Geld & Recht alle pijlers

Lening

26-04-2011 14:06 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik heb wat advies nodig m.b.t. het lenen van een groot bedrag.

Ongeveer 20.000 euro.

De situatie is als volgt.

Wij (vriend en ik) hebben samen zo ongeveer 20.000 euro aan schuld. Vorig jaar zijn wij in een schuldhulpverlenings traject gekomen. Vriend verloor zijn baan en zodoende kwamen we samen in de bijstand terecht. De aanvraag etc. duurde echter zolang dat we inmiddels 3 maanden achter stonden met de huur, g/w/l en verzekeringen. Wij hadden een lening bij de stadsbank aangevraagd maar zij gingen niet akkoord. Wij hebben toen via de gemeente een soort lening gekregen om deze achterstanden te kunnen betalen. Maar daarvoor moesten wij wel verplicht het traject van de stadsbank in. Dit alles is een jaar geleden en nog steeds is er geen dubbeltje aan schuld betaald. Er is eigenlijk alleen maar meer ellende bijgekomen. Ten eerste moesten we dus de betalingen van vaste lasten etc. uit handen geven. Maar wij moeten er wel zelf voor zorgen dat de rekeningen ook daadwerkelijk betaald worden. Dit kan sowieso al niet omdat wij weekgeld krijgen en verder geen overboekingen kan doen. Alle inkomsten gaan direct naar de stadsbank en daar kan ik niet eens bij. Zo is het al een paar keer voorgekomen dat de water rekening niet werd betaald en ik al 3 x een brief had liggen dat ze ons binnen 3 dagen gingen afsluiten. Het zelfde liedje met tv internet en auto verzekering. Nu wil het feit dat wij + kinderen van 60 euro in de week moeten rondkomen. Dat gaat niet als je er ook nog 1 in de luiers hebt.Dus word er privé geleend van familie. Nu is onze zoon volgende week jarig en we krijgen nog geen stuiver extra om een taart etc te halen. Terwijl er wel geld is (dit kan ik zien) maar nee, dat moet voor volgende maand bewaard worden. Ik ben het nu echt ontzettend zat dat er zelfs geen extraatje af kan voor een taart en een kadootje. Ik wil nu eigenlijk een lening afsluiten om de boel in 1 keer te betalen en dan maar maandelijks die lening gaan af betalen.

Maar de vraag is eigenlijk ; waar begin ik ?

Reguliere bank kunnen we niet terecht. We hebben beiden een bkr registratie. Naar mijn berekeningen kunnen wij ongeveer 200 - 250 euro per maand aflossen.

Is er iemand met wat raad en wijsheid ?
Natuurlijk heeft ze recht om aan de bel te trekken. En natuurlijk is het verschrikkelijk wanneer je tot over je oren in de shit zit. Zorgen maken veel stuk. Maar TO moet nu heft in eigen hand gaan nemen en er alles aan doen wat nodig is om uit deze ellende te komen. En ja, dat klagen over een taart daar gaan mn haren wel een klein beetje van overend staan. Niet omdat ik niet snap dat je verdriet hebt omdat je je kind niks kan geven maar omdat het gewoon met prioriteiten stellen te maken heeft.
Ik heb dit vaak genoeg in de praktijk meegemaakt en to heeft niet de juiste instelling. Het is vingertje wijzen en zij zijn het slachtoffer, hebben nergens schuld aan en dus moet een ander het maar oplossen, zonder dat zijzelf er inspanningen voor moeten doen. MEntaliteitsdingetje.
quote:Lisbeth__Salander wrote on 26 April 2011 @ 14:45:

Natuurlijk heeft ze recht om aan de bel te trekken. En natuurlijk is het verschrikkelijk wanneer je tot over je oren in de shit zit. Zorgen maken veel stuk. Maar TO moet nu heft in eigen hand gaan nemen en er alles aan doen wat nodig is om uit deze ellende te komen. En ja, dat klagen over een taart daar gaan mn haren wel een klein beetje van overend staan. Niet omdat ik niet snap dat je verdriet hebt omdat je je kind niks kan geven maar omdat het gewoon met prioriteiten stellen te maken heeft.Oh, ik ben het verder helemaal met je eens hoor, het ging me alleen even over dat stukje...
quote:Lisbeth__Salander schreef op 26 april 2011 @ 14:45:

Natuurlijk heeft ze recht om aan de bel te trekken. En natuurlijk is het verschrikkelijk wanneer je tot over je oren in de shit zit. Zorgen maken veel stuk.

Zorgen maken veel stuk, maar gewoon op de oude voet doorgaan, maakt nog veel meer stuk! En dat is juist wat ze doen; eerder was het een heel salaris waar ze niet van rond konden komen,nu is het de 60 euro per week. En in beide situaties doen ze hetzelfde; lenen.

60 euro per week is weinig, maar zeker te doen. Je moet alle leuke dingen schrappen, alle luxe eetdingen worden erg spaarzaam, maar het is te doen. Zelfs met een kind in de luiers.
Ik kan me ook wel druk maken over de taart, maar ik denk dat die taart voor Truus een soort van trigger is geweest om op een andere manier, wel de verkeerde, over haar schulden na te gaan denken.

Internetten doet ze wrs in de bibliotheek ofzo. Ik hoop dat ze nog terugkomt, en zelf de standsbank gaat bellen om een afspraak te maken om het verloop van het traject inzichtelijk te maken voor zixhzelf. Want blijkbaar schort er wel iets aan de communicatie tussen Truus en stadsbank.

In haar laatste 2 postings komt ze wel beter over, moet ik zeggen.
@ Julus, Ik pretendeer ook helemaal niet slim te zijn! Maar jij bent beroepsmatig geloof ik de bomb! Dus laat het advies over aan jou!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Volgnes mij heeft ze kinderen, en 1 daarvan nog in de luiers. Dus ik weet niet om hoeveel kinderen het gaat (2 is wel iets anders dan 6 natuurlijk)

Verder zou ik contact opnemen met de instantie dat bepaalde rekeningen niet betaald worden, niet over het feit dat je geen taart kunt kopen.

En proberen te vrekken als een gek, kom naar het vrekkentopic op deze pijler, en zoek daar naar tips en trucs, de kringloopwinkel is uw beste vriend, katoenen luiers kun je opnieuw wassen, babyvoeding zelf pureren dat soort dingen?
quote:Lisbeth__Salander schreef op 26 april 2011 @ 14:45:

Natuurlijk heeft ze recht om aan de bel te trekken. En natuurlijk is het verschrikkelijk wanneer je tot over je oren in de shit zit. Zorgen maken veel stuk. Maar TO moet nu heft in eigen hand gaan nemen en er alles aan doen wat nodig is om uit deze ellende te komen. En ja, dat klagen over een taart daar gaan mn haren wel een klein beetje van overend staan. Niet omdat ik niet snap dat je verdriet hebt omdat je je kind niks kan geven maar omdat het gewoon met prioriteiten stellen te maken heeft.Maar natuurlijk heeft ze het recht om aan de bel te trekken! sterker nog, daarmee toont ze aan dat ze daadwerkelijk begaan is en de situatie op wil lossen. Maar klagen over het bedrag en niks extra's krijgen voor de verjaardag van je kind, lenen bij familie en serieus nadenken over een enooorme extra lening is wel het tegenovergestelde. Je kan ook hier komen vragen voor tips hoe je om kan gaan met weinig geld, bijvoorbeeld. Of hoe je je bewindvoerder zo ver kan krijgen dat hij betaald. Dat is al een heel andere insteek van je probleem.
Als eens aan gewone luiers gedacht? Inclusief de wasbeurten is dat toch een stuk voordeliger dan pampers. Bovendien wordt je kind eerder zindelijk want een natte luier voelt vies. Geld lenen bij familieleden is het stomste wat je kunt doen, ongeacht of je wel of niet in de schuldhulpverlening zit.
verba volant, scripta manent.
quote:Julus schreef op 26 april 2011 @ 14:48:

Ik heb dit vaak genoeg in de praktijk meegemaakt en to heeft niet de juiste instelling. Het is vingertje wijzen en zij zijn het slachtoffer, hebben nergens schuld aan en dus moet een ander het maar oplossen, zonder dat zijzelf er inspanningen voor moeten doen. MEntaliteitsdingetje.Juist.
quote:Julus schreef op 26 april 2011 @ 14:27:

[...]

Tja, kromme gedachte die jij en ik niet begrijpen, maar toch heb ik het vaak meegemaakt.Nog erger dat je gaat werken, je daardoor in de problemen komt en dan zegt de mevrouw van de betreffende instelling: waarom bent u gaan werken, mevrouw? Tja... Het begint bij de overheid zelf.
Eens met wat er al geschreven is betreft de lening. Gewoon niet doen.

Voor de verjaardag van je zoontje kun je natuurlijk zelf een cake/muffins/brownies bakken (er zijn van die pakken waar alleen water bij hoeft, kost zo'n ¤2,-) of eierkoeken versieren met glazuur en hagelslag/aardbeien/zelfgeklopte slagroom. Er is genoeg te verzinnen voor weinig geld.

Met een stuk draad/waslijn/touw en een stapel papier/reclamefolders/servetten kun je leuke slingers maken. Laat de kinderen lekker tekenen en knutselen, knip er vlaggetjes van en maak ze vast aan de lijn. Kost bijna niks en staat hartstikke feestelijk.

Hoe oud wordt je zoontje? Je schrijft dat je er nog een in de luiers hebt. Als dat de jarige is hoef je je over een cadeau natuurlijk helemaal geen zorgen te maken, want hij is te klein om te beseffen dat hij niks krijgt (en te klein om te beseffen wat 'jarig zijn' is). Voor het effect kun je dozen gevuld met zelfgemaakte confetti inpakken in reclamefolders of (als je het hebt) cadeaupapier. Een ouder kind kun je prima uitleggen wat de situatie is.

Overigens vind ik het wel vrij knullig dat je totaal niks opzij gezet hebt voor verjaardagen. Je weet ten slotte al langer dan vandaag wanneer je kinderen jarig zijn. Stel, je spaart elke maand ¤5,- (iets meer dan een euro per week, dat is te doen lijkt me) in een speciaal potje, dan heb je toch altijd een klein bedrag achter de hand voor een cadeautje? Misschien een idee om daar eens mee te beginnen.

Dit zijn geen tips waar je om gevraagd hebt, maar ik vind het sneu voor je kinderen dat er geen feestje gevierd kan worden omdat je zegt dat er geen geld voor is. Een feest kan altijd en hoeft niks te kosten. Visite kun je bijvoorbeeld uitleggen dat je een 'Amerikaans' feest geeft (waarbij iedereen een hapje/drankje meeneemt), dus geen geld is echt geen reden om een verjaardag over te slaan. Aangezien er door jullie geld geleend wordt van familie neem ik aan dat men op de hoogte is van de situatie en het geen probleem vindt om een zak chips of een fles cola mee te nemen. Ipv wijzen naar instanties en daar de schuld neerleggen kun je ook proactief zijn en roeien met de riemen die je hebt.
quote:gekketruus schreef op 26 april 2011 @ 14:27:

Het probleem is dat er geld over is. 600 euro zelfs. Er ís geen geld over. Ook al zou je ergens 600 in een potje hebben zitten, dan kom je nog altijd 19.400 tekort.
@TO, dat geld dat over is, dat wordt straks deels gebruikt om alvast een deel van de schuld te betalen wanneer alle schuldeisers akkoord zijn gegaan. Bovendien is het een reserve voor als er iets "fout" gaat met een loonbetaling of wanneer je partner opeens weer werkeloos word.

Wat betreft rekeningen die niet betaald worden. Zijn die wel rechtstreeks naar je bewindvoerder gegaan? Kan namelijk zijn dat de incasso niet werkt en je de acceptgiro krijgt en die niet doorgestuurd is naar het juiste adres.

Gewoon je bewindvoerder bellen en vragen wat te doen met rekeningen die jij krijgt en niet kunt betalen.
Een auto kost meer dan de reiskostenvergoeding. Verzekering, belasting, reparatie, olie, ... De auto inruilen voor een brommer lijkt mij een beter idee.

Niet lenen van familie, maar vragen of ze op de kinderen kunnen passen als jij aan het werk bent. Of ga in het weekend werken.

Bij de kringloop kun je voor een prikkie speelgoed kopen en op koninginnedag helemaal. Als je dus nog 5-10 euro ergens hebt, dan kom je komende zaterdag met een enorme doos sinterklaasinkopen van de vrijmarkt thuis. Ofwel, vooruitdenken.

Jarig? Amerikaans feestje.

Wat heb je echt nodig van de boodschappen? Elke dag vlees, chips, koek en frisdrank hoeft echt niet. Ga uit van 5 euro per dag voor eten + 10 per week voor luiers/shampoo/wasmiddel + 5 reservering kleding/schoenen + 10 overig.

Die schulden hebben jullie zelf geregeld, dan moet dat ook met de oplossing...
...
quote:mali30 schreef op 26 april 2011 @ 14:28:

Kijk dat vind ik dus zo diep diep triest! Je klaagt steen en been omdat je schuld hebt, en er geen extraatje van af kan! Jullie zitten beiden in de bijstand, dus feitelijk betalen wij de gemeenschap jullie 20 ruggen af! Ik zeg ga lekker werken allebei! Ga zwart huizen soppen dan kan jij je kind een taart plus kado geven! Sorry hoor ik heb geen medelijden mijn eerste gedachte is dat jullie een stel luie uitkeringstrekkers zijn!

Wij hebben helemaal geen uitkering meer. Nu sinds 5 maanden niet meer. En toen wij in de bijstand zaten moesten wij ook werken. Ik had sollicitatie plicht en werkte voor mijn uitkering. Gewoon omdat dat moet en daar is ook niks mis mee. Mijn vriend dito. Daar krijg je dan ook nog 50 euro p.p per maand voor extra. Wij zijn geen luie uitkeringstrekkers ! Wat moet dat moet en dat hebben we ook gedaan. Ik zat wel in een re-integratie traject maar omdat vriend weer werk had werd dat alles stopgezet.

Nu moet ik weer zelf alles maar uitzoeken. Tot nu toe zonder succes. De gemeenschap heeft dus helemaal niets met die 20,000 van doen . Ook niet toen we nog wel bijstand hadden want er is niets van betaald namelijk.
quote:Maja82 schreef op 26 april 2011 @ 14:33:

Vriend werkt af en toe en zij helemaal niet.Vriend werkt fulltime en ik nog niet nee.
Eens met wat geschreven is over lening: niet doen! Bij een bank o.i.d. gaat het niet lukken. (Ook gewoon niet slim om te doen). Er zijn goedkopere (en lekkere) oplossingen voor die verjaardag, zijn andere topics over.

Ik herken helaas wel de soms lakse houding m.b.t. betalingen door stadsbank of gemeentelijke kredietbank. Bij cliënten van mij gebeurt dit ook regelmatig. Direct contact opnemen met contactpersoon en consequent rekeningen langs brengen om te laten betalen helpt. Zelf pro-actief blijven! En het is niet voor niks dat ze geld apart houden! Denk dat TO (nog) niet in de WNSP zit, eerst moet een minnelijk traject geprobeerd worden. Daarvoor moeten wel alle schuldeisers akkoord gaan. Die laten soms lang op zich wachten met antwoorden, daar kan een stadsbank verder ook niets aan doen. Het enige wat stadsbank wel kan doen is idd alle betalingen doen (budgetbeheer), wachten op antwoord en een cliënt kan alvast gaan oefenen met van een minimum rondkomen. Want zowel in het minnelijk traject als WNSP zal het echt niet meer dan 60 Euro per week zijn. Zo'n voortraject duurt op z'n kortst 3 mnd, maar kan dus ook lang uitlopen als schuldeisers niet snel reageren. Er wordt pas actie ondernomen als alle schuldeisers akkoord hebben gegeven. Mocht nml. 1 schuldeiser niet akkoord gaan dan kan het hele minnelijke traject niet doorgaan.

Wat betreft auto: OV geen oplossing? Werkgevers vergoeden dat vaker voor 100%.
anoniem_53400 wijzigde dit bericht op 26-04-2011 16:13
Reden: tikfoutje
% gewijzigd
quote:Ligeia schreef op 26 april 2011 @ 14:33:

Waarom valt niemand over het feit dat een bewindvoerder (of zoiets) rekeningen niet betaalt? Dat snap ik dan weer niet...Omdat dat maar bijzaak is blijkbaar. Is het misschien ook wel maar als je er zelf inzit zie je het waarschijnlijk heel anders. Zoals ik.
Ik snap alleen even niet waarom jij uit een re-integratietraject moet omdat je vriend werk heeft? Wat raar.
quote:gekketruus schreef op 26 april 2011 @ 16:12:

[...]

Omdat dat maar bijzaak is blijkbaar. Is het misschien ook wel maar als je er zelf inzit zie je het waarschijnlijk heel anders. Zoals ik.

Maar met het inschakelen van schuldhulp ben je nog niet van je verantwoordelijkheid af. Als de bewindvoerder steekjes laat vallen, dan zit je die dus flink achter zijn/haar broek aan. Het blijft JOUW probleem!

En inderdaad, waarom moest jij stoppen met de reïntegratie toen je partner weer werk had?
Ik woon op mezelf en doe mijn weekboodschappen voor 40 - 50 euro. Ik kan me dat veroorloven.

Jullie niet helaas. Ik weet ook dat ik mijn weekboodschappen kan doen voor 20 euro. Jullie moeyen dys van die 60 euro jullie boodschappen kunnen doen.

Luiers zijn prijzig; koop ze in de aanbieding en sowieso nooit de dure, maar huismerk van super of drogist.

Hou je geld over om een cake te bakken voor je kind dat bijna jarig is. Of een kwarktaart. Kost je nog geen 5 euro.
quote:Julus schreef op 26 april 2011 @ 14:48:

Ik heb dit vaak genoeg in de praktijk meegemaakt en to heeft niet de juiste instelling. Het is vingertje wijzen en zij zijn het slachtoffer, hebben nergens schuld aan en dus moet een ander het maar oplossen, zonder dat zijzelf er inspanningen voor moeten doen. MEntaliteitsdingetje.

Dat is gewoon niet waar. Nogmaals weten we zelf wel heel goed waar de ellende weg komt. En ook weten we dat het aan ons zelf ligt en dat we zelf van alles moeten ondernemen om er uit te komen.Mijn prioriteiten liggen bij het betalen van de vaste lasten, de schulden en mijn kinderen fatsoenlijk te eten geven. Misschien niet het slimste om hier te gaan klagen om een taart maar op dit moment zit ik er helemaal door heen.Dan is de taart of het kado wel even een big deal voor mij. Gewoon omdat mijn kindje het wel verdiend. Ik had zo anders verwacht. Wij hebben namelijk voor we in de bijstand kwamen al 6,000 afbetaald. In 1 jaar. En nu kan er zogenaamd niks gedaan worden ?We moeten wachten. En met dat geld gebeurt er niks. Er is hooguit een buffer voor zaken zoals de huur etc.

Daarom zoek ik eigenlijk oplossingen om het zonder al die ballast van de zogenaamde hulpverleners op te lossen. Tot nu toe is het steeds een gevalletje van de wal in de sloot. En het vertrouwen in dergelijke instanties zakt met de dag. Natuurlijk is alles bespreekbaar. Ik heb echt wel na de 1ste keer gedonder met de watermaatschappij aan de bel getrokken dat dit toch echt niet kon gebeuren. En de keren daarna ook. Maar dan krijg je een brief in huis van de stadsbank zelf dus, dat wij zelf verantwoordelijk zijn voor betalingen terwijl wij dat geld helemaal niet zelf ontvangen. Hoe krom is het ? Maar blijkbaar gebeurt het dus wel zo, en nav wat er in die brief staat mag het zo?
TO, ik snap je frustratie maar een andere oplossing dan schuldhv is er nu even niet. Dus wat je iig zou kunnen doen is als stadsbank steken laat vallen aantonen dat jij wel je best doen en bijvoorbeeld 'bewijzen' verzamelen > schrijf op als je gebeld hebt of bewaar mailtjes/brieven met verzoeken om die betalingen z.s.m. te doen. Dit doe ik ook met mijn cliënten en als er dan vervelende brieven komen kun je laten zien dat jij er alles aan gedaan hebt.
wij zijn met zijn 5-en en wij eten voor 80 euro per week (incl. kattenvoer).. dus met 2 volw. en 2 kleintjes is 60 euro te doen.. even goed de aanbiedingen aflopen etc.

Verder zsm werken, wat voor een werk dan ook.. en als de sodemieter achter die bewindvoerders aan.. niet gaan zitten afwachten..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven