Gezondheid alle pijlers

Slechte lichaamshouding

24-04-2011 20:51 23 berichten
Ik heb al sinds mijn puberteid een verschrikkelijk slechte lichaamshouding. Mijn schouders hangen naar voren, ik kantel mijn bekken naar voren en hang op één been als ik stilsta. Ook sta ik vaak met gestrekte knieen.

Ik ben lang, en ik denk dat ik deze verschrikkelijk lelijke houding heb overgehouden aan de toenmalige wens om kleiner te zijn.

Het ziet er niet uit, maar ik doe het onbewust. Het voelt heel raar om rechtop te staan. Geforceerd.

Wat moet ik doen om dit voor eens en voor altijd uit mijn systeem te krijgen? Alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Goede houding aanleren en doen, doen, doen.

Constant mee bezig zijn, op een gegeven moment wen je je dat aan.

Ter controle: ga voor een spiegel staan en/of maak een filmpje van je huidige houding en de gewenste houding en merk het verschil op.
Yoga? Balletles?
Wat eten we vanavond?
Yoga is een goeie hoor,of Pilates.Dan ben je er in elk geval van bewust hoe het wel moet.
cesar therapie
Je kan ook mensendieck therapie gaan volgen.

Daar leer onder begeleiding van een therapeute wat de juiste houding is. Je krijgt oefeningen om je houding te verbeteren. Die oefeningen leer je heel bewust zonder spiegel zodat je leert voelen wanneer je in de juiste houding staat.

Een andere optie is cesartherapie.

Dit werkt beter dan yoga of pilates want die zijn te algemeen.
Ik heb met cesar therapie goede ervaringen.

Zelf het geleerde wel structureel in de praktijk brengen.

Je moet er dus wel mee bezig blijven
En naast cesar/mensendieck ook zoiets doen als mantras opzeggen:

Ik ben mooi met mijn volle lengte!

Niemand kan om mij heen, ik mag er zijn zoals ik ben!

Je kunt de hele wereld aan wanneer je laat zien dat je er mag zijn!!! Het heeft tijd nodig voordat je zo ver bent. Maar het werken aan jezelf zou iedere keer beter moeten gaan. Kies een therapeut bij wie je je goed voelt. Dan boek je meer resultaat.
Hmm wat is het verschil tussen cesar en mensendieck? Ik ga ook even googlen..

Zijn er hier mensen die ooit zelf een slechte houding overwonnen hebben?
Grappig!! (of eigenlijk niet, natuurlijk).

Jouw OP zou echt van mij kunnen komen, alles wat je opnoemt heb ik ook: hangende schouders, hangen op een been, knieën doorstrekken. Ik ben ook lang, en daar komt nog bij dat ik voor m'n postuur een flinke voorgevel heb en die het liefst zou verstoppen...

Maar ik kreeg schouderklachten, en daarna eenzelfde soort klachten in mijn heup, en ging daarvoor naar de fysio. Daarna ook nog bij mensendieck geweest, en heb geleerd om op te letten hoe ik zit, sta etc. De heupklachten heb ik niet meer gehad, sinds ik niet meer op mijn been hang en een wat actievere houding aanneem ipv een afwachtende of hangende houding.

Het is voor mij dus echt de moeite waard om op mijn houding te letten!
Ik heb ook veel gehad aan Mensendiecktherapie, ik kwam er terecht vanwege medische klachten die met mijn werkzaamheden te maken hadden. Tijdens de therapie is bij mij niet alleen ingegaan op die klachten maar ook op mijn houding in het algemeen (ben ook lang). Veel oefeningen doen maar inderdaad vooral bewustwording. Ik heb bijvoorbeeld veel voor de spiegel moeten staan in ondergoed zodat je goed kunt zien hoe je lichaam werkt. Ik werd me echt bewust van spieren waarvan ik nooit wist dat ik ze had

Als voorbeeld: er werd vaak tegen mij gezegd 'doe je schouders eens naar achteren' zodat ik meer rechtop zou staan, maar dat leverde een hele geforceerde houding op. Mijn therapeute zei in plaats daarvan: 'strek je borstbeen' en dat werkte veel beter. Dat soort trucjes, samen met de oefeningen hebben me goed geholpen.

Mijn houding is overigens nog steeds niet perfect maar wel veel beter nu. Ik kan mijn houding nu ook veel makkelijker verbeteren, dat merk ik vooral als ik voor publiek iets moet doen, of op de foto moet bijvoorbeeld.
Cesar therapie. Heeft mij erg geholpen. Verwijzing bij de huisarts vragen
Een ander kan jou tig keer vertellen hoe je moet staan, zitten, lopen maar als je dit niet blijft oefenen heeft het geen zin.

Je hebt al jaren een slechte lichaamshouding dus je moet er constant bewust mee bezig zijn en dat is de hele clou.

Je moet het je eigen maken, er op bedacht zijn en jezelf verbeteren en dat is een moeilijk, langdurig en saai proces.

Zelf heb ik in volgorde Mensendieck en Cesar gehad en ik snapte er niks van.

Een paar jaar geleden kreeg ik een fysiotherapeut die eindelijk mij duidelijk kon maken hoe ik het moest doen want het is niet borst vooruit en schouders naar achteren... Het is de manier waarop.

Nu, na 4 jaar moet ik er nog steeds op letten dat ik niet "inkak" maar ik moet zeggen dat het meer vanzelfsprekend wordt dat ik een goede houding heb dan mijn oude, vertrouwde slechte houding.

Voor diegenen die hier niks van snappen

Ga maar eens anders staan, lopen, whatever dan je gewend bent en je zult zien dat je, zonder er bij na te denken, weer terug gaat naar hetgene hoe je het altijd doet want dat is een automatisme en om die te doorbreken kost moeite, tijd en doorzettingsvermogen.
Zoals je zelf aangeeft, de reden waarom je zo staat is van oorsprong psychisch. Je hebt het ook niet over pijn oid. Heb je al eens aan een psychosomatische fysiotherapeut gedacht? Die legt het verband tussen lichaam en geest, maar niks zweverigs. Hij of zij kijkt dus naar de achterliggende (psychische) oorzaak van je probleem en praat daar over je maar doet ook gewoon fysische oefeningen. Het wordt gewoon vergoed door je verzekeraar
Ik had precies zo'n houding en zat ook nog eens de hele tijd met mijn benen over elkaar. Heb ooit een tijdje Mensendieck gehad, dat hielp wel, maar vond het erg saai, en ik moest er bij na blijven denken. Dat werkt dus 90% van de tijd niet. Dit soort beweeg patronen zijn vaak zo ingesleten.

Nu doe ik al een hele tijd yoga, en dat helpt dus wel echt. Ik vind het heerlijk om te doen, dus doe het een paar keer per week, en daardoor slijpen nieuwe houdingspatronen veel beter in. Mijn normale staande houding is nu echt heel erg verbetered. Ook zit ik regelmatig op een zitbal, vooral als ik achter de computer zit, want computers lokken zo'n voorover gebogen houding weer uit. Kan ik ook niet weer lekker mijn benen over elkaar doen, want dan lig ik naast de zitbal. Erg effectief...
Nu je het er over hebt Anna, ik gebruik de gymball ook vaak. Core-oefeningen zijn nml erg goed als je een verkeerde houding hebt en met de gymball werk je meteen aan je stabiliteit.

Hartstikke leuk en het blijft een uitdaging
quote:carenza schreef op 24 april 2011 @ 21:29:

En naast cesar/mensendieck ook zoiets doen als mantras opzeggen:

Ik ben mooi met mijn volle lengte!

Niemand kan om mij heen, ik mag er zijn zoals ik ben!

Je kunt de hele wereld aan wanneer je laat zien dat je er mag zijn!!! Het heeft tijd nodig voordat je zo ver bent.Ondanks dat ik nogal rationeel ingesteld ben geloof ik in de postieve uitwerking van dit soort mantra's. Dank je!
Bedankt voor alle reacties. Inmiddels mezelf ingelezen in Cesar en Mensendieck. Ik zal naar de huisarts gaan en zijn mening vragen wat het beste gaat werken in mijn geval.

Als ik voor de spiegel sta dan doe ik altijd m'n best om zo flatteus mogelijk te staan. Dus buik in, borst vooruit, schouders naar achteren. Op zo'n moment ben ik helemaal tevreden met wat ik zie. Maar dan. Soms zie ik toevallig een weerspiegeling van mezelf in glas als ik voorbij loop, of in videoconferencing een opgenomen beeld van mezelf. En dan schrik ik hoe ik mezelf dus in het dagelijks leven draag.

Blegh.
quote:Anna37 schreef op 25 april 2011 @ 10:10:

Ik had precies zo'n houding en zat ook nog eens de hele tijd met mijn benen over elkaar. Heb ooit een tijdje Mensendieck gehad, dat hielp wel, maar vond het erg saai, en ik moest er bij na blijven denken. Dat werkt dus 90% van de tijd niet. Dit soort beweeg patronen zijn vaak zo ingesleten.

Nu doe ik al een hele tijd yoga, en dat helpt dus wel echt. Ik vind het heerlijk om te doen, dus doe het een paar keer per week, en daardoor slijpen nieuwe houdingspatronen veel beter in. Mijn normale staande houding is nu echt heel erg verbetered. Ook zit ik regelmatig op een zitbal, vooral als ik achter de computer zit, want computers lokken zo'n voorover gebogen houding weer uit. Kan ik ook niet weer lekker mijn benen over elkaar doen, want dan lig ik naast de zitbal. Erg effectief...

Welk type yoga doe je? Ik heb begrepen dat er meerdere soorten zijn.

Verder herkenbaar. Ik zit altijd met mijn benen over elkaar. Of nog erger: in een soort kikkerhouding. Dat houdt in dat ik mijn voeten voor me op de zitting zet, met m'n hielen tegen m'n billen aan. Knieeen staan dus rechtovereind.

Ik denk dat de core van mijn probleem in mijn onderrug en buikspieren zit, die nogal slap zijn. Dit soort houdingen ontlasten volgens mij die luie onderkant van me.

(Nu ben ik dus trouwens uber herkenbaar )
quote:Luxaflex schreef op 26 april 2011 @ 20:57:

[...]

Welk type yoga doe je? Ik heb begrepen dat er meerdere soorten zijn.

Verder herkenbaar. Ik zit altijd met mijn benen over elkaar. Of nog erger: in een soort kikkerhouding. Dat houdt in dat ik mijn voeten voor me op de zitting zet, met m'n hielen tegen m'n billen aan. Knieeen staan dus rechtovereind.

Ik denk dat de core van mijn probleem in mijn onderrug en buikspieren zit, die nogal slap zijn. Dit soort houdingen ontlasten volgens mij die luie onderkant van me.

(Nu ben ik dus trouwens uber herkenbaar )

Ik weet het,je bent mn neef ( die zit ook altijd zo)

(heel veel mensen herkennen je houding denk ik)
Oe die kikkerhouding moet je ook niet op een zitbal proberen.. (wel knap trouwens Bosaapje, dat je echt oefeningen doet met de gymball, ik vind het al heel wat dat ik op het ding zit te forummen )

Ik ben niet zo strikt in de leer als het om yoga gaat Luxaflex. Meestal doe ik een soort vinyasa flow yoga, een soort milde vorm van ashtanga. Binnenkort ga ik echte Ashtanga proberen. Ik heb ook wel eens een tijdje Iyengar gedaan en critical alignment doe ik af en toe als ik bij een yogaschool die dat aanbiedt in de buurt ben. Bij Iyengar en critical allignment blijf je langer in de houding, dus dat is handig om iets nieuws aan te leren, maar volgens mij zijn alle soorten yoga wel geschikt hiervoor. Belangrijkste is dat je (totdat je het zelf leert aanvoelen) een docent hebt die je af en toe corrigeert (bij types zoals jij en ik af en toe een hand tussen de schouders, om de boel weer eens op te strekken), en natuurlijk waarbij je je op je gemak voelt.

Klink idd alsof je de core moet aansterken.

Greetz vanaf de zitbal..
Oefen onder de douche. Dat doe ik m'n hele leven al.
quote:meds schreef op 24 april 2011 @ 21:12:

cesar therapie

Heb ik ook gedaan, voor soort gelijke klachten,

Maar ik begon door die slechte houding ook last van mijn rug te krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven