Omgangsregeling baby

19-04-2011 19:10 41 berichten
Geen leuk topic, mijn ex en ik zijn uit elkaar en onze zoon is nu 4,5 maand oud. We hadden afgesproken tot zoonlief 6 maanden was dat ex om de 3 a 4 dagen zoonlief een aantal uren zou zien. Dat is om en om bij mij thuis en bij hem thuis, zodat zoonlief hem als vaste verzorger zou zien en ook zou wennen aan zijn huis.

Zoonlief is bijna 6 maanden en we gaan de omgangsregeling nu veranderen, in aantal uren uitbreiden. Ik denk daarbij aan een dag in de week (liefst ook een nacht) en om de week ook een dagdeel. Door het leven dat mijn ex leidt is een vaste dag niet mogelijk (hij heeft al twee kinderen uit een eerdere relatie en co-ouderschap, maar dit rooster is heel onregelmatig en verschilt per week. Op dagen dat hij zijn andere kinderen niet heeft, werkt hij).

Uit artikelen die ik heb gelezen blijkt zoveel verschillends dat ik er niet goed wijs uit raak.

Zoonlief is een hele makkelijke baby en gewend om op verschillende plekken te komen en te slapen. Bij ex heeft hij ook zijn eigen kamertje.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat voor regeling nu het beste is? Ook als de dagen onregelmatig zijn (niet mijn voorkeur).
Alle reacties Link kopieren
Marah, ik vind het zowiezo super dat je de moeite neemt om te komen tot een oplossing met je ex.

Je hoort weleens dat dingen anders gaan...
Lijkt me behoorlijk onhandig voor jou als het geen vaste dag zou zijn, omdat jij je leven dan straks niet goed kan inrichten met werk bijvoorbeeld. Waarom komen ze op onregelmatig dagen bij hem?
Primabella; zijn andere ex werkt in de zorg en heeft onregelmatige roosters, vandaar. Verre van ideaal. Ik weet het, maar moeten er toch een mouw aan zien te passen.

Maddyalbright: hij is wel een goede vader. En hebben gedeeld ouderlijk gezag.
brr..dat 'gezoonlief' de hele tijd zou verboden moeten worden.

verder sterkte
Nou, ik vind het nogal ver gaan dat ex van ex bepaalt wanneer jullie baby bij hem is. Maar goed, dat is mijn mening.

Ik zeg: ex van ex kan zich ook aanpassen, toch?
quote:Marahbloem schreef op 19 april 2011 @ 19:17:

Maddyalbright: hij is wel een goede vader. En hebben gedeeld ouderlijk gezag.

Ja Marah, dat heeft mijn vriend ook over zijn kind met ex, maar daar gaat het er HEEEEEL anders aan toe. Om te janken soms...

Vandaar dat ik het mooi vind, dat jij met hem meedenkt/doet
Maddy: dat probeert hij al 6 jaar, maar zal niet lukken. En ja, baal daar zelf ook ontzettend van, maar binnen deze omstandigheden moeten we wel tot een goede regeling zien te komen. Lastig dus.
quote:anno1984 schreef op 19 april 2011 @ 19:19:

brr..dat 'gezoonlief' de hele tijd zou verboden moeten worden.

verder sterkte
Wil je zelf het liefst dat je zoon bij hem is wanneer hij alleen is, of wanneer de andere kinderen er ook zijn?
Mijn vriendin heeft al co-ouderschap met haar ex sinds haar inmiddels puberdochter heel klein was. Gewoon 1 week bij haar en 1 week bij hem. Hij is 'n workaholic, maar tijdens de weken bij hem regelde hij z'n zaakjes zelf door opa/oma in te zetten. Dat kan jouw ex ook doen, het is niet jouw verantwoording hoe hij de oppas regelt.
Voor mijn zoontje is het leuker als zijn andere kinderen er ook zijn, voor ex zal dit nu ook makkelijker te regelen zijn. Maar straks met slaapjes weer lastiger. Nu is mijn zoontje er soms als zijn andere kinderen er zijn en soms alleen met hem.
Elninjoo: mijn kind is te jong voor co-ouderschap. Dat wordt pas aangeraden vanaf een jaar of 3. Ex wil dat wel, maar is nu nog veel te vroeg. En op zich is het natuurlijk zijn probleem, maar ik wil me wel cooperatief opstellen.
Als ze in de zorg werkt, heeft ze dan wel al heel lang van te voren haar rooster? Dan zou ik aan de hand van het werkrooster 4-8 weken vooruitplannen wanneer jullie zoon bij je ex is. Zo weet je zelf langere tijd van te voren wanneer je zoon bij zijn vader is.
Ik vind dat je wel heel erg veel rekening houdt met de wensen van de andere partij(en). Lijkt nu net of jij en je (jullie) zoon zich maar aan moeten passen aan wat hun het beste uit komt.

Erg schappelijk van je, ik zou het niet kunnen opbrengen.
Oke, dat is in ieder geval fijn, dat samen met de andere kinderen bij zijn vader zijn geen probleem is. Waarom denk je dat het moeilijk wordt met slaapjes? Hoe oud zijn zijn andere kinderen?
@Marahbloem, heb bewondering voor je houding.
Oh en inderdaad complimenten voor je. Uit elkaar gaan wanneer je net samen zo'n ukkie hebt zal je niet in de kouwe kleren zijn gaan zitten. Je komt op mij over als iemand die het allerbeste voor haar kind wil, maar pas wel op dat je jezelf niet te veel wegcijfert. Jij bent niet de enige die zich aan moet passen, dat is ook aan je ex.
bbb: zijn andere kinderen zijn bijna 7 en 9. En ja, het is ontzettend moeilijk. Maar ik wil inderdaad het beste voor mijn zoontje en dat is ook een goede band met zijn vader en halfbroer en -zus.

Vooruit plannen ga ik sowieso voorstellen. Nu alleen nog kijken wat voor zoonlief het beste is.
Oke, ik snap het niet. (zal aan mij liggen). Maar wat hebben de roosters van zijn ex ermee te maken? Ik snap het echt niet hoor, doe niet vervelend.

Enige wat kan gebeuren is dat je ex soms alle kinderen heeft en soms geen 1? Toch?

Dat is toch zijn probleem? Wie billen brandt...

(maar als ik iets over het hoofd zie, hoor ik het echt graag).
Marah, ik heb in een soortgelijke situatie gezeten. Ex en ik zijn uit elkaar gegaan toen ik nog zwanger was. Los van alle emoties zijn we tot een goede omgangsregeling gekomen. Het 1e jaar had ex ouderschapsverlof en toen ik weer ging werken heeft hij dat ingezet. Dat hield in dat zoon 1 dag in de week bij hem was (en 2 nachten) en het weekend om en om. Zoon ging 3 dagen naar kdv (bij mij in de buurt) en was 1 dag in de week bij mij. Nu is ouderschapsverlof ex opgehouden en is zoon 1 dag in de 2 wkn bij hem en het weekend nog steeds om en om. De andere week, als zoon niet bij ex is, komt ex 1 dag in die week bij ons eten. Dat houdt in dat ik 3 om 4 dgn werk en zoon nog steeds 3 dgn in de week naar kdv gaat.

Sinds ongeveer 4 mnd kan ik zeggen dat ik echt rust heb in de omgangsregeling. Daarvoor was het met vallen en opstaan, de omgang ging wel goed, maar af en toe speelden de emoties nog hoog op. Ik heb overigens geen co-ouderschap en ben dat ook niet van plan. Ex heeft uiteindelijk zoon van mij wel mogen erkennen, maar gedeeld gezag hebben we niet en komt er (voorlopig) ook niet. Om tijdens de zwangerschap een punt achter de relatie te zetten, was nl niet mijn idee. Ik heb er nu vrede mee en ben ook blij dat we niet meer samen zijn, alleen de manier waarop hij eea heeft gedaan, verdient op z'n zachtst gezegd geen schoonheidsprijs. Maar ook ik wilde en wil het beste voor mijn zoon, dus ook een vader. Maar het heeft me bloed, zweet en tranen gekost om mezelf daarin opzij te zetten. Wat ik wil zeggen is, kijk eerst naar wat het beste voor je zoon is, daarna naar jezelf en pas op de 3e plaats komt je ex. Iemand heeft dat in die tijd tegen me gezegd en ik vond dat een wijze raad. Wellicht heb jij er ook wat aan.

Sterkte!
Lisa: dank je voor je uitgebreide reactie. De breuk was ook niet mijn idee en de manier waarop verdient hier ook geen schoonheidsprijs. Maar goed, begin nu te realiseren dat het mij ook bloed, zweet en tranen gaat kosten. De beste omschrijving.

Vind het knap van je hoe je het geregeld hebt, ondanks alle emoties. Merk nu hoe ontezettend moeilijk het is. En bedankt voor je tip, die onthoud ik.

Hoe oud was jouw zoon toen hij de weekenden naar jouw ex ging? En ook 2 nachten bij hem doorbracht? Was dat vanaf het begin?

Hoe oud is hij nu? Bevalt het hem goed?
Ja, dat vind ik echt.
Geen tips maar wel een dikke knuffel van mij. Je bent een topmoeder!
Voor je kind maakt het voorlopig nog niet zoveel uit of het om de drie dagen, om de vijf dagen of dan eens om de week is, weekritme kennen die kleintjes nog niet. Pas rond een jaar of twee/drie komt er iets van gisteren, vandaag, morgenbesef. Daarvoor hoef je het dus niet superregelmatig te laten zijn.

Voor jezelf lijkt het me wel heel onhandig.

Super dat je het zo goed wil regelen met je ex in het belang van jullie baby!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven