Dreumes gooit knuffel uit bed

03-07-2026 12:44 55 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi hoi,

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Ons zoontje van 1.5 gooit zijn knuffel steeds uit zijn ledikant en gaat dan vervolgens heel had schreeuwen en huilen.

We hebben al veel geprobeerd. Zijn knuffel terugleggen, streng toespreken, erbij blijven zitten.

Het erbij blijven zitten is ook niet te doen want meestal is het een uur voordat hij in slaap valt.

Hebben jullie tips? Of het eventueel zelf meegemaakt?is dit een fase?

Groetjes esther
Boek mee en er naast blijven zitten tot hij slaapt.
Hij vindt het een leuk spelletje waarschijnlijk.

Knuffel vastmaken aan zijn slaapzakje/trappelzakje/bedspijl enz is geen optie?
Knuffel vastmaken zodat hij hem niet uit bed kan gooien? (Wel op een veilige manier natuurlijk, kort touwtje of zo)
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Gaat hij niet te vroeg naar bed als het een uur duurt voor hij slaapt?
Sfinx schreef:
03-07-2026 12:52
Knuffel vastmaken zodat hij hem niet uit bed kan gooien? (Wel op een veilige manier natuurlijk, kort touwtje of zo)
Nooit dingen vastbinden in een bedje. Ook dreumessen kunnen nog stikken in knuffels

Zouden jullie de opmerkingen over de knuffel vastbinden willen verwijderen? Moet je echt nooit doen
dropdrop wijzigde dit bericht op 03-07-2026 13:01
15.71% gewijzigd
Gelukkig is het een fase. Zou een mooie boel worden als hij dat met 18 nog steeds zou doen.
Ik zou hem dus niet steeds gaan terug geven. Een keertje, zeggen dat het de laatste keer is, en dan verder succes met je gebrul.
Hij wil je nabijheid en dat is heel natuurlijk. Kinderen willen hun ouders dichtbij hebben.
__appelbloesem__ schreef:
03-07-2026 12:55
Gaat hij niet te vroeg naar bed als het een uur duurt voor hij slaapt?
Dit.

Hoe laat gaat hij slapen?
En hoeveel slaapt hij nog overdag?
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Wij hebben zo’n fase gehad met de speen steeds uit bed gooien.
We hebben een bed omrander besteld van aerosleep (ons kindje was >1 jaar dus kon zich prima draaien en stikt niet zomaar hierin, maar bedenk voor jezelf of je dit veilig vind) en hiermee was het klaar! Dit helpt natuurlijk niet als de knuffels over het randje worden gegooid haha
Dropdrop schreef:
03-07-2026 12:57
Nooit dingen vastbinden in een bedje. Ook dreumessen kunnen nog stikken in knuffels

Zouden jullie de opmerkingen over de knuffel vastbinden willen verwijderen? Moet je echt nooit doen
Huh, hoe dan? Ik probeer dit op te zoeken en zie er ook echt niks over op internet. Ik zie vooral het advies om te wachten tot ze kunnen omrollen. Dat lijkt me toch wel royaal het geval.
En het gevaar wordt ook niet groter als hij met een KORT touwtje vastzit.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Ik zou er zeker niet bij gaan zitten. Als je dat nu doet, dan is het echt heel erg lastig om daar weer vanaf te komen. Laten brullen vind ik ook vrij barbaars eigenlijk.

Wij gaan voor de middenweg: na 10 min terugkomen, knuffel terug in bed, herhalen dat het tijd is om te slapen en weer weg. 10 min wachten, terug, altijd hetzelfde blijven doen en zeggen. Dat betekent dat je een paar avonden misschien wel 10x terug moet, maar op een gegeven moment valt het kwartje echt wel. En ja, dan huilen ze ook even, maar het is niet zo dat je ze dan aan hun lot overlaat.
Tijd voor een peuterbed? Misschien stopt het uit bed gooien van de knuffel daar al mee. Anders kan hij de knuffel zelf gaan pakken.
Ik rolde een grote hydrofielen doek een paar keer om en wond die door de spijltjes heen. Dan kreeg je een soort bedrandje waardoor speentjes minder snel uit bed vielen. Maar die van ons was geen gooier. Dus mogelijk heb je weinig aan deze tip.

Anders moet je aan een peuterbed of heel consequent zonder veel reactie de knuffel terugleggen en zeggen dat het slaaptijd is. En dan x 100 totdat hij het begrijpt.
Sabine schreef:
03-07-2026 13:46
Tijd voor een peuterbed? Misschien stopt het uit bed gooien van de knuffel daar al mee. Anders kan hij de knuffel zelf gaan pakken.
Dit. Mijn kind slaapt als een roosje vanaf dat moment. Als het oud genoeg is om met knuffels te slapen is een peuterbed ook ok lijkt me
Sfinx schreef:
03-07-2026 13:32
Huh, hoe dan? Ik probeer dit op te zoeken en zie er ook echt niks over op internet. Ik zie vooral het advies om te wachten tot ze kunnen omrollen. Dat lijkt me toch wel royaal het geval.
En het gevaar wordt ook niet groter als hij met een KORT touwtje vastzit.
KORT (moet blijkbaar in capslock) kan om een vingertje….
Hij vraagt dus eigenlijk om jullie en doet dat door te gooien.
Stoel of matras erbij en lekker een boek lezen.
Honingbij_ schreef:
03-07-2026 13:38
Ik zou er zeker niet bij gaan zitten. Als je dat nu doet, dan is het echt heel erg lastig om daar weer vanaf te komen. Laten brullen vind ik ook vrij barbaars eigenlijk.

Wij gaan voor de middenweg: na 10 min terugkomen, knuffel terug in bed, herhalen dat het tijd is om te slapen en weer weg. 10 min wachten, terug, altijd hetzelfde blijven doen en zeggen. Dat betekent dat je een paar avonden misschien wel 10x terug moet, maar op een gegeven moment valt het kwartje echt wel. En ja, dan huilen ze ook even, maar het is niet zo dat je ze dan aan hun lot overlaat.
Ik vond wat jij een middenweg noemt veel meer energie kosten dan er gewoon een tijdje bij blijven. Elke keer opstaan, naar kamer toegaan, knuffel terugleggen, weer teruggaan, en dan weer opnieuw als er weer geroepen werd. Dan kom je alsnog nergens aan toe en ben je de hele avond heen en weer aan het lopen, terwijl het alternatief veel rustiger voor jezelf is.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Froezel2 schreef:
03-07-2026 14:45
KORT (moet blijkbaar in capslock) kan om een vingertje….
JA DAT MOET ECHT IN CAPSLOCK, HEEL NOODZAKELIJK UITERAARD!
Ik had dat benadrukt omdat een lang touw natuurlijk wel stikgevaar oplevert. Pff.

Je kunt er toch een beetje creatief mee zijn hoe je het precies aanpakt.
Frizz schreef:
03-07-2026 14:46
Hij vraagt dus eigenlijk om jullie en doet dat door te gooien.
Stoel of matras erbij en lekker een boek lezen.
Het kan ook een spelletje voor hem zijn.
Dit is toch volkomen normaal? Leuk spelletje, jullie reageren, hij krijgt aandacht.
Tis een fase, zoals er nog tig volgen.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
Onze jongste gooide zichzelf uit het ledikant dus hij lag al vroeg in een grote mensenbed. Toen kon hij op de overloop om aandacht vragen :P
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Sabine schreef:
03-07-2026 15:26
Het kan ook een spelletje voor hem zijn.

Een spelletje gericht op verbinding.
Sfinx schreef:
03-07-2026 15:25
JA DAT MOET ECHT IN CAPSLOCK, HEEL NOODZAKELIJK UITERAARD!
Ik had dat benadrukt omdat een lang touw natuurlijk wel stikgevaar oplevert. Pff.

Je kunt er toch een beetje creatief mee zijn hoe je het precies aanpakt.
Een kort touw kan om zijn pols draaien of kind kan achter de knuffel terecht komen. Tussen de spijlen en de knuffel in

De regel van het kunnen draaien gaat erom dat de knuffel van hem afvalt als hij zich omdraait. Een knuffel die vastzit kan moeilijker weggeduwd worden in zijn slaap.
Dan zou ik de knuffel gewoon wegdoen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven