moestuin(tje) beginnen

11-04-2011 20:37 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Wellicht dat iemand op dit forum ervaring heeft met het beginnen van een zeer klein moestuintje?

Al enige tijd ben ik geinteresseerd om zelf te proberen wat groenten te kweken. Ik heb echter een heel kleine tuin (waar ook onze kinderen in willen spelen) waardoor ik maar een klein stukje tegen de muur zou kunnen gebruiken. Een volkstuin is voor mij nog een stap te ver aangezien ik geen ervaring heb en ik stiekum niet helemaal zeker ben van mijn hoeveelheid geduld hiervoor.

Ik zit zelf te denken aan wortels / tomaat / aardbei. Nu hebben we alleen een druivenstruik, waarvan we welgeteld ca. 10 druiven per jaar kunnen eten aangezien de vogels er wel pap van lussen.

Mocht er iemand tips willen delen over hoe het beste te beginnen, of met welke groente of fruit. Ik heb al heel wat gezocht op diverse sites maar nog niet echt ervaringen gevonden die nuttig zijn voor een beginneling.
Makkelijke groente: sla,spinazie, kruiden, ui,wortel,aardbeitjes, radijsje, bonen. Bonen eerst opkweken in een kweekbak binnen, dan uitzetten.

Aardbeien als plant kopen. Dan uitlopers het jaar er op gebruiken.

1 e jaar geven aardbeien bijna niks, tweede jaar vol, derde jaar vol, maar al kleiner. Dan stoppen en verdergaan met nieuwe plant.

Overigen kunnen rechtsreeks in de volle grond gezaaid worden.

Ook makkelijk maar veel ruimte: rabarber, komkommer, courgette.

Tomaat: goed te doen, maar VEEEEL mest geven, liefst tegen schutting aan.

Lastige groente: koolsoorten, rups en ziekte gevoelig.

Dit is in een notendop wat ik van mijn vader heb geleerd voor mijn eigen minimoestuintje. succes!
hier is ook al een topic over, staan veel tips in:

Kleine moestuin
Ik heb vorig jaar op de vensterbank binnen een tomaten en aardbeienstruik gehad. Vooral die tomatenplant (toen het warm genoeg was naar buiten) heeft best veel tomaatjes gegeven, lekker! Verder heb ik veel kruiden. Heb deze week worteltjes in een grote pot gezaaid, ben benieuwd of dat wat wordt. Verder lukt aardappels ook nog wel eens in een grote pot, gewoon een paar uitgelopen aardappels erin begraven :-)
Ik zag dat er vorig jaar ook hangtomaten te koop waren. Dat waren een soort van plantenbakjes op zijn kop die je aan een pergola oid kon hangen. Als je weinig ruimte hebt kun je dat ook nog doen. Volgens mij waren ze gewoon bij een tuincentrum te koop, Overvecht, Groenrijk, zoiets.

Als je tomatenplantjes koopt die in de volle aarde kunnen, koop dan al wat grotere, dan blijft de lol er een beetje in, anders duurt het wel erg lang en krijgen voetballen/skateboards/etc. wel veel kans.

Hangaardbeitjes kunnen ook prima, scheelt ook weer ruimte.

Tuinkruiden zijn ook vaak handig, en ook wel leuk, de meesten krijgen bloemetjes. Vooral tijm en rozemarijn zijn makkelijk want hoeven niet zo veel water. Peterselie, bladselderij en bieslook doen het ook vaak goed (kun je ook mooi kruidenboter van maken voor bij de bbq).

Worteltjes en bietjes zijn ook wel leuk om te kweken omdat je goed kunt zien wat er gebeurt en wat het is. Maar grotere groente zoals bloemkool, broccoli en prei zijn ook geinig want die geven heel grote bloemen als je ze laat schieten. Gebruik voor kool wel iets tegen rupsen.

Heel eenvoudig is ook een aardappel telen. Pak er eentje uit de zak en begraaf 'm, er komt vanzelf een wanstaltig snel groeiende plant uit met allemaal kleine aardappeltjes eronder.

Augurken en komkommers zijn ook wel goed te doen, die kruipen wel over de grond dus als je weinig ruimte hebt misschien niet zo'n goed idee. Voor in het najaar kun je (sier)pompoenen planten, dan is de rest van je tuin klaar en fleuren deze de boel een beetje op.
Tomatenplanten kunnen heel goed in pot. Evenals paprika's, rode pepers, sla (bijv. rucola), aardbeienplant, bonenstruikje, peultjes, verse kruiden.

Courgetteplanten doen het ook altijd goed maar heb je zeker een vierkante meter voor nodig.

In de volle grond zou je wat slaplantjes kunnen zetten, een rijtje spinazie, bonen, bieten, wortels, een aardappelplant, mais. Etc.

Succes!
Leuk! Gaat kriebelen hè, met dit weer ... Ik heb toevallig zelf vandaag eea gezaaid. Je kunt ook een hoop in pot zaaien. Tomaatjes en aardbei is mss zelfs handiger in por. Ik heb sla, zonnebloem basilicum en rucola gezaaid. onze tuin gaat volgend jaar ws Op de schop en dan zou ik graag meer plek voor moestuin hebben. Als je netjes in kleine rijtjes zaait, Kun je best al wat kweken op de vierkante Meter hoor. Mss is prei voor in de herfst een idee? Bietjes kan mooi in een rijtje en is makkelijk. Zomerbiet is trouwens echt heel lekker en niet te vergelijken met winterbiet.

Ehm even denken: courgette is heel

Makkelijk en veel opbrengst van relatief weinig ruimte, pompoen is ook makkelijk. In voor- en najaar rucola, verder snijsla.

Tot slot kan ik je nog aan raden om misschien na te denken over een muurkast bv bij de welkoop. Neemt 1 m² meter ruimte in en je hebt er ontzettend veel profijt van.
Computer says nooooo
Bedankt voor de snelle reacties!

Zo krijg je nogal snel zin om snel aan de slag te gaan, wat jullie aangeven van aardbeien en tomaten in de pot, is dat beter dan in de volle grond? Hoeft het niet perse verpot te worden als het gaat groeien? Vooral voor de aardbeien is dit wel interessant, nog meer om te kweken omdat ik het boven mijn stukje grond kan hangen.

In het stukje waar ik nu de druivenstruik heb staan gebruik ik een paar keer per jaar kalk omdat dat beter schijnt te zijn voor de smaak. Ik weet alleen niet of dit kwaad kan voor bv de wortels.

Ik heb nog niet gekeken om het andere onderwerp wat friezinnetje aangaf, zal ik eerst eens doen.

bedankt zover!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven