Rome rondreizen

05-04-2011 10:44 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
veel te veel joh, in 1 dag heb je je handen vol aan het vaticaan en vaticaanmuseum.

Op Dag 2 zou ik het colloseum doen en de fora romana, evt. het capitool museum

dag 3 winkelen (inclusief spaanse trappen en trevi en de piazza's)

Dag 5 villa borghese, via antiqua
Ben zelf maar een dag in Rome geweest en heb toen alleen in sneltreinvaart de bekendste bezienswaardigheden gezien.

Wij hadden destijds geluk dat er geen lange rij stond bij het Colosseum, maar je hebt dus een kans dat je daar lang moet wachten.

De Sint Pieter vond ik zelf dermate indrukwekkend dat ik daar nog wel een paar uur had kunnen staan kijken (maar helaas geen tijd), dus daar zou ik wel wat tijd voor uittrekken...

Het Pantheon vond ik ook erg mooi, maar had ik wel snel gezien. Het is relatief klein en als er een keer doorheen gelopen bent, ben je al snel klaar. Het plein daarvoor is trouwens wel erg gezellig, met leuke terrasjes en lekkere ijssalons. Haha, heb er toen bijna langer over gedaan om een keuze te maken uit de 1001 ijssoorten dan dat ik in het Pantheon geweest ben.

Maar goed, je begrijpt...ik heb zelf maar een heeel klein deel van Rome gezien. Hopelijk ga ik er zelf nog eens heen en heb ik dan wat meer tijd. Het is echt een supermooie stad. Veel plezier in ieder geval!
Kun je niet een hotel boeken dichter bij het centrum? Wij hadden een hotel dicht bij het Colloseum en vonden dit wel heel prettig.

Verder, maak geen planning maar laat Rome over je heen komen. Je kunt voor jezelf een lijstje maken met wat je wilt zien en hiervan elke dag 1 of 2 bezoeken. Zoals je het nu doet zet je jezelf te veel onder druk en kom je tijd te kort. Rome loopt niet weg, je kunt nog een keer gaan. Rome heeft bijvoorbeeld ook mooie parken waar je heerlijk bij kunt komen.

Bij veel attracties moet je vroeg aanwezig zijn om niet in hele lange rijen terecht te komen.
Ik vind je planning op zich wel realistisch, mits je in de musea alleen de belangrijke dingen wilt zien. Verder vond ik zelf de Capitolijnse musea niet echt een must see. Op zich is het wel mooi hoor, maar er zijn zo veel andere dingen die veel interessanter zijn. Circus Maximus vond ik ook totaal niet interessant, en Ostia zou ik alleen doen als je tijd over hebt. Het is best mooi hoor, maar bij tijdgebrek kun je beter in de stad zelf blijven en daar lekker sfeer proeven. Het Pantheon ving ik overigens fantastisch, echt zo mooi. Heb het in meerdere weersomstandigheden gezien en alles was tof.

Naar mijn idee vergeet je ook heel veel mooie kerken eigenlijk: Santi Quattro Coronati, San Maria in Sopra Minerva, San Maria della Vittoria, Sant’Andrea al Quirinale, Sant’Ivo alla Sapienza, die Tiempetto, La Chiesa della SS Concezione.

Denk eraan dat je voor Villa Borghese sowieso moet reserveren en voor de Vaticaanse musea is het niet verplicht maar wel aan te raden. Bij mooi weer zijn de parken rondom Villa Borghese ook erg mooi dus daar kun je fijn lunchen/zonnen/o.i.d.
Voor het Vaticaan en de Sint Pieter kan je inderdaad wel een dag uittrekken, is zo groot! Ik geloof dat de toegang voor het Vaticaan (incl. Sixtijnse kapel) ongeveer 12 euro was... zal je vast wel ergens op internet kunnen vinden. In het colosseum ben je ook wel een middag zoet. De trevi-fontein is 's avonds ook erg mooi; verlicht enzo.

Ik zou niet zo'n strakke planning maken, maar ook de tijd nemen om van de stad te genieten en er lekker op je gemak in rond te lopen! Geniet ervan!!
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-04-2011 23:44
Reden: spam
% gewijzigd
Oehhh, jij wil wel heel veel zien in 1 dag. Net wat Meds ook al zegt; je bent echt al 1 dag kwijt aan het gehele Vaticaan. Ik probeer ieder jaar zeker 1 keer en het liefste 2 keer naar Rome te gaan en dat doe ik al heel wat jaren. Ben er dus wel redelijk thuis en kan je daarom ook vertellen dat je dagen veel te vol zitten.

Probeer niet zo'n strakke planning te maken en ga lekker rondlopen. Koop een Roma Pass, dan kan je van iedere vorm van openbaar vervoer gebruik maken.

Ik ga over een week ook weer voor 6 dagen heen . Veel plezier alvast!
Inderdaad, een iets te druk programma.

En als je zo'n druk programma hebt, zou ik de Trevi fontein en Piazza Navona 's avonds bekijken.

Als ik uit mijn hoofd de hoofdpunten op zou noemen:

Bij mooi weer bekijk ik het liefst de ruïnes:

- forum, colosseum, circus maximus (ik houd nou eenmal van ruïnes)

- Ostia Antica (half uur met de metro, maar dan heb je wel de ruïnes van een heel stadje, en ben je bijna de hele dag bezig).

En verder vind ik erg leuk:

- San eugnazio (kerk) voor het perspectief van de plafondschildering

- pantheon (is er vlakbij. niet erg mooi, maar wel 2000 jaar oude koepel)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
)
Fietsen op een mooie warme dag in park Villa Borghese is ook leuk! Zo zie je van alles wat, want het is echt een groot park.
In de week van Pasen is het waarschijnlijk wel enorm druk i.v.m. de paas toespraak van de paus.

Ik wilde ook graag in de meivakantie voor t eerst naar Rome, maar heb me hierdoor echt bedacht.....
En het zal ook druk zijn vanwege de Zaligverklaring van Johanne Paulus II op 1 mei... heel Rome zit volgens mij dan vol.

Op zich wel een druk programma, maar te doen hoor.

Dag 1 en 2 zijn ok. Dag 2 zou ik de Santa Maria in c

Cosmedin schrappen. Evt. kun je die combineren met het Circus Maximus op een andere dag (maar stel je daar niet te veel van voor)

Het monument voor Vittorio Emmanuele kom je op dag 3 dichter in de buurt dan dag 2.

Als je naar het Circus Maximus gaat en de S Maria in Cosmedin, kun je ook nog de Aventijn op lopen (S. Sabina en mooi uitzocht + parkje) en je kan ook de wijk Trastevere bezoeken. Heerlijk struinen daar!

Veel plezier alvast!

Ik vertrek morgen voor 8 dagen, met meer dan 100 leerlingen weliswaar..
Everytime you make a typo, the errorists win.
Je programma is druk, maar te doen.

Je gaat op de eerste dag naar Vaticaanstad en daar de Sixtijnse Kapel bezoeken, daar zit ook het hele vaticaanse museum aan vast. Dat is wel even een flink museum. Even een vraagje: is dag 1 een zondag? Dan zou ik het Vaticaans museum (en dus ook de sixtijnse kapel) niet aanraden: het is dan gratis en je kan dan uren in de rij gaan staan voor het museum. Daarnaast is het dan maar tot 1 uur open.

Bezienswaardigheden als de Spaanse Trappen, het Piazza Navona, de Trevi Fontein en ook het Circus Maximus heb je redelijk snel gezien, daar kan je geen uren doorbrengen, dus dat scheelt.

Voor wat betreft dag 2: Villa Borghese is erg mooi, echt een aanrader. Als het lekker weer is moet je daar ook zeker even een rondje doen door de tuinen en lekker picknicken daar op het gras.

Dag 3: Je wil de tempel van venus & roma bezoeken in het forum romanum.. Ik zou gewoon gelijk het hele forum romanum meenemen . Je betaalt de entree sowieso en het is erg indrukwekkend. Je kan ook een combikaartje kopen voor het colloseum-forum romanum-palatijn. Die koop je dan het beste bij het forum romanum: daar is de rij het kortst, dan kan je bij het colloseum en het palatijn gelijk doorlopen. De laatste heb ik ook nog niet op jouw lijstje zien staan maar dat is ook erg leuk en ligt tussen het forum romanum en het colloseum in.

Ik ben zelf helemaal verliefd op Rome en wens jou heel erg veel plezier! Dat komt vast goed!
Oh en Trastevere is echt een aanrader, 's avonds daar een keertje naar toe gaan en lekker eten, heel gezellige sfeer!
Ik lees ook even mee! Handig deze tips. Meintje, waar verblijven jullie? Ik zoek ook nog een leuk hotel of liever nog een appartement of B&B.
er zijn veel goede BenB's in hartje stad en betaalbaar even googelen
Ik heb al vaak een appartement geboekt via Cross Pollinate (Google maar!). Verschillende prijsklasses en lokaties.
Ik vind je programma ook erg vol. Je ziet ook veel van een stad door juist lekker te slenteren in de oude wijken (Trastevere en Monti) en vanaf een terrasje te genieten van de mensen die voorbijkomen. De sfeer opsnuiven, zeg maar. Daar pik je vaak veel meer van op dan van hot naar her te rennen.

In Rome is zo ontzettend veel te zien (ik heb er anderhalf jaar gewoond en nog niet alles bekeken). Ik vind zelf het colosseum bezoeken niet de moeite waard, maar anderen zullen dit geweldig vinden.

Wat ik je aanraad voor drie dagen:

- Piazza del Popolo

- Piazza di Spagna

- Fontana di Trevi

- Il Panteon

- Terme di Caracalla

- Colosseum en Fori Romani (en Piazza Venezia) vanaf buiten bewonderen

- Slenteren in oude wijken als Trastevere, Monti en Il Ghetto

En dan hou je nog één dag over voor de Sint Pieter en de Vaticaanse Musea.

Veel plezier en geniet vooral!
Wij zijn in januari een lang weekend geweest, was helemaal super. Wij hebben idd de hoogtepunten die jij noemt gezien, maar tussendoor ook nog even de lekkerste koffie, het meest bijzondere ijs enz (stond in reisgids) geproefd. In onze reisgids (100% Rome) stonden overigens leuke wandelroutes langs de hoogtepunten gecombineerd met tips voor bijzondere restaurantjes, winkels enz. Op die manier krijg je ook een goed beeld van wat er te combineren is.

Veel plezier en geniet ervan om er te zijn (en niet alleen foto's maken van de hoogtepunten en dan weer gauw verder) Weet niet of je dat van plan was, maar ben ervaringsdeskundige haha, dus wilde het even delen voor de zekerheid ;))
ik zou niet teveel dingen op een dag doen.

Sint Pieter en Vaticaanse Musea/Sixtijnse kapel zijn wel een must. Trek hier een heel dag voor uit. Je kunt trouwens ook de koepel van de Sint Pieter op, ook zeer de moeite waard.

Als je niet in de rij wilt staan koop je je kaartjes voor het Vaticaans Museum online: LINK

Verder kun je het Forum, de Palatijn en het Colloseum in één dag doen. Ik raad je aan je een beetje in te lezen, dan weet je wat je ziet. voor deze drie dingen koop je één kaartje en dat is drie dagen geldig. Deze kun je Hier online kopen.

Het Pantheon is een must. Dit is het meest volmaakte gebouw ooit gebouwd. En als je tijd over hebt kun je bij de oude Republikeinse tempels op Largo Argentina de opvang voor zwerfkatten een donatie geven.

Tsja, en voor de rest. Je raakt in een jaar nog niet uitgekeken. wat erg leuk is voor een eerste bezoek is de San Clemente Dit is een "gewone" kerk waar men is gaan graven. Onder deze kerk hebben ze een vroeg middeleeuwse kerk opgegraven en daaronder een buurtje uit de Oudheid met huizen en een Mithras tempel. Je krijgt daar goed een indruk van hoe Rome in de loop der eeuwen "omhoog gewerkt" is.

En als het mooi weer is, pak dan de boemeltrein voor een korte rit naar Ostia Antica buiten de stad. Dit is een opgegraven havenstad waarvan de meeste gebouwen uit de 3e en 4e eeuw stammen en waar je een heel goede indruk krijgt van een antieke Romeinse stad.

Bedenk met de planning ook dat de meeste musea op Maandag dicht zijn, maar dat het Vaticaans Museum juist weer wel open is op Maandag.

En eten in Trastevere en het Ghetto, in het Ghetto moet je dan gaan voor de Carciofi alla Giudia (Joodse Artisjokken) een echte Roeminse specialiteit.
neem het boek SPQR mee van Luc Verhuyk
Kijk ook even hoe je bepaalde dingen plant qua dagen. Wij kwamen erachter dat het in het weekend super druk was bij het colloseum en vaticaan. doordeweeks was het rustiger en konden we zo doorlopen bij beiden. Denk dat je in het weekend dan nog beter de trevi fontijn en dergelijke kunt gaan bekijken.
Ik ga over 3 weken naar Rome. Ik heb gelukkig ietsje meer tijd en zit 14 dagen op een camping net buiten Rome. Enige nadeel is dat ik elke dag een uur reistijd heb in en uit Rome.

Ik liep zelf erg vast in de valkuil dat ik elke dag liep vol te plannen. Ik heb nu het besluit genomen om alles in wijken op te delen en dan gewoon zoveel mogelijk te zien. Ik heb zelf een document gemaakt van inmiddels 24 pagina's wat er in welke wijk te bezichtigen is met uitleg van wikipedia en sites erbij. Mijn eigen gemaakte papieren gids. Ik heb een aparte dag uitgetrokken voor Tivoli en de villa's hier. Ik heb foto's gezien en de tuinen hier moeten erg bijzonder zijn. Ostia doen we op een zondag samen met de Via Antica van 2000 jaar oud.

Enige wat mijn vrouw en ik nu hebben gepland is de Scavi Tour (necropolis onder de st. pieter, moesten reserveren) daarbij hebben we van die dag maar meteen vaticaandag van gemaakt en we twijfelen nog om Villa Borghese te reserveren of om die te skippen. Volgens mij moet die ook erg mooi wezen. De dagen dat we vrij zijn en geen Rome willen doen hebben we nog het nabij gelegen Bracciano (tevens onze campingplaats) en een kunstenaarsdorp ten Noorden van Rome op de planning staan.

Heel veel plezier gewenst daar!
Villa Borghese wel doen, is zo mooi, één van de hoogtepunten van Rome!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven