Gezondheid alle pijlers

Vitamine B12 injecties

10-04-2011 21:23 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar weken geleden is bij mij vastgesteld dat ik een behoorlijk B12 tekort heb en de komende tijd moet ik om de zoveel weken een injectie hebben. De eerste injectie heb ik inmiddels 1,5 week geleden gehad. Sinds die tijd heb ik last van hele nare spierpijn in mijn bil, doortrekkend naar mijn been. Is dit een bijwerking van de injectie of gewoon iets anders? Wie heeft er ervaring met deze injecties en zou mij meer kunnen vertellen?

Alvast bedankt
Ik krijg al jaren iedere 2 weken een injectie maar dat gevoel heb ik nog nooit gehad.
Ik krijg er pillen voor. Wil dat zeggen dat ik er beter aan toe ben dan dat jij bent?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Even melden bij je huisarts. Misschien hebben ze net te dicht in de buurt van je grote beenzenuw, die in je bil loopt, geprikt. Op zich gaat dat vanzelf weer over, maar het kan rare zenuwpijn geven die doortrekt in je been.
quote:Mylene_Valerie schreef op 10 april 2011 @ 21:33:

Ik krijg er pillen voor. Wil dat zeggen dat ik er beter aan toe ben dan dat jij bent?Nou, dat wil zeggen dat TO het niet goed opneemt in haar maag en met pillen dat niet aan kan vullen. En jij krijgt pillen omdat bij jou je opname hopelijk wel redelijk/goed is, maar je volgens je huisarts te weinig binnenkrijgt.
Ik ben niet bekend met jouw probleem, maar herken de pijn die je beschrijft wel. Ik heb ooit een keer op vakantie een flinke spuit op niet zachtaardige wijze in mijn kont gehad, daar heb ik ook een week last van gehad. Ik nam aan dat ze toevallig een spier of zo geraakt hebben.

Maar kan je als je je er zorgen over maakt niet even met de huisarts bellen? Als het iets "normaal" is, weet de assistente het vast wel!
quote:Mylene_Valerie schreef op 10 april 2011 @ 21:33:

Ik krijg er pillen voor. Wil dat zeggen dat ik er beter aan toe ben dan dat jij bent?Is bij jou een vitaminetekort ontstaan door consumptie van te weinig vitamineB12? In dat geval heb je wat aan tabletten. Als er een opnameprobleem is, dan moet je aan de injecties. Ik heb ook een behoorlijk tekort, door een opnameprobleem en moet voorlopig wekelijks een injectie halen. Om TO's vraag te beantwoorden: ik herken niet wat je beschrijft.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
quote:lies_lies schreef op 10 april 2011 @ 21:36:

[...]

Nou, dat wil zeggen dat TO het niet goed opneemt in haar maag en met pillen dat niet aan kan vullen. En jij krijgt pillen omdat bij jou je opname hopelijk wel redelijk/goed is, maar je volgens je huisarts te weinig binnenkrijgt.B12 wordt aan het einde van de dunne darm opgenomen, niet in de maag. TO heeft op die plek misschien een ontsteking o.i.d. of mist dat stuk darm. Als je pillen gebruikt is dat deel waarschijnlijk gezond en ligt het tekort meer aan je voedingspatroon
quote:lies_lies schreef op 10 april 2011 @ 21:36:

[...]

Nou, dat wil zeggen dat TO het niet goed opneemt in haar maag en met pillen dat niet aan kan vullen. En jij krijgt pillen omdat bij jou je opname hopelijk wel redelijk/goed is, maar je volgens je huisarts te weinig binnenkrijgt.B12 wordt aan het einde van de dunne darm opgenomen, niet in de maag. TO heeft op die plek misschien een ontsteking o.i.d. of mist dat stuk darm. Als je pillen gebruikt is dat deel waarschijnlijk gezond en ligt het tekort meer aan je voedingspatroon
Ik spuit ook al jaren B12. Ik neem het blijkbaar niet voldoende op. Tabletten werken minder goed dan rechtstreeks inspuiten in de (bil) spier. In het begin wat gevoelig maar als je het gewend bent dan gaat het prima. Tip als je nog wekelijks moet spuiten om even de boel weer op de juiste waarde te krijgen... Doe de ene keer de rechter en dan weer de linkerbil. Ik wisselde het ook om en probeer te ontspannen als ze spuiten. Hang naar je ene zij en ontspan. Geen zorgen maken. Injecties zijn prima! Misschien wel even huisarts bellen als je nog lang last houdt. Ik heb dat gevoel nooit gehad, maar volgens mij hoort het ook niet zo pijnlijk te blijven.

Succes met alles.
Ik maak even gebruik van dit topic: hoe is bij jullie dit vitaminegebrek geconstateerd? Mede door wat ik elders op dit forum las, vermoed ik bij mezelf ook zo'n gebrek (heb een jaar of vijftien terug ook injecties gehad, maar daarna nooit meer). Binnenkort moet ik naar het ziekenhuis voor onderzoek, maar ik ben even benieuwd of vitamine B12 gebrek gemakkelijk te constateren is.
snoopy78, bij mij is het via bloedonderzoek geconstateerd, mijn waarden lagen ver beneden de normaalwaarden.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Daar hoopte ik al op Prima, dat is het gemakkelijkst

Dank je!
Er is een site b12tekort.nl

Daar staat heel veel informatie. De waarden in het ziekenhuis zijn anders als bij de huisarts. Vond ik erg vreemd. Mijn huisarts vond het te laag. Ziekenhuis niet. Helaas had huisarts al een start gemaakt met het injecteren waardoor de test om te onderzoeken wat de reden is niet meer gedaan kon worden.

Lekker handig was dat. Ik ben er nooit achter gekomen waarom mijn waarde zo zakt. Ik heb het maar zo gelaten omdat het alternatief dan zou zijn, geen injecties en je weer slecht gaan voelen en dan onderzoeken. Test zou 600 euro kosten en ze zater er dacht ik niet zo om te springen. Mocht oorzaak wel bekend zijn dan is er toch niks aan te doen werd mij verteld.
Als je eenmaal bent gaat spuiten, schijnen de bloedwaarden die daarna gemeten worden, niet zoveel meer te zeggen. Op de site van Hindrik de Jong http://home.kpn.nl/hindrikdejong/ staat ook beschreven waarom dat zo is. Men moet uitgaan van de beginwaarden dus voordat er überhaupt een injectie is gegeven.
quote:snoopy78 schreef op 10 april 2011 @ 21:42:

Ik maak even gebruik van dit topic: hoe is bij jullie dit vitaminegebrek geconstateerd? Mede door wat ik elders op dit forum las, vermoed ik bij mezelf ook zo'n gebrek (heb een jaar of vijftien terug ook injecties gehad, maar daarna nooit meer). Binnenkort moet ik naar het ziekenhuis voor onderzoek, maar ik ben even benieuwd of vitamine B12 gebrek gemakkelijk te constateren is.Via bloedonderzoek.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik maak geen intrinsieke factor (bepaalde proteine) aan in mijn maag waardoor de B12 niet opgenomen wordt. Ik ben er opzich nog niet heel slecht aan toe. Ben heel erg moe vooral, heb wat last van haaruitval, een beetje van mijn darmen en ik kan me totaal niet meer concenteren. Van wat ik heb gelezen is dit nog relatief mild.

Bij mij is het ook door bloedonderzoek geconstateerd. De huisarts vond mijn waarde nog goed, de internist vond het echter reden voor aanvullend onderzoek. God, wat ben ik haar dankbaar dat ze dat heeft gedaan. Anders was het voorlopig nog niet ontdekt.

Ik maak me er opzich niet heel erg veel zorgen over. Was meer iets wat ik me afvroeg omdat het behoorlijk irritant voelt. Kan me inderdaad voorstellen dat er verkeerd is geprikt. Het moest allemaal snel snel snel. De volgende injectie zal ik in de andere bil laten zetten om het uit te proberen

Heeft iemand hier trouwens ervaring met zelf prikken? Dat lijkt me behoorlijk handig, maar ik weet niet of ik dat zou durven/kunnen.
quote:Prima69 schreef op 10 april 2011 @ 21:38:

[...]

Is bij jou een vitaminetekort ontstaan door consumptie van te weinig vitamineB12? In dat geval heb je wat aan tabletten. Als er een opnameprobleem is, dan moet je aan de injecties. Ik heb ook een behoorlijk tekort, door een opnameprobleem en moet voorlopig wekelijks een injectie halen. Om TO's vraag te beantwoorden: ik herken niet wat je beschrijft.Ja bij mij te weinig gegeten, of bijna niets. Bedankt, dan hoef ik mij verder geen zorgen meer te maken.
Ik wissel ook steeds af en het is handig om als je in de ene bil laat prikken je dan dat been laat ontspannen,dus dan leunen op het andere been, dan is het been van de bil waarin geprikt gaat worden, onstpannen, als je kunt volgen wat ik schrijf. Ik krijg jaarlijks een griepsvaccinatie in mijn arm en ik heb daar ook weleens spierpijn aan overgehouden, heel vervelend.
Ja, ik snap wat je bedoelt Zal er de volgende keer heel goed op letten. Ontspannen is altijd lastig bij dat soort dingen, terwijl ik bilprikken toch wel gewend ben. Heb jaren de prikpil gehad en nooit dit gevoel erbij gekregen.
quote:Mylene_Valerie schreef op 10 april 2011 @ 22:02:

[...]

Ja bij mij te weinig gegeten, of bijna niets. Bedankt, dan hoef ik mij verder geen zorgen meer te maken.In mijn familie zitten twee veganisten en die moeten ook tabletten slikken, want zij krijgen dus totaal geen dierlijke producten binnen en juist in dierlijke producten(dus vlees, eieren, zuivel, vis) zit vitamine B12. Zij hebben dus ook geen tekort door een opnameprobleem, maar door gebrek aan consumptie van vitamine B12.
quote:beertje84 schreef op 10 april 2011 @ 21:41:

[...]

B12 wordt aan het einde van de dunne darm opgenomen, niet in de maag. TO heeft op die plek misschien een ontsteking o.i.d. of mist dat stuk darm. Als je pillen gebruikt is dat deel waarschijnlijk gezond en ligt het tekort meer aan je voedingspatroonSorry, dat is waar. Maar meestal komt dat omdat mensen een stofje(intrinsic factor, wat TO beschrijft) in hun maag missen dat de b12-vitamine bindt, alleen gebonden kan het opgenomen worden in de dunne darm. Mensen met chronische maagontstekingen of een maagverkleining maken dat bindstofje niet aan, mensen met dunne darmproblemen, nemen het gebonden b12 niet op. In praktijk ligt het niet goed opnemen van b12 vaker aan maagproblemen dan aan darmproblemen.
Ik heb alleen tijdens m'n zwangerschap last van B12 tekort.

Slikken jullie er ook ijzerpillen bij?

En doet het daarna ook zo'n pijn? Het heeft wel een paar uur geduurd voordat ik geen pijn meer had, het leek wel alsof de naald was blijven zitten
De pijn die je voelt is waarschijnlijk veroorzaakt door een zenuw. Ik had het ook en toen zijn ze overgestapt op mijn benen. Ook om en om want bij de assistentie deed het vreselijk pijn!!

Nu injecteer ik zelf en dat is veel minder pijnlijk. Ik heb m'n naaldenangst overwonnen door het zelf te doen eerste keren was het doodeng! Maar nu is het routine. Ben het zelf gaan doen omdat ik elke keer weer in de middag naar huisarts moest. Wanneer je chronisch tekort hebt, zou ik overwegen om het zelf te gaan doen!
Nee geen ijzerpillen gekregen. Wel calcium en vitamine D. Maar of dat met elkaar in verband staat, geen idee. Ik moet binnenkort weer naar de internist voor controle, dus dan zal ik weleens vragen hoe het nou allemaal zit.

Bokito, wat vervelend dat je dat gevoel had! Ik had opzich van de prik vrij weinig last, vond het goedje alleen best wel branden. En ja, nu de spierpijn.

Poezels, wat fijn dat zelfinjecteren goed bevalt! Ik zie het ook niet zitten om elke keer naar de HA te moeten. Daar heb ik gewoon geen tijd voor. Het moet ook op van die suffe tijden. Tussen 11 en 12 eenzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven