Gezondheid alle pijlers

hoe lang duurt het herstel van een longontsteking

19-04-2011 13:01 25 berichten
De titel zegt het eigenlijk al, hoe lang duurt het herstel. Ik ben gisteren bij de huisarts geweest, had al een tijdje last dat ik enorm piepte, maar ook reutelde (wat niet op de te hoesten was), en benauwdheid. Diagnose longontsteking. Ik heb nu een kuur gekregen, en het bericht dat dit serieus is en dat ik het rustig aan moet doen. Dat doe ik dan maar. Heb ook niet veel keus, want alleen al naar boven lopen zorgt er bij mij al voor dat ik minuten moet bij komen omdat ik daar behoorlijk benauwd van wordt.

Nu wil het toeval dat ik nu vrij heb, en over een goede anderhalve week pas weer hoef te werken. Ik vroeg mij af of (mits de kuur aanslaat) ik dan dus weer kan werken. Ik lees namelijk veel verhalen van mensen dat dit niet gaat lukken, maar ja dat zijn de verhalen op internet, en ik vroeg mij eigenlijk af of er ook mensen zijn die dus snel weer opknappen. Ben dit namelijk vergeten te vragen aan de arts, en ik moet volgende week wel terug komen voor controle, maar goed, dat is dan 2 dagen voordat ik weer moet beginnen met werken en als de kans zeer groot is dat ik dan niet kan werken, kan ik beter mijn werkgever nu alvast in lichten, maar aan de andere kant, als ik mijn werkgever nu in licht, en ik blijk dan weer er boven op te zijn, heb ik dat voor niets gedaan. Ik hoop dus dat jullie mij wat meer inzicht kunnen geven over wat ik kan verwachten, zodat ik op basis daarvan eventueel een keuze kan maken om mijn werkgever in te lichten
Vervelend voor je zeg! Als jij je nu ziek meldt dan ga je de zieketewet in, ipv dat het je vakantiedagen kost. Ik zou mij dus zeker ziekmelden! Beterschap.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso nu je werkgever bellen dat je longontsteking hebt en dus ziek bent. Vertel je baas dat je nog niet weet wanneer je weer beter bent en dat je hem op de hoogte belt. Vervolgens bel je vrijdag nog een keer.

Als je nu vrij hebt genomen worden je vrije dagen omgezet in ziekteverlof.
Balen! Voor zover ik weet merk je het effect van de kuur binnen een dag of 3-4. Na een week controleert de arts dan of het zo goed als over is en dan wordt beoordeeld of je lichaam het verder zelf op kan lossen of dat je nog een kuurtje moet. En dan merk je pas hoeveel je ingeleverd hebt aan conditie en voel je je waarschijnlijk moeeeeeeee. Dus over 1,5 week werken is denk een beetje optimistisch
dat klopt, maar ik heb geen vakantie dagen opgenomen , ik ben gewoon vrijgepland (werk in de zorg). Ik werk namelijk 7 nachten en ben daarna elke keer 14 dagen vrij. Dus het is niet dat ik vakantie dagen nu opneem.
Ik zou even afwachten hoe het herstel gaat. Als je een paar dagen voor dat je weer moet werken je werkgever inlicht dan heeft deze voldoende tijd om vervanging te regelen.
Beterschap, je weet dat je ook niet in de zon mag he, met die antibiotica?
PS Ik zou je werkgever zeker inlichten.
hihi. Je werkt in de zorg en bent bij een huisarts gediagnosteerd and nog steeds kom je op het forum uit for advies
Reken er niet op dat je over anderhalve week weer met gemak je (lichamelijke?) werk in de zorg doet. Bel ze gewoon vandaag op, dat je een longontsteking hebt en dat je niet verwacht over anderhalve week aan de slag te kunnen daardoor. Maar dat het misschien ook wel meevalt en je ze daarover op de hoogte houdt.

Nu bellen kan hoe dan ook geen kwaad. Later bellen maakt de zaken juist lastiger.
quote:Mac123 schreef op 19 april 2011 @ 13:47:

Beterschap, je weet dat je ook niet in de zon mag he, met die antibiotica?ligt eraan welke antibiotica. Bij veel soorten maakt het niets uit. Staat in je bijsluiter trouwens.
Ook als je vrij bent ben je verplicht om je ziek te melden, gelijk doen dus!
Ik heb volgens mij in totaal 2 weken last gehad van mijn longontsteking. Na 3 - 4 dagen was het effect van de antibiotica en prednison wel te merken.

Ik heb wel astma, dus ik weet niet hoe het bij mensen die dat niet hebben, zit qua herstel

Ik zou je werkgever zeker inlichten en ook zo snel mogelijk.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Kan inderdaad wel even duren. Ik moest 2 weken thuis blijven van de huisarts en was daarna nog wel een maand moe en kortademig. Maar dit verschilt natuurlijk van persoon tot persoon. Onderschat een longonsteking in ieder geval niet! Als je te snel je gewone ritme weer oppakt heb je het zo weer te pakken...
Ik heb een aantal jaren geleden een dubbele longontsteking gehad.

Bij mij duurde het één maand voordat ik weer aan het werk kon.

En het duurde nog een hele lange tijd voordat ik van de hoest af was.

Soms stikte ik er zowat in.

Maar elk geval is natuurlijk weer anders natuurlijk. Misschien is hij bij jou minder zwaar qua gradatie.

Ik zou me wel ziek melden. Zo gaan je verlofdagen op aan jou longontsteking. Is natuurlijk wel zonde.
Ik heb afgelopen winter een longontsteking gehad na griep. Na ongeveer 48 uur begon ik effect van de antibiotica te merken, en na vijf dagen (ruim twee weken na de eerste ziekmelding) ben ik weer aan het werk gegaan. Ik doe wel zittend werk.
Volgens mij is het enige logische om je werkgever op te bellen en te zeggen: 'ik heb longontsteking, moet het rustig aan doen, weet niet wanneer ik hersteld ben. Zullen we volgende week weer contact hebben om te kijken hoe het gaat?'
Het is zoals het is
Ziek is ziek, dus gewoon melden. Volgens mij staat er 2 a 3 weken voor herstel. Bij mij duurde het 4 weken, maar dat was een zware longontsteking.
ok, duidelijk dus, gewoon even bellen. Ik heb de dokters assistent net nog wel aan de lijn gehad. Ik heb van de week namelijk een vervangende arts gehad die mij volgende week weer terug wilde zien, maar ja, ik weet niet welke dagen hij er is. Dus gevraagd, en ja hoor, hij is er alleen op maandag en donderdag, en aankomende maandag is het pasen. Ze heeft dus overlegd en nu moet ik aankomende donderdag alweer terug komen. Het is dan nog niet over zei ze, maar de dokter kan in ieder geval vergelijken met wat hij gisteren heeft gehoord, en of er verbetering in zit. Ik heb even aan haar gevraagd hoe het herstel is, en zij zegt vrij snel. Maar goed, ik lees meer verhalen dat het lang duurt, dus ik wacht donderdag even af, en vraag het ook nog even aan de dokter, en dan bel ik daarna mijn werk op. Het is trouwens geen dubbele longontsteking, mijn linker long is momenteel het probleem!

Ik werk idd in de zorg, maar in de psychiatrie/gehandicapen zorg, dus ik heb wel een soort van basis kennis, maar van longontstekingen heb ik zo goed als geen kennis, en ik had gehoopt dat ook zo te houden, maar ja, niet gelukt dus :(
wat vervelend voor je. allereerst beterschap!
anoniem_119416 wijzigde dit bericht op 26-04-2011 13:20
Reden: geen reactie
% gewijzigd
Met een verwaarloosde longontsteking ben ik toch zeker drie maanden uit de running geweest... Ziek het dus in elk geval goed uit.
Ben met longontsteking in het ziekenhuis beland en mocht er na 5 dagen uit met antibiotica en prednisolon. Ik,dacht gelijk weer aan het werk te kunnen,,maar heb toch nog 4 dagen gewacht en op halve kracht weer begonnen op vrijdag.. Na het weekend direct op volle kracht, maar morst het bezuren met een lichamelijke terugval en weer 3 dagen kalm aan. Nu, na deze 3 dagen, voel ik me weer wat beter. Morgen moet ik terugkomen in het ziekenhuis om te zien hoe het gaat. Ik hoop flat ik volgende week weer mag vliegen, want in Siberië zit een klant op mij te wachten. Ik hoop dat ik dan ook met min 43 buiten mag, maar is volgens mij niet een ptobleem, het vliegen baart me meer zorgen
Lief dat je je ervaring nog komt delen Bluto, maar ik mag hopen dat TO na 3 jaar wel van haar longontsteking af is
Komt wel goed, schatje!
Dat hoop ik ook. Ik heb twee keer longontsteking gehad maar dat duurde slechts 2 dagen. Daarna knapte ik op, maar moest wel oppassen dat ik niet te fanatiek werd in het hervatten van de dingen die ik doorgaans doe.
World of Warcraft: Legion
quote:jongemama20 schreef op 31 januari 2014 @ 00:05:

Lief dat je je ervaring nog komt delen Bluto, maar ik mag hopen dat TO na 3 jaar wel van haar longontsteking af is
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven