Werk & Studie alle pijlers

salarisonderhandelingen

12-04-2011 19:34 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op mijn werk aangegeven dat ik vind dat ik te weinig verdien.

Ik ben daartoe gekomen door vergelijkbare functies bij anderen bedrijven na te lopen, en zie toch dat ik dan echt aan de onderkant zit.

Ik heb dit aangegeven bij mijn leidinggevende, en die ging het bespreken.

Dat is ondertussen gebeurd en nu heb ik dus volgende week een gesprek over het salaris met mij LG en iemand van P&O.

Alleen, ik ben niet zo welbespraakt en ben toch bang dat ik niet goed genoeg voor mezelf kan opkomen.

Wie heeft tips?
Ik denk dat je sterker staat als je een ander argument gebruikt dan te zeggen dat het salaris bij andere bedrijven hoger ligt.

Misschien kun je even brainstormen waarom jij denkt meer waard te zijn.
Goede voorbereiding is het halve werk. Bedenk vooraf wat jouw toegevoegde waarde is voor het bedrijf. Wat heb je bereikt? Waarom ben je onmisbaar? Wat breng jij aan kennis, ervaring, etc? Als je dat helder hebt, worden de onderhandelingen ook makkelijker, en wordt het makkelijker om voor jezelf op te komen.
En niet bang zijn om op te stappen als je niet krijgt wat je verdient. De snelste weg naar salarisverhoging is veranderen van baan.
Je hebt, naar mijn mening, de moeilijkste stap al gezet, aangeven dat je niet tevreden bent met je salaris.

Het feit dat hier nu een gesprek over gaat hebben is dus al mooi, want alle mensen in het gesprek weten waar het over gaat.

Zet van te voren duidelijk op papier (voor jezelf) wat je wil verdienen.

Het maakt natuurlijk wel een beetje uit hoe lang je er al werkt en of je je "waarde" al hebt bewezen, maar probeer duidelijk neer te zetten wat jij toevoegd.

Als je denk dat er problemen zullen zijn met het financiele plaatje, denk ook eens aan je secundaire arbeidsvoorwaarden.

Een goede manier (naar mijn mening) is om zo´n gesprek te beginnen met iets positiefs, dat je het bedrijf leuk vind en hier een toekomst wil gaan opbouwen etc.

Een salarisverhoging is voor een bedrijf namelijk een investering, probeer aan te tonen hoe jij dat bent.

Succes!
Je kan kijken of je collega's bij hetzelfde bedrijf wel meer verdienen, in dezelfde functie en ervaring/opleiding mag dit zelfs niet.

Daarnaast is het salaris dat je nu hebt misschien een starters salaris, na een aantal jaren; zie je jezelf nog steeds als een starter? Of heb je jezelf bewezen met bijv een project; wat zijn je prestaties; die aantoonbaar zijn?

Ben je gegroeid qua capaciteiten die bij je functie van toepassing zijn? Je kan dan het beste voorbeelden noemen die ook bekend zijn bij je LG. Bijv. ik ben innovatief, heb voor ons team verschillende programma's geschreven, waardoor we efficiënter kunnen werken.

Je kan van te voren wat op papier zetten, en het gesprek even oefenen, dat geeft vast zelfvertrouwen.

succes!
Alvast bedankt voor de tips, ik heb gelijk al een paar punten op papier gezet.

Wat ik wil verdienen vind ik moeilijk. Voordat ik hier kwam werken was deze functie er niet binnen de organisatie, toen werd mijn functie, planning, verdeeld over de andere 4 medewerkers die op mijn kantoor werken.

Zij richten zich nu meer op begeleiding personeel, werkbesprekingen, Fg's en daarnaast staan ze mij bij op de planning.

Mijn leidinggevende noemt dit ook zo. Ik leid de planning en de anderen vullen aan.
quote:wombatje schreef op 12 april 2011 @ 19:49:

En niet bang zijn om op te stappen als je niet krijgt wat je verdient. De snelste weg naar salarisverhoging is veranderen van baan.Dat is zo, maar als alleenverdiener met 2 studerende kinderen en een hypotheek, stap je niet zomaar op....
quote:_kim_83_ schreef op 12 april 2011 @ 20:06:

Je kan kijken of je collega's bij hetzelfde bedrijf wel meer verdienen, in dezelfde functie en ervaring/opleiding mag dit zelfs niet.

Jawel hoor, bij ons wel.
quote:pearle schreef op 12 april 2011 @ 20:10:

Mijn leidinggevende noemt dit ook zo. Ik leid de planning en de anderen vullen aan.

Stuur je deze mensen echt aan? Voer jij hun functionerings- en beoordelingsgesprekken?

Dit al gedaan:

http://www.intermediair.n ... s/9650/salariskompas.html ?
Ik heb niet genoeg zicht op je functie om daar iets zinnigs over te zeggen. Is de baan meer administratief of Ben je bezig met project planning en resource allocation? (sorry, Ken NL woord niet). M.a.w. Ben je leidend of volgend?

Bedenk ook wat het absolute minimum is waar je genoegen mee wilt nemen. Het is beter om een indicatie te noemen dan een 'rond' bedrag. Bijvoorbeeld: tussen de 2200 en 2500 p/m.
quote:pearle schreef op 12 april 2011 @ 20:16:

[...]

Dat is zo, maar als alleenverdiener met 2 studerende kinderen en een hypotheek, stap je niet zomaar op....

Begrijp ik, maar je zou een aangeboden andere baan ook als onderhandelingstaktiek kunnen gebruiken.

Bedenk tijdens je onderhandelingen ook dat het een zakelijke overeenkomst is. Laat je niet onderbetalen omdat je aardig gevonden wilt worden.
quote:lilalinda schreef op 12 april 2011 @ 20:19:

[...]

Stuur je deze mensen echt aan? Voer jij hun functionerings- en beoordelingsgesprekken?

Dit al gedaan:

http://www.intermediair.n ... s/9650/salariskompas.html ?

Nee, ik heb de leiding over de planning, de anderen ( we zitten altijd met zijn 2en,) zijn regelmatig weg om andere dingen te doen.

Soms zit ik een uurtje alleen, soms een middag.

Daarom is mijn functie in het leven geroepen, dat er een vast iemand altijd op de planning zit en precies weet wat er speelt.

Ik werk op de planning van een kraamcentrum, hier komen de bevallingen binnen, de ontslagen uit het ziekenhuis, gezinnen bellen met allerlei vragen, JGZ belt enzovoorts. verder doe ik de vakantieplanning van 150 medewerkers, ik bereken de vrije dagen en uiteraard voor ik alles in de pc.

Ik ben zelf kraamverzorgende geweest, ik merk dat de afstand tussen mij en de kraamverzorgsters heel erg klein is, juist omdat ik weet wat ze meemaken. En zij vinden dat ook.

Ik merk nu dat ik hier dus al wat punten noem die ik ook op mijn lijstje heb gezet
quote:pearle schreef op 12 april 2011 @ 20:16:

[...]

Dat is zo, maar als alleenverdiener met 2 studerende kinderen en een hypotheek, stap je niet zomaar op....Ik bedoelde trouwens niet dat je op moet stappen zonder dat je een andere baan hebt
quote:wombatje schreef op 12 april 2011 @ 20:29:

[...]

Ik bedoelde trouwens niet dat je op moet stappen zonder dat je een andere baan hebt

Zou ook het laatste zijn wat ik doe.

Ik weet niet hoelang ik hier ga werken, ik vind het nu hartstikke leuk, maar ik heb niet direct de intentie om er tot mijn 65ste te werken.

Er zijn zoveel leuke banen.
quote:wombatje schreef op 12 april 2011 @ 20:26:

[...]

Begrijp ik, maar je zou een aangeboden andere baan ook als onderhandelingstaktiek kunnen gebruiken.

Bedenk tijdens je onderhandelingen ook dat het een zakelijke overeenkomst is. Laat je niet onderbetalen omdat je aardig gevonden wilt worden.

Doordat de functie nieuw was in het bedrijf, ben ik destijds aangenomen op mijn salaris van kraamverzorgende.

Met daarbij het gegeven dat ze terzijnertijd gingen kijken over het hoe en wat

Nooit meer wat van gehoord, dus vandaar dat ik er zelf over ben begonnen.
quote:pearle schreef op 12 april 2011 @ 20:35:

[...]

Doordat de functie nieuw was in het bedrijf, ben ik destijds aangenomen op mijn salaris van kraamverzorgende.

Met daarbij het gegeven dat ze terzijnertijd gingen kijken over het hoe en wat

Nooit meer wat van gehoord, dus vandaar dat ik er zelf over ben begonnen.

Mooi, daar heb je dus je openingszin! Ik ken jouw wereld helemaal niet, maar mij lijkt het een verantwoordelijke functie waarbij je behoorlijk stressbestendig moet zijn, en tegelijkertijd klantvriendelijk moet blijven. Genoeg aanknopingspunten voor je gesprek!

succes! Wanneer is je gesprek?
Gesprek is woensdag
Spannend! Laat je weten hoe het gegaan is?
Wees ook voorbereid op de vraag: Wat had je zelf gedacht, qua salaris
quote:Nomad schreef op 12 april 2011 @ 19:46:

Ik denk dat je sterker staat als je een ander argument gebruikt dan te zeggen dat het salaris bij andere bedrijven hoger ligt.

Zeker wel, het salaris ligt dan niet marktconform, dat is juist een heel sterk argument. Naast de andere argumenten die TO aanvoerde. Het is goed dat je voor jezelf bent opgekomen!
Ik heb vorige week ook voor het eerst een gesprek gehad over verhoging van mijn salaris. Ik vond het heeeeeeeeel spannend, uiteindelijk ging het gesprek goed. Ik had van te voren een heel rijtje argumenten waarom ik vond dat ik meer moest verdienen en ook in mijn geval was het feit dat het niet marktconform meer was een belangrijk argument (maar voor mij is het wel relatief makkelijk om over te stappen naar een ander bedrijf). Verder natuurlijk alle redenen waarom ik het geld waard ben. Dus al mijn successen van de laatste tijd.
en wat is er uitgekomen Kaaaatje?
Interessant topic dit. Wat ik me afvraag, val je eigenlijk onder een CAO? Dan is het namelijk volgens mij een heel ander verahal om te onderhandelen.

Zo niet, dan las ik ergens ook de tip om naar secundaire arbeidsvoorwaarden te kijken. Dat is een goede tip, al was het maar om je onderhandelingspositie te versterken.

Bedenkt dat onderhandelen vaak een kwestie van geven en nemen is. Dus als je méér punten op je lijstje hebt die je graag zou 'willen', kun je van tevoren ook bedenken wat je eventueel wel los wilt laten, om iets anders zeker te stellen.
Er is uitgekomen dat ik inderdaad salarisverhoging krijg, maar niet de verhoging waarop ik heb ingezet (en we zijn ook niet halverwege uitgekomen)

Voor mij is dit een extra reden om op zoek te gaan naar een andere baan. Ik vind dat ze wel heel veel van me verwachten, maar dat ze op dit moment zelf niet laten zien dat ze me ook ondersteunen in het waarmaken van die verwachtingen. Bovendien willen ze die verwachte prestaties dus ook niet belonen met een (in mijn ogen passende) beloning.

Ik heb overigens geen handje klap gedaan over het daadwerkelijke bedrag, ik kon aangeven wat ik verwachtte en waarom ik het verwachte, ik kreeg de dag erna een mail met de uitkomst.

Kastanjez heeft overigens een goed punt, als blijkt dat er geen bruto loonsverhoging inzit zou je ook kunnen kijken naar:

- flexibeler werken

- opleidingsmogelijkheden

- een leaseauto

- hogere onkostenvergoeding

- etc

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven