HELP Verzuimgesprek
woensdag 13 april 2011 om 12:19
Hallo,
Ik ben hier net nieuw, maar ik hoop dat jullie mij kunnen/willen helpen.
Ik ben 20 jaar en ben sinds november aan het werk in de zorg met een jaarcontract. Nu heb ik mij in feb 2 dagen ziek gemeld inverband het trekken van mijn verstandskies. Begin april heb ik mij 2 dagen ziek gemeld omdat ik grieprig was maar ik had geen zin om mij langer ziek te melden. Daarom ben ik na 2 dagen toch weer naar mijn werk gegaan, heb mezelf eigenlijk geen tijd gegund om uit te zieken. Met als gevolg dat ik mee gisteren heb moeten ziek melden omdat ik buikgriep heb.
Nu belde mijn leidinggevende net omdat ze een gesprekje met me wilt. Omdat ik me al 3 keer heb ziek gemeld en dat moet ze zo'n gesprek voeren, zei ze.
Maar wat moet ik nu, kan ze mij ontslaan, wat zou ze van mij willen tijdens zo'n gesprek?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ben namelijk behoorlijk nerveus voor dit gesprek.
Alvast bedankt en groetjes van rozengeur
Ik ben hier net nieuw, maar ik hoop dat jullie mij kunnen/willen helpen.
Ik ben 20 jaar en ben sinds november aan het werk in de zorg met een jaarcontract. Nu heb ik mij in feb 2 dagen ziek gemeld inverband het trekken van mijn verstandskies. Begin april heb ik mij 2 dagen ziek gemeld omdat ik grieprig was maar ik had geen zin om mij langer ziek te melden. Daarom ben ik na 2 dagen toch weer naar mijn werk gegaan, heb mezelf eigenlijk geen tijd gegund om uit te zieken. Met als gevolg dat ik mee gisteren heb moeten ziek melden omdat ik buikgriep heb.
Nu belde mijn leidinggevende net omdat ze een gesprekje met me wilt. Omdat ik me al 3 keer heb ziek gemeld en dat moet ze zo'n gesprek voeren, zei ze.
Maar wat moet ik nu, kan ze mij ontslaan, wat zou ze van mij willen tijdens zo'n gesprek?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ben namelijk behoorlijk nerveus voor dit gesprek.
Alvast bedankt en groetjes van rozengeur
woensdag 13 april 2011 om 12:22
Niet druk over maken. Het is zoals ze zegt, wanneer je je binnen een bepaalde periode een aantal keer ziek meldt moet ze een gesprekje met je hebben. Nu heb jij legitiem verzuim gehad en (naar ik aanneem) geen privéproblemen, of lichamelijke problemen of problemen op je werk wat je verzuim veroorzaakt, en dat wil ze even checken in het kader van verzuimpreventie. Dus niet druk ove rmaken.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
woensdag 13 april 2011 om 12:24
Je hoeft helemaal niet nerveus te zijn. Ze kunnen je hier niet om ontslaan hoor.
Er wordt gewoon gesproken over de reden van je ziekteverzuim. Ze willen weten waarom je zo vaak ziek bent en of zij eventueel ergens in kunnen ondersteunen.
Als ik het zo lees dan heb je een goed verhaal en kun je het duidelijk uitleggen. Niets om je zorgen over te maken.
Een bedrijf heeft vaak een verzuimbeleid om de kosten in de hand te houden. In dit verzuimbeleid is dan opgenomen dat als je bij zoveel keer ziekmeld in een jaar je dan een verzuimgesprek krijgt.
Bij sommige mensen is er een oorzaak voor veel ziekteverzuim zoals psychische klachten, maar soms heb je gewoon pech.
Er wordt gewoon gesproken over de reden van je ziekteverzuim. Ze willen weten waarom je zo vaak ziek bent en of zij eventueel ergens in kunnen ondersteunen.
Als ik het zo lees dan heb je een goed verhaal en kun je het duidelijk uitleggen. Niets om je zorgen over te maken.
Een bedrijf heeft vaak een verzuimbeleid om de kosten in de hand te houden. In dit verzuimbeleid is dan opgenomen dat als je bij zoveel keer ziekmeld in een jaar je dan een verzuimgesprek krijgt.
Bij sommige mensen is er een oorzaak voor veel ziekteverzuim zoals psychische klachten, maar soms heb je gewoon pech.
woensdag 13 april 2011 om 12:24
Sommige werkgevers moeten idd zo'n gesprek voeren, na 3 keer ziek te zijn. Meestal vragen ze of het door het werk komt, of dat er iets anders aan de hand is. Geloof niet dat je je erg druk hoeft te maken. maar na teveel ziekmelden gaan ze wel denken of ze verder met je willen werken. Ze willen natuurlijk wel van iemand op aan kunnen.
woensdag 13 april 2011 om 12:28
Oh, bedankt . Voor jullie reactie, en nee heb inderdaad geen prive probleem, heb het juist ontzettend naar mijn zin op mijn werk.
Poortwachter? Nee nooit van gehoord, bedankt voor de tip.
Nu weet ik in iedergeval hoe het komt dat ik zo'n gesprek krijg
Onwijs bedankt allemaal en groetjes van rozengeur
Poortwachter? Nee nooit van gehoord, bedankt voor de tip.
Nu weet ik in iedergeval hoe het komt dat ik zo'n gesprek krijg
Onwijs bedankt allemaal en groetjes van rozengeur
woensdag 13 april 2011 om 12:28
Niet nerveus zijn. Ik voer regelmatig zulke verzuimgesprekken met mijn medewerkers als ze zich driemaal binnen een jaar hebben ziekgemeld. Is bij ons verplicht.
Er wordt bekeken waarom je je drie keer hebt ziekgemeld. Of het werkgerelateerd is en of de werkgever en werknemer iets kunnen ondernemen om de frequentie te verminderen.
Voor sommige werknemers is zo'n verzuimgesprek ook een beetje een afschrikmiddel om zich misschien de volgende keer met die verkoudheid niet ziek te melden maar een vrije dag te nemen of om te kijken of het misschien toch wel lukt om te werken.
Er wordt bekeken waarom je je drie keer hebt ziekgemeld. Of het werkgerelateerd is en of de werkgever en werknemer iets kunnen ondernemen om de frequentie te verminderen.
Voor sommige werknemers is zo'n verzuimgesprek ook een beetje een afschrikmiddel om zich misschien de volgende keer met die verkoudheid niet ziek te melden maar een vrije dag te nemen of om te kijken of het misschien toch wel lukt om te werken.
woensdag 13 april 2011 om 12:29
Verzuimgesprek is standaard bij sommige werkgevers, omdat er tegenwoordig vanuit de Arbowet preventief moet worden gekeken naar ziekmeldingen. Door zo'n gesprek te voeren met werknemer, probeert werkgever de oorzaak van het ziekmelden te achterhalen en te voorkomen dat het in de toekomst gaat escaleren. Ook kunnen ze dit vastleggen en in je dossier bewaren, voor het geval je arbeidsongeschikt zou raken.
Natuurlijk kunnen ze niet ontslaan, omdat je ziek bent geweest. Ze willen alleen van jou horen hoe het komt dat jij je zo vaak ziek hebt gemeld. De redenen die jij vermeldt, klinken erg logisch. Stel dat jij je nou ziek had gemeld door iets dat jouw werkgever had kunnen voorkomen, dan kunnen ze door zo'n gesprek er achter komen. Of dat je door iets chronisch hebt en je hierdoor arbeidsongeschikt zou kunnen raken.
En het kan ook nog zijn dat ze een verzekering hebben afgesloten en ze dit standaard moeten doen van de verzekeringsmaatschappij.
Ik zou het me niet persoonlijk aantrekken.
Natuurlijk kunnen ze niet ontslaan, omdat je ziek bent geweest. Ze willen alleen van jou horen hoe het komt dat jij je zo vaak ziek hebt gemeld. De redenen die jij vermeldt, klinken erg logisch. Stel dat jij je nou ziek had gemeld door iets dat jouw werkgever had kunnen voorkomen, dan kunnen ze door zo'n gesprek er achter komen. Of dat je door iets chronisch hebt en je hierdoor arbeidsongeschikt zou kunnen raken.
En het kan ook nog zijn dat ze een verzekering hebben afgesloten en ze dit standaard moeten doen van de verzekeringsmaatschappij.
Ik zou het me niet persoonlijk aantrekken.
woensdag 13 april 2011 om 12:32
Hou wel in de gaten dat een hoog verzuim wel een reden kan zijn om je contract niet te verlengen als het dalijk afloopt dus probeer nu niet meer ziek te melden of ga het in ieder geval proberen. Je kan beter ziek naar huis gaan dan dat je je gelijk ziek meldt smorgens.
Succes, het komt vast goed!
Succes, het komt vast goed!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
woensdag 13 april 2011 om 13:19
Ik voer ook regelmatig zulke gesprekken en de meeste reacties kloppen. Hoewel je steeds maar een paar dagen ziek was, is uit landelijk onderzoek gebleken dat de gemiddelde ned. werknemer zich 1x per jaar ziek meldt. Met 3 x of meer zit je daar dus flink boven en volgt een verzuimgesprek bij de meeste organisaties! Het gaat er inderdaad om hoe het komt, waar het aan ligt (werk? prive? ), wat je werk en vooral wat jij er zelf aan zou kunnen doen om het te verminderen, en zo nog wat dingen (focussen op wat je wel kan als je iets mankeert: halve dagen werken? Andere taken doen) en bespreken dat ziekte je overkomt, maar verzuim een keuze is.... je wordt niet ontslagen, maar door je tijdelijke contract kan er helaas wel voor worden gekozen om het niet te verlengen!