Gepocheerd ei
maandag 18 april 2011 om 18:31
maandag 18 april 2011 om 18:39
Ik laat het water altijd eerst koken, dan zet ik het vuur wat lager, zodat ie net op het kookpunt zit. Dán gooi ik er pas een flinke plens azijn en wat zout bij. Ik roer het even door, en maak dan met een eetlepel -door flink in het midden van het pannetje te roeren- een draaikolkje. Daar gooi ik dan het ei in. Als je het makkelijker vind kan je het ei eerst alvast breken boven een kopje, voordat je het in het water gooit.
Dan zorgen dat het water niet weer echt gaat koken (want dan "bubbelt" je ei kapot) en het ei een minuut of 4 laten garen, en het er dan met een schuimspaan voorzichtig uithalen.
Dan zorgen dat het water niet weer echt gaat koken (want dan "bubbelt" je ei kapot) en het ei een minuut of 4 laten garen, en het er dan met een schuimspaan voorzichtig uithalen.
maandag 18 april 2011 om 18:45
Eieren pocheren ziet er altijd messy uit in de pan. Laat je hierdoor niet ontmoedigen!
In ieder geval:
- laagje water met een flinke hoeveelheid azijn in een hapjespan
- als het water nog net niet kookt, de eieren er een voor een in laten glijden
- water mag niet koken en niet bewegen
- ik test met een lepeltje tegen het eitje aan om te voelen hoe hard/zacht het eitje is en haal het eruit met zo'n gaatjesschep als het de gewenste hardheid heeft.
Bij mij lukt het ook niet met het draaikolkje maar wel op deze manier.
Ik pocheer best vaak, vind het heerlijk vooral op een bagel met creamcheese en zalm, paar rode uienringetjes en kapertjes over het eitje. Succes!
In ieder geval:
- laagje water met een flinke hoeveelheid azijn in een hapjespan
- als het water nog net niet kookt, de eieren er een voor een in laten glijden
- water mag niet koken en niet bewegen
- ik test met een lepeltje tegen het eitje aan om te voelen hoe hard/zacht het eitje is en haal het eruit met zo'n gaatjesschep als het de gewenste hardheid heeft.
Bij mij lukt het ook niet met het draaikolkje maar wel op deze manier.
Ik pocheer best vaak, vind het heerlijk vooral op een bagel met creamcheese en zalm, paar rode uienringetjes en kapertjes over het eitje. Succes!
Optimist tot in de kist!
maandag 18 april 2011 om 19:35