Geld & Recht alle pijlers

Hoe komen jullie rond? (Of: Wat doe ik verkeerd??)

05-04-2011 17:34 301 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik ga mijn huishoudboekje hier toch maar eens op tafel gooien, want ik zie even niet meer hoe ik hier uit moet komen...

Ik ben alleenstaand, leef momenteel van een WW (maar baan is wellicht binnenkort in zicht) van 1100 euro netto. Ik woon anti-kraak voor een huur van 160 all-inn en tóch kom ik niet rond. Ik zie wel waar het probleem zit, maar ik zie niet hoe ik dit op ga lossen (op korte termijn) met een baan.

Misschien zie ik nog een slimme bezuiniging over het hoofd?

Het probleem zit 'm bij mij vrees ik in een aantal leningen...

Bij de DUO heb ik een schuld van 13.000 en die betaal ik 205 euro pm af. (Draagkrachtmeting is verworpen, dus geen lager bedrag helaas).

Daarnaast heb ik van mijn oude koophuis nog een schuld van 8000 euro openstaan die ik met 125 euro pm afbetaal.

En last but not least: ik heb een (diesel)auto die me per maand alles bij elkaar rond de 250-300 euro kost. De auto is dus duur...maar helaas wel nodig, want ik woon in een dorp waar maar twee bussen per uur gaan, die er een dik uur over doen om in de stad te komen. De auto staat wel te koop om ingeruild te worden voor een kleine benzine (maar het wil niet vlotten met kopers )

Verder betaal ik ook zo'n 70 euro pm aan m'n creditcard aflossing (ja stom natuurlijk, maar ik moest achterstallige rekeningen betalen en had geen andere keus meer)

Dus:

Huur: 160

DUO: 205

Bank: 125

Auto: 250

Creditc: 70

Verzekeringen: 30

Zorgverz.: 127

Tv/internet/mobiel: 45

Totaal: 1012 euro

Over: 88 euro

Kortom: ik kom structureel zo'n 200 pm tekort.

En dan heb ik nog niet eens een regulier huurhuis.

De lening en de creditcard zijn volledig mijn eigen schuld en dat neem ik ook voor mijn rekening, maar ik zie geen uitweg meer...

Ik solliciteer me suf, maar in mijn sector is nauwelijks werk. Op een kantoor oid nemen ze me niet aan, dus er blijft over: BSO. Alleen daar kan ik maximaal 28 uur draaien. Met veel geluk kom ik dan uit op een salaris van rond de 1400 netto. Met mijn huidige huur red ik het dan wel...maar dan zal ik anti-kraak moeten blijven wonen.

Een gewoon huurhuis kan ik niet betalen, ook niet met dat salaris.

Ander werk zoeken is dus erg lastig. Met m'n HBO ben ik meestal zogenaamd overgekwalificeerd óf ik heb te weinig ervaring.

Zijn er meer mensen hier in een dergelijke situatie??

Ik weet echt niet meer wat ik nog kan doen
quote:mooiedromen schreef op 06 april 2011 @ 12:31:

Weet je zeker dat je bij de bso zo'n 1100 voor 21 uur werken zal verdienen? wist niet dat BSO zo goed betaalde want omgerekend naar fulltime zal je dan boven de 2400 zitten!Dat zou ik alleen verdienen als ze me in de hoogste salaristrede inschalen. Die kans is redelijk denk ik, omdat ik binnen de bso ook locatiemanager ben geweest en nu een stap terug doe. Maar helemaal zeker weten doe ik het natuurlijk niet. Dus ik moet toegeven dat dit salaris in het meest gunstige geval zo zou uitpakken...
Klopt het dat je schildert / tekent?

Ik weet dat sommige kunstenaars hun afbeeldingen laten printen. Dat kan op allerlei artikelen, natuurlijk de mokken, serviezen en T-shirts maar het kan ook op lampenkappen, rolgordijnen, vloertegels, onderzetters, deurmatten, dekbedovertrekken, placemats, etc. Er zijn websites/organisaties die dit voor je regelen als je je afbelding toestuurt maar je kan ook zelf contact opnemen met drukkers. Als je hier in geinteresseerd bent dan kan ik je wel wat verdere ideeen geven.
Fijn om te horen dat je iets aan mijn tips hebt! Ben wel benieuwd of er iets uit die vacature op de school in Den Haag gaat komen....altijd leuk om op de hoogte gehouden te worden!

Je zou trouwens ook het UCK in Utrecht nog kunnen benaderen, is alleen wel iets verder weg. Daar zoeken ze erg vaak begeleiders en docenten voor cursussen. De begeleiders verdienen niet veel (volgens mij 8 euro per uur ofzo) maar het kan een opstap zijn naar werk als docent (heb gezien dat dat vaker gebeurde daar).
Wij hebben de auto enkele maanden geleden de deur uitgedaan. Wij doen nu alles met de fiets. Voor grotere afstanden lenen we wel eens de auto van (schoon)ouders. Of als ik ver weg moet pols ik vaak wie toevallig enigszins die kant op moet en dan pas ik mijn afspraak daar op aan en lift ik mee. Je moet geen beren op de weg willen zien maar je schikken naar de omstandigheden. Ik had ook liever een auto voor de deur maar vond de kosten niet opwegen tegen het gemak.
Laat brandnetels staan; juist op brandnetels leggen vlinders hun eitjes.
Hebben ze ook eenr eden aangegeven waarom de DUO draagkrachtmeting is verworpen?
@Mooiedromen: Ik denk dat ik die verzekeringen zo'n 6 jaar geleden al heb afgesloten. Vond het ook een raar verhaal. Ze zeiden dat net de nieuwe contractperiode was ingegaan voor weer twee jaar. Maar als het waar is dat dit tegenwoordig niet meer mag, ga ik er wel werk van maken.

@Broodtrommel: Ja, zie eerdere posts van mij en mijn topic over mijn studieschuld:

Link
@Amy, Klinkt leuk. Ik weet alleen niet of mijn werk daar geschikt voor zou zijn (maak vooral abstracte kunst en veelal wat ontoegankelijk werk voor groot publiek). Maar ben wel nieuwsgierig.

Etsy.com kende ik idd ook. Daar ga ik ook mijn werk op zetten! Erg leuk.
quote:koekkie schreef op 06 april 2011 @ 10:01:

Auto verkopen en een greenwheel ABO nemen zodat je af en toe toch over een auto kunt beschikken, is datniet wat voor je?Dat kan, maar Greenwheels kost echt best wel veel geld. Dat is alleen lonend als je een keer per maand een auto nodig hebt, zeg maar.
Nou ja, nu kan ik én je e-adres niet meer vinden én de websites voor kunstenaars die bemiddelen niet vinden.

Hoe dan ook, het is sowieso beter om als kunstenaar direct met 'printbedrijven' te gaan praten omdat je dan een betere prijs kan bedingen. De producten kan je dan op je website zetten. Het is handig als je een idee hebt in welke hoek je wilt gaan zitten en je als kunstenaar een 'lijn' wilt uitbrengen. Zoals Marjolein Bastin haar print op serviezen zet.

Je kan dan bijvb. denken aan een 'lijn' voor wand/raam/vloerbekleding of eettafel (tafelkleed, placemats, onderzetters), zakelijk/school (mappen, muismat, laptopcover, etui, boekenlegger). Je kan natuurlijk ook losse items maken als je dat liever doet.

Als je een idee hebt wat je ongeveer zou willen dan kan ik je wel een paar bedrijven mailen waar je mee kan praten (wil je je e-adres dan nog eens achterlaten).
Misschien een beetje late reactie maar wil toch even reageren.

Ik zou elke baan aannemen als ik jou was, een BSO is toch helemaal niet erg. Voorlopig nog even anti kraak blijven wonen. Helaas heb je gewoon veel leningen die je moet terug betalen en daar valt niks aan te doen.

Zal kijken wat de opties zijn in goedkopere zorgverzekering. Er zijn sites waar je die kan vergelijken qua prijs en vergoedingen.

TV/Internet/Mobiel zal ik gaan kijken wat de goedkoopste mogelijkheden zijn, zoals voor de tv: digitenne. Internet goedkoop minder snel internet, zoals online.nl. Mobiel een sim only abbonnement nemen of prepaid. En anders je belminuten en smsjes omlaag doen en letten dat je er niet overheen gaat.

Een baan waar je meer uren maakt is beter dan een baan met minder uren maar wel naar jouw niveau. Dan verdien je meer intussen en kan je nog opzoek naar die andere baan. Misschien krijg je nog toeslagen waar je niks van wist. Dat zou ik even uitzoeken.
Captain Obvious,

maar het zal nog altijd goedkoper zijn dan n dure diesel dagelijks voor de deur te hebben staan.

Ik vind trouwens wel dat er 'dramatisch' wordt gedaan over de auto, dat je echt niet zonder kan. Ik heb geen auto, al jaren niet en vroeger toen ik nog thuis woonde ook niet. En ik weet gewoon niet beter. Ben aan ov gewend en fiets veel. Kan me wel voorstellen dat als je bijv. Nachtdienst heb dat het dan n ander verhaal is.
Nou, ik kan waarschijnlijk ook binnenkort op gesprek komen voor die functie als docent BK op die basisschool :-)

Volgende week gesprek op de BSO (die van 21 uur). Afhankelijk van welke dagen het worden kan ik er op die andere dagen wat bij zoeken (en/of in de ochtenden/avonden).

@Koekkie: Als je nooit een auto hebt gehad, begrijp ik wel dat je vindt dat er moeilijk over gedaan wordt. Je zegt het eigenlijk zelf al: je weet niet beter, je bent niet anders gewend.

Ik weet niet hoe jij woont tov van je werk etc, maar dat maakt ook uit natuurlijk.

Ik leg behoorlijk wat kilometers af (tot voor kort dan). En zeker toen ik een hele drukke baan had, vond ik het heel wat waard dat een auto mij een hoop tijd uitspaarde. Met het ov en de fiets ben ik gewoon 2 tot 3 keer zoveel tijd kwijt. In tijden waarin tijd schaars is, ga je daar wel over nadenken. En als je een auto kan betalen, is dat dus een makkelijke keus.
Hé wat goed! Heel veel succes met je gesprekken!
Als je nieuwe termijn is ingegaan voor 1-3-2010 moet je die inderdaad eerst uitzitten. Is het daarna dan is de polis per maand opzegbaar.
Succes dan met je gesprekken TO!
Dank jullie wel!!

Ik hoe jullie op de hoogte
Leuk dat je ons op de hoogte houdt! En ook erg fijn om te lezen dat je zo goed bezig bent en wat doet met de tips. Je pakt zaken iig aan!

Heel veel succes met je gesprekken en ik hoop dat je snel resultaten gaat boeken. En onthou; het gaat er niet zozeer om hoe hard je gaat, maar of je de goede kant opgaat. Oftewel; zolang je schulden minder worden ben je goed bezig, ook al gata het natuurlijk altijd minder snel dan je hoopt!
Toen ik bij de bso werkte kreeg ik 900 netto voor 19 uur. Als je ft werkt is dat geloof 26 uur. Dus dan zou je toch wel 1300 ofzo kunnen verdienen?
Ik heb de laatste pagina's niet meer gelezen, dus misschien zeg ik wat dubbel.

Ik heb dezelfde opleiding als jij gedaan, maar ben nu niet werkzaam als docent omdat me als kunstenaar wil ontwikkelen. Daar viel de eerste jaren niet veel mee te verdienen en daardoor heb ik veel bijbaantjes gehad.

- creatieve workshops geven voor bijv. vrijgezellenfeestjes of bedrijfsuitjes.

(Google hierop ivm je stad en je zult genoeg bureaus vinden waar ze op zoek zijn naar goede docenten)

- BSO

- assisteren bij een andere kunstenaar of werkplaats

- werken in een gallerie/exporuimte

- suppoosten in museum

- administratief/secretarieel werk

- callcenterwerk

Google voor vacatures in de culturele sector op culturele vacatures .nl. Daar staan ook veel vacatures voor educatie in de culturele sector.

Voor opdrachten kun je ook kijken bij de werkervaringstrajecten van cultuur en ondernemen.

Verder zou ik op elke docentenvacature reageren (maar dat doe je wss al). Daarnaast moet je echt van je netwerk gebruik maken! Benader oud-klasgenoten die voor de klas staan. Geef aan dat je hard op zoek bent. De meeste vacatures zijn nl eerst intern bekend.

Vanwege de veelzijdigheid van dit diploma heb ik nooit echt verlegen gezeten om werk. Mijn probleem zat er juist in dat ik niet te veel uren wilde draaien.
He, Banaanaap, bedankt voor je tips.

Culturele vacatures kijk ik idd al vaak op.

Het punt is een beetje dat ik eigenlijk niet voor de klas wil staan (niet in het middelbaar onderwijs tenminste, vind ik echt vreselijk). In de museumsector kom ik er steeds niet tussen...Heb echt meerdere pogingen gedaan, maar ik wordt niet eens uitgenodigd.

Netwerken is idd wel het belangrijkste in de culturele sector, klopt. Ben er nu druk mee bezig.

Je laatste zin verbaast me wel een beetje. Ik heb die ervaring juist totaal niet, maar misschien heb ik al die tijd verkeerd gezocht?

Ik wil me ook heel graag verder ontwikkelen als kunstenaar. Zit nog in een beginstadium, dus ik zal er ook wat naast moeten doen. Of beter gezegd: ik zal eigenlijk fulltime aan het 'gewone' werk moeten en dan maar zien wat ik over houd aan tijd die ik wil besteden aan wat ik eigenlijk het liefste wil.

Ik ben in ieder geval druk bezig met exposities regelen en dat voelt goed!

@Lenthe: 900 netto voor 19 uur is best veel. Ik zal maximaal 21 uur kunnen maken bij deze vestiging, dus ik zal vrees ik niet genoeg kan binnenhalen daarmee.
Is de WWIK iets voor je?

En wat betreft het diploma: dat ligt denk ik aan de manier van verkopen op je cv.

Benoemen van vaardigheden die je kan bevestigen vanuit je diploma.

Vb: je bent ervaren als secretaresse/administratief medewerker. Want als docent heb je ervaring met opstellen van klasse-administratie, lesplannen, etc.
over een goedkoop beizneautootje, de mijn heb ik via het fok! forum gekocht http://forum.fok.nl/rde/list_forumfilter/9 , voorbeeldje van goede bezineauto is deze polo: http://forum.fok.nl/topic/1635841
Beste forummers,

Het is even stil geweest van mijn kant. Ik kon viva ineens niet meer op en daarnaast heb ik het ook erg druk gehad.

Maar ik zou jullie op de hoogte houden...dus bij deze :-)

Misschien (ik hoop het zo!) heb ik per 1 juni werk!! Voor 21 uur in de buitenschoolse opvang. Het is een begin... Ik ben nu hard op zoek voor iets erbij in de ochtend-uren. Schoonmaken, oppassen, zoiets.

Verder ben ik wel creatief geworden in het zoeken naar manieren om toch wat extra geld te genereren... spullen verkopen op marktplaats, oude studieboeken op bol.com gezet, op de vrijmarkt gestaan met een hoop oude kleren en cd's en een incidentele cateringopdracht verzorgd voor 100 man.

Verder ben ik druk bezig geweest in mijn atelier en heb ik nu voor het eerst mijn werk (solo) ge-exposeerd! Ben er heel blij mee en best trots op mezelf... Het zou leuk zijn als het ook nog wat oplevert, maar dit is op zich al geweldig voor me en je weet maar nooit wat er uit voortkomt natuurlijk!

Dinsdag weet ik denk ik meer over m'n baan, dus jullie horen van me!
Ook hier juich ik even voor je. Wat ben je goed bezig zeg!
wow gefeliciteerd! je bent super goed op weg zeg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven