Dwangstoornis
dinsdag 29 maart 2011 om 21:53
Hallo allemaal, ik ben een vrouw van 25 en kamp met een dwangstoornis(obsessieve compulsieve stoornis)Als meisje van 10 begon het zo'n beetje. Ik kreeg de angst om kanker te krijgen, en begon met dwanghandelingen zoals: alles 3 keer doen, tellen, knipperen met ogen,enz enz om zo te voorkomen dat ik of iemand uit m'n omgeving ernstig ziek werd. Op een gegeven moment werd het zo erg dat het mn leven beheerste omdat ik me gewoonweg niet kon inhouden en de dwang de hele dag aanwezig was. Ook in deze tijd hulp gehad en na jaren was ik er zo goed als vanaf. In spannende situaties of als ik zenuwachtig was, was het er wel weer maar hier was goed mee om te gaan. Sinds een paar maanden ben ik depressief en is de dwang in alle heftigheid weer terug gekomen. Ik heb het nu in de vorm dat ik alles eerlijk moet zeggen tegen de mensen om me heen. en dat ik na gesprekken mezelf helemaal gek maak met het idee dat ik slechte dingen heb gezegd. Ik twijfel aan alles wat ik doe en heb gezegd. Dit veroorzaakt een heftig paniekgevoel, hartkloppingen, onzekerheid, twijfel de hele dag door. Het liefst zou ik alle gesprekken die ik voer op willen nemen zodat ik zeker weet dat ik niks naars heb gezegd. Ik ben aan de antidepressiva en zit al in therapie hiervoor. Ik ben erg benieuwd of er ook lotgenoten zijn op dit viva forum. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen enz!
dinsdag 29 maart 2011 om 22:58
Ja herken je verhaal heel goed. Kreeg het ook rond mijn 10de misschien nog wel iets eerder... Tijdens mijn jeugd heeeeel veel last van gehad. Nu stukkenminder, merk het alleen als ik heel erg gespannen ben ( licht 4 keer aan en uit doen bijvoorbeeld om maar iets te noemen )
Heb mezelf erbij neergeleged dat ik het nu eenmaal heb, zal er ook geen oplossing voor weten, mijn man zegt dat ik gewoon een beetje geschuffeld ben en hij maakt er niet zo'n probleem van .... maar ik weet heel goed wat je bedoeld met de dingen doen om te voorkomen dat er iets ergs gebeurd!
Heb mezelf erbij neergeleged dat ik het nu eenmaal heb, zal er ook geen oplossing voor weten, mijn man zegt dat ik gewoon een beetje geschuffeld ben en hij maakt er niet zo'n probleem van .... maar ik weet heel goed wat je bedoeld met de dingen doen om te voorkomen dat er iets ergs gebeurd!