Kind eet niet zo goed, tips?

20-04-2011 12:44 29 berichten
Hoi,

Mijn zoon van 2,5 eet niet zo goed 's avonds. Gister aten we taco's, dan neemt hij twee happen en is het klaar. Ineens is het daar. Een maand geleden liep ik nog te verkondigen dat mijn zoon ALLES lust, een week later begon het.

Mijn man en ik staan niet echt op één lijn hier in. Ik vind dat je hem niet moet pushen om te eten. Als hij niet wil eten, dan wil hij niet. Ik straf hem niet door geen toetje te geven, maar als hij slecht eet krijgt hij geen danoontje, maar een stuk fruit. Dat is voor hem geen probleem, hij is gek op fruit. Soms geeft hij dan aan dat hij naast de appel, ook nog wel een peer als toetje wil. Prima vind ik.

Mijn man daarentegen die blijft zo'n 5 á 7 keer proberen om hem een gevulde vork voor te houden. Zoon wordt wil niet, gaat wiebelen, draaien en valt bijna van zijn stoel omdat hij echt niet wil.

Ik wil er geen strijd van maken. Bij ons thuis was vroeger altijd gezeik aan tafel omdat iemand wel iets niet lustte. Ik heb gelezen dat je er vooral geen strijd van moet maken en dat een kind er voor zorgt dat hij toch wel genoeg binnen krijgt. Hij wordt 's nachts niet wakker van de honger ofzo. En ik heb ook gelezen dat als je er een strijd van maakt, het eten een big issue wordt.

Binnen mijn familie is het binnen één gezin zo dat er twee potjes worden gekookt, iedereen lust wat anders. Daar ga ik dus écht niet aan beginnen. Mijn man gaf gister aan dat hij een boterham voor hem ging maken, omdat hij dat wel lust. Ja, dat vind ik dus ook geen oplossing. Dit is het eten, en dit eet je op (is mijn redenatie). Ben ik te streng? Hoe zouden jullie dit doen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is niet pushen. Niet willen eten? Dan maar niet. Alleen geef ik dan niets anders. Wel een toetje omdat ik ooit heb gelezen dat je een toetje niet als beloning moet zien, maar als onderdeel van de maaltijd. We hebben dan iets van kwark of zo.

Bij mijn dochters is het steeds een fase. Dan eten ze goed, en dan ineens weer slecht.
Balen. Ik heb laatst Spruit gekocht, een iphone app om

kids aan het eten te krijgen. Werkt best aardig!
Mijn dochter van 2,5 jaar lustte ook alles, lustte ja, sinds ze een jaartje of 1,5-2 jaar is, eet ze 's avonds niets meer. Geen vlees, geen aardappel, geen groente. Als we pasta eten helpt ze altijd met snijden van de groente (met een peutermesje) en dan eet ze wel wat paprika en dergelijke. maar als het dan 1 keer op tafel staat: geen hap. Ze krijgt wel altijd wat yoghurt na, dat doen we zelf ook.

Zelf lijkt ze er helemaal geen last van te hebben. Ze constateert ook altijd vrolijk dat haar broertje het eten wel lekker vind.

Hopelijk komt het nog ooit goed, maar om eerlijk te zijn:ik ben de warme maaltijd ook pas gaan waarderen vanaf het moment dat bleek dat ik coeliakie had (dat gluten vrije brood vind ik neit lekker). Dus tsja, wat zal ik zeggen...
Mijn dochter eet ook alles, masr soms heeft ze ineens even een periode van 1 of 2 weken dat ze heel weinig eet. Lost zich altijd vanzelf weer op. Volgens oma groeien ze dan even niet, maar dat is uiteraard totaal onwetenschappelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven