Geld & Recht alle pijlers

ex zet kinderalimentatie stop?

07-04-2011 19:16 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
dank voor jullie meedenken, maar in verband met privacy wil ik dit verhaal toch graag weghalen... Merk dat ik het toch niet zo prettig vind dat er veel informatie op internet staat...
anoniem_78839 wijzigde dit bericht op 08-04-2011 21:38
Reden: privacy
% gewijzigd
Als jullie ieder 50% voor de kinderen zorgen en alle ander kosten ook delen waarom moet hij dan kinder alimentatie betalen?
Kinderalimentatie lijkt mij niet nodig als hij net zoveel voor de kinderen zorgt als jij.

'Recht hebben op' heeft weinig zin om in te zetten als er geen geld is.

Heb je zelf werk?
Zoals ik het lees storten beide ouders een bedrag op een rekening waarvan zij de kosten voor de kinderen betalen. Het is trouwens pertinent niet waar dat er geen recht is op alimentatie bij een co ouderschap.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
De kinderalimentatie, is dat enkel het bedrag wat hij bij behoort te dragen aan de gezamenlijke kinderrekening? Dus voor zwemles, kleding ed? En jij betaalt daarvan ook een deel begrijp ik?

Of gebruik jij het geld ook nog voor jouw huishouden en eten voor je kinderen?

Hoe dan ook: eenzijdig besluiten om de betaling stop te zetten, mag niet volgens mij. Het lbio kan het eventueel vorderen bij hem. Ik snap dat je dit liever in overleg oplost, maar weet wel dat je het uiteindelijk kan eisen.

Ik zou voorstellen dat je niet akkoord gaat met stopzetten vd betalen, maar dat hij max 2-3 maanden niet bij hoeft te dragen en het later terugbetaalt.

Een andere mogelijkheid is om de kinderen van dure verenigingen af te halen als ze lid zijn van meerdere sportclubs. Minder of goedkopere kleding te kopen. Jullie zitten beiden krap, dus jullie hebben beiden baat aan verlaging van de kosten. En de kindertoeslag, daar kun je veel van deze dingen al van betalen meestal (bij pubers lastiger, maar dan moet je puber ook zelf meer dingen gaan betallen dmv baantje).
quote:isolde55 schreef op 07 april 2011 @ 19:20:

Als jullie ieder 50% voor de kinderen zorgen en alle ander kosten ook delen waarom moet hij dan kinder alimentatie betalen?Dit is precies wat ik mij ook afvroeg. Het klinkt mij als oneerlijk in de oren namelijk. Maar ik ken natuurlijk niet de hele situatie. Dus correct me if i'm wrong.
Kun je niet met hem afspreken dat hij het even stoptzet, maar terugbetaald op het moment dat zijn zaak beter loopt, en zeker maximaal binnen anderhalf jaar? (afhankelijk van zijn branche).
quote:Durk schreef op 07 april 2011 @ 19:55:

[...]

Dit is precies wat ik mij ook afvroeg. Het klinkt mij als oneerlijk in de oren namelijk. Maar ik ken natuurlijk niet de hele situatie. Dus correct me if i'm wrong.Dat is bij co-ouderschap ook hoor, ieder stort maandelijks een bepaald bedrag voor grotere uitgaven op een kinderrekening, wat to ook schrijft. Voor bijv, zwemles, nieuwe fiets etc.
quote:Marahbloem schreef op 07 april 2011 @ 19:58:

Dat is bij co-ouderschap ook hoor, ieder stort maandelijks een bepaald bedrag voor grotere uitgaven op een kinderrekening, wat to ook schrijft. Voor bijv, zwemles, nieuwe fiets etc.

Ah oké, en dat wil hij nou niet meer storten. Dan is het me duidelijk.

Tja, ik zou nog een keer met hem om de tafel gaan zitten en samen bespreken of hij echt niets kan missen of misschien toch een beetje.

Ik vraag me wel af, wat hij had gedaan als jullie nog samen waren geweest en de zaken zo slecht gingen. Dan had hij toch ook niet zomaar kunnen zeggen dat hij geen geld meer heeft...
Ik vind persoonlijk als je beide ervoor kiest om 50% voor de kids te gaan zorgen, je alles fifty-fifty moet doen. En dat je dus niet van hem alimentatie kan verlangen.
Waarom moet hij kinder alimentatie betalen als jullie Co.-ouderschap hebben???
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Oh sorry... Hele vette mosterd...

Bitterballetje erbij iemand?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
als jullie in het couvernant hebben staan dat hij kinderalimentatie moet betalen, ongeacht of er co ouderschap is of niet, dan zal hij zich hier aan moeten houden. Dit is namelijk gemaakt voor de scheiding definitief werd en is door de rechter goedgekeurd. Hij kan hier alleen vanaf als hij dit door een rechter weer laat uitspreken en goedkeuren. Met andere woorden ondgeacht zijn situatie wat natuurlijk klote is in deze tijd, kan hij hier niet zomaar een stop op zetten.

Het lbio kun je pas inschakelen als er meer dan 2 maanden een achterstand op de alimentatie is. Het is een soort van deurwaarderskantoor puur voor alimentatie achterstanden. Ze hebben dan ook wel de nodige gegevens nodig van je ex partner.

Misschien kun je hem dit vertellen ik weet niet in hoever jullie relatie hiervoor goed is maar wat in couvernant staat kun je alleen door rechter laten goedkeuren bij verandering.

Mocht hij dus in een keer niets meer betalen kun jij dit met je advocaat bespreekbaar maken.
Dus als ik het goed begrijp is deze alimentatie voor rekeningen van kleding, zwemles, sport, ouderbijdrage school, zoals je zelf zegt.

Jij hebt er verder geen last van?

Zijn er op het moment rekeningen voor zwemles, sport, ouderbijdrage school?

Is er dringend nieuwe kleding nodig??

Als hij binnen een paar maanden wel weer kan betalen zou ik niet te moeilijk doen en dan kan die later inhalen.
zie couvernant... afspraak is afspraak mits rechter anders heeft beoordeeld.. hiervoor dien je een nieuwe zaak aan te spannen...

heb het zelf meegemaakt
Sinds begin dit jaar uit elkaar, KA gebaseerd op cijfers van vorig heel goed jaar en dan naar beneden bijgesteld, en nu (al) heeft hij geen geld meer om aan zijn verplichtingen te voldoen? Dat is wel heel snel?

Heb je hem al eens gevraagd wat hij dan als oplossing ziet? Is het tijdelijk stopzetten en loopt hij de achterstand in als hij weer meer lucht heeft, of wat zijn zijn gedachten daarover? Stopzetten is wel heel makkelijk gesteld...

Dacht overigens ook dat de kosten bij co-ouderschap ook 50/50 gingen maar dat is dus niet standaard zo?

En nee, dat kan hij niet eenzijdig besluiten. Je hebt altijd nog het lbio achter de hand, die leggen zelfs beslag als hij echt vertikt te betalen, maar dan heb je wel herrie in de tent. Ik zou het voor zover mogelijk toch echt minnelijk proberen op te lossen, als in hem vragen hoe hij het op gaat lossen.

Sterkte.
Nee, er wordt ook bij Co-ouderschap gekeken naar hoe de leefomstandigheden waren toen de ouders nog bij elkaar waren. Die moeten voor de kinderen ongeveer gelijk blijven, ook als de ouders uit elkaar zijn. En als je Co-ouderschap heb, maar er zit een groot verschil in loon tussen de man en vrouw, dan kan het zo zijn dat 1 toch KA moet betalen, om de leve standaard van de kinderen hetzelfde te houden.

Wat TO moet doen? Lastig....je kan na 1 maand al naar het LBIO stappen, maar dat zal de communicatie met de ex-partner niet makkelijker maken in de toekomst.

Kinderen van sport afhalen, zou ik ook niet gauw doen. Zij mogen niet de dupe hiervan worden. Dat zou ik alleen doen als het echt niet anders kan.

Ik zou hem in ieder geval vragen (en het liefst op papier of via e-mail), wanneer hij weer van plan is om KA te gaan betalen, en dat je wel verwacht dat de achterstand later wordt ingelopen. Het kan best zijn dat het nu slechter gaat dan een paar maanden terug, maar dan had hij er toen al rekening mee moeten houden en wat op zij moeten zetten voor als het wat minder gaat. Ik vind het lekker makkelijk van de man, zeker als je hoort dat de vrouw het ook niet heel ruim heeft....
Is het geen optie om naar de mediator te gaan?

Ex van mij heeft dat met zijn ex gedaan toen hij als gevolg van ziekte geen inkomen had en zij zijn er toen met behulp van een mediator uitgekomen.
... (ivm privacy)
anoniem_78839 wijzigde dit bericht op 08-04-2011 21:39
% gewijzigd
Kaboinkie, ik lees hier vaak het advies dat je als vrouw niet dingen moet doen of laten voor de "goede sfeer" of de "fragiele vriendschap" als diezelfde vent zelf wel op zijn strepen gaat staan op het moment dat het hem uitkomt.

Jullie zijn niet voor niets gescheiden. Jullie hebben afspraken gemaakt die opgenomen zijn in een convenant. Daarin hebben jullie de bedragen al naar beneden aangepast en jij bent meer gaan werken om ook bij te dragen. Als je hiermee accoord gaat, wat is dan het volgende?

En wat is zijn voorstel: op een later moment alsnog betalen, of gewoon helemaal niet betalen? Jij let toch ook op je uitgaven en zorgt dat je uitkomt. Hij moet dat ook leren. En ik vind het vreselijk flauw van hem om te zeggen dat hij nauwelijks eten voor de kinderen kan kopen, dat is echt op je gevoel spelen.

Heb je zelf het idee dat hij weinig opdracht heeft, of geeft hij het geld te makkelijk/aan de verkeerde dingen uit?

Nogmaals; ik zou oppassen moet toezeggen. Voor je het weet krijg je nooit meer alimentatie en dan is de verstandhouding ook ruk.
... (privacy)

En ik ben blij met jullie tips en zienswijze, jullie nieuwe invalshoeken hebben me een stuk verder geholpen! Sorry dat ik dit hele verhaal hier verder niet wil laten staan...
anoniem_78839 wijzigde dit bericht op 08-04-2011 21:41
% gewijzigd
Ten eerste: Waarom moet hij het meteen stopzetten? Kan hij dan niet gewoon wat minder bijdragen? Stel dat jij zegt ook niet meer te kunnen betalen....dan gaan de kids dus maar dood van de honger ( bij wijze van)?

Ten tweede: Hoe idioot is het om dit jou per sms mee te delen?! Waarom niet de telefoon pakken en even overleggen? Volgens mij wil hij eronderuit. Als jij dit nu pikt, zal hij nooit meer gaan betalen!

Ten derde: Hij mag dit absoluut niet doen. Als hij niet meer denkt te kunnen betalen, dan moet hij een herberekening aanvragen. Stel dat laatste hem maar voor.

Ik had kort ook een keer een vriendje met een eigen bedrijf. Die ging ontzettend sjoemelen met zn uitgaves, zodat zn jaarsalaris heel laag was. Hoefde hij geen ali meer te betlen. Schandalig! Is ook niet lang mijn vriendje geweest!
Ik kan hier de algemene gedachtengang helemaal snappen. Waar leid het toe als je toestaat dat afspraken niet nagekomen worden. Wat ik alleen niet snap in dit soort situaties(heb geen kids, dus zal wel daardoor komen), als de ouders nog bij elkaar waren en er is minder gezinsinkomen, zou er toch ook gewoon bezuinigd worden? Als de kids op meerdere sporten, muziekles of andere hobby´s zitten, en het kan niet meer betaald worden dan schrap je toch iets? Lijkt me raar dat er geen eten meer op tafel komt, omdat kindlief zoveel dingen doet.
Je ex is je gewoonweg aan het chanteren: hij kan geen geld storten, want anders kan hij de kinderen niet te eten geven. Hij weet uiteraard precies waar je zwakke plek zit.

Ik zou dit heel zakelijk aanpakken. Op neutrale manier aangeven dat je hier niet mee akkoord kan gaan, aangezien dit niet de afspraak is die jullie gemaakt hebben. Als hij van mening is dat hij niet of minder kan betalen, dan moet hij een herberekening aanvragen. Leg het probleem waar het hoort: bij hem.
quote:_Branwen_ schreef op 08 april 2011 @ 09:05:

Ik zou dit heel zakelijk aanpakken. Op neutrale manier aangeven dat je hier niet mee akkoord kan gaan, aangezien dit niet de afspraak is die jullie gemaakt hebben. Als hij van mening is dat hij niet of minder kan betalen, dan moet hij een herberekening aanvragen. Leg het probleem waar het hoort: bij hem.Helemaal mee eens. Als hij echt minder kan betalen moet hij naar de rechter voor een herberekening. Als hij stopt met betalen en weigert mee te werken moet jij trouwens naar de rechter. Niet leuk allemaal, maar laat je in naam van de "lieve vrede" niet manipuleren of chanteren door je ex.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven