Geld & Recht alle pijlers

Hoe komen jullie rond? (Of: Wat doe ik verkeerd??)

05-04-2011 17:34 301 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik ga mijn huishoudboekje hier toch maar eens op tafel gooien, want ik zie even niet meer hoe ik hier uit moet komen...

Ik ben alleenstaand, leef momenteel van een WW (maar baan is wellicht binnenkort in zicht) van 1100 euro netto. Ik woon anti-kraak voor een huur van 160 all-inn en tóch kom ik niet rond. Ik zie wel waar het probleem zit, maar ik zie niet hoe ik dit op ga lossen (op korte termijn) met een baan.

Misschien zie ik nog een slimme bezuiniging over het hoofd?

Het probleem zit 'm bij mij vrees ik in een aantal leningen...

Bij de DUO heb ik een schuld van 13.000 en die betaal ik 205 euro pm af. (Draagkrachtmeting is verworpen, dus geen lager bedrag helaas).

Daarnaast heb ik van mijn oude koophuis nog een schuld van 8000 euro openstaan die ik met 125 euro pm afbetaal.

En last but not least: ik heb een (diesel)auto die me per maand alles bij elkaar rond de 250-300 euro kost. De auto is dus duur...maar helaas wel nodig, want ik woon in een dorp waar maar twee bussen per uur gaan, die er een dik uur over doen om in de stad te komen. De auto staat wel te koop om ingeruild te worden voor een kleine benzine (maar het wil niet vlotten met kopers )

Verder betaal ik ook zo'n 70 euro pm aan m'n creditcard aflossing (ja stom natuurlijk, maar ik moest achterstallige rekeningen betalen en had geen andere keus meer)

Dus:

Huur: 160

DUO: 205

Bank: 125

Auto: 250

Creditc: 70

Verzekeringen: 30

Zorgverz.: 127

Tv/internet/mobiel: 45

Totaal: 1012 euro

Over: 88 euro

Kortom: ik kom structureel zo'n 200 pm tekort.

En dan heb ik nog niet eens een regulier huurhuis.

De lening en de creditcard zijn volledig mijn eigen schuld en dat neem ik ook voor mijn rekening, maar ik zie geen uitweg meer...

Ik solliciteer me suf, maar in mijn sector is nauwelijks werk. Op een kantoor oid nemen ze me niet aan, dus er blijft over: BSO. Alleen daar kan ik maximaal 28 uur draaien. Met veel geluk kom ik dan uit op een salaris van rond de 1400 netto. Met mijn huidige huur red ik het dan wel...maar dan zal ik anti-kraak moeten blijven wonen.

Een gewoon huurhuis kan ik niet betalen, ook niet met dat salaris.

Ander werk zoeken is dus erg lastig. Met m'n HBO ben ik meestal zogenaamd overgekwalificeerd óf ik heb te weinig ervaring.

Zijn er meer mensen hier in een dergelijke situatie??

Ik weet echt niet meer wat ik nog kan doen
Allemaal positieve dingen TO! Fijn voor je.
Hartstikke leuk te lezen!

toi- toi- toi :-)
Je hebt gewoon te weinig geld voor een auto, die zal echt de deur uit moeten. Ik snap niet waarom je zegt dat dat niet kan. De bus gaat nota bene twee keer per uur, dat is een verdomd goede verbinding.
o, ik ben mosterd zie ik, maar blijf bij mijn punt dat je gewoon te weinig overhoudt om auto te kunnen rijden
quote:Valesca.C schreef op 05 april 2011 @ 17:34:

En last but not least: ik heb een (diesel)auto die me per maand alles bij elkaar rond de 250-300 euro kost. De auto is dus duur...maar helaas wel nodig, want ik woon in een dorp waar maar twee bussen per uur gaan, die er een dik uur over doen om in de stad te komen.

Het is wellicht al gezegd hoor want ik heb niet alles gelezen, maar ik vind dit niet echt een argument om te zeggen dat je die auto dus nodig hebt. 2 bussen per uur is toch best veel? Hier gaat er maar 1 per uur. Goed, je zit dik een uur in de bus. Over hoeveel km gaat het dan? Want dit zegt natuurlijk niks.

Snap dat een autootje makkelijker is, maar volgens mij is het met die bus ook wel te doen..
Nou...tegen alle verwachtingen in, ben ik zojuist afgewezen voor de functie op de bso. Onbegrijpelijk vind ik zelf en het argument dat genoemd werd was helemaal belachelijk (ik ga het hier niet herhalen om privacy redenen). Ik ben eigenlijk ontzettend boos en teleurgesteld. Ik zat eigenlijk al met mijn agenda in mijn handen, klaar om er een afspraak in te zetten voor een contractbespreking en dan dit... Heb echt even zitten janken toen ik ophing. Naar mijn idee ging het meelopen juist heel goed. Fijne gesprekken gehad, leuke kinderen. Ik heb dus ook aangegeven dat ik het niet eens ben met het argument dat ze aandroeg en ik heb sterk het vermoeden dat het eigenlijk ergens anders om gaat (geen klik met unit-manager ofzo?). Maar helaas, ik kan er niets aan doen.

Nu vraag ik me wel sterk af of ik nog verder moet gaan met dit bedrijf. Ik heb nu 5 locaties van binnen bekeken en nadat mijn contract bij de vorige ontbonden werd omdat ik niet voldoende gediplomeerd zou zijn, kwam deze in the picture. Nu dit op niks uitloopt, voelt het een beetje alsof ik met mezelf moet gaan lopen leuren daar, terwijl andere locaties erg enthousiast over me waren.

Ik heb nog maar twee maanden voor m'n WW afloopt dus veel tijd heb ik niet meer. Ondertussen heb ik me ook rot lopen solliciteren op allerlei administratieve baantjes, callcenters etc, maar niets. Nu wordt ik echt wel een beetje moedeloos.

Ik dacht dat ik goed bezig was en dat ben ik ook eigenlijk, maar het lukt dus tot nu toe niet!

Ik heb er even flink de balen van en ben ook boos. Ik ga het allemaal even laten bezinken en morgen hopelijk weer met goede moed opnieuw proberen...
Heel vervelend voor je dat je het niet bent geworden.

Toch nog even praktisch: waarom ruil je je diesel niet in voor een benzine auto? Verzekering (alleen de standaard) is misschien ¤ 30, wegenbelasting bij een kleinere auto ook rond de ¤ 30 per maand, en dan nog een tank benzine per maand, dat scheelt je minimaal de helft.
Waarom ga je zolang geen folders lopen of desnoods een krantenwijk?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:_Branwen_ schreef op 11 mei 2011 @ 19:05:

Heel vervelend voor je dat je het niet bent geworden.

Toch nog even praktisch: waarom ruil je je diesel niet in voor een benzine auto? Verzekering (alleen de standaard) is misschien ¤ 30, wegenbelasting bij een kleinere auto ook rond de ¤ 30 per maand, en dan nog een tank benzine per maand, dat scheelt je minimaal de helft.

Heb ik geprobeerd, maar met inruilen moet ik zelf een hele hoop geld bijleggen en dat heb ik niet. Zelfs bij 'ikwilvanmijnautoaf' was het hoogste bod slechts 250 euro (!) Ik ben niet gek.

Maar het lijkt er nu echt op aan te komen dat ik hem voor dat bedrag weg met gaan doen en er dus niets voor in de plaats kan kopen. Ik heb gewoon dikke pech met dat de fabrikant van mijn merk auto sinds kort failliet is gegaan, dat bepaalt nogal de dagwaarde. Die is in principe 1200 euro nl.
@bgb: heb ik geprobeerd, daar nemen ze me niet aan. Ook bij TNT niet.
Valesca: wat was je studenten-bijbaantje? Kun je dat niet weer oppakken?
Wat eten we vanavond?
Kijk eens wat je bij de ANWB voor je auto terug krijgt, die hebben tegenwoordig ook een aankoop en verkoop service, je bent je auto dan per direct kwijt, maar wel voor soms een hoger bedrag dat een ander biedt. Voor mijn auto had ik daar ook nog een mooie som gekregen, alleen de dealer gaf me toch net wat meer, dus vandaar dat ik toch niet bij de ANWB ben uitgekomen. Misschien kun je dan iets anders leuks terugkopen (een benzinewagen) en dat scheelt op zijn minst in de wegenbelasting!
Je auto onder de prijs wegdoen is nog altijd goedkoper dan hem aanhouden. Op dit moment is er best productiewerk, in de tuinbouw bijvoorbeeld
Enorm balen zeg, dat je bent afgewezen. Maar geef de moed niet op! Heb je je al ingeschreven op zoekpgbzorg als zorgverlener?

Dan kan het snel gaan hoor.
thuiszorg, hebben ze ook vaak mensen nodig
@Ties, Dank voor de tip, misschien dat ik die nog probeer. Jammer alleen dat ze weer zoveel geld vragen voor het plaatsen van je auto, maar goed.

@Meds, je hebt gelijk, denk dat ik dat dus noodgedwongen toch maar ga doen, maar ik baal er wel stevig van kan ik je zeggen.

PS Hier werken alleen maar Polen in de tuinbouw. Ze zien me al aankomen. Echt, die nemen me niet aan!

Er is hier al eens eerder een heel twistgesprek geweest over dat soort banen, maar de realiteit is toch echt dat je daar niet zomaar op wordt aangenomen met je HBO opleiding. Voor de thuiszorg vragen ze overigens bepaalde diploma's die ik niet heb.

@Julus, Ja, ik heb me ingeschreven bij PGB zorg, maar nu blijkt dat als ik wil reageren op een advertentie ik verdomme weer moet betalen. Sorry, ik wil echt niet als een onwillig en zuur persoon overkomen, maar ik heb al bijna niets te besteden, en betalen om 'eventueel' aan het werk te komen, vind ik echt belachelijk. Maar dat neemt niet weg dat als ik iets tegenkom waarmee ik uren kan maken, ik wel zou reageren (je moet alleen een x aantal reacties in één keer kopen en dat vind ik onzin. Daar maak ik wellicht helemaal geen gebruik van)

Maar ik blijf zoeken hoor!

En, even iets positiefs : Ik heb gister, nadat mijn boosheid en teleurstelling een beetje gezakt waren, toch maar het hoofdkantoor van die kinderopvang gebeld en een goed gesprek gehad met de recruter. Ik ga binnenkort nog een keer op persoonlijk gesprek bij de nieuwe recruter en de andere mogelijkheden bespreken. Dat gaf me toch weer even nieuwe moed.

Daarnaast heb ik nog een ander bedrijf gevonden dat een flink aantal vacatures had openstaan, dus die ga ik vandaag bellen.

Bedankt voor jullie reacties/tips!
Valesca, heel vervelend voor je. Je dacht uit de sh*t te zijn, en dan nu weer zo'n teleurstelling. Dat moet niet makkelijk zijn.

-twee dingetjes: je auto gratis weggeven zou nog goedkoper zijn dan hem aan te houden. Je hebt een onrealistisch beeld van de waarde van je auto. Jij vind het misschien 1200 waard, maar de kopers niet. En de waarde van een zaak wordt bepaald door vraag en aanbod. Als je beste bod dus 250 is tot nu toe, dan is dat de waarde van de auto. Helaas, maar waar. Wees blij met die extra 250 euro en met het kwijt zijn van je autokosten.

-ik weet niet hoeveel het kost te reageren op die advertenties, maar misschien is het dat toch wel waard. Je moet het dan maar een beetje zien als een soort van 'postzegel'. Ik bedoel, toen je vroeger moest solliciteren ging dat per post en moest je ook voor de verzending betalen. Of zijn de bedragen zo hoog dat je het niet realistisch vindt?
Hoi Gember,

Ik heb even gekeken op de site en 5 reacties (die ik dus in 1 keer moet opkopen) kosten 9 euro. Op zichzelf misschien niet heel veel, maar voor wat je daarvoor krijgt wel en sowieso is het voor mij momenteel wel veel geld. Ik kan daar ook weer 2/3 maaltijden voor kopen. het is voor mij alleen het overwegen waard als ik een aantal PGB-'klussen' bij elkaar kan sprokkelen die samen interessant zijn qua uren. Maar ik blijf kijken hoor op de site!

Wat die auto betreft: je hebt wel gelijk dat wat mensen ervoor willen geven de marktwaarde bepaalt. Maar als ik de marktwaarde laat berekenen volgens verschillende sites, kom ik echt 3 keer zo hoog uit. Ja, het is misschien mijn koppigheid en dat ik gewoon niet wil geloven dat zo'n nette, luxe auto zó bizar weinig oplevert. Ik voel me gewoon genaaid. (Het is een Saab 9-3, echt een klasse-auto maar Saab heeft het een beetje moeilijk momenteel). Voor een Suzuki Alto vragen ze nog rond de 600-800 euro momenteel.

Maarja, dikke pech dus gewoon. Hij gaat weg...

Ik ben vandaag wel teruggebeld door de recruter van die kinderopvang en uitgenodigd voor een gesprek over verdere mogelijkheden. Toch fijn. Verder weer wat brieven/mails de deur uit gedaan.

To be continued...
voor thuiszorg, huishoudelijke hulp hoef je geen diploma's te hebben. Ik ken wel HBO'ers die in de tuinbouw werken, gewoon actief zoeken en niet meteen overal beren op de weg zien
gaan voor die 1400 euro en op de fiets - dan maar niet uit.

hoeft maar een jaartje.

Waar het ov 2 x per uur komt zijn over het algemeen niet erg veel banen - dus lastig is het allemaal wel.

Prijs je gelukkig dat je zo weinig verwoont.

Volgens alle statistieken is er binnen een paar jaar schreeuwend te kort aan goed opgeleide mensen. Ik hoop echt dat je kansen komen!
Valesca, zoek eens op SAAB forums oid. En bied daar je auto te koop aan. Die maandlasten zijn echt schrikbarend hoog.

Een andere mogelijkheid is misschien marktplaats (kost wel iets), of speurders.
Wat apart, dat je moet betalen voor die site. Ik zit er momenteel ook op (al een paar jaar) en heb nog nooit iets hoeven betalen. Het is een bij mijn weten een gratis service. Hopelijk komt er iets uit je gesprek met de recruiter!
Jaaaaah!! Het is dan eindelijk gelukt! Ik heb een baan. 1 juni begin ik. Ik heb 23,5 uur op contract (verspreid over 5 dagen). Daarnaast heb ik ook een schoonmaak-adresje gevonden voor 3 uur in de week wat me een extra zakcentje oplevert.

Ik ben natuurlijk heel blij, maar ik werd wel een beetje overvallen door de manager die mij belde. Ze hadden al helemaal besproken in welke salarisschaal ik zou komen en ze vroeg me eigenlijk niet eens of ik het daar wel mee eens was. Die salarisschaal hebben ze bepaald adhv het vorige contract dat ik bij een andere locatie had getekend, maar dat ging over dag-opvang, waar ik nog geen ervaring in had. Dit is echter bso en daar heb ik wel (ruim) ervaring in. Bovendien heb ik zelf als locatie-manager een schaal hoger gezeten.

Nu vind ik eigenlijk dat ik een aantal inpassingsnummers omhoog zou moeten in de betreffende schaal. Kan ik daar nou nog wel op terug komen? Ik heb nog niets ondertekend en ook niets telefonisch bevestigd qua salaris.

Na een berekening te hebben gemaakt ga ik (met het salaris dat zij me willen bieden) er niet op vooruit, zelfs iets op achteruit vergeleken met wat ik nu aan WW ontvang. Natuurlijk heb ik dan wel werk en is me dat heel veel waard, maar dan kom ik alsnog niet rond

Wat zouden jullie doen? Het is toch niet heel raar dat ik hier maandag nog even op terug kom telefonisch?

Pff, ik ben zó slecht in salaris onderhandelingen... Maar dit ging me even iets te gemakkelijk van hun kant uit.
gewoon wat je nu schrijft melden in je gesprek.. je hebt immers niets te verliezen...
Tuurlijk kun je gemotiveerd aangeven waarom je hoger ingeschaald zou moeten worden.

Als ze dat vervolgens niet doen, kun je altijd nog kiezen of delen.

Volgens mij bestaat jouw oplossing gewoon uit veel meer uren werken.

Blijven zoeken dus, ook als je deze 23,5 uur hebt. Nog een schoonmaakadresje erbij, misschien een avond horeca of callcenter of prive oppassen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven