina gelukkig al opgezocht.

Als je wordt aangehouden (en die kans is inderdaad klein) heb je denk ik wel een grote kans dat ze je geen boete geven, aangezien het maar om een paar dagen gaat en je kunt aantonen dat je nieuwe rijbewijs is aangevraagd. Die boete zal dus wel meevallen denk ik.

Ik zou echter het risico niet willen lopen dat je een ongeluk veroorzaakt terwijl je eigenlijk niet mag rijden. Je bent dan natuurlijk ook niet verzekerd, en dat kan een hoop juridische én financiële problemen geven.
Zoebie. Dat is nu net het probleem. Je hebt geen geldig rijbewijs!

(anders had dit topic niet nodig geweest)
quote:Zoebie schreef op 29 maart 2011 @ 08:53:

[...]

Ik heb wel een geldig rijbewijs, alleen ik kan het nu niet laten zien.Nee, dat heb je dus níet.
Nee inderdaad, nu heb ik geen geldig rijbewijs.

Ik ga straks toch even mijn verzekeraar bellen. Dan weet ik het zeker.
Op je nieuwe rijbewijs komt de datum 25 maart?

Ja dan zou ik gewoon de weg op gaan, als je aangehouden wordt kan je alleen je rijbewijs niet tonen, thats all.

Ook verzekeringstechnisch gezien toch? Het is al de 29ste, dus je hebt al 4 dagen een nieuw rijbewijs
Moppeman was op tijd qua verlenging, maar het bleek dat hij ivm zijn vrachtwagenrijbewijs nu ook gekeurd moest worden. Tsja, dát had hij niet gezien in dat briefje van de RDW, wie denkt daar ook over na als hij al jaren nietop eenvrachtwagen heeft gezeten ?

Keuring geregeld en contact gezocht met de verzekeraar. Volgens de verzekeraar was het geen punt, als hij de nieuwe aanvraag al had lopen. Misschien twee weken zonder geldig rijbewijs rondgereden, maar hier in het hoge noorden word je toch nooit aangehouden. Ik sinds 1993 in elk geval nog nooit.
Voor zover ik weet heeft een verzekeraar nog nooit een claim afgewezen enkel op basis van het feit dat een rijbewijs een paar dagen verlopen is. Heb dit onlangs nog met een collega (jurist )besproken.
Ga anders even bij de gemeente kijken, best kans dat het rijbewijs al binnen is.
quote:CharlotteAnnaSophie schreef op 29 maart 2011 @ 09:12:

Voor zover ik weet heeft een verzekeraar nog nooit een claim afgewezen enkel op basis van het feit dat een rijbewijs een paar dagen verlopen is. Heb dit onlangs nog met een collega (jurist )besproken.

Hoe zou een verzekeraar daar achter moeten komen, dan? Ik heb zelf ook weleens een tijdje met een verlopen rijbewijs gereden , veel privégedoe aan m'n hoofd en toen was ik het glad vergeten, had het ook niet gezien op m'n rijbewijs ofzo, ben toen wel een keer aangehouden en toen kreeg ik een bekeuring van

¤ 75,= wegens niet kunnen tonen van geldig rijbewijs en dat was het. Zodoende kwam ik er ook achter dat 'ie verlopen was, meteen nieuwe aangevraagd en that's it. Nooit geweten dat ik daar verzekeringstechnisch problemen mee had kunnen krijgen, de politie zei er ook niets over.
Moet je persé met de auto Zoeb? ik zou het nl even niet doen nu. Je zult altijd zien dat....
Daar is toch een spreekwoord voor? Wie zijn gatje brandt moet op de blaren zitten???

Dat wordt dus gewoon de auto 2 dagen laten staan!!!! Ik snap zoiets niet, zoiets belangrijks als paspoort/rijbewijs, dat vergeet je toch niet????

Als oom agent je wel aanhoudt en niet coulant is, kun je dat echt alleen maar jezelf verwijten!!!

Misschien erg rechtlijnig, maar zo zit ik wat dat betreft in elkaar!!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven