Geld & Recht alle pijlers

Onzelfstandige woonruimte?

05-04-2011 18:19 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar het volgende. Sinds ruim een jaar huur ik particulier een woning. Ben er altijd vanuit gegaan dat dit een zelfstandige woonruimte is. Maar ik ben aan het twijfelen gebracht door m'n buurman. En nu ben ik benieuwd of het wel zelfstandige woonruimte is of toch onzelfstandig.

Met een andere bewoner deel ik dezelfde voordeur en het toilet maar hebben binnen onze eigen voordeur. (We moeten dus beide een gang door om weer bij onze eigen woning te komen.)

Ik heb gegoogled, maar ik lees alleen maar tegenstrijdigheden. Op de ene site staat dat als je een bepaalde voorziening deelt dat je een onzelfstandige woonruimte hebt, op een andere site staat weer dat als je alleen de wc deelt dat je een zelfstandige woonruimte hebt. Ik snap het dus niet meer.

Ik heb dus m'n eigen woonkamer, badkamer, keuken, alleen het toilet deel ik (toilet zit dus niet in de badkamer).

Woon ik nu in een zelfstandige of onzelfstandige woonruimte?
Wat is een zelfstandige woonruimte?

U kunt alleen huurtoeslag krijgen voor een zelfstandige woonruimte. Dit is een woning met een eigen toegangsdeur die u van binnen en buiten op slot kunt doen. In de woning moeten op zijn minst aanwezig zijn:

een eigen woon(slaap)kamer

een eigen keuken met aanrecht, aan- en afvoer voor water en een aansluitpunt voor een kooktoestel

een eigen toilet met waterspoeling

Op kamers wonen valt hier meestal niet onder.

Woonwagen

Een woonwagen beschouwen wij ook als een zelfstandige woning. Een woonwagen is een woning op wielen die geheel of in gedeelten kan worden verplaatst. De woonwagen mag geen eigen aandrijving hebben en moet op een erkende standplaats staan. Of de standplaats van uw woonwagen erkend is, kunt u navragen bij de gemeente. De huur van de woonwagen is de kale huurprijs van de woonwagen plus de huur van de standplaats.

Onzelfstandige woonruimte

Soms kunt u ook huurtoeslag krijgen voor een onzelfstandige woning. Bijvoorbeeld voor woonruimte in een woongebouw voor begeleid wonen of voor een groepswoning voor ouderen.

http://www.toeslagen.nl/p ... 0/huurtoeslag2010-12.html
das lastig te zeggen! ik zou zeggen bel de belastingdienst!
Je moet een eigen wc en eigen voordeur hebben, jij deelt die en dus is het onzelfstandig.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Heb je een eigen huisnummer? Dan kan je huursubsidie aanvragen. Anders niet.
Als je het toilet deelt is het een onzelfstandige woonruimte. Je deelt de voor, voordeur, maar daarachter heb je nog je eigen "voordeur"

Je woont dus in een onzelfstandige woonruimte en kunt dus geen huurtoeslag aanvragen

(en wat plops zegt)
quote:hanneke000 schreef op 05 april 2011 @ 18:35:

Heb je een eigen huisnummer? Dan kan je huursubsidie aanvragen. Anders niet.

Zie mijn post. Die komt rechtstreeks bij de belastingdienst vandaan.
quote:plops schreef op 05 april 2011 @ 18:40:

[...]

Zie mijn post. Die komt rechtstreeks bij de belastingdienst vandaan.Als je dat allemaal hebt, maar geen eigen huisnummer, dan houdt het toch alsnog op?
Ze hebben het toch nergens over een eigen huisnummer? Als dat in de voorwaarden zou horen, dan zou het er wel in meegenomen zijn toch?
Eigen huisnummer is inderdaad niet nodig. Ik heb ook in een huis gewoond met 1 voordeur en binnen meerdere appartementen. (lees kamers met keukenblokken en badkamer) Dit is toen door de huurcommisie beoordeeld en als zelfstandig goedgekeurd. Alle eisen weetik zo niet meer maar als het het voor het aanvragen van huurtoeslag moet weten kom je er wel achter als je het aanvraagd,,,
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga er nu vanuit dat het toch een onzelfstandige woonruimte is.

Huurtoeslag krijg ik sowieso niet, daar verdien ik teveel voor volgens de belastingdienst (al vind ik zelf van niet ).
quote:hanneke000 schreef op 05 april 2011 @ 18:35:

Heb je een eigen huisnummer? Dan kan je huursubsidie aanvragen. Anders niet.Ik heb een eigen huisnummer, maar deel wel badkamer, toilet en keuken. Ik kan dus geen huursubsidie krijgen, ondanks ik wel een eigen huisnummer heb.
quote:plops schreef op 05 april 2011 @ 18:52:

Ze hebben het toch nergens over een eigen huisnummer? Als dat in de voorwaarden zou horen, dan zou het er wel in meegenomen zijn toch?Nee, dat staat er niet letterlijk. Toen ik echter huursubsidie aanvroeg kon het niet omdat ik geen eigen huisnummer had. (Gedeelde voordeur, trap naar boven; app. 1 olledig zelfstandig, trap naar verd. 2 > app. 2 volledig zelfstandig). Omdat het huis bekend was onder 1 huisnummer was huursubsidie aanvragen onmogelijk. Pas toen het een 31A en 31B werd, kon subsidie worden aangevraagd,
Sommige studentenkamers hebben ook een eigen huisnummer. Dus dat wil niets zeggen.
Als je geen huurtoeslag krijgt wat maakt het voor jou dan uit of het een (on)zelfstandige woonruimte is?
Omdat ik gezeur had met de gemeente. Lang verhaal.
Heb ook heel lang in een huis gewoond met 2 appartementen (allebei zelfstandig) maar met maar 1 huisnummer. Geen probleem met huursubsidie (tegenwoordig huurtoeslag) aanvragen hoor. Zou dit dan ook per gemeente hebben verschild?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven