Geld & Recht alle pijlers

Alcohol bij picknick in openbaar park?

16-04-2011 11:07 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Over een week of 6 ben ik jarig en het lijkt me een leuk idee om dan (bij goed weer uiteraard) een picknick te houden in een park in de buurt. Lekkere hapjes, wat kletsen, relaxte sfeer....

Nu vroeg ik me af of het eigenlijk wel is toegestaan om bij zoiets, bijvoorbeeld op een zondagnamiddag, alcohol te serveren. Geen enorme hoeveelheden, maar wat wijn en bier.

Mag dat? Mocht het per plaats verschillend zijn, het gaat om Rotterdam.

Alvast dank voor de reacties!
Google het even, je kunt zo het antwoord vinden.
officieel niet geloof ik, openbaar dronkenschap.

In de zomer zie ik bij ons in het park zoveel mensen alcohol drinken, dus ik zou zeggen gewoon doen.. zolang er geen mensen ladderzat worden en de boel op zn kop gaan zetten, zal je er vast geen problemen mee krijgen.
Nou volgens mij mag het niet.

Ken mensen die zijn bekeurd omdat ze een blikje bier zaten te drinken in het park.

Niet dat ik t er mee eens ben, maar toch.
Nee je mag geen alcohol drinken in het park.
Het gras aan de overkant is niet groen.
Check de Algemeen Plaatselijke Verordening van Rotterdam.
Heb hier nog nooit 'n verbodsbord voor alcohol bij parken gezien. Zou 't gewoon doen in elk geval. Flessen wel netjes mee terug nemen natuurlijk.
Misschien dat ze in steden strenger zijn omdat daar meer tuig is?
Ik woon ook in Rotterdam en het is mij nog nooit opgevallen dat mensen geen alcohol drinken in een (Het?) park.
Het is zonder vergunning niet toegestaan om alcohol te serveren in het openbaar. Jij wordt in dit geval beschouwd als degene die de alcohol zou willen serveren in een park en dus openbare gelegenheid. Drinken in het openbaar is niet toegestaan en je kunt er een proces verbaal voor krijgen. Eigen risico.
Ik zie mensen alleen maar wijn en bier drinken in het park in het zonnetje. Heerlijk!
Drinken in het openbaar is niet toegestaan? Sinds wanneer niet dan? Wanneer zijn wij Amerika geworden? Openbare dronkenschap mag niet, maar een wijntje of een biertje in het park staat toch niet gelijk aan dronkenschap?

Ik heb mijn verjaardag weleens gevierd in het park (eigenlijk zo'n beetje hetzelfde als TO beschrijft) en geen probleem. Had er eigenlijk niet over nagedacht dat het niet zou mogen.
Artikel 2:48 Verboden drankgebruik

1. Het is verboden op een openbare plaats, die deel uitmaakt van een door het college aangewezen gebied, alcoholhoudende drank te gebruiken of aangebroken flessen, blikjes en dergelijke met alcoholhoudende drank bij zich te hebben.

2. Het bepaalde in het eerste lid geldt niet voor:

a. een terras dat behoort bij een horecabedrijf, als bedoeld in artikel 1 van de Drank- en Horecawet;

b. de plaats, niet zijnde een horecabedrijf, als bedoeld onder a, waarvoor een ontheffing geldt krachtens artikel 35 van de Drank en Horecawet.
lekker duidelijk baby. En de wet is nogal eens veranderd dacht ik, van wanneer is deze tekst?

Heb overigens vaak zat gedronken in het park, nog nooit iemand bekeurd zien worden.
Wow... we zijn nu dus echt de betutteling voorbij!

Weer wat geleerd BE...
Niet recent maar nog steeds van toepassing:

http://www.geendrankopstraat.nl/besluit.htm
verba volant, scripta manent.
En toch denk ik dat Amsterdammers deze zomer weer lekker met hun wijntje naar het park fietsen en zonder bekeuring naar huis gaan.
Bedankt iedereen voor alle reacties!

Ik heb wel op internet gezocht, hoor, maar daar werd ik niet veel wijzer van.

Baby_ernie; uit jouw berichtje concludeer ik dat het per gebied verschilt, dus ik ga maandag maar eens bellen.

En uiteraard ben ik niet van plan iets te doen wat niet mag, rommel te maken etcetera. Ik wil gewoon weten of het mag zodat ik iets anders kan bedenken als het niet mag.
Joh, zoveel mensen doen het. Zou je picknick daardoor niet laten verstoren.

Weet niet waar je woont, maar in A'dam gebeurt het dus op grote schaal.
quote:emaille schreef op 16 april 2011 @ 11:35:

lekker duidelijk baby. En de wet is nogal eens veranderd dacht ik, van wanneer is deze tekst?

Heb overigens vaak zat gedronken in het park, nog nooit iemand bekeurd zien worden.Tekst is recent. Geconsolideerde versie, geldig vanaf 01-10-2010. En ja, het is mede afhankelijk van de plaatsen die gemeenten zelf aanwijzen, maar een park valt daar echt niet onder.
quote:bergkristal schreef op 16 april 2011 @ 11:37:

Bedankt iedereen voor alle reacties!

......

Baby_ernie; uit jouw berichtje concludeer ik dat het per gebied verschilt, dus ik ga maandag maar eens bellen.

.......Gewoon doen. Het zou toch zonde zijn als je feestje verknald wordt door een fikse bekeuring. En wie weet mag het daar wel gewoon en in dat geval wens ik je een superleuk feestje. Maar better safe than sorry.
Volgens mij is het overal verboden, maar ik heb me er nooit iets van aangetrokken. Parkfeestjes gehad in o.a. A'dam, R'dam, Groningen, Utrecht en Arnhem en nooit problemen gehad. Wel netjes gehouden (in de zin van flessen in koelbox houden, blikjes gelijk in vuilniszak en niet al te dronken feestgangers ).
Vind het weer zo'n onzinregel dat je niet iets alcoholisch in een park zou mogen drinken. Dat ze geen ladderzatte mensen in een park willen, dat begrijp ik. Maar twee glazen wijn of 2 pilsjes p.p.? IN de horeca wordt meer achterover geslagen.

Man en ik hebben wel eens pizza afgehaald en in het bos opgegeten (bestek mee, klein flesje wijn mee), reuze gezellig.

Alvast een fijne verjaardag TO. Ik hoop dat je er mooi weer bij hebt.
In groningen mag het wel noorderplantsoen

Het lijkt me toch raar als het niet in Rotterdam mag.
Semper ubi sub ubi
quote:Xam schreef op 16 april 2011 @ 11:11:

officieel niet geloof ik, openbaar dronkenschap.

Maar als iedereen 1 of 2 wijntjes/biertje drinkt, ben je toch nog niet dronken neem ik aan???

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven