Gezondheid alle pijlers

beenmergpunctie

22-04-2011 21:23 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
hi allemaal,

binnenkort moet ik een beenmergpunctie ondergaan uit mijn heupbeen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben er erg bang voor, maar zie in dat het gewoon moet omdat ik echt wil weten wat er met me aan de hand is. Ik heb een te hoog gehalte van een bepaald type witte bloedcellen in mijn bloed. Ik krijg een roesje, heeft iemand dat ook gehad en wat is je ervaring? Alvast bedankt voor je reactie!

groetjes,
.
anoniem_118262 wijzigde dit bericht op 17-10-2011 18:12
Reden: daarom
% gewijzigd
Ik heb er ook geen ervaring mee, maar heel veel succes ermee.
dank jullie wel!!
.
anoniem_118262 wijzigde dit bericht op 17-10-2011 18:12
Reden: daarom
% gewijzigd
ik heb een te hoog gehalte aan eosinofielen. Ik had een parasiet in mijn darmen, kan ook daardoor komen en dat dacht ik in eerste instantie dus ook (de internist legde dat zo uit). Maar parasiet is weg, en de witte bloedcellen zijn nog steeds te hoog. Daar moet een reden voor zijn. Om leukemie uit te sluiten willen ze nu die beenmergpunctie doen, het kan dus ook leukemie zijn, de internist noemde ook nog een paar andere dingen. Heb al een aardig aantal scans en onderzoeken gehad maar daar bleek niets duidelijks uit, bijv. een infectie waardoor het ook kan komen. De huisarts zei dat een klein aantal mensen ook zonder duidelijke reden een verhoogd aantal cellen heeft. Ik verdiep me er maar niet al te veel in nog, tot ik de uitslag heb, want wil mezelf niet te bang maken. Eerst dat onderzoek maar door.
Ik heb een beenmergpunctie zonder roesje gehad.

Vond het zelf best pijnlijk maar werd erg goed begeleid door de verpleging (ik lag op dat moment in het ziekenhuis en had goed contact met de verpleging)

Ze moesten bij mij ook een stuk heupbot hebben en ik denk dat dat het pijnlijkste was.

Het is geen fijne ingreep maar had nadien weinig last, ben wel blij dat ze alles goed hebben onderzocht toen, mijn beenmerg is gezond, maar door uitsluitsel hebben ze wel een andere ziekte kunnen aanduiden.
Wat fijn dat je een roesje krijgt want ik vond het behoorlijk pijnlijk maar kreeg geen enkele pijnbestrijding. Vooral het aanprikken van het beenvlies én het opzuigen van het beenmerg doet pijn.

Nogmaals, ik denk dat jij met het roesje (waarschijnlijk Dormicum) helemaal niets voelt. En dat is maar goed ook!

Laat je weten hoe het is gegaan?
Ik dacht dat de eosinofielen vaak verhoogd zijn bij een parasitaire infectie of bij een allergische reactie. De parasitaire infectie heb je in ieder geval gehad. Weet je zeker dat dat opgelost is? Wat zijn jouw klachten? Ik zou zeker een bm punctie laten doen, dan weet je in ieder geval dat je geen tumor hebt. (want daar ga je hopelijk wel van uit, ik in ieder geval wel) En kun je verder gaan zoeken naar de oorzaak.

Sterkte! Volgens mij ligt het wel aan jezelf en aan wie het doet, hoe pijnlijk het is. Maar pijnvrij is het niet.
Roesjes zijn fijn.. Je zult er goed van "slapen"..

Sterkte!
dank jullie voor jullie reacties, ik ben al een keer geweest en ben toen weer weggerend, was een beetje in paniek

geloof ik . Mede daarom krijg ik nu dus inderdaad een roesje. Ben ik ook erg blij mee. Ik vind het gek dat ze dat niet automatisch aanbieden als het pijnlijk is! Want er krijgen dus ook mensen die punctie zonder roesje, dat wilden ze bij mij ook doen.

Draakje, ja die parasieten zijn echt weg, heb tig keer bloed en 'samples' ingeleverd en hebben ze onderzocht, de klachten die ik een paar maand had zijn ook weg. Allergische reactie, merk ik in ieder geval niets van. Uit de andere onderzoeken kwam niets, wel had ik op de echo een vergrote lever (schijnt ook een van de symptomen van leukemie te zijn) maar op de ct-scan was de lever dan weer niet vergroot. En ook heb ik lichte bloedarmoede nu.

Ik was zelf de eerste keer dus heel bang, nu is het beter maar tja als de dag weer nadert zal het ongetwijfeld weer oplopen. Voor het maagonderzoek dat ik tijdje geleden ook moest, was ik ook panisch maar dat viel heel erg mee. Dus ik hou mezelf voor dat dit ook gaat meevallen...
Heb het meegemaakt. Alleen mijn huid was verdoofd.

Ik had een zeer ervaren internist/oncoloog. Dat was ook mijn 'voorwaarde', dat ik door iemand die zeer kundig, snel en ervaren was geholpen zou worden.

Het deed erg veel pijn, maar kort. Hou je daaraan vast, dat het maar kort duurt. Als de naald eruit is trekt de pijn direct weg.

Jij krijgt een roesje. Dus ik verwacht dat je dit allemaal niet gaat meemaken.

Ik zou zeggen blijf (totdat je roesje gaat werken) praten met de mensen om je heen. Anesthisist, verpleegkundige(n), arts. Dat voorkomt dat je gehoor kan geven aan opkomende paniekgevoelens. Vraag ook of zij met je willen blijven praten

Sterkte

JJ
quote:Draakje29 schreef op 23 april 2011 @ 00:39:

Ik dacht dat de eosinofielen vaak verhoogd zijn bij een parasitaire infectie of bij een allergische reactie.

klopt, zijn ook een aantal parasieten/bacterien/virussen waarbij je maanden na je werkelijke infectie een verhoogd aantal eo's hebt. Maar als dat tot de mogelijkheden behoort, was dit vast bekend bij de artsen...

Succes met de beenmergpunctie in ieder geval, hoop dat de uitslag meevalt!

En om antwoord te geven op je vraag; ken mensen die het niet super pijnlijk vonden, maar ken ook mensen bij wie het niet wilde lukken en waarbij hun rug nog weken lang beurs was. Duimen dat het bij jou niet zo pijnlijk is.
Heb zelf vorig jaar een beenmergpunctie gehad. Ik heb geen roesje gehad en vond het niet prettig, maar ook niet vreselijk pijnlijk. Het was meer de verpleging die liep te piepen dat het allemaal zo pijnlijk zou zijn. Op de dag dat ik de punctie had zei ik 's morgens tegen de verpleging dat ik er wel tegenop zag.... Zegt zo'n zuster: "Ja meid, dat begrijp ik! Ik zou er vréselijk tegenop zien.... 't valt ook echt niet mee!" Nou... dan wordt je dus nog nerveuser.

En achteraf viel het eigenlijk wel mee. Het is even een vrij heftig moment, maar daarna gaat het wel weer. Ik heb daarna ook niet veel pijn meer gehad.

Heel veel succes, ook met het wachten op de uitslag!
Hoi Ivlas,

Wat vervelend dat je een bmpunctie moet ondergaan. Ik heb het nooit van dichtbij gezien maar weet wel hoe ze dat doen. Het kan inderdaad pijnlijk zijn, maar misschien valt het mee omdat je een roesje krijgt. Bm uit het borstbeen schijnt pijnlijker te zijn. Ik werk op een cytogenetisch laboratorium en werk met beenmerg. Ik onderzoek dat beenmerg op aanwezigheid van leukemie (op cytogenetisch niveau wat wil zeggen op chromosomenniveau).

Hopelijk is jouw bm gezond en zul je je gauw weer 100% voelen. Sterkte.
pfff kuukelesaan wat rot zeg die verpleging! Hebben die mensen een bord voor hun kop of zo... Nou ik ben er wel al geweest zoals ik zei rende ik in paniek weer weg, en de verpleging was dezelfde als bij een eerder onderzoek dat ik moest, het waren toen heel leuke mensen en heel rustig. Maar vind jouw verhaal wel hoopgevend.

En Dribbel9, ik hoop ook dat het bij mij niet pijnlijk wordt, voor de pijn achteraf ben ik niet zo bang, het is meer het verlies van controle, niet weten wat me te wachten staat, het onderzoek zelf dus dat ik erg vind...

Dankjewel allemaal voor de reacties!
He wat rot voor je. Nou prettig dat je een roesje krijgt hoor, moet lukken dan!
quote:duvelke15 schreef op 22 april 2011 @ 21:58:

Ik heb er ook geen ervaring mee, maar heel veel succes ermee.Idem maar heel veel sterkte!!!
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
nou ik heb het achter de rug hoor! Vanochtend vroeg gebeurd en met roesje dus. Ik moest al heel vroeg in het ziekenhuis zijn, via een infuus kreeg ik het roesje en vanaf dat moment is er vanalles wazig, ik heb het dus maar half meegekregen. Het schijnt dat ik nog heb liggen lachen zelfs, volgens mijn zus. Het deed wel pijn, maar zoals hier al gezegd het is even fel maar heel snel weer weg. Nu heb ik nog wel wat pijn, en hups dus een beetje thuis rond.

Gelukkig ben ik er vanaf!!!
Wat fijn dat het erop zit Ivlas. Je hebt vast Dormicum, als "roesje" gekregen. Lekker spul hè?

Wanneer krijg je de uitslag?
Ik ben blij voor je dat het 'meeviel'. Voor zoiets ben je toch gespannen... En ieders ervaring is weer anders.

Hoop dat je snel de uitslag krijgt! Laat je het ons nog even weten?
ja, ik was behoorlijk gespannen maar dat roesje (Dormicum inderdaad) is zo fijn, ik was nog wel wakker maar was echt op een andere planeet. Over 10 dagen weer een afspraak en dan ook de uitslag. Dank allemaal voor jullie tips / hulp.
nou ik heb de resultaten er is niks ergs aan de hand... ik ben ongelofelijk opgelucht!!!! waardoor het dan wel komt weten ze nog steeds niet maar kan van alles zijn. In ieder geval geen bloedziekte zoals leukemie. Pfffffffffffffffffffffffff tijd voor een feestje!
GEFELICITEERD!!!!! Kan begrijpen dat je opgelucht bent!
Gefeliciteerd!!!! Erg fijn dat het geen leukemie of iets dergelijks is. Hoe was het feestje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven