Spruw

13-04-2011 16:37 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal.

Zoonlief wilde gister niet zo eten (nou ja, drinken) en vandaag weer niet. Bovendien is hij huileriger dan normaal. Nu is het ook 'sprongetjestijd, dus had het daaraan geweten.

Net even een (toevallige) blik in zn mondje geworpen, en ik denk dat hij spruw heeft. Heel zn mondje zit vol witte plekken die niet weg te poetsen zijn.

Ik geef afgekolfde borstvoeding (zoontje is dysmatuur en was te zwak om aan de borst te drinken. Wat ik nu nog heb staan (heb gelukkig niet heel veel voorraad) kan ik dat gewoon nog geven, of moet ik dat wegdoen?

Heb net alle flessen uitgekookt, kan ik nog iets meer doen dan morgen de dokter bellen?
Dat kan je volgens mij gewoon geven. Je moet alleen na iedere voeding de spenen uitkoken.

Het gaat helaas pas weg als je een middeltje ervoor hebt gehaald. Dus morgen de HA bellen ervoor.
Van belang is dat je het mondje zuur houdt, dit kan door water met citroensap in het mondje te smeren, of puur bosbessensap bijvoorbeeld. Bij mijn oudste hielp dat laatste voortreffelijk, na iedere voeding met een wattenstaafje de wangetjes en het kaakje "insmeren".

Verder inderdaad alles (fles en speen) na iedere voeding uitkoken.

En ook zeker contact zoeken met de huisarts. Het is ook aan te raden dat je zelf behandeld wordt, ondanks dat je kolft volgens mij. Ik voedde destijds met tepelhoedjes, en toen werd aangegeven dat ik dan niet behandeld hoefde te worden, maar later bleek dat wel zo te zijn.

Mocht het hardnekkig blijken, zoek dan z.s.m. contact met een lactatiekundige, want die heeft wat meer verstand van bortsvoeding dan de gemiddelde huisarts.
Altijd allebei behandelen. Voor jezelf kun je bijvoorbeeld na iedere keer kolven even je tepels schoonmaken en drogen en dan dun miconazolcreme erop.

edit: naast de nystatine die je waarschijnlijk van de huisarts krijgt voor je kindje.

Op de verpakking staat vaak 4x per dag een bepaalde hoeveelheid, maar het is effectiever om dezelfde hoeveelheid te verdelen over na iedere voeding (b.v. 8x een halve dosis)

Citroensap of bosbessensap zou ik bij zo'n kleintje niet doen. Dan liever medicijnen.

En verder alles waar melk mee in aanraking komt, spuugdoekjes, hydrofielen, bhs, op 60 graden wassen, met eventueel azijn in het spoelwater (gewoon in wasverzachterbakje gooien).
En als je zoogkompressen gebruikt moet je die na elke voeding weggooien en nieuwe gebruiken. Was je voedingsbeha ook op 60 graden!

Voor je kolf zou ik even navraag doen bij een lactatiedeskundige. Volgens mij is namelijk dit een van de redenen dat een kolf niet uitgeleend mag worden, omdat je spruw niet wegkrijgt. Maar zeker weten doe ik het niet hoor, bij mijn eerste ook gekolfd tijdens spruw, mijn tweede heeft er geen last van als ik gekolfde melk geef...
Inderdaad Nystatine gekregen. Zelf niets (vond ik best vreemd). Was volgens arts niet nodig omdat hij niet met mijn borst in aanraking komt. Heb nog aangedrongen, maar het was volgens haar echt niet nodig.

Nu heb ik bij zijn drankje een pipetje gekregen. Heb net de eerste dosis geprobeerd te geven (hij krijgt nog 5 voedingen, soms 6, probeer het daar inderdaad maar tussen te verdelen) met dat pipetje, maar hij vindt t gruwelijk vies en spuugt alles weer uit. Ook vind ik het lastig verdelen met dat pipetje. Kan ik ook bijvoorbeeld een wattenstaafje gebruiken en het dan aanstippen, dan kan hij het ook minder snel uitspugen. (ik hoop dat t nog uit zn shirtje gaat.....is echt een mooi geel kleurtje)
Met dat pipetje moet je proberen in beide wangetjes een heel klein beetje te spuiten volgens mij, het gaat niet zozeer om het doorslikken.

Dat dat niet nodig is jou te behandelen is volgens mij een hardnekkig misverstand. Bij mijn jongste is het mede hierdoor (volgens mij) wat uit de hand gelopen, maar ik heb via de lacatiekundige begrepen dat als je nystatine geeft, terwijl ondertussen de herbesmetting (via jouw melk) gewoon doorgaat, dat de schimmel resistent wordt (binnen 2 weken) voor dat medicijn. Pas na 2 weken kreeg ik mijn arts zover dat ik ook behandeld mocht worden, en toen was het al te laat. Ik ben uiteindelijk voor behandeling bij de kinderarts terecht gekomen, omdat mijn huisarts weigerde voor te schrijven wat de lactatiekundige adviseerde. Maar dit was waarschijnlijk ook een hardnekkige variant.

Bij mijn oudste werkte uitkoken en zuur houden van het mondje prima. Daar heb ik 2x een nystatinekuur gehad (bij 2 en 4 weken oud), en toen vond ik dat ze al zoveel medicijnen had gehad, dat ik bosbessensap een betre alternatief vond. Die tip kreeg ik op het cb, en werkte bij haar prima, zag ik witte plekjes, dan hoefde ik maar 1 of 2 dagen het mondje aan te stippen met een wattenstaafje bosbessensap, en daarna was het weer weg.

Succes, en schakel op tijd een lacatiekundige in, of het cb, die hebben dit veel vaker aan de hand
Bah, spruw. Heel vervelend!

Hier hielpen Nystatine en Myconazol niet. Uiteindelijk op advies van de lactatiekundige Gentiaan violet besteld via Eurolac en dat heeft geholpen. Lijkt net paarse inkt en gaat niet uit kleertjes, maar dochter vond het niet vies en het doet goed zijn werk! Succes!
Nystatine gaat uit kleertjes, maar wel met vlekkenmiddel kan ik me herinneren. Hier heeft dat niet gewerkt en na lang aandringen toch Daktarin van mijn huisarts gekregen. Dat wordt eigenlijk niet meer gegeven aan kleine baby's maar kan prima als je zelf heel voorzichtig te werk gaat en er de tijd voor neemt.

En, ondanks het advies van de dokter, behandel jezelf wel! Koop, kan zonder recept, bij de apotheek Miconazol en smeer dat na elke voeding op je tepels. Let er wel op dat je bij een volgende voeding zichtbare zalf er even afwast!

Succes en probeer zo snel mogelijk zelf ook te starten met smeren, hoe lang het duurt hoe ellendiger het is (en ook voor jezelf, slecht aanleggen, steeds opnieuw happen... ik zat met bloedende tepelkloven, niet fijn....)
Je kunt trouwens ook de nystatine op je tepels smeren na het kolven.
beer, echt, dan ga ik dat eerst doen. Er blijven toch altijd wel een paar druppels aan dat buisje hangen.

T gaat trouwens al wel iets beter, hij raakt denk ik aan de smaak gewend

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven