Huidprobleem kat?
woensdag 27 april 2011 om 12:15
Mijn Brits korthaar kater van bijna 2 jaar verhaart de laatste tijd extreem. Echt hele plukken tegelijk verliest hij en het maakt niet uit of ik hem wel of niet borstel, hij blijft ontzettend veel haar verliezen. Mijn andere Brit van 6 maanden verliest ook wel wat haar, maar veel minder en dat gaat zeker niet met plukken tegelijk.
Nu zag ik gisteren dat hij ook wat schilfers op zijn rug heeft en daarom heb ik net even de dierenarts gebeld omdat ik me nu toch wat zorgen begin te maken. Die vroeg of hij zich ook vaak krabt, maar dat valt wel mee vind ik. Ze vroeg ook wat voor voer ik gaf en toen ik zei dat hij Royal Canin krijgt, zei ze dat dat waarschijnlijk het probleem niet is. Ik ga morgenavond toch maar even langs, eerder kan helaas niet, maar ik ben wel benieuwd wat dit zou kunnen zijn. Ik heb al even via Google gezocht, maar daar komen ook allerlei enge dingen uit, zoals parasieten.
Ik hoop in ieder geval niet dat dat het is, maar herkent iemand dit?
Nu zag ik gisteren dat hij ook wat schilfers op zijn rug heeft en daarom heb ik net even de dierenarts gebeld omdat ik me nu toch wat zorgen begin te maken. Die vroeg of hij zich ook vaak krabt, maar dat valt wel mee vind ik. Ze vroeg ook wat voor voer ik gaf en toen ik zei dat hij Royal Canin krijgt, zei ze dat dat waarschijnlijk het probleem niet is. Ik ga morgenavond toch maar even langs, eerder kan helaas niet, maar ik ben wel benieuwd wat dit zou kunnen zijn. Ik heb al even via Google gezocht, maar daar komen ook allerlei enge dingen uit, zoals parasieten.
Ik hoop in ieder geval niet dat dat het is, maar herkent iemand dit?
woensdag 27 april 2011 om 12:19
Waar zitten de problemen? Huidproblemen rond de bek en ogen duiden vaak op allergie, huidproblemen rond de staart en achterpoten op een vlooienprobleem..
Mijn kat had altijd wel kleine plekjes op haar kop, maar bij het vernieuwen van de receptuur van haar vertrouwde brokjes (waar ik stom genoeg niet echt op had gelet) werd ze kaal in haar snoet en op haar hals. Dit ging gepaard met schilfers, veel gekrab en in no time dus wondjes die gingen ontsteken.
Nu staat ze op dieetvoer voor voedsel-allergische katten en gaat het weer een stuk beter. Wel blijft ze heel gevoelig, in het voorjaar heeft ze meer jeuk en plekjes dan in de winter bijvoorbeeld...
Mijn kat had altijd wel kleine plekjes op haar kop, maar bij het vernieuwen van de receptuur van haar vertrouwde brokjes (waar ik stom genoeg niet echt op had gelet) werd ze kaal in haar snoet en op haar hals. Dit ging gepaard met schilfers, veel gekrab en in no time dus wondjes die gingen ontsteken.
Nu staat ze op dieetvoer voor voedsel-allergische katten en gaat het weer een stuk beter. Wel blijft ze heel gevoelig, in het voorjaar heeft ze meer jeuk en plekjes dan in de winter bijvoorbeeld...
woensdag 27 april 2011 om 12:32
Haaruitval en schilfers kunnen wijzen op stress, dus wellicht is er iets wat je kat nu gestresst maakt. BK zijn op zich stressgevoeliger dan HTK-katten dus kijk eens of er iets in of om het huis veranderd is waar hij gevoelig op reageert. Als dat het geval is zou je Royal Canin Calm en Zylkène (een kalmerend voedingssupplement) kunnen geven.
Verder kan het de overgang naar het mooie weer zijn, waardoor hij erg in de rui is en de schilfers kunnen door veel bij de warme kachel of CV liggen veroorzaakt zijn en nu zichbaar geworden zijn door de haaruitval. In dat geval zou je Royal Canin Skin and Hair kunnen geven. Niet borstelen, want daar irriteer je de huid alleen maar meer mee.
En het kan ook het een allergische reactie zijn, bijv. voedselallergie. Dan kun je bij een milde reactie overstappen op Royal Canin Sensitivity Contol of naar Hypoallergenic Diet als het een ernstigere reactie is.
Je DA zal vast zien wat er aan de hand is, maar jij kunt alvast nadenken over eventuele stressgevende factoren.
Verder kan het de overgang naar het mooie weer zijn, waardoor hij erg in de rui is en de schilfers kunnen door veel bij de warme kachel of CV liggen veroorzaakt zijn en nu zichbaar geworden zijn door de haaruitval. In dat geval zou je Royal Canin Skin and Hair kunnen geven. Niet borstelen, want daar irriteer je de huid alleen maar meer mee.
En het kan ook het een allergische reactie zijn, bijv. voedselallergie. Dan kun je bij een milde reactie overstappen op Royal Canin Sensitivity Contol of naar Hypoallergenic Diet als het een ernstigere reactie is.
Je DA zal vast zien wat er aan de hand is, maar jij kunt alvast nadenken over eventuele stressgevende factoren.
woensdag 27 april 2011 om 12:35
@fozziebear: voor zover ik heb kunnen zien zitten er vooal schilfertjes op zijn rug en op de staartaanzet. Niet heel veel, maar toch..
@koppieket: zou ik stress kunnen herkennen? Zou wel kunnen dat hij af en toe gestresst raakt van die kleine. Die is nogal wild en wil vaak met hem spelen. Meestal vindt hij dat ook leuk en ravotten ze samen, maar soms heeft hij er geen zin in en dan loopt hij weg. Die kleine laat hem dan meestal niet meteen met rust en rent hem achterna. Hij doet dan niks, maar dan zoekt hij ergens anders in huis een rustig plekje op en komt later weer tevoorschijn.
@mali30: ik had volgens mij de assistente aan de telefoon, maar ik ben benieuwd wat de dierenarts zegt. Hoop niet dat het aan de voeding ligt, heb net een nieuwe zak voer van 10 kilo gehaald..
@koppieket: zou ik stress kunnen herkennen? Zou wel kunnen dat hij af en toe gestresst raakt van die kleine. Die is nogal wild en wil vaak met hem spelen. Meestal vindt hij dat ook leuk en ravotten ze samen, maar soms heeft hij er geen zin in en dan loopt hij weg. Die kleine laat hem dan meestal niet meteen met rust en rent hem achterna. Hij doet dan niks, maar dan zoekt hij ergens anders in huis een rustig plekje op en komt later weer tevoorschijn.
@mali30: ik had volgens mij de assistente aan de telefoon, maar ik ben benieuwd wat de dierenarts zegt. Hoop niet dat het aan de voeding ligt, heb net een nieuwe zak voer van 10 kilo gehaald..
woensdag 27 april 2011 om 12:39
Iris, bedankt voor je uitgebreide reaktie! Wat ik ook al zei tegen koppieket, zou het misschien stress kunnen zijn van het kitten? Al is hij wel gewend aan katten om hem heen. Hij komt van een cattery, die hem heeft afgestaan omdat hij te klein was bevonden om mee te gaan fokken en daar heeft hij tot hij ruim een jaar was gewoond.
Bedankt voor de tip over het borstelen, ik dacht juist dat ik hem hielp door al die los zittende haren te verwijderen. Maar als dit juist irriteert zal ik het niet meer doen.
Bedankt voor de tip over het borstelen, ik dacht juist dat ik hem hielp door al die los zittende haren te verwijderen. Maar als dit juist irriteert zal ik het niet meer doen.
woensdag 27 april 2011 om 12:41
quote:Loetje77 schreef op 27 april 2011 @ 12:35:
Tekenen van stess herhaaldelijk:
- bek aflikken;
- sidderingen door rug;
- pootje heffen;
- trillen;
- hijgen;
- gapen;
- grote pupillen;
- smakken of slikken.
Veranderingen in gedrag:
- wild plassen in huis;
- agressie tonen;
- meer slapen;
- schrikachtig, extra alert;
- zichzelf kaal likken (dit is rustgevend).
Uit je beschrijving te halen lijkt het erop dat de kleine kat geen grote stress geeft, maar wel wat irritatie. Zijn er andere veranderingen geweest?
Tekenen van stess herhaaldelijk:
- bek aflikken;
- sidderingen door rug;
- pootje heffen;
- trillen;
- hijgen;
- gapen;
- grote pupillen;
- smakken of slikken.
Veranderingen in gedrag:
- wild plassen in huis;
- agressie tonen;
- meer slapen;
- schrikachtig, extra alert;
- zichzelf kaal likken (dit is rustgevend).
Uit je beschrijving te halen lijkt het erop dat de kleine kat geen grote stress geeft, maar wel wat irritatie. Zijn er andere veranderingen geweest?
woensdag 27 april 2011 om 12:49
Iris, als ik je tekenen van stress lees herken ik dit gedrag niet bij hem. Hij komt eigenlijk heel relaxed over.
Verder zijn er eigenlijk geen veranderingen geweest, dus dat zal het denk ik ook niet zijn.
Ik kan me wel voorstellen dat hij zich soms irriteert aan de jonge kat, omdat die soms van geen ophouden weet en meestal "verlos" ik hem dan wel door met de kleine te gaan spelen. Maar ik ben er natuurlijk niet altijd bij, ze zitten een deel van de dag toch alleen samen. Om ze apart te zetten gaat me wat ver, juist omdat ik de kleine er bij heb genomen zodat hij niet eenzaam zou zijn..
Verder zijn er eigenlijk geen veranderingen geweest, dus dat zal het denk ik ook niet zijn.
Ik kan me wel voorstellen dat hij zich soms irriteert aan de jonge kat, omdat die soms van geen ophouden weet en meestal "verlos" ik hem dan wel door met de kleine te gaan spelen. Maar ik ben er natuurlijk niet altijd bij, ze zitten een deel van de dag toch alleen samen. Om ze apart te zetten gaat me wat ver, juist omdat ik de kleine er bij heb genomen zodat hij niet eenzaam zou zijn..
woensdag 27 april 2011 om 13:15
Op zich moet een volwassen kat dat wel kunnen hebben van een kitten, want hij gaat zelf wel als hij het zat is en er is zo te lezen geen sprake van terrorisatie of continue onverwachte aanvallen waar hij erg schrikachtig van wordt.
Het kan dus zijn dat stress niet de oorzaak is van de enorme haaruitval en dan ligt het wellicht aan de seizoenswisseling of moet je het samen met je DA in de hoek van de allergieën gaan zoeken.
Als hij erg jeuk heeft, veel krabt of likt dan zal je DA hem wel een injectie geven of wat pilletjes en wellicht moet je tijdelijk aan ander voedsel denken.
Het kan dus zijn dat stress niet de oorzaak is van de enorme haaruitval en dan ligt het wellicht aan de seizoenswisseling of moet je het samen met je DA in de hoek van de allergieën gaan zoeken.
Als hij erg jeuk heeft, veel krabt of likt dan zal je DA hem wel een injectie geven of wat pilletjes en wellicht moet je tijdelijk aan ander voedsel denken.
woensdag 27 april 2011 om 13:38
Nu ik er langer over nadenk, laat de kleine kat hem wel eens schrikken. Dan verstopt hij zich en als de grote dan langs loopt springt hij ineens bovenop hem en dan schrikt hij dus wel. Maar dan gaan ze even zo vrolijk verder samen spelen, dus ik vind het lastig om te zeggen of hij daar stress van krijgt. Wel houdt hij de kleine vaak in de gaten, misschien om er voor te zorgen dat hij hem niet kan laten schrikken? Aan de andere kant zoekt de grote de kleine ook vaak op, dus hij heeft nog geen hekel aan hem gekregen gelukkig.
Ik vind het een beetje lastig, maar hopelijk kan de dierenarts het herkennen en zien wat de oorzaak is..
Ik vind het een beetje lastig, maar hopelijk kan de dierenarts het herkennen en zien wat de oorzaak is..
woensdag 27 april 2011 om 13:41
Die van mij (ook BK) had last van een parasiet. Hij likte zichzelf aan de zijkanten en bij de staartaanzet helemaal kaal en had ook last van iets wat op roos leek. Paar pipetjes Stronghold (selamectin) heeft het opgelost en de vacht kwam weer helemaal goed. Het heeft wel een paar maanden geduurd voordat het was opgelost, hardnekkige parasietsoort.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
woensdag 27 april 2011 om 15:00
@Lucifer1983: Voor zover ik kan zien is hij niet te dik en ik kan zijn ribben best goed voelen. Zal morgen eens vragen aan de dierenarts of hij te dik is, zeker weten doe ik het niet.
@Fame: Jeetje, dat klinkt wel serieus, zeker als hij zichzelf helemaal kaal likte! Dat doet die van mij (nog) niet, maar dat zou misschien wel kunnen komen natuurlijk. Daarom ga ik morgen maar naar de dierenarts. Zijn vacht is namelijk ook best dof, ziet er minder goed uit dan voorheen.
@Fame: Jeetje, dat klinkt wel serieus, zeker als hij zichzelf helemaal kaal likte! Dat doet die van mij (nog) niet, maar dat zou misschien wel kunnen komen natuurlijk. Daarom ga ik morgen maar naar de dierenarts. Zijn vacht is namelijk ook best dof, ziet er minder goed uit dan voorheen.
maandag 2 mei 2011 om 00:22
Mijn kat likte zich ook overdadig, kreeg schilfers, krabte zich, bloedde..Het was een horrorfilm thuis!
Ik heb gedurende een volledig jaar van alles geprobeerd. Het aangepaste voedsel (royal canin sensitive) hielp niet, dus heb ik alle planten weggedaan en poets ik de parketvloer enkel met helder water (geen produkten meer in het water)
Sedertdien is ze 'genezen'.
Ik heb gedurende een volledig jaar van alles geprobeerd. Het aangepaste voedsel (royal canin sensitive) hielp niet, dus heb ik alle planten weggedaan en poets ik de parketvloer enkel met helder water (geen produkten meer in het water)
Sedertdien is ze 'genezen'.
maandag 2 mei 2011 om 08:14
quote:koppieket schreef op 27 april 2011 @ 12:20:
Mijn kat bij mijn ex had dat ook. Toen eventjes een spuitje 2 keer en het was over. Het bleek stress.
Een spuitje met wat?
Ik heb ook zo'n kat die bij tijd en wijle zichzelf plukt, dus er met het bekje haar uittrekt.
Volgens de DA geen stress, volgens mij wel, omdat we alles (voeding) al hebben geprobeerd, hij elke maand vlooienspul krijgt.
Mijn kat bij mijn ex had dat ook. Toen eventjes een spuitje 2 keer en het was over. Het bleek stress.
Een spuitje met wat?
Ik heb ook zo'n kat die bij tijd en wijle zichzelf plukt, dus er met het bekje haar uittrekt.
Volgens de DA geen stress, volgens mij wel, omdat we alles (voeding) al hebben geprobeerd, hij elke maand vlooienspul krijgt.
maandag 2 mei 2011 om 10:58
Ben naar de dierenarts geweest en die zei dat zijn vacht in niet zo'n goede conditie was, maar dat het met die schilfertjes wel meeviel. Ze adviseerde me ook om schapenvet door zijn eten te doen, net als wat Marjan77 ook deed. Ben benieuwd of dit gaat helpen..
Ik hoop het voor hem en ook een beetje voor mezelf, want ik stofzuig me een ongeluk
Ik hoop het voor hem en ook een beetje voor mezelf, want ik stofzuig me een ongeluk
maandag 2 mei 2011 om 13:41
Mijn hond heeft het ook wel eens. Dierenarts geeft dan een injectie om de jeuk te verminderen en de huid te kalmeren. Als de jeuk en klachten dan na 2 weken zouden terugkeren moest ik voeding aanpassen, is niet gebeurd. DA heeft ook huidmonsters genomen om schurft en mijt uit te sluiten (had ie niet).
Het gebeurt meestal bij de grote rui in het voorjaar. Heb het idee dat hij een beetje *hondenvariant* hooikoortserig is en af en toe al die grassen en pollen icm rui hem te veel worden.
Het gebeurt meestal bij de grote rui in het voorjaar. Heb het idee dat hij een beetje *hondenvariant* hooikoortserig is en af en toe al die grassen en pollen icm rui hem te veel worden.
maandag 2 mei 2011 om 15:54
Dickens; ik moet eerlijk zeggen dat ik de dierenarts een beetje laks vond, was ook niet de dierenarts die ik normaal heb, daar ben ik wel heel tevreden over. Ze heeft wel naar zijn vacht en naar zijn huid gekeken, maar geen huidmonsters genomen of wat dan ook. Dus ik vraag me wel een beetje af of ze dan kan weten wat er aan de hand is. Maar aan de andere kant; ik ben natuurlijk geen dierenarts en zij heeft er voor geleerd. Zou ik er toch van uit mogen gaan dat ze haar werk goed doet..
Maar ik ga het eerst eens proberen met dat schapenvet en mocht dat niets doen, dan ga ik terug als mijn "eigen" dierenarts er is.
Maar ik ga het eerst eens proberen met dat schapenvet en mocht dat niets doen, dan ga ik terug als mijn "eigen" dierenarts er is.