Wat eco-vriendelijker leven

16-04-2011 12:41 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

ik heb me onlangs (nadat ik me realiseerde hoeveel zakken restafval ik vul) voorgenomen om wat meer eco-vriendelijk te proberen te leven. Niet dat ik nu een zwaar geitewollensokken type wil worden, maar er zijn waarschijnlijk vele kleine dingen die ik nu al kan doen.

Nu probeer ik waar mogelijk glazen verpakkingen te kopen ipv plastik, ik ga wat vaker naar de bio-supermarkt, heb wat Ecover schoonmaakmiddelen gekocht, losse Lush zeepjes ipv vloeibaar handwasmiddel etc...

Waarschijnlijk zijn er nog veel andere dingen die we makkelijk kunnen doen, dus wie heeft nog goede ideetjes?

Of ervaringen (slecht/goed) met milieuvriendelijke producten.

bedankt!
Al je afval scheiden, sapaar/ledlampen, zuinig met stroom (kachel naar beneden en geen lampen onnodig laten branden)
Glazen verpakkingen hoeven niet persé eco-vriendelijker te zijn dan plastic. Het gaat ook om het productieproces om een glazen verpakking te maken. Waar ik woon, wordt plastic ingezameld en plastic wordt erg grondig hergebruikt.

Zef wil ik ook wat vriendelijker zijn voor onze planeet en zal dit topic blijven volgen. Zelf ben ik zuiniger met energie, ben ik erg aan het consuminderen en stap vaker over op eco en/of biologisch voedsel en eet ik zo min mogelijk vlees en vis.

Wie wet zijn er ook sites waar goede eco-tips op staan. Die zeepjes etc., het klinkt mooi, maar zetten volgens mij weinig zoden aan de dijk....
Ja ja, nu weet ik het wel!
Wat is er ecovriendelijker aan losse Lush-zeepjes?
http://www.omslag.nl/wonen/ecoleven.html
Koop een menstruatie cup (lunette/diva/mooncup of iets anders). Dan heb je geen maandverband en tampons meer nodig, dat scheelt behoorlijk in afval en kosten.
quote:Captain_Obvious schreef op 16 april 2011 @ 12:50:

Wat is er ecovriendelijker aan losse Lush-zeepjes?

Geen plastik verpakking,

onder het motto: alle kleintjes helpen...
quote:LeMair schreef op 16 april 2011 @ 12:51:

Koop een menstruatie cup (lunette/diva/mooncup of iets anders). Dan heb je geen maandverband en tampons meer nodig, dat scheelt behoorlijk in afval en kosten.

Dat is idd een goede tip, maar ik las bijna nooit een stopweek in bij mijn anticonceptie, dus heb bijna nooit nood aan tampons

Heb jij ervaring met deze dingen?
Wat dacht je van navullingen TO? Kijk naar het productieproses, daar is meer winst te behalen. Plastic wordt gerecycled. Dus is niet zo slecht als jij denkt.
Geen vlees meer eten.
Auto weg doen (als je die hebt) en in weer en wind met de fiets of lopend.

Niet meer op vliegvakantie.

Geen wasdroger gebruiken, maar buiten of binnen aan de lijn/rek. Alleen een volle wasmachine laten draaien.

Geen kinderen, want die produceren gedurende hun leven een enorme berg afval

Google op ''hooikist', waarmee je kookenergie kunt besparen doordat het in die kist nagaart.

Laat zonnepanelen installeren.

Ga voor 100% natuurstroom.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Of gewoon helemaal niet koken. Bespaart me veel tijd en energie
@himalaya:

Een auto heb ik nog niet, en als ik er later een koop zal ik mijn best doen om een zuinige te kopen. Dus nu nog alles flink met de benenwagen of bus

Same voor de droogkas, ook hier alles op een rek. Mijn vriend is momenteel aan het bouwen, waar ik dus mee intrek, en ik heb hem al gezegd dat er een droogrek in de tuin komt, ook al vindt hij dat heel lelijk

En we gaan ook voor een energieleverancier met 100% groene stroom, en is nog goedkoper ook!

Dat van die kinderen gaat moeilijk worden: ik wil er eentje en vriend 3, dus nu moet ik hem enkel nog kunnen overtuigen :D

Laat de andere tips maar komen!
Alleen groente en fruit uit het seizoen eten en het liefst ook nog lokaal geproduceerd. Dus geen mango's uit Thailand, maar appels uit de Betuwe.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Dan ga ik ervan uit dat jullie eco-vriendelijk bouwen?

En dat je een auto overweegt..... tsssss

Tuin: composthoop maken, geen chemische bestrijdingsmiddelen, dus op je knietjes onkruid wieden, je eigen moestuintje maken (en verzorgen!), accepteren dat slakken van je plantjes eten, rondkrioelende mieren leuk vinden of uitroeien met enkel kokend water (kost weer energie), regenton plaatsen, etc.etc.....

En eco-vriendelijke anticonceptie gebruiken.... die hormonen zijn niet echt ecologisch en komen ook in de door jou zo gewaardeerde natuur terecht.
Ook een mooie site: http://www.allesduurzaam.nl/
quote:asma schreef op 16 april 2011 @ 13:09:

Dan ga ik ervan uit dat jullie eco-vriendelijk bouwen?

En dat je een auto overweegt..... tsssss

Tuin: composthoop maken, geen chemische bestrijdingsmiddelen, dus op je knietjes onkruid wieden, je eigen moestuintje maken (en verzorgen!), accepteren dat slakken van je plantjes eten, rondkrioelende mieren leuk vinden of uitroeien met enkel kokend water (kost weer energie), regenton plaatsen, etc.etc.....

En eco-vriendelijke anticonceptie gebruiken.... die hormonen zijn niet echt ecologisch en komen ook in de door jou zo gewaardeerde natuur terecht.

Waar mogelijk proberen we milieuvriendelijk te bouwen, maar het is een renovatie dus niet alles is mogelijk. Maar bv regenwaterrecuperatie is er, isolatie zo goed als kan, ...

En de auto, als ik later een nieuwe job vind waar ik makkelijk met het OV naartoe kan of de fiets, graag. Ik rijd namelijk helemaaal niet graag met de auto.

Composthoop is goed idee, daar hebben we ook al wat info over opgezocht.

En wat valt er allemaal onder milieuvriendelijke anticonceptie?
Milieuvriendelijke anticonceptie: je knieën bij elkaar houden als je in je vruchtbare periode zit
quote:asma schreef op 16 april 2011 @ 13:17:

Milieuvriendelijke anticonceptie: je knieën bij elkaar houden als je in je vruchtbare periode zit

Slecht idee... Het krijgen van een kind is veel belastender voor het milieu dan die hormonen.

Over die menstruatiecup: ik heb er nu één in.
dat van die zeepjes is natuurlijk een uitstekende kutsmoes om Lush spul te kopen.
Een of meerdere dagen per week geen vlees eten is een mooie eco vriendelijke stap. Opletten waar het eten (en andere spullen die je koopt) vandaan komen is een goede tweede.

Al kom ik daarmee altijd gelijk in een dilemma: Nederlandse reguliere kas tomaten of Spaanse biologische? (ik noem maar wat) En eigenlijk zou ik helemaal geen rijst meer moeten eten, want als iets milieu onvriendelijk geproduceerd wordt (of in ieder geval heel vaak van heel ver komt én met het vliegtuig)...

Ook voor kleren zijn er een hoop eco mogelijkheden trouwens, eventueel via internet (ik zou wat sites kunnen noemen die ik wel leuk vind).

Ik ben hier heel halfslachtig in hoor. Koop ook graag op de markt een bosje bloemen, terwijl dat natuurlijk helemaal niet milieuvriendelijk is...
quote:julia_van_henegouwen schreef op 16 april 2011 @ 13:34:

dat van die zeepjes is natuurlijk een uitstekende kutsmoes om Lush spul te kopen. Hey, wie de kleine ideetjes niet eert ;)
de grootste stappen zijn te maken in het vleeseten, autorijden en vliegen en kinderen.

Maar die opties zijn al genoemd, maar vergeleken met bovenste 4 opties zijn lushzeepjes echt peanuts.
Heel topic over menstruatiecups vind je hier: cups: beter en makkelijker ongesteld (ik kan alleen maar zeggen, beter voor milieu, beter voor de portemonee, en ook nog eens veel makkelijker/comfortabeler als je na een paar maanden gewend bent)

Verder: zo min mogelijk dingen nieuw kopen, en zoveel mogelijk oplappen -nieuwe hoes om je bank, mooie plaid, zelf iets een verfje geven, ziet het er ook weer nieuw/fris/anders uit etc-, en/of tweedehands kopen. Ook wat betreft electronica, al die telefoons die maar ieder keer door een nieuwer model vervangen moeten worden, moet toch erg slecht zijn voor het milieu.

Eten zoveel mogelijk in grote verpakkingen kopen en evt zelf in herbruikbare bakjes doen. Verder al veel genoemd. Ik zou zeggen gewoon niet aan een auto beginnen, richt je leven in zodat je het niet nodig hebt, is ook veel relaxter en gezonder.
quote:Kastanjez schreef op 16 april 2011 @ 14:08:

Een of meerdere dagen per week geen vlees eten is een mooie eco vriendelijke stap. Opletten waar het eten (en andere spullen die je koopt) vandaan komen is een goede tweede.

Al kom ik daarmee altijd gelijk in een dilemma: Nederlandse reguliere kas tomaten of Spaanse biologische? (ik noem maar wat) En eigenlijk zou ik helemaal geen rijst meer moeten eten, want als iets milieu onvriendelijk geproduceerd wordt (of in ieder geval heel vaak van heel ver komt én met het vliegtuig)...

Ook voor kleren zijn er een hoop eco mogelijkheden trouwens, eventueel via internet (ik zou wat sites kunnen noemen die ik wel leuk vind).

Ik ben hier heel halfslachtig in hoor. Koop ook graag op de markt een bosje bloemen, terwijl dat natuurlijk helemaal niet milieuvriendelijk is...aardappelen worden ook heel milieuonvriendelijk geproduceerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven