Geld & Recht alle pijlers

Niet meer kunnen verhuizen door BKR

13-04-2011 21:50 50 berichten
Hoi allemaal,

Ik heb lang getwijfeld om hier mijn verhaal neer te zetten, maar ik hoop dat ik hier misschien wat mensen vind die in hetzelfde schuitje zitten.

3 jaar geleden verbrak mijn vorige relatie, waardoor ik eigenlijk zonder huis kwam te zitten. Ik leerde vrij snel mijn huidige partner kennen, die eigenlijk in hetzelfde schuitje zat. Het probleem was/is: Hij zit in hoge schulden na zijn echtscheiding. Grotendeels natuurlijk eigen schuld, deels te goed van vertrouwen, dat heeft hem in de problemen gebracht. En eenmaal in de neerwaartse spiraal was er geen houden meer aan. En natuurlijk kreeg hij een negatieve BKR codering aan zijn broek.

Maargoed, we besloten samen verder te gaan. Het was moeilijk, we hebben een tijdje ondergehuurd, en uiteindelijk konden we in een huurhuis wonen. Van daaruit vertrokken wij naar het zuiden des lands, waar ik ingeschreven stond. (ivm familie die daar woont). Maar het werd een drama, ik kon er geen baan vinden. Mijn vriend wel, wat hij doet, daar is overal wel vraag naar. Ik kon mijn baan in noord holland niet zomaar opgeven. Vanwege de schulden zouden we het op één salaris niet redden. 4 uur reistijd op een dag, dat hield ik niet meer vol en dus zijn we via woningruil weer teruggekomen naar Noord holland. Ook omdat mijn schoonvader onverwacht overleed, en mijn ouders een erg slechte gezondheid hebben, waren we blij terug te kunnen keren.

Hier vond mijn vriend ook weer snel een baan, dus daarover geen zorgen.

Met de schulden aflossen is mijn vriend heel goed bezig, we lossen in hoog tempo af. Met 2 jaar zijn we klaar. (helemaal op eigen kracht) Het plan was, dat we daarna een andere woning zouden betrekken, nog wat dichter in de buurt van ons werk en onze ouders. Waar we wonen, kunnen we met de beste wil niet wennen. Het is een dorp, retesaai. Het huis is een oud en erg klein flatje, met een postzegel balkon, zonder enige privacy. Openbaar vervoer is een drama, 1 bus per uur. Toen we ruilden namen we het voor lief, met het idee dat dit niet voor eeuwig zou zijn. We hoopten na een jaar of 3 door te kunnen stromen naar een ander huurhuis.

Maar nu de regels voor huren sterk zijn veranderd is alle hoop op een ander huis weggewaaid. Natuurlijk is het voor ons straks geen probleem om duurder te huren. Alleen: door de bkr van mijn vriend is het vrijwel onmogelijk geworden. We kunnen uiteraard niet kopen, maar ook in de vrije sector sluiten ze mensen met een negatieve bkr uit. Ookal ben je klaar met betalen, dan nog willen ze het niet. Dat betekent dat we nog ruim 7 jaar, tot de codering is opgeheven (5 jaar) hier moeten wonen. Tegen die tijd zijn we 50.

Ik ben er depressief van geworden. Ons doel: keihard werken, afbetalen en dan naar een fijn huis verhuizen is vervlogen.

Waar doen we het nog voor? Officieel zijn we scheefwoners. Maar als we dan duurder willen huren, mag het niet.

Ik vind het zo langzamerhand vreselijk hier. De dorpsbewoners zijn erg op zichzelf, je maakt hier nauwelijks contact. Gelukkig heb we een hele goede relatie en een hoop lol samen, maar dit drukt enorm op mijn humeur. ik wil hier weg, maar zoals ik het nu zie, gaat dat heel erg lang duren.

Zijn er misschien meer mensen die in dit schuitje zitten? Zou het fijn vinden hierover te praten.

Liefs

Mopsie
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je dat dan idd moet laten varen (de veeleisendheid)

Als je een groot 2 kamer appartement hebt, kun je bijvoorbeeld een fijne slaapbank kopen, waar jullie dan kunnen slapen zodat de kleine in jullie kamer kan slapen, of andersom?

Snap dat het niet ideaal is, maar het is wel fijner voor jullie denk ik .
quote:Mayaelf schreef op 13 april 2011 @ 22:26:

Ik huur nu ook via de vrije sector (weliswaar andere regio), maar bij mijn inschrijving is er niet gevraagd naar een BKR-notering, of aangegeven dat deze opgevraagd zal worden.

Ik heb me nu weer bij een vastgoedbeheerder ingeschreven én ook nu wordt daar niet naar gevraagd. Op de website van deze verhuurder staat daarover ook niets aangegeven.

Van wie heb je deze informatie?

Enkele weken geleden heb ik op 2 verschillende vrije sector woningen gereageerd. Paste net binnen ons budget, en de hogere huur zou door lagere reiskosten worden gecompenseerd. Het waren opknappertjes, maar we waren er helemaal klaar voor.

Na mijn reactie kreeg ik een mail terug van de twee verschillende woningbedrijven, waarin stond dat als je een kredietregistratie had, je verder niet hoefde te reageren. bij een aantal woningbouwverenigingen heb ik het ook al in de voorwaarden zien staan, als het vrije sector betreft.
Ook met een BKR notering is het mogelijk te kopen. Wij zaten jaren terug in hetzelfde schuitje. Je betaald dan wel meer om het risico in te dammen, maar kopen kan dan wel. Wij betaalden bij ELQ (geeft nu geen nieuwe hypotheken meer af) een maandvariablele rente + 4,25% Wat echt een aantal maanden niet leuk is geweest. Na 2 jaar sloten we deze hypotheek over naar een gewone hypotheek.
quote:_yellowlove_ schreef op 13 april 2011 @ 22:32:

Ik denk dat je dat dan idd moet laten varen (de veeleisendheid)

Als je een groot 2 kamer appartement hebt, kun je bijvoorbeeld een fijne slaapbank kopen, waar jullie dan kunnen slapen zodat de kleine in jullie kamer kan slapen, of andersom?

Snap dat het niet ideaal is, maar het is wel fijner voor jullie denk ik .

dan kunnen we net zo goed hier blijven zitten :-)

Ik snap jouw punt heel goed, maar ik heb er een beetje moeite mee.
Als de schuld trouwens afgelost is, kan je ook bij de schuldeiser een verzoek indienen tot verwijderen van BKR registratie (dat kan is sommige gevallen, afhankelijk van je registratie)
Volgens mij is het willen huren geen toetsmoment voor het bkr. En dat is op zich ook niet logisch. Je koopt niets, ook niet op afbetaling, en gaat geen krediet aan.

Overigens is het op zich wel mogelijk om met een bkr-achterstandsmelding een woning te kopen. Het ligt aan het soort achterstand. Je hebt 1 t/m 4, dat gaat van minst erg tot meest erg. Een A1 ziet een bank op zich wel door de vingers, als je een plausibele verklaring over het ontstaan van dat krediet hebt. Dat zet je op schrift en blijft in het dossier. Er staat niet voor niets een huis tegenover als je als 'lener' in gebreke blijft.

Lukt het niet, dan kun je 2 dingen doen. Je kunt blijven sippen en balen dat je niet weg kunt uit het dorp waar jullie nu wonen, of jullie kunnen het beste van de situatie maken en alles relativeren. Je hebt een dak boven je hoofd, jullie zijn samen en het gaat nu financieel goed. Probeer een beetje te integreren (een sportvereniging of zo) en daarnaast jullie huidige huurwoning naar jullie zin te maken. En 5-7 jaar lijkt misschien lang, maar het is zo voorbij als je for the time being probeert iets van de huidige situatie te maken. Overigens, 50 is toch helemaal niet oud? Als je 90 wordt, heb je er nog 40 te gaan. Nog tijd genoeg dus om een andere woning te zoeken als je echt moet wachten tot die 5-7 jaar voorbij zijn. kop op, het is niet het einde van de wereld.
quote:Joy4britt schreef op 13 april 2011 @ 22:38:

Ook met een BKR notering is het mogelijk te kopen. Wij zaten jaren terug in hetzelfde schuitje. Je betaald dan wel meer om het risico in te dammen, maar kopen kan dan wel. Wij betaalden bij ELQ (geeft nu geen nieuwe hypotheken meer af) een maandvariablele rente + 4,25% Wat echt een aantal maanden niet leuk is geweest. Na 2 jaar sloten we deze hypotheek over naar een gewone hypotheek.dank voor de tip, dat is iets om in het achterhoofd te houden!
Ik bedoelde het niet onaardig, maar ik dacht op te maken uit je posts dat het vooral om de locatie ging waar je nu zat, dat je weg wilde uit het dorp, vandaar dat ik dat zei.

Maar goed, ik woon in Amsterdam, en ben hokken van huisjes gewend, dus ik vind alles groot en fantastisch
quote:Joy4britt schreef op 13 april 2011 @ 22:40:

Als de schuld trouwens afgelost is, kan je ook bij de schuldeiser een verzoek indienen tot verwijderen van BKR registratie (dat kan is sommige gevallen, afhankelijk van je registratie)dat is iets wat we aan het einde van de rit zeker zullen overleggen met de schuldeiser. Niet geschoten is altijd mis.
quote:dropje schreef op 13 april 2011 @ 22:41:

Volgens mij is het willen huren geen toetsmoment voor het bkr. En dat is op zich ook niet logisch. Je koopt niets, ook niet op afbetaling, en gaat geen krediet aan.

Overigens is het op zich wel mogelijk om met een bkr-achterstandsmelding een woning te kopen. Het ligt aan het soort achterstand. Je hebt 1 t/m 4, dat gaat van minst erg tot meest erg. Een A1 ziet een bank op zich wel door de vingers, als je een plausibele verklaring over het ontstaan van dat krediet hebt. Dat zet je op schrift en blijft in het dossier. Er staat niet voor niets een huis tegenover als je als 'lener' in gebreke blijft.

Lukt het niet, dan kun je 2 dingen doen. Je kunt blijven sippen en balen dat je niet weg kunt uit het dorp waar jullie nu wonen, of jullie kunnen het beste van de situatie maken en alles relativeren. Je hebt een dak boven je hoofd, jullie zijn samen en het gaat nu financieel goed. Probeer een beetje te integreren (een sportvereniging of zo) en daarnaast jullie huidige huurwoning naar jullie zin te maken. En 5-7 jaar lijkt misschien lang, maar het is zo voorbij als je for the time being probeert iets van de huidige situatie te maken. Overigens, 50 is toch helemaal niet oud? Als je 90 wordt, heb je er nog 40 te gaan. Nog tijd genoeg dus om een andere woning te zoeken als je echt moet wachten tot die 5-7 jaar voorbij zijn. kop op, het is niet het einde van de wereld.

Bij vrije sector wordt er soms wel getoetst, heb ik ondervonden, omdat ze natuurlijk willen weten hoe het betaalgedrag is. Ze zitten niet te wachten op wanbetalers. Logisch ook.

Jouw verhaal daarna snap ik ook, en dat probeer ik me ook voor te houden. Maar je weet niet wat het gevecht is geweest wat we hebben moeten leveren, hoe het voelt als alle deuren in je smoel worden dichtgeslagen als je om hulp vraagt. dan heb je gewoon iets nodig, een doel, wat het het allemaal waard maakt. Dat heb ik nu gewoon even niet meer. Ja, we kunnen de komende 7 jaar dragen en niet klagen, dan is er 10 jaar overheen gegaan eer we weer het licht zien. "t Is een optie.
Sommige verhuurder doen tegenwoordig BKR toetsing, dit is echter niet toegestaan. Ze hebben voor zover ik weet geen toegang tot die gegevens, dus je moet ze zelf vertsrekken (begreep ik van een vriendin). Niet alle particuliere verhuurbedrijven doen hier aan mee, dus misschien moet je goed zoeken naar een verhuurder die niet deze info vraagt als voorwaarde?

Soms kun je bij een particulier verhuurder ook afspraken maken zoals een extra hoge borg, zodat de verhuurder nog wat achter de hand heeft mochten jullie daadwerkelijk wanbetalers blijken te zijn.
quote:_yellowlove_ schreef op 13 april 2011 @ 22:42:

Ik bedoelde het niet onaardig, maar ik dacht op te maken uit je posts dat het vooral om de locatie ging waar je nu zat, dat je weg wilde uit het dorp, vandaar dat ik dat zei.

Maar goed, ik woon in Amsterdam, en ben hokken van huisjes gewend, dus ik vind alles groot en fantastisch

Je bent niet onaardig

Het is beide. ik heb ook altijd in hokken gewoond, dat is niet zo erg. Maar zo weinig wooncomfort, in zo'n dood dorp......

We doen ons best echt wel, maar omdat we natuurlijk nu geen bakken met geld te besteden hebben, zijn we buiten ons werk erg aan huis gekluisterd. Dat is de keuze die we hebben gemaakt om uit de shit te komen. Dat vliegt me wel eens naar de strot.
quote:_jessie_ schreef op 13 april 2011 @ 22:54:

Sommige verhuurder doen tegenwoordig BKR toetsing, dit is echter niet toegestaan. Ze hebben voor zover ik weet geen toegang tot die gegevens, dus je moet ze zelf vertsrekken (begreep ik van een vriendin). Niet alle particuliere verhuurbedrijven doen hier aan mee, dus misschien moet je goed zoeken naar een verhuurder die niet deze info vraagt als voorwaarde?

Soms kun je bij een particulier verhuurder ook afspraken maken zoals een extra hoge borg, zodat de verhuurder nog wat achter de hand heeft mochten jullie daadwerkelijk wanbetalers blijken te zijn.

O, dat is goed te weten! Ik geef mijn zoektocht ook niet op hoor, ik moet even doorzoeken naar een verhuurder die er anders mee omgaat. Hoop dat die er ook echt zijn.

De laatste jaren zijn er ook geen schulden meer bijgekomen en alle rekeningen zijn altijd netjes op tijd betaald. ik hoop dat dat scheelt.
Hier in de regio registreren de corporaties het inkomen wel, maar verhuren de woningen onder de huurtoeslaggrenzen nog gewoon aan mensen met een, volgens Brussel te hoog inkomen. Zolang zij 90% van die woningen maar aan lagere inkomens verhuren is er niks aan de hand. Iedere woningcorporatie gaat daar anders mee om, misschien kun je in en om jouw zoekgebied eens informeren, wie weet. Veel corporaties zijn het niet eens met de opgelegde regels en zoeken de grenzen op. Wie weet...
Over die postzegel balkon en het saaie dorp, kun je niet ook zonder te verhuizen een plekkie vinden waar je in het voorjaar zomer en najaar in het weekend lekker buiten kan zijn. Een tenthuisje op de fransche kamp bijvoorbeeld. Goed OV, leuke Amsterdamse mensen, wel een beetje primitief maar heerlijk in de bossen en bij de hei. http://www.defranschekamp.nl/
Iedereen bedankt voor het reageren tot zoverre! Ik lees later de eventuele reacties zeker nog door, maar nu roept het bed.

Fijne avond nog allemaal!

Groetjes

Mopsie
quote:borderwalk schreef op 13 april 2011 @ 23:02:

Over die postzegel balkon en het saaie dorp, kun je niet ook zonder te verhuizen een plekkie vinden waar je in het voorjaar zomer en najaar in het weekend lekker buiten kan zijn. Een tenthuisje op de fransche kamp bijvoorbeeld. Goed OV, leuke Amsterdamse mensen, wel een beetje primitief maar heerlijk in de bossen en bij de hei. http://www.defranschekamp.nl/

op de valreep dan nog even: dank voor het meedenken!

Maar omdat we ervoor gekozen hebben elke maand een hoog bedrag aan aflossing te betalen, blijft er niet zo heel veel meer over voor dit soort zaken......
quote:borderwalk schreef op 13 april 2011 @ 23:02:

Over die postzegel balkon en het saaie dorp, kun je niet ook zonder te verhuizen een plekkie vinden waar je in het voorjaar zomer en najaar in het weekend lekker buiten kan zijn. Een tenthuisje op de fransche kamp bijvoorbeeld. Goed OV, leuke Amsterdamse mensen, wel een beetje primitief maar heerlijk in de bossen en bij de hei. http://www.defranschekamp.nl/Ach Jeeh, dat is nog eens jeugdsentiment
Uit inschrijfvoorwaarden bij een vastgoedbeheerder bij jou uit de regio.

Mogelijk onderdeel van uw registratie is het uitvoeren van een credit-check door Vesteda. Bij een credit-check wordt bijvoorbeeld gekeken naar (negatieve) betalingervaringen in de afgelopen jaren. Tevens zullen wij het register raadplegen van de Stichting Nationaal Meldpunt Ongewenst Huurdersgedrag. Deze resultaten maken onderdeel uit van de beoordeling van een financieel en/of sociaal risico.

Jij geeft aan dat jullie geen nieuwe schulden hebben gemaakt en alles netjes op tijd betaald. Hier boven staat niets over negatieve BKR-notering, slechts over betaalgedrag.

Waar in Noord Holland zoeken jullie trouwens een woning en hoe ver ben je bereid om naar werk/familie te reizen?
TO, je hoort ook wel eens dat mensen aan woningruil doen. Ik weet niet of daar mogelijkheden liggen voor jullie?
Woningruil is ook iets waar ik mee bezig ben, maar de voorwaarden van de verhuurders blijven gelijk. Daarnaast is het nu moeilijker om een goede ruilpartner te vinden, het moet nu iemand zijn die nu duur huurt (boven de 652,52) en minder dan 33.614 verdient per jaar. De inkomens zijn een veel grotere rol gaan spelen bij het huren.
Ik zou toch echt voor de optie gaan om Jou hoofdhuurder te laten zijn en je vriend zich er later bij in te laten schrijven.
quote:Mopsie41 schreef op 13 april 2011 @ 22:11:

[...]

Dat is een optie, maar ik vraag me af wat er gebeurt als ze erachter komen, dat je toch daar met zijn tweetjes in bent getrokken. Kan moeilijk mijn vriend een tijd op straat zetten.

Ik weet niet hoe het nu is, maar in 2003 heb ik daar geen problemen mee gehad.

Ik was pas verhuisd naar een woning waar ik alleen het juiste salaris had, maar samen met mijn man (toen vriend) teveel verdiende. Toen ik daar woonde besloten we samen te gaan wonen. We hebben nog twee jaar in dat huis gewoond en in die tijd stond mijn man ingeschreven, maar nooit iets gehoord erover.
quote:_yellowlove_ schreef op 13 april 2011 @ 22:16:

Nou ja, het is wel legaal, maar misschien niet zo netjes.

Er zijn hier in Amsterdam genoeg mensen die dat doen. Alleen een sociale huurwoning accepteren, en dan na een tijdje de ander pas daar inschrijven. Het mag wel, het is alleen niet echt netjes.inderdaad niet netjes misschien, maar met die strenge regels omtrent BKR dwingen ze de mensen wel tot dit soort constructies.
Ik zou ook voor de mogelijkheid gaan om een woning op jouw naam te huren en dan je vriend bij je in te laten trekken. En van daaruit verder gaan. Misschien kun je met een bank gaan praten over een hypotheek als alle schulden zijn afgelost. Heb je jullie gegevens al eens opgevraagd bij de BKR? Dat kun je zelf doen bij elk bankfiliaal in Nederland. Kost 5 euro en een kopie van je paspoort. Dan kun je zien wat voor notering je hebt en weet je beter waar je je zorgen over maakt. Veel succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven