Foliumzuur

28-04-2011 13:12 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag zwanger worden, alleen blijkt dat wat langer duren dan ik had gehoopt. Uit bloedtesten blijkt dat ik niet 'goed' ovuleer, en we gaan pas over 4 weken naar de gynaecoloog terug. Volgens hem is de kans dat t natuurlijk lukt fors lager.

Toen we vorig jaar gingen beginnen met proberen, was ik fanatiek gestart met foliumzuur, alleen is m'n potje nu leeg en ik heb er ook geen zin meer in om te starten.

Zou het nou echt zo schadelijk zijn om pas te beginnen met foliumzuur als ik zwanger blijk? Want ik vergat t vaak, en ik eet gezond. En zo'n blij roze potje voor de aanstaande moeder vind ik best een beetje confronterend :(
Een potje foliumzuur voor 5 maanden kost 3 euro bij de Etos. Denk niet dat de drogist daar nou echt rijk van wordt. Oftewel ik zou het echt gewoon blijven slikken, juist om wat Floortje zegt: tegen de tijd dat je ontdekt dat je zwanger bent heeft foliumzuur nauwelijks zin meer.
De Siep, foliumzuur verkleint de kans, het wil dus niet zeggen dat er problemen optreden als je het niet slikt. Roken en alcohol vergroot de kans op complicaties maar wil dus ook niet zeggen dat dit perse gebeurt.

Groupie dat je er rebels van wordt snap ik helemaal hoor, die periodes heb ik ook gehad. Alleen uitte zich dat bij mij in andere zaken.
De Siep, als jouw baby helemaal gezond was zonder dat jij foliumzuur slikte dan hoeft TO dat inderdaad ook niet te doen. Misschien kan ze ook beter gaan feesten en zuipen.
Blijkbaar Floortje.

Toen ik erachter kwam dat ik zwanger was, ben ik netjes foliumzuur gaan slikken (ook al zou het geen zier meer helpen, wilde er toch alles aan doen natuurlijk) en ben ik accuut gestopt met roken en drinken uiteraard.
Naski, goed plan. Pffff drol.
De Siep en dat is dan toch prima. Jij wist het immers niet eerder. Knap dat je ook gestopt bent met roken!

Maar als je bezig bent met zwanger worden is een goede uitgangssituatie natuurlijk wel erg verstandig,.
quote:DeSiep schreef op 28 april 2011 @ 13:55:

Naski, goed plan. Pffff drol.Goh, is schelden echt nodig?
Drol is toch geen schelden. Dat is een woord dat je gebruikt wanneer iemand dom uit de hoek komt kakken. That's all.
Foliumzuur is niet schadelijk voor jezelf als je de normale dosis aanhoudt..teveel aan foliumzuur plas je gewoon uit..

Beter dat je het nu al slikt,zeer belangrijk tegen spina bifida..
Ik heb altijd gelezen dat je folium moet slikken tot en met de tiende week van de zwangerschap en dat het daarna niet meer nodig is. DeSiep slikte het juist daarna. Is dat dan nog wel zinvol?

Ik slik trouwens al vanaf eind januari en had toen nog een spiraaltje (ik heb ergens gelezen dat van folium je spiraaltje ging roesten ), die er eind februari uit ging, waardoor ik precies een maand voor we onveilig gingen vrijen had geslikt. Tja, mijn eerste potje is al leeg en ik ben nog niet zwanger. Voor die 2 euro 89 bij de DA kan ik er niet mee zitten dat ik een nieuw potje moet kopen. En misschien volgen er bij mij ook nog wel een hele berg van.

Trouwens, in de pillen van de DA zit 0,4mg. Is dat dan gewoon goed, of is dat te weinig? Ik wilde namelijk niet de "zwanger worden" van de Etos gaan slikken want dat schijnt je hele cyclus in de war te gooien. Hoe zit dat?
ingmagh die dosis is prima hoor. Tenzij je tot een risicogroep zou behoren maar ik neem aan dat de huisarts je dat wel verteld zou hebben toen je het spiraaltje eruit liet halen..

hihi een roestend spiraaltje. Het zou wat wezen zeg..
Heb ik ook ergens gelezen dat het alleen in den beginne handig is om te slikken. Maar ik dacht: better safe than sorry.

Tijdens de 20 weken echo konden ze al zien dat hij geen open ruggetje o.i.d. had, dus dat was uiteraard goed nieuws.

Vraag me dan nog wel altijd stiekum af hoe ze dat 'vroeger' deden, zonder iets te slikken en alle kaasjes van rauwe koemelk e.d. aten, alcohol dronken en gewoon door bleven roken en veel gezonde kinderen ter wereld brachten. Maarja, dat terzijde.
Ik heb gehoord dat er een stofje zit in Etos zwanger worden pillen die je natuurlijke cyclus ondersteund, dus het zou helpen een onregelmatige cyclus regelmatiger te krijgen.

Ik ga nu trouwens netjes een potje halen, ik ben om
Foliumzuur is gewoon een vitamine. Je zou bijvoorbeeld ook een multivitamine kunnen slikken, speciaal voor vrouwen die zwanger zijn of willen worden. Daar zit extra foliumzuur in. Ik ben trouwens van mening dat de ADH van vitaminen veel te laag is en dat je niet gauw teveel binnen kunt krijgen, maar goed.
Even een beetje offtopic, ik heb nu de '''zwanger worden/zijn'' vitamines van kruidvat. Zo'n bruin potje met een groen etiket. Kun je de hele zwangerschap en borstvoedingsperiode door blijven slikken. Die had ik eerder van davitamon, maar die zijn zo duur! Maar die van kruidvat zijn echt mega groot, moet je innemen na de maaltijd en smaken echt te ranzig voor woorden. Hebben jullie misschien ervaring met een alternatief? Dus niet alleen foliumzuur, maar een mulitvitamine voor zwangere vrouwen die je de hele zwangerschap door kunt slikken? (maar dan natuurlijk niet zo duur, groot en ranzig?? )
Als ze goor zijn, dan moet je op zoek naar capsules. De multivitamines pre zwangerschap maakte mij altijd onwijs misselijk!!! :(
quote:DeSiep schreef op 28 april 2011 @ 14:54:

Heb ik ook ergens gelezen dat het alleen in den beginne handig is om te slikken. Maar ik dacht: better safe than sorry.

Tijdens de 20 weken echo konden ze al zien dat hij geen open ruggetje o.i.d. had, dus dat was uiteraard goed nieuws.

Vraag me dan nog wel altijd stiekum af hoe ze dat 'vroeger' deden, zonder iets te slikken en alle kaasjes van rauwe koemelk e.d. aten, alcohol dronken en gewoon door bleven roken en veel gezonde kinderen ter wereld brachten. Maarja, dat terzijde.

Vroeger gingen er, naast al die gezonde kinderen, ook veel meer baby's dood aan onder andere complicaties agv bovengenoemde voorbeelden.

Wat betreft foliumzuur, ik heb het ook bijna 2 jr geslikt voordat ik zwanger was en nee, het is niet leuk als het zo lang duurt. Het is nog minder leuk als je kind een neurale buis defect blijkt te hebben, dat misschien voorkomen had kunnen worden met fz. Advies is om minstens een maand voordat je zwanger probeert te worden te beginnen, da's niet voor niets.
quote:ingmagh schreef op 28 april 2011 @ 14:24:

Trouwens, in de pillen van de DA zit 0,4mg. Is dat dan gewoon goed, of is dat te weinig? Ik wilde namelijk niet de "zwanger worden" van de Etos gaan slikken want dat schijnt je hele cyclus in de war te gooien. Hoe zit dat?Ja, dat is prima. 0,4 mg is voldoende. Linkje
[quote]ingmagh schreef op 28 april 2011 @ 14:24:

Ik heb altijd gelezen dat je folium moet slikken tot en met de tiende week van de zwangerschap en dat het daarna niet meer nodig is. DeSiep slikte het juist daarna. Is dat dan nog wel zinvol?

quote]

Ik heb tot de dag van de bevalling foliumzuur "MOETEN" slikken van de gynaecoloog. Kwaad kan het zeker niet en daarom ben ik er ook mee doorgegaan. Het moest wegens een tweelingzwangerschap, de gyn was zelfs erg verbaasd dat ik ermee gestopt was na de eerste goede echo bij de VK.

Ach voorheen slikte je waarschijnlijk elke dag de pil, dus nu verruil je het soort pilletje.

Bij de apotheek kun je trouwens (op recept van de huisarts) foliumzuur in strips krijgen, staat niet op het doosje dat het foliumzuur is, alleen op het etiket
Ik heb nooit foliumzuur geslikt bij mijn 3 zwangerschappen. Mijn kinderen hebben geen vit. d en k gehad bij alleen borstvoeding. Ze zijn alle drie kerngezond.

Dit met de gedachte dat een vrouw heel goed in staat is het kindje al het nodige in de juiste verhouding kan geven. Als je daar aan gaat sleutelen is het lijf juist uit balans.

En nee, ik ben geen zweverig type, eerder nuchter.
Heb vandaag mijn allereerste potje foliumzuur ooit gekocht, De Tuinen 0,8 mg.

De Mirena spiraal zit nog waar 'ie (voorlopig) hoort, die gaat er verderop dit jaar uit... Spannend.
quote:groupie schreef op 28 april 2011 @ 13:36:

Makeupyourmind, dat is idd ook hoe mijn gevoel erbij is, op dit moment word alleen de drogist er beter van :(

Ik vind het aan de ene kant een beetje een gedoe, ben nogal chaotisch, en daarom vergeet ik het regelmatig. Het liefste zou ik er pas over na denken als ik zwanger ben. Maar goed, dat is ook niet heel verantwoordelijk. En nee, het is heus niet ZO'N moeite, ik vraag slechts naar jullie mening.

-----------------

Ik vraag me toch af... toen je de pil nog slikte (als je die gebruikte), vergat je die ook regelmatig omdat je het al zolang slikte en het een beetje een gedoe vond en chaotisch van aard bent.....

Misschien dat dat wel je eigen vraag beantwoord. Beide pilletjes lijken me toch even zinvol.
quote:groupie schreef op 28 april 2011 @ 15:18:

Ik heb gehoord dat er een stofje zit in Etos zwanger worden pillen die je natuurlijke cyclus ondersteund, dus het zou helpen een onregelmatige cyclus regelmatiger te krijgen.

Ik ga nu trouwens netjes een potje halen, ik ben om

----------------

Ah, sorry voor mijn vorige reactie, ik zie al dat je verstandig bent geworden!

Alleen die vergelijking met de pil kwam gelijk in me op.... kan best wel voorstellen dat je het even zat was, maar wou alleen even duidelijk maken dat we allemaal toch wel erg voorzichtig zijn met de pil slikken, dat zouden we met folium zuur pilletjes ook moeten zijn. De risico is natuurlijk klein, maar lijkt me niet dat je met de vraag wil rondlopen "en wat als ik wel netjes die pilletjes had geslikt?
quote:mamsvan123 schreef op 28 april 2011 @ 15:46:

Even een beetje offtopic, ik heb nu de '''zwanger worden/zijn'' vitamines van kruidvat. Zo'n bruin potje met een groen etiket. Kun je de hele zwangerschap en borstvoedingsperiode door blijven slikken. Die had ik eerder van davitamon, maar die zijn zo duur! Maar die van kruidvat zijn echt mega groot, moet je innemen na de maaltijd en smaken echt te ranzig voor woorden. Hebben jullie misschien ervaring met een alternatief? Dus niet alleen foliumzuur, maar een mulitvitamine voor zwangere vrouwen die je de hele zwangerschap door kunt slikken? (maar dan natuurlijk niet zo duur, groot en ranzig?? )Etos heeft ook multivitaminen voor zwangeren en dat zijn gewoon kleine witte tabletjes. Ik slik ze nu ook van Kruidvat en ik vind ze juist lekker...hahaha, grappig hoe dat verschilt. Ben er voor mijn zwangerschap mee begonnen, nu bijna 17 weken zwanger en zal ze ook slikken gedurende de borstvoedingsperiode, net zoals bij de vorige 2 keren.
Bubbly, ik voel me niet aangevallen hoor

Ik heb de pil ook vaak vergeten, dat is de reden ook dat ik 2x implanon heb gehad ik vond ook wel dat t belangrijk was, en toch schoot t egel stug door m'n hoofd! Gewoon stom!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven