hoe lang duurt het herstel van een longontsteking

dinsdag 19 april 2011 om 13:01
De titel zegt het eigenlijk al, hoe lang duurt het herstel. Ik ben gisteren bij de huisarts geweest, had al een tijdje last dat ik enorm piepte, maar ook reutelde (wat niet op de te hoesten was), en benauwdheid. Diagnose longontsteking. Ik heb nu een kuur gekregen, en het bericht dat dit serieus is en dat ik het rustig aan moet doen. Dat doe ik dan maar. Heb ook niet veel keus, want alleen al naar boven lopen zorgt er bij mij al voor dat ik minuten moet bij komen omdat ik daar behoorlijk benauwd van wordt.
Nu wil het toeval dat ik nu vrij heb, en over een goede anderhalve week pas weer hoef te werken. Ik vroeg mij af of (mits de kuur aanslaat) ik dan dus weer kan werken. Ik lees namelijk veel verhalen van mensen dat dit niet gaat lukken, maar ja dat zijn de verhalen op internet, en ik vroeg mij eigenlijk af of er ook mensen zijn die dus snel weer opknappen. Ben dit namelijk vergeten te vragen aan de arts, en ik moet volgende week wel terug komen voor controle, maar goed, dat is dan 2 dagen voordat ik weer moet beginnen met werken en als de kans zeer groot is dat ik dan niet kan werken, kan ik beter mijn werkgever nu alvast in lichten, maar aan de andere kant, als ik mijn werkgever nu in licht, en ik blijk dan weer er boven op te zijn, heb ik dat voor niets gedaan. Ik hoop dus dat jullie mij wat meer inzicht kunnen geven over wat ik kan verwachten, zodat ik op basis daarvan eventueel een keuze kan maken om mijn werkgever in te lichten
Nu wil het toeval dat ik nu vrij heb, en over een goede anderhalve week pas weer hoef te werken. Ik vroeg mij af of (mits de kuur aanslaat) ik dan dus weer kan werken. Ik lees namelijk veel verhalen van mensen dat dit niet gaat lukken, maar ja dat zijn de verhalen op internet, en ik vroeg mij eigenlijk af of er ook mensen zijn die dus snel weer opknappen. Ben dit namelijk vergeten te vragen aan de arts, en ik moet volgende week wel terug komen voor controle, maar goed, dat is dan 2 dagen voordat ik weer moet beginnen met werken en als de kans zeer groot is dat ik dan niet kan werken, kan ik beter mijn werkgever nu alvast in lichten, maar aan de andere kant, als ik mijn werkgever nu in licht, en ik blijk dan weer er boven op te zijn, heb ik dat voor niets gedaan. Ik hoop dus dat jullie mij wat meer inzicht kunnen geven over wat ik kan verwachten, zodat ik op basis daarvan eventueel een keuze kan maken om mijn werkgever in te lichten

dinsdag 19 april 2011 om 13:21

dinsdag 19 april 2011 om 13:29
Balen! Voor zover ik weet merk je het effect van de kuur binnen een dag of 3-4. Na een week controleert de arts dan of het zo goed als over is en dan wordt beoordeeld of je lichaam het verder zelf op kan lossen of dat je nog een kuurtje moet. En dan merk je pas hoeveel je ingeleverd hebt aan conditie en voel je je waarschijnlijk moeeeeeeee. Dus over 1,5 week werken is denk een beetje optimistisch

dinsdag 19 april 2011 om 13:50
Reken er niet op dat je over anderhalve week weer met gemak je (lichamelijke?) werk in de zorg doet. Bel ze gewoon vandaag op, dat je een longontsteking hebt en dat je niet verwacht over anderhalve week aan de slag te kunnen daardoor. Maar dat het misschien ook wel meevalt en je ze daarover op de hoogte houdt.
Nu bellen kan hoe dan ook geen kwaad. Later bellen maakt de zaken juist lastiger.
Nu bellen kan hoe dan ook geen kwaad. Later bellen maakt de zaken juist lastiger.
dinsdag 19 april 2011 om 14:46
Ik heb volgens mij in totaal 2 weken last gehad van mijn longontsteking. Na 3 - 4 dagen was het effect van de antibiotica en prednison wel te merken.
Ik heb wel astma, dus ik weet niet hoe het bij mensen die dat niet hebben, zit qua herstel
Ik zou je werkgever zeker inlichten en ook zo snel mogelijk.
Ik heb wel astma, dus ik weet niet hoe het bij mensen die dat niet hebben, zit qua herstel
Ik zou je werkgever zeker inlichten en ook zo snel mogelijk.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
dinsdag 19 april 2011 om 15:09
Kan inderdaad wel even duren. Ik moest 2 weken thuis blijven van de huisarts en was daarna nog wel een maand moe en kortademig. Maar dit verschilt natuurlijk van persoon tot persoon. Onderschat een longonsteking in ieder geval niet! Als je te snel je gewone ritme weer oppakt heb je het zo weer te pakken...
dinsdag 19 april 2011 om 15:10
Ik heb een aantal jaren geleden een dubbele longontsteking gehad.
Bij mij duurde het één maand voordat ik weer aan het werk kon.
En het duurde nog een hele lange tijd voordat ik van de hoest af was.
Soms stikte ik er zowat in.
Maar elk geval is natuurlijk weer anders natuurlijk. Misschien is hij bij jou minder zwaar qua gradatie.
Ik zou me wel ziek melden. Zo gaan je verlofdagen op aan jou longontsteking. Is natuurlijk wel zonde.
Bij mij duurde het één maand voordat ik weer aan het werk kon.
En het duurde nog een hele lange tijd voordat ik van de hoest af was.
Soms stikte ik er zowat in.
Maar elk geval is natuurlijk weer anders natuurlijk. Misschien is hij bij jou minder zwaar qua gradatie.
Ik zou me wel ziek melden. Zo gaan je verlofdagen op aan jou longontsteking. Is natuurlijk wel zonde.

dinsdag 19 april 2011 om 15:13

dinsdag 19 april 2011 om 16:18
ok, duidelijk dus, gewoon even bellen. Ik heb de dokters assistent net nog wel aan de lijn gehad. Ik heb van de week namelijk een vervangende arts gehad die mij volgende week weer terug wilde zien, maar ja, ik weet niet welke dagen hij er is. Dus gevraagd, en ja hoor, hij is er alleen op maandag en donderdag, en aankomende maandag is het pasen. Ze heeft dus overlegd en nu moet ik aankomende donderdag alweer terug komen. Het is dan nog niet over zei ze, maar de dokter kan in ieder geval vergelijken met wat hij gisteren heeft gehoord, en of er verbetering in zit. Ik heb even aan haar gevraagd hoe het herstel is, en zij zegt vrij snel. Maar goed, ik lees meer verhalen dat het lang duurt, dus ik wacht donderdag even af, en vraag het ook nog even aan de dokter, en dan bel ik daarna mijn werk op. Het is trouwens geen dubbele longontsteking, mijn linker long is momenteel het probleem!
Ik werk idd in de zorg, maar in de psychiatrie/gehandicapen zorg, dus ik heb wel een soort van basis kennis, maar van longontstekingen heb ik zo goed als geen kennis, en ik had gehoopt dat ook zo te houden, maar ja, niet gelukt dus
Ik werk idd in de zorg, maar in de psychiatrie/gehandicapen zorg, dus ik heb wel een soort van basis kennis, maar van longontstekingen heb ik zo goed als geen kennis, en ik had gehoopt dat ook zo te houden, maar ja, niet gelukt dus

donderdag 30 januari 2014 om 23:55
Ben met longontsteking in het ziekenhuis beland en mocht er na 5 dagen uit met antibiotica en prednisolon. Ik,dacht gelijk weer aan het werk te kunnen,,maar heb toch nog 4 dagen gewacht en op halve kracht weer begonnen op vrijdag.. Na het weekend direct op volle kracht, maar morst het bezuren met een lichamelijke terugval en weer 3 dagen kalm aan. Nu, na deze 3 dagen, voel ik me weer wat beter. Morgen moet ik terugkomen in het ziekenhuis om te zien hoe het gaat. Ik hoop flat ik volgende week weer mag vliegen, want in Siberië zit een klant op mij te wachten. Ik hoop dat ik dan ook met min 43 buiten mag, maar is volgens mij niet een ptobleem, het vliegen baart me meer zorgen
vrijdag 31 januari 2014 om 16:25
vrijdag 31 januari 2014 om 16:27