Sushi

10-01-2008 15:37 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

ik heb thuis wel een boekje over het maken van sushi, maar het lijkt me allemaal zo ingewikkeld. Bovendien met ingredienten, waarvan ik niet eens weet waar te kopen.

Ik vind Sushi wel erg lekker. Dus, mijn vraagjes:

- heeft iemand wel eens sushi gemaakt (zoja, welke en hoe)

- wat is een mákkelijk sushi recept

(ziet er ook leuk uit he? )
Later is nu
OH..verkeerde pijlert
Later is nu
Maar wel lekker!

(was al bang dat er een pril zwangere kwam vragen of ze wel sushi mocht...)
Loretta is De Mol. Punt.
nee, geen prille zwangerschappen hier meer
Later is nu

Kijk, hier staat hoe je heel eenvoudig zelf sushi klaarmaakt.

Nu alleen nog even een woordenboek zoeken...
Loretta is De Mol. Punt.
Ik dacht dat je sushi maken met kinderen bedoelde. Ik dacht al, die is gek.

Er zijn een heleboel sushirecepten op internet. Je kunt zelfs op internet een soort van beginnerspakketje kopen. De ingredienten voor sushi zijn bij de AH en de Vomar (oa) te koop, in mijn woonplaats tenminste.

voor een startpakket:

www.sushienso.nl/tips.htm

voor alles over sushi:

http://sushi.startpagina.nl/
Ik heb het met kerst gedaan, ook uit zo'n boekje en het was best prusten, maar het was lekker en het zag er ook uit als sushi.
Ik zal MyleneValerie even roepen, zij heeft vast wel goede recepten
Hello, ik maak zelf veel sushi, ga er ook workshops in geven. Ik ga even het boekje pakken waaruit ik het geleerd heb. Kostte maar 1 euro en is nog steeds te koop, momentje.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
@MV: Heb van de kerstvakantie met een AH pakket sushi gemaakt en was erg leuk. Workshop volgen lijkt me ook erg leuk, kan je me eens informeren wanneer en hoe je dat gaat doen

Bedankt !! Ben erg benieuwd
anoniem_37340 wijzigde dit bericht op 10-01-2008 16:33
Reden: maila dres verwijderen
% gewijzigd
In het boekje staat letterlijk stap voor stap uitgelegd MET een plaatje erbij.

Het boekje heet quick & tasty Sushi,

isbn 903961538-1

Het is bij een witte boekwinkel vaak te koop, die van mij jaren geleden (maar zag het voor de kerst nog liggen want ik heb er een voor mijn moeder gekocht, bij de euroknaller of knaakhal (weet even de naam niet meer) voor 1 euro in Amsterdam Noord.

Wat je nodig hebt is een bamboematje, sushirijst, wasabi, soja saus, nori vellen en uiteraard vulling zoals;

kipfilet, omelet, komkommer, tonijn, zalm, krab, garnaal, advocado, evt. sesamzaad als je samaki sushi (binnenste buiten sushi) gaat maken. Je kan het met meer ingredieenten maken maar ik geef een paar vaak voorkomende vullingen.

Je kan tegenwoordig een starterspakket kopen of je kan zelf de onderdelen kopen. Bamboematje is bijv bij xenox en dacht ook ah te koop. Wasabi, sushirijst en nori vellen zeker bij ah want daar koop ik het zelf. Ook bij coop is het te koop en misschien ook andere supermarkten.
Ik heb je emailadres Martini, ik mail je wel wat ik van plan ben. Ik ben er nu mee bezig. Mail je vanavond.
'Boekenvoordeel' heet die winkel in A'dam Noord Myleen Liep er net nog langs

Die keten zit door heel nederland...
Gelukkig nog geen sushi ván kinderen

Dank voor de reacties! Dus het is niet zo moeilijk? mm
Later is nu
quote:AgentL schreef op 10 januari 2008 @ 16:48:

'Boekenvoordeel' heet die winkel in A'dam Noord Myleen Liep er net nog langs

Die keten zit door heel nederland...Nee die euro winkel tegenover die boekenvoordeel. Of zag je het boekje daar ook liggen, kan hoor. Bij onze witte boekenzaak verkopen ze het niet meer.
quote:dreamer schreef op 10 januari 2008 @ 17:01:

Gelukkig nog geen sushi ván kinderen

Dank voor de reacties! Dus het is niet zo moeilijk? mm

Zelf vind ik dat het erg onderschat wordt. Maar dat is mijn mening. Al diverse keren met mensen hier op het forum over gesproken. Ja het is niet moeilijk als je het een paar keer gedaan hebt. Maar laatst een keer wilde iemand 1 dag voor een etentje bij haar thuis, en nog nooit gemaakt, sushi maken. Ja dat lijkt mij geen goed idee. Je moet het even in je vingers krijgen. De eerste keer lijkt het wel op iets van sushi en smaken doet het wel maar na een paar keer heb je het goed onder de knie en kan je ook verschillende soorten maken zoals;

nigiri-sushi, maki-sushi, sakamaki-sushi, shikai maki-sushi en temaki-sushi.
Nou, voorlopig zal ik het alleen voor mezelf maken, denk ik, maar bedankt voor de waarschuwing.

Het is eigenlijk meer dat ik er steeds zo tegenop zie en dat ik er wél zin in heb. Vroeg me af of ik me aanstelde, zeg maar

(dus eigenlijk wil ik nu dat je zegt dat het wél makkelijk is, MV )
Later is nu
Je kunt natuurlijk ook gewoon de traiteur bellen....
Loretta is De Mol. Punt.
Dreamer, vooral proberen. Bij mij ging het de eerste keer ook niet goed. Veel te veel rijst op de bladen gedaan dat je het niet kan oprollen of dat het op het einde niet blijft plakken. Het vergt gewoon even oefening. En lees je goed in hoe je de rijst moet maken want een keer plakte die bij mij niet goed omdat ik het allemaal te vlug wilde en dan valt je sushi uit elkaar. Neem er de tijd voor. En oefen voor je het visite gaat voorschotelen. Maar echt, als je een paar rollen achter elkaar probeert gaat het steeds beter. En doe je het voor jezelf en bij het oprollen lukt het niet dan haal je de vulling eruit en begin je met een nieuw blad nori en rijst opnieuw.
Sushi is helemaal niet zo heel moeilijk!

Ik maak meestal van die ronde:

-kook sushirijst volgens de verpakking. Hij hoort zo kleverig! (alle kortkorrelige rijst doet 't trouwens. 600 g rijst, 750 ml water). Je kunt 'm ook eerst 30 min. laten weken (moet van mijn kookboek, maar dat doe ik nooit). Ik gebruik ook wel eens gewone pandanrijst, lukt ook.

- maak een mengsel van (rijst)azijn en suiker (125 ml azijn, 55g suiker, tl zout) roeren tot de suiker is opgelost, eventueel vlak voor gebruik een beetje verwarmen, haalt de scherpte er een beetje af.

- laat rijst een minuut of 10 afgedekt staan.

- rijst in een plastic of houten platte kom/schaal doen, en azijn er voorzichtig doorheen "snijden" met een niet-metalen spatel, zonder de rijstkorrels te breken. Je hebt niet alle azijn nodig waarschijnlijk: het moet niet te papperig worden.

- blijf een minuut of 5 snijden (niet roeren, dan plet je de korrels) tot de rijst een beetje is afgekoeld. Waaier met je andere hand voor een authentiek gevoel. Niet te koud laten worden, want dan plakt t niet genoeg meer.

- rijst afdekken met een vochtige doek om te voorkomen dattie uitdroogt terwijl je de sushi maakt.

dat was het moeilijke stukje, nu het leuke:

Sushi rollen:

Neem een sushi-rol-matje (toko) en leg er een half velletje zeewier (yaki-nori) op (ook toko).

Dan neem je een schepje rijst, en je spreidt dat uit over de zeewier, 2cm aan elke lange kant onbedekt laten. Je legt reepjes komkommer, zalm en wortel (bijvoorbeeld) op de rijst. Eventueel wasabi er overheen smeren. Oprollen alsof je een sigaret rolt (dit vergt enige oefening), en vastplakken met de overgebleven azijn of een beetje water.

Dan snij je de rol in mooie plakjes met een HEEL scherp mes. als het mes een beeje vochtig is gaat het makkelijker.

taddaa, sushi:)

serveren met bakjes soja-saus en wasabi om in te dippen.. ingemaakte gember is er ook lekker bij (again: toko)

oh, en haal je ingredienten vooral niet bij de AH, die zijn ongeveer 3 keer zo duur als de toko, en minder lekker!

veel plezier!
oh, en de mislukte sushi's mag je alvast opeten in de keuken

(da's traditie, begrijp je?)
Ik ben geen goede kok, maar sushi heb ik wel eens gemaakt en het was erg lekker en zag er prima uit. Als ik het kan, kan iedereen het.
Owwwww, ik ben dol op sushi! Aangezien ik vleesloos-etend door het leven ga ben ik maar begonnen met het zelf maken van mijn favo sushi (met sesamzaadjes, evt. lenteui en jammie jammie avocado!). Je moet het een paar keer doen voor je het onder de knie hebt, maar dan heb je ook wat hoor.

En de tip die ik las op een ander sushi-topic (hier een stuk naar beneden), daar gaf iemand nog deze link: videojug.com

Hier kan je een paar filmpjes zien hoe sushi wordt gemaakt, erg handig (moet je wel even op sushi zoeken natuurlijk).
Nou Dream, ik heb nu wel zin om sushi van mijn kinderen te maken hoor. Zou dat smaken? Rauw kindervlees?
Neuh, volgens mij is gestoofd lekkerder.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven