Knobbeltje onder oksel
dinsdag 5 april 2011 om 22:57
Heehallo!
Ik heb, denk ik, nu al 2 jaar lang een bobbeltje onder mijn oksel zitten. Eerst was het heel klein en hechte ik er niet zoveel zorgen aan. Maar sinds een half jaartje word hij steeds ietsje groter, en begin ik me nu toch wel zorgen te maken. Na wat research niks wijzer geworden.. dus help!!
Het is geen onstokenhaarzakje, dat zou niet kunnen aangezien het er al 2 jaar zit, en niet is weggeweest.
zo kan het ook geen cyste zijn, want het is geen vochtbultje.
Het heeft een beetje de vorm van een rijstkorrel, en is denk ik 1 cm lang en 0,5 cm breed, het is hard. Niet pijnlijk, en een het is iets donkerder dan mijn huid, met een beetje een groen/bruinige gloed/kleur.
Enige ideeën of toch maar het beste gewoon naar de huisarts te gaan?
Ik heb, denk ik, nu al 2 jaar lang een bobbeltje onder mijn oksel zitten. Eerst was het heel klein en hechte ik er niet zoveel zorgen aan. Maar sinds een half jaartje word hij steeds ietsje groter, en begin ik me nu toch wel zorgen te maken. Na wat research niks wijzer geworden.. dus help!!
Het is geen onstokenhaarzakje, dat zou niet kunnen aangezien het er al 2 jaar zit, en niet is weggeweest.
zo kan het ook geen cyste zijn, want het is geen vochtbultje.
Het heeft een beetje de vorm van een rijstkorrel, en is denk ik 1 cm lang en 0,5 cm breed, het is hard. Niet pijnlijk, en een het is iets donkerder dan mijn huid, met een beetje een groen/bruinige gloed/kleur.
Enige ideeën of toch maar het beste gewoon naar de huisarts te gaan?
dinsdag 5 april 2011 om 23:04
Ik heb zelf een aantal bultjes onder mijn oksel (al jarenlang, dermatoloog heeft ze ook bevoelt). Dit zijn zgn. verstopte talgkliertjes. Het bultje zit op een bepaalde plek vast aan de huid. Het is niet helemaal los van het weefsel eromheen bedoel ik (was een criterium van de dermatoloog btw).
lees hier
Maar bij twijfel altijd even langs de huisarts.
lees hier
Maar bij twijfel altijd even langs de huisarts.
dinsdag 5 april 2011 om 23:06
dinsdag 5 april 2011 om 23:09
Goed.
Misschien is het een verstopt talgkliertje, het zou kunnen.
Maar ik ken nu ook een jonge moeder van 26 die aan de chemo hangt vanwege borstkanker.
Zij had al bijna een jaar last van haar borsten. Voelde ook een knobbel.
Morgen als eerste een afspraak maken bij je huisarts dus.
Misschien is het een verstopt talgkliertje, het zou kunnen.
Maar ik ken nu ook een jonge moeder van 26 die aan de chemo hangt vanwege borstkanker.
Zij had al bijna een jaar last van haar borsten. Voelde ook een knobbel.
Morgen als eerste een afspraak maken bij je huisarts dus.
Ja, dat vind ik echt.
dinsdag 5 april 2011 om 23:14
dinsdag 5 april 2011 om 23:16
quote:Dribbel9 schreef op 05 april 2011 @ 23:14:
Kan van alles zijn; meestal is het een uitting van een infectie ergens in het lichaam, maar vaak geeft palpaptie van de vergroting dan pijn. Hoeft niet altijd zo te zijn. Voor de zekerheid toch even naar de huisarts gaan, ben je bekend met (auto-immuun) ziekten??
Kan van alles zijn; meestal is het een uitting van een infectie ergens in het lichaam, maar vaak geeft palpaptie van de vergroting dan pijn. Hoeft niet altijd zo te zijn. Voor de zekerheid toch even naar de huisarts gaan, ben je bekend met (auto-immuun) ziekten??
Ja, dat vind ik echt.
dinsdag 5 april 2011 om 23:18
Ik was sowieso al van plan morgen de huisarts te bellen, ga ik nu zeker doen!
Het enige is dat ik afgelopen jaar ook last heb gehad van Pityriasis rosea, maar dat zal niet in verband staan met dit, neem ik aan.
(Heb wel altijd dit soort rare dingen, heb als klein kind al krentenbaard gehad, afgelopen jaar Pityriasis rosea, veel last van steelwratjes.. het word steeds meer! ik heb ondertussen een strippenkaart op de HA)
Toch even gerustgesteld over de talgkliercyste!
Toch zie ik er altijd weer tegenop naar de huisartsenpost te gaan, maar laten we dat toch maar doen voor de zekerheid!
in iedergeval allemaal bedankt!
Het enige is dat ik afgelopen jaar ook last heb gehad van Pityriasis rosea, maar dat zal niet in verband staan met dit, neem ik aan.
(Heb wel altijd dit soort rare dingen, heb als klein kind al krentenbaard gehad, afgelopen jaar Pityriasis rosea, veel last van steelwratjes.. het word steeds meer! ik heb ondertussen een strippenkaart op de HA)
Toch even gerustgesteld over de talgkliercyste!
Toch zie ik er altijd weer tegenop naar de huisartsenpost te gaan, maar laten we dat toch maar doen voor de zekerheid!
in iedergeval allemaal bedankt!
dinsdag 5 april 2011 om 23:31
quote:schouderklopje schreef op 05 april 2011 @ 23:19:
Welke AU denk je dan aan Dribbel? Hidradenitis?Pfieuw, ik zou zo 1,2,3 geen AU kunnen noemen die vergroting van de lymfeklieren in de oksel geven. Geen idee of TO ook nog meer klachten heeft e.d.. Weet wel dat AU's zoals reumatoide artritis ook vergroting kunnen geven van de lymfeklieren. Het komt niet vaak voor, maar is wel mogelijk.
Welke AU denk je dan aan Dribbel? Hidradenitis?Pfieuw, ik zou zo 1,2,3 geen AU kunnen noemen die vergroting van de lymfeklieren in de oksel geven. Geen idee of TO ook nog meer klachten heeft e.d.. Weet wel dat AU's zoals reumatoide artritis ook vergroting kunnen geven van de lymfeklieren. Het komt niet vaak voor, maar is wel mogelijk.
dinsdag 5 april 2011 om 23:36
quote:Dribbel9 schreef op 05 april 2011 @ 23:32:
[...]
Als je een vergroting in je lymfeklier hebt, en je drukt erop, doe het meestal pijn.
Op die fiets.
Ik had vroeger ook regelmatig last van de lymfeklier in mijn hals. Was inderdaad wanneer ik niet 100 % lekker was.
Maar langer dan een paar weken duurde dat nooit.
[...]
Als je een vergroting in je lymfeklier hebt, en je drukt erop, doe het meestal pijn.
Op die fiets.
Ik had vroeger ook regelmatig last van de lymfeklier in mijn hals. Was inderdaad wanneer ik niet 100 % lekker was.
Maar langer dan een paar weken duurde dat nooit.
Ja, dat vind ik echt.
dinsdag 5 april 2011 om 23:45
Dat is bij de meeste mensen inderdaad zo. Lymfeklieren horen bij het afweersysteem van het lichaam, Je witte bloedcellen worden hier eigenlijk in opgeslagen. Wanneer je last hebt van bijvoorbeeld een infectie, gaan je witte bloedcellen zich vermenigvuldigen en kun je last krijgen van een plaatselijke verdikking, maar in de meeste van deze gevallen doet het drukken erop, of alleen maar het bewegen (van bijv je hals indien hals lymfeklieren vergroot zijn) dan pijn. En na de infectie verdwijnt de verdikking weer.
Er zit ook verschil in het feit of je de vergroting kunt bewegen en deze dus 'zacht' is, of dat de vergroting min of meer vast op een plek lijkt te zitten en 'harder' aanvoelt. Dit laatste kan bijvoorbeeld wijzen op (non) hodgkin of een uitzaaiing van een andere vorm van kanker. Borstkanker geeft bijvoorbeeld vaak een vergroting in de oksel.
Alhoewel ik hier dus niet mee suggereer dat TO (borst) kanker heeft. overal waarbij je afweersysteem betrokken is, kan opzich een vergroting van je lymfeklieren geven. Eventuele andere klachten zijn hierbij dus zeer belangrijk om mee te nemen in de diagnose. Maar daar zijn huisartsen voor
Er zit ook verschil in het feit of je de vergroting kunt bewegen en deze dus 'zacht' is, of dat de vergroting min of meer vast op een plek lijkt te zitten en 'harder' aanvoelt. Dit laatste kan bijvoorbeeld wijzen op (non) hodgkin of een uitzaaiing van een andere vorm van kanker. Borstkanker geeft bijvoorbeeld vaak een vergroting in de oksel.
Alhoewel ik hier dus niet mee suggereer dat TO (borst) kanker heeft. overal waarbij je afweersysteem betrokken is, kan opzich een vergroting van je lymfeklieren geven. Eventuele andere klachten zijn hierbij dus zeer belangrijk om mee te nemen in de diagnose. Maar daar zijn huisartsen voor
dinsdag 5 april 2011 om 23:58
quote:schouderklopje schreef op 05 april 2011 @ 23:50:
Volgens mij gaat het hier niet over een vergrote lymfeklier, maar over een daadwerkelijke knobbel(tje). Deze doet geen pijn zegt to. Dat doet een ontstoken lymfe wel!
Dribbel, eerst goed lezen voordat je paniek zaait.
Ik zaai geen paniek. Een knobbel kan in mijn ogen een 'harde' vergroting van de lymfeklier zijn. En deze harde vergrotingen waar ik het over heb, die veelal niet goed beweegbaar zijn, doen dus niet pijn t.o.v. Een ontsteking van de lymfeklier, wat jij ook zegt.
Op basis van wat ik heb gezegd in mijn vorige post, kun je dus eigenlijk een infectie of AU al uitsluiten. Maar nogmaals, ik heb geen idee of er andere symptomen zijn en hoe of wat mbt de knobbel. Meer dan uitleg geven over de verschillende vergrotingen kan ik dus ook niet?
Volgens mij gaat het hier niet over een vergrote lymfeklier, maar over een daadwerkelijke knobbel(tje). Deze doet geen pijn zegt to. Dat doet een ontstoken lymfe wel!
Dribbel, eerst goed lezen voordat je paniek zaait.
Ik zaai geen paniek. Een knobbel kan in mijn ogen een 'harde' vergroting van de lymfeklier zijn. En deze harde vergrotingen waar ik het over heb, die veelal niet goed beweegbaar zijn, doen dus niet pijn t.o.v. Een ontsteking van de lymfeklier, wat jij ook zegt.
Op basis van wat ik heb gezegd in mijn vorige post, kun je dus eigenlijk een infectie of AU al uitsluiten. Maar nogmaals, ik heb geen idee of er andere symptomen zijn en hoe of wat mbt de knobbel. Meer dan uitleg geven over de verschillende vergrotingen kan ik dus ook niet?
woensdag 6 april 2011 om 06:42
Ik heb ook een bobbel onder mijn oksel, je voeld hem alleen als ik mijn arm schuin houd ( beetje moeilijk uit te leggen) en als ik hem uitstrekt. hij zit er al denk 10 jaar, had een aantal jaar gelden de huisarts ernaar laten kijken, en het was iets met en moeilijke naam. Hij zei tegen mij als hij echt groot word of hij stoort je dan halen we het weg. Hij blijft net zo groot en je ziet er niets van, dus ik laat hem zitten.
Ik zou idd naar de huisarts gaan, dan weet je wat.
sterkte.
Ik zou idd naar de huisarts gaan, dan weet je wat.
sterkte.