Moedervlekken controleren.
zaterdag 23 april 2011 om 22:44
Zelf behoorlijk wat moedervlekken 1x per jaar worden die gecheckt bij de huisarts, heeft een kaart waar ze zitten, hoe groot ze zijn, en degene met een afwijkende kleur, of ribbelige rand worden ook in de gaten gehouden, degenen die niet vertrouwd worden, of wat later iets fouts kan worden, haalt hij weg (compleet) en daar wordt een kweek van gemaakt, als partner kun je dit niet in de gaten houden, is die vlek nu van kleur verandert of niet? is hij groter geworden? is het randje anders? dat kun je als leek niet, serieus werk van maken, jaarlijks check up laten doen!
zaterdag 23 april 2011 om 22:47
zaterdag 23 april 2011 om 22:50
Eens met Christiana. Ik zou dit niet zelf in de gaten gaan houden, maar dat overlaten aan een deskundige.
Hier ook een man met een rug vol moedervlekken. Door de huisarts is hij hiervoor doorverwezen naar de dermatoloog, die hem nu eens per jaar controleert. Af en toe wordt er een moedervlek die ze niet vertrouwt weggesneden. Ik vind dit een veel veiliger idee dan het zelf controleren.
Hier ook een man met een rug vol moedervlekken. Door de huisarts is hij hiervoor doorverwezen naar de dermatoloog, die hem nu eens per jaar controleert. Af en toe wordt er een moedervlek die ze niet vertrouwt weggesneden. Ik vind dit een veel veiliger idee dan het zelf controleren.
zaterdag 23 april 2011 om 23:03
Hoi, ik heb ook moedervlekken en mijn vader is bijna een dalmatier. Bij mij komen en gaan de vlekken ook in de loop der jaren, bij mijn vader komen er vooral meer bij. Eerlijk is eerlijk, 'gewone' vlekken bekijk ik helemaal niet. Ik heb er een op mijn been die donkerder is dan de rest en ook meer een bobbel. Die houd ik al 25 jaar in de gaten, maar die is nog nooit veranderd.
Heeft hij een verhoogd risico, dat je ze moet controleren?
Heeft hij een verhoogd risico, dat je ze moet controleren?
zondag 24 april 2011 om 07:14
zondag 24 april 2011 om 09:26
quote:toffifee schreef op 24 april 2011 @ 09:11:
In zijn familie komt de ziekte met de K nogal voor, vandaar dat ik wellicht wat 'overbezorgd' ben.
Zelf de moedervlekken in de gaten houden is natuurlijk altijd goed, zodra er eentje veranderd, of je denkt, hé volgens mij zat die er eerst nog niet kan je altijd naar de dokter stappen.
En regelmatige controle bij een dermatoloog is natuurlijk helemaal goed. Hij kan zich dan ook goed voor laten lichten waar hij specifiek allemaal op moet letten.
Zelf zou ik dat ook moeten doen, want ook ik heb er behoorlijk wat.
En de ziekte met de K? Dacht dat dit voor het laatst door onze grootouders werd gebruikt omdat er een taboe heerste over de ziekte kanker.
Tegenwoordig niet meer nodig toch?
Je bent dus bang dat de moedervlekken veranderen in huidkanker.
Goed dat je de moedervlekken goed in de gaten wil houden, zeker geen overbodig iets denk ik.
In zijn familie komt de ziekte met de K nogal voor, vandaar dat ik wellicht wat 'overbezorgd' ben.
Zelf de moedervlekken in de gaten houden is natuurlijk altijd goed, zodra er eentje veranderd, of je denkt, hé volgens mij zat die er eerst nog niet kan je altijd naar de dokter stappen.
En regelmatige controle bij een dermatoloog is natuurlijk helemaal goed. Hij kan zich dan ook goed voor laten lichten waar hij specifiek allemaal op moet letten.
Zelf zou ik dat ook moeten doen, want ook ik heb er behoorlijk wat.
En de ziekte met de K? Dacht dat dit voor het laatst door onze grootouders werd gebruikt omdat er een taboe heerste over de ziekte kanker.
Tegenwoordig niet meer nodig toch?
Je bent dus bang dat de moedervlekken veranderen in huidkanker.
Goed dat je de moedervlekken goed in de gaten wil houden, zeker geen overbodig iets denk ik.
zondag 24 april 2011 om 09:34
quote:paloma schreef op 24 april 2011 @ 09:31:
Ik heb ook een afspraak gemaakt bij de huisarts omdat ik "iets" heb wat is gegroeid. En of het nu wild vlees is of een moedervlek, dat kan ik niet zo goed beoordelen. Het voelt ook ontstoken aan.
Beter een keer teveel laten controleren dan helemaal niet.
Succes bij de huisarts.
Ik heb ook een afspraak gemaakt bij de huisarts omdat ik "iets" heb wat is gegroeid. En of het nu wild vlees is of een moedervlek, dat kan ik niet zo goed beoordelen. Het voelt ook ontstoken aan.
Beter een keer teveel laten controleren dan helemaal niet.
Succes bij de huisarts.
zondag 24 april 2011 om 13:59
Ik heb ook veel moedervlekken...ik ga volgende week ook naar de huisarts om te vragen of dat hij mijn moedervlekken op regelmatige basis kan nakijken. Ik kan ze inderdaad niet allemaal in de gaten houden, want het zijn er gewoon te veel.
Ik smeer me goed in met dit weer en ik zit zeker niet te lang in de zon. Ik verbrand namelijk ook nog eens ontzettend snel.
Paloma, succes bij de HA.
Ik smeer me goed in met dit weer en ik zit zeker niet te lang in de zon. Ik verbrand namelijk ook nog eens ontzettend snel.
Paloma, succes bij de HA.
maandag 25 april 2011 om 07:08
@ lalie: goed van je om rekening te houden met de zon!
@ paloma: sterkte! goed idee om te gaan
Stom toevallig komt eergisteren mijn oude buurman ineens aan de deur (straat verderop). Hij leek zenuwachtig en er niet bij. Toen kwam het hoge woord eruit. R. (zijn vrouw) heeft een melanoom. Hij kwam raad vragen en even zijn verhaal doen. Dermatoloog had iets weggehaald (met het appelboortje helaas), maar wel weggestuurd (nog een geluk). Daags erna de telefoon dat ze meteen terug moest komen en de dag erna zat ze al bij de plastisch chirurg die alles (hopenlijk) radicaal heeft verwijderd. Op die uitslag is nu het wachten. Hechtingen gaan er volgende week uit. Zag er totaal niet uit als een echte moedervlek. Een enorme schrik dus en ik ben erg benieuwd naar het rapport van het eerste onderzoek, dat gaat hij dinsdag ophalen om te laten zien. En dan afwachten wat er nu verder gaat gebeuren. Niet leuk allemaal.
Het blijft moeilijk allemaal. Ik heb ook rare en minder rare vlekken en dingetje. Ik kijk, en bekijk of het verandert op een of andere manier. Maar zelfs de dermatoloog zit er dus soms naast, zeker als het er niet doorsnee uitziet.
We kennen ons eigen lichaam het beste dus blijven kijken en bij twijfel een ander mee laten kijken.
@ paloma: sterkte! goed idee om te gaan
Stom toevallig komt eergisteren mijn oude buurman ineens aan de deur (straat verderop). Hij leek zenuwachtig en er niet bij. Toen kwam het hoge woord eruit. R. (zijn vrouw) heeft een melanoom. Hij kwam raad vragen en even zijn verhaal doen. Dermatoloog had iets weggehaald (met het appelboortje helaas), maar wel weggestuurd (nog een geluk). Daags erna de telefoon dat ze meteen terug moest komen en de dag erna zat ze al bij de plastisch chirurg die alles (hopenlijk) radicaal heeft verwijderd. Op die uitslag is nu het wachten. Hechtingen gaan er volgende week uit. Zag er totaal niet uit als een echte moedervlek. Een enorme schrik dus en ik ben erg benieuwd naar het rapport van het eerste onderzoek, dat gaat hij dinsdag ophalen om te laten zien. En dan afwachten wat er nu verder gaat gebeuren. Niet leuk allemaal.
Het blijft moeilijk allemaal. Ik heb ook rare en minder rare vlekken en dingetje. Ik kijk, en bekijk of het verandert op een of andere manier. Maar zelfs de dermatoloog zit er dus soms naast, zeker als het er niet doorsnee uitziet.
We kennen ons eigen lichaam het beste dus blijven kijken en bij twijfel een ander mee laten kijken.