Ria Blom

14-04-2011 14:22 152 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag deze methode toepassen voor mijn zoontje. Ik hoor er veel positieve verhalen over. Hebben mensen hier ervaring mee? En zo ja, wat zijn de voor- en nadelen van deze methode?

Ik hoor en lees ook negatieve verhalen erover..vooral het 'laten huilen' gedeelte vinden velen barbaars. En de hechting van kinderen schijnt dan ook anders te kunnen verlopen. Maar goed, mijn moeder heeft ons allemaal wel laten huilen en er was toen altijd sprake van ritme en regelmaat en zoveel minder zijn wij er uiteindelijk toch ook niet van geworden? Soms vind ik het maar lastig hoor......
Nou, wat ik vanmiddag nog in haar boekje las, vond ik behoorlijk rigide overkomen. Ja, vermoeidheidssignalen, hongersignalen (de eerste zes weken) ook, maar andere signalen die net zo belangrijk zijn doet ze in mijn ogen af als moderne onzin (het stukje over troost, waar ze het doet voorkomen alsof het een moederverslindende hype van de ouderschapstijdschriften is om je kind altijd te troosten als het huilt bijvoorbeeld).

Maar ik snap ook niet waar ze haar kennis en gezag vandaan haalt, hoe vaak ziet een wijkverpleegkundige een baby nu helemaal? Hoe kan ze zo zeker zeggen wat voor een scenario zich afspeelt als een baby bv. vanaf het begin slapend wordt weggelegd (waarvan ik weet dat het in heel veel gevallen gewoon ook niet klopt)? Er staat veel in haar boek wat of zeker niet in alle gevallen opgaat, of niet wetenschappelijk gestaafd kan worden, of zelfs door de wetenschap wordt tegengesproken. Maar goed, dat is mijn persoonlijke grote verbazing over het fenomeen Ria Blom.

Sosofie, juist door te dragen in een doek bescherm je een kind tegen prikkels trouwens in een draagdoek hebben baby's minder stress, lagere hartslag, rustiger ademhaling dan in een wieg of kinderwagen.
Goh Allis, wat ben je toch weer kort door de bocht. Ik heb toch nergens gezegd dat je je baby maar moet laten huilen want dan is mama blij en dus baby ook? Ik denk dat geen enkele moeder blij wordt van een huilende baby. Ik probeer enkel aan te geven dat er meer wegen naar Rome leiden dan het natuurlijk ouderschap waar jij fan van bent. Door kindjes te leren in hun eigen bed te slapen (en dat kan ook zonder huilen) houden moeders meer tijd voor zichzelf over en dat maakt de meeste moeders blij en ontspannen. En een ontspannen moeder lijkt me goed voor een baby. Beter dan een gestresste dragende moeder die dat enkel voor de baby doet. (En ja, die zijn er. Ik werd gek van dat dragen en was maar wat blij toen mijn baby met 3 maanden eindelijk in zijn bed wilde slapen)
quote:allis schreef op 02 mei 2011 @ 18:47:

Nou nee dus, dat gaat niet op, blije moeder blije baby in zo'n geval. Als wij het al niet op kunnen brengen te denken, blije baby, en dus blije moeder, hoe moet een baby dat dan kunnen? Niet willen en niet kunnen zijn twee verschillende dingen, en bij mij hielp kennis heel erg bij het willen. Je hebt 3 maanden volledig verlof, voor je kind. Veel te kort, maarin die tijd ging mojn kind wel voor ja. Je kunt ze maar 1 keer een goede start geven, en voor mij was dat door haar niet te laten huilen, er voor haar te zijn en de rest was wat minder bwlangrijk

Dat is leuk als je 1 kind hebt. Maar als je er 3 hebt doe je de andere twee dus behoorlijk tekort.

Ik had een baby die veel huilde en die ik almaar droeg om tot slaap te sussen. Ze sliep echter maar 12 uur per dag, terwijl ze nog maar 4 maanden was. Na het toepassen van Ria Blom, icm inbakeren sliep ze binnen een week 16 uur per dag. Ik denk dat dat gezonder voor een baby van 4 maanden dan om haar bij me houden en zo in slaap te krijgen.

Ze had het nodig om even te huilen om in slaap te komen. Doordat ik haar wiegde en suste werd ze juist weer wakker.

Ik liet haar overigens nooit langer dan 5 minuten huilen. Dat was echt de max. Tenzij ze aan het jengelen en pruttelen was. Dan liet ik haar gaan en viel ze meestal vrij snel in slaap.
quote:wen schreef op 02 mei 2011 @ 22:08:

Sosofie, juist door te dragen in een doek bescherm je een kind tegen prikkels trouwens in een draagdoek hebben baby's minder stress, lagere hartslag, rustiger ademhaling dan in een wieg of kinderwagen.En ook dat is niet voor elk kind gelijk. Twee van mijn drie kinderen werden heel onrustig in de draagdoek. Ze wilden eigenlijk maar 1 ding: op hun buik in bed liggen.
Er zijn tal van redenen waarom sommige baby's onrustig zijn in een draagdoek, veel daarvan zijn (gelukkig) te verhelpen met hulp. Ik heb het over gemiddelden die onderzocht zijn, daarbij zijn altijd uitschieters beide kanten op mogelijk
Ik zit hier ook wel wat mee te worstelen hoor. Met de combinatie inbakeren, regelmaat en eigen gevoel. Mijn baby van 3 weken is op sommige momenten van de dag ook best onrustig, maar ik heb nog een kind en die heeft nu vakantie en ik kom dan echt af en toe handen te kort.

Gisteren voor het eerst de draagzak geprobeerd maar dan merk ik toch dat het voor de baby best onrustig is beneden omdat oudste veel lawaai maakt.

het moeilijkste vind ik de nachthuil die hij heeft. Na de nachtvoeding wil hij niet meer in zijn eigen bedje, maar tussen ons in slapen is geen optie voor ons (omdat mijn man zware medicijnen gebruikt) dus hij ligt ingebakerd in zijn wiegje (tegen mijn bed aan) maar is dan erg aan het huilen waarbij ik hem wel heel erg troost hoor, ik aai zijn hoofdje en buikje, en dan stopt hij wel met huilen na een poosje, maar het gaat me door merg en been af en toe...

Als ik trouwens alle hongersignalen op moet gaan pikken dan loopt het hier helemaal uit de klauwen. De eerste week (na de kraamtijd) is hij 500 gram gegroeid en de 2e week 230 gram. Maar als het aan hem ligt dan eet hij nog veel vaker. Ik voed dus gedeeltelijk op verzoek en gedeeltelijk op schema.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:wen schreef op 02 mei 2011 @ 23:58:

Er zijn tal van redenen waarom sommige baby's onrustig zijn in een draagdoek, veel daarvan zijn (gelukkig) te verhelpen met hulp. Ik heb het over gemiddelden die onderzocht zijn, daarbij zijn altijd uitschieters beide kanten op mogelijk

Waarom moet dat? Waarom moet een baby in een draagdoek en mag hij niet gewoon in bed, als hij daar beter slaapt? Sorry Wen, ik vind jou meestal heel genuanceerd, maar hierbij krijg ik toch het gevoel dat de draagdoek het grootste goed is, en het bedje "second best". Ik zie werkelijk niet in waarom het niet gewoon prima is als een baby lekker in zijn bedje slaapt.

Zoals iemand hieronder al zegt, door alles maar in het teken van de baby te zetten doe je je oudere kinderen echt te kort. Je kan het nog zo mooi brengen, maar met een baby in een draagdoek heb je je handen echt niet zo vrij voor je peuter(s) als zonder. Je kan dan bijvoorbeeld je peuter niet of nauwelijks tillen, niet bukken etc. Nu zal er hier ook wel weer een argument voor zijn, dat biologisch gezien je ook niet zo snel achter elkaar kinderen moet krijgen ofzo, maar dat hoef ik even niet meer te weten eigenlijk.

Ik zou het echt fijn vinden als de "natuurlijke" moeders hier eens wat meer respect en begrip zouden hebben voor de anderen (de meerderheid!) die het anders doen. Ik luister altijd graag naar een andere visie en neem ervan mee wat bij mij past, maar het belerende toontje begint me een beetje de keel uit te hangen, eigenlijk. En ik weet dat je het niet zo bedoelt Wen, maar zo komt het soms wel over..
En een co-sleeper dan Mal? Dan kan hij wel tegen jou aan liggen, aan jouw kant van het bed. Tussenin slapen is voor jonge baby's sowieso niet verstandig, altijd aan moeders kant met een hekje of co-sleeper.

Mag ik vragen waarom je hem nu al inbakert?

En baby's huilen ook gewoon he, die eerste maanden. Welke methode je als ouders ook gebruikt.
Ik zie niet dat ik schrijf dat een baby per se in een draagdoek moet Elska? Ik schrijf dat de redenen dat een baby niet in een draagdoek wil, meestal te verhelpen zijn. (of gaat het om het woordje 'gelukkig'? De meeste ouders die ik help zijn heel blij dat ze toch hun baby kunnen dragen, daarom hebben ze toch ook een doek gekocht?)

Los daarvan, ik vind inderdaad persoonlijk dat een draagdoek voordelen heeft boven een bedje, overdag, omdat er dan lichaamscontact is (en niet plat op de rug liggen). Dat heb je gewoon niet in een bed. Dat is dus mijn mening, net als dat iemand anders vind dat een bed beter is dan een draagdoek. Maar je zult mij echt niet horen zeggen dat iedereen zijn baby in een draagdoek moet doen tegen wil en dank, dat moeten ouders zelf weten. Als die het prettiger vinden dat de baby in een bed slaapt hebben ze daar vast redenen voor.

Ik ben wel benieuwd waarom je mij niet respectvol/begripvol vindt hier, naar ouders die het anders doen? Ik heb volgens mij alleen kritiek gegeven op Ria Bloms methode, daar gaat het topic ook over. Of vind je dat ik dat niet zou moeten doen, omdat de meerderheid van de ouders het wel volgens haar methode doet?
quote:wen schreef op 03 mei 2011 @ 09:36:

En een co-sleeper dan Mal? Dan kan hij wel tegen jou aan liggen, aan jouw kant van het bed. Tussenin slapen is voor jonge baby's sowieso niet verstandig, altijd aan moeders kant met een hekje of co-sleeper.

Mag ik vragen waarom je hem nu al inbakert?

En baby's huilen ook gewoon he, die eerste maanden. Welke methode je als ouders ook gebruikt.

Ja dat is ook wel waar, wat je als laatste zin zegt. Ik wil het gewoon graag oplossen denk ik. Maar dat gaat niet altijd.

Waarom ik hem inbaker, omdat het net zo'n Koos Rusteloos is als zijn oudere broer. Steeds kort drinken, aan de borst in slaap vallen, als je hem dan weer in bed legde, werd hij weer wakker, en wilde weer kort drinken. En heel veel huilen, dus het ritme was helemaal verkeerd. En zijn broer heeft echt enorm veel baat gehad bij inbakeren, ik heb contact gehad met het CB en zij zeiden nadat ze hem hadden gezien dat het een goed idee was, en ik merk nu ook dat hij veel langer slaapt, veel wakkerder is als hij wakker is en effectiever drinkt, en veel minder huilt. En dan heb ik voor de wakkere uurtjes en de ( toch af en toe) troosteloze uurtjes een Marsupi Plus draagzak.
Ik heb ook veel baat gehad bij een losse Ria Blom methode. Mijn dochtertje is zo gericht op haar omgeving dat ze oververmoeid kan raken, maar niet wil slapen zolang er prikkels zijn. De enige oplossing is dan: in bed. Zodra haar hoofdje het matras raakt slaapt ze vaak al.

Voorheen kon ik soms echt lang met haar rondlopen en dan bleef ze huilen of ze viel na een tijd op mij in slaap. Nu leg ik haar zodra ze begint te jammeren op bed en dan slaapt ze heel snel. Ik draag ook regelmatig, maar vaak is ze dan juist wakker. Ze is ondertussen overigens al ruim 8 maanden oud.
Inbakeren heb ik overigens nooit gedaan want als ze eenmaal slaapt dan slaapt ze rustig.
Maleficent, 230 gram in een week is toch niet zoveel? Die van mij groeiden de eerste maand zo'n 400 gram per week, en daarna werd het vanzelf minder. Maak je het jezelf niet alleen nodeloos moeilijk door voedingen uit te stellen? (die van mij krijsten bij honger echt alles bij elkaar, misschien is dat bij jou anders)

Elska, eens dat je met een kind in een draagdoek net wat minder flexibel bent, maar met een boze baby in bed is het ook niet echt lekker spelen met je oudste. Na de geboorte van de tweede moest ik sowieso heel erg wennen aan het verdelen van de aandacht, en ik vond dat de doek daarbij juist heel erg hielp: in de doek sliep de jongste tenminste, en hield ik dus veel meer tijd over voor de oudste. En eigenlijk is dat nu, na bijna tien maanden, nog zo. Jongste kan inmiddels wel op mijn rug, wat een boel van jouw bezwaren wegneemt, en tijdens zijn slaapjes kan ik nu gewoon met de oudste naar de speeltuin, in plaats van per se thuis te moeten blijven. Ik vind de vrijheid die de doek geeft om slaapjes thuis af te wisselen met slaapjes buiten de deur nu juist ideaal en kijk niet bepaald uit naar de tijd dat hij niet meer in de doek zal willen slapen.
quote:elska schreef op 02 mei 2011 @ 22:14:

Goh Allis, wat ben je toch weer kort door de bocht. Ik heb toch nergens gezegd dat je je baby maar moet laten huilen want dan is mama blij en dus baby ook? Ik denk dat geen enkele moeder blij wordt van een huilende baby. Ik probeer enkel aan te geven dat er meer wegen naar Rome leiden dan het natuurlijk ouderschap waar jij fan van bent. Door kindjes te leren in hun eigen bed te slapen (en dat kan ook zonder huilen) houden moeders meer tijd voor zichzelf over en dat maakt de meeste moeders blij en ontspannen. En een ontspannen moeder lijkt me goed voor een baby. Beter dan een gestresste dragende moeder die dat enkel voor de baby doet. (En ja, die zijn er. Ik werd gek van dat dragen en was maar wat blij toen mijn baby met 3 maanden eindelijk in zijn bed wilde slapen)

Ik schrijf toch ook nergens dat jij zegt dat je je kindje maar moet laten huilen? Ik denk dat iedereen wel snapt dat een ontspannen moeder fijn is voor een baby, maar waar het scheef gaat is dat ik ontspannen word als mijn baby dat is, en dat ik dat voorop stel, niet andersom. Ik heb mijn dochter niet aldoor gedragen, en ze lag ook niet aldoor aan de borst. Maar ik heb haar wel gedragen als ze anders de slaap niet kon vatten, en ik heb haar borstvoeding gegeven als ze honger had. Niet uitgesteld. En natuurlijk, bij meer kinderen moet er soms eentje wachten, maar daar hoef je je principes toch neit voor bij te stellen? Dan doe je het zo goed mogelijk.

Ik vind blije mama, blije baby trouwens net zo kort door de bocht, misschien nog korter, dan blije baby blije mama.

Maleficent, die van mij groeide ook als kool, kan helemaal geen kwaad hoor, je hoeft echt nog niet te denken om het gewicht. Ik zou gewoon lekker aanleggen, goed voor je productie. En er gaat straks vanzelf meer tijd tussen zitten, dat gesnack raakt echt over, al doe je het op verzoek.
male, voor snachts, in je armen in slaap laten vallen en dan voorzichtig terug leggen? Kruikje in bed zodat de overgang niet zo groot is?
quote:allis schreef op 03 mei 2011 @ 11:14:

[...]

Ik vind blije mama, blije baby trouwens net zo kort door de bocht, misschien nog korter, dan blije baby blije mama.

Maar het gaat wel weer op als de moeder ongelukkig is (om wat voor reden dan ook): ongelukkige moeder = ongelukkige baby. En als de baby ongelukkig is in zo'n geval wordt de moeder nog ongelukkiger, en de cirkel is rond.
quote:allis schreef op 03 mei 2011 @ 11:16:

male, voor snachts, in je armen in slaap laten vallen en dan voorzichtig terug leggen? Kruikje in bed zodat de overgang niet zo groot is?Wat hier helpt: niet direct terug leggen, eerst wachten totdat M. een diepere slaap heeft bereikt. En dan niet direct op zijn rug leggen, maar eerst zijn zij op het matrasje, en dan doordraaien naar de rug. Van een handdoek heb ik een rol gemaakt, en die ligt langs zijn ruggetje, tussen zijn beetjes door en dan langs de buik (niet te hoog!). Dat geeft hem een geborgen gevoel.
quote:wen schreef op 03 mei 2011 @ 10:05:

Ik zie niet dat ik schrijf dat een baby per se in een draagdoek moet Elska? Ik schrijf dat de redenen dat een baby niet in een draagdoek wil, meestal te verhelpen zijn. (of gaat het om het woordje 'gelukkig'? De meeste ouders die ik help zijn heel blij dat ze toch hun baby kunnen dragen, daarom hebben ze toch ook een doek gekocht?)

Los daarvan, ik vind inderdaad persoonlijk dat een draagdoek voordelen heeft boven een bedje, overdag, omdat er dan lichaamscontact is (en niet plat op de rug liggen). Dat heb je gewoon niet in een bed. Dat is dus mijn mening, net als dat iemand anders vind dat een bed beter is dan een draagdoek. Maar je zult mij echt niet horen zeggen dat iedereen zijn baby in een draagdoek moet doen tegen wil en dank, dat moeten ouders zelf weten. Als die het prettiger vinden dat de baby in een bed slaapt hebben ze daar vast redenen voor.

Ik ben wel benieuwd waarom je mij niet respectvol/begripvol vindt hier, naar ouders die het anders doen? Ik heb volgens mij alleen kritiek gegeven op Ria Bloms methode, daar gaat het topic ook over. Of vind je dat ik dat niet zou moeten doen, omdat de meerderheid van de ouders het wel volgens haar methode doet?

Wen, ik hoop dat je het niet onbeleefd vind dat ik hierover een opmerking ga maken. Het valt mij namelijk ook op dat je nogal wat belerend en betweterig overkomt. Je zegt dan wel 'iedereen moet zelf weten wat hij/zij doet met zijn/haar kind', maar dat lijkt eerder een plichtpleging dan echt open minded zijn. De vetgedrukte zin, die zegt al heel veel. Deze draagt die wat laatdunkende toon in zich, zo van: "ach ja, als zij denken dat dit beter is moeten ze dit vooral zo doen (maar ik weet wel beter!)." Die zin draagt echt uit: je kind dragen is beter, maar als mensen hun kind in een bedje doen, nou ja dan zullen ZIJ daar wel HUN redenen voor hebben. Wat dacht je van een goed slapend kindje? Dat dit niets te maken heeft met HUN redenen, HUN ideeen en HUN wensen. Maar HET KIND dat het goed doet in een bedje, en daar het beste uitrust.

Je geeft zelf aan voorstander te zijn van een kind dragen, en misschien heb je daardoor zelf niet door, dat je laatdunkend doet over in een bedje slapen.
quote:Miffy schreef op 03 mei 2011 @ 10:53:

Maleficent, 230 gram in een week is toch niet zoveel? Die van mij groeiden de eerste maand zo'n 400 gram per week, en daarna werd het vanzelf minder. Maak je het jezelf niet alleen nodeloos moeilijk door voedingen uit te stellen? (die van mij krijsten bij honger echt alles bij elkaar, misschien is dat bij jou anders)400 gram of meer is echt veel hoor. Normaal bij borstvoeding is 100-200 gram per week. Ik wil ook geen voedingen uitstellen maar als hij na een half uur al weer ligt te smakken dan hoeft hij echt nog geen eten. Ik laat er minimaal wel een uur tussen zitten.
Maleficent, ik weet dat CBs hier niet zo'n geweldige reputatie hebben , maar bij die van mij zeiden ze dat ze de eerste weken zich nooit druk maken om te snelle groei, omdat sommige bv babies hun leven nu eenmaal beginnen met een enorme groeispurt. Na een korte periode trok dat volgens hun eigenlijk altijd wel bij, en bij die van mij was dat zeker zo (vervolgens kreeg de jongste een vier maanden dip, en ook dat was geen punt). Na een half uur is wel heel snel, dan zou ik ook eerst even kijken of het geen zuigbehoefte is, maar bij regeldagen gaf ik zelfs daar aan toe - en bij drie weken kan een regeldag natuurlijk wel. Ook al is 'ie nog maar drie weken, jij en je man kennen jullie zoon natuurlijk nu al het beste, dus jullie kunnen ook het beste inschatten of hij honger heeft, maar als je echt denkt dat hij honger heeft (je had het eerder over hongersignalen) waarom dan niet

voeden?

Avril, ik lees dat zinnetje heel anders: net zo goed als er goede redenen kunnen zijn om wel te dragen, kunnen er goede redenen zijn om dat niet te doen. Veel meer als gelijkwaardig dan wat jij ervan maakt. En ook al zou Wen vinden dat ze het beter doet dan jij, wat kan jou dat dan schelen?
Ik snap niet dat je leest dat het CB een verkeerd advies gaf?

Ik maak me niet druk om zijn snelle groei, dat doen ze op het CB ook helemaal niet (daar zeggen ze dat het prima is!) maar het is voor mij dus een teken dat ik hem dus niet constant op verzoek hoef te gaan voeden. Want als het aan de baby ligt dan ligt hij het liefste de hele dag te drinken. Ik houd dus wel een beetje een schema aan. En dat betekent dat ik er wel een uurtje tussen laat (ik troost hem wel), anders houd ik het zelf ook niet vol, het kost me al genoeg energie, zo'n hongerwolfje. Ik moet zelf ook kunnen eten/drinken, anders mislukt het nog straks.
Avril, Miffy verwoordt het inderdaad zoals ik het bedoel Mijn kind slaapt namelijk ook wel eens in een bed, vanaf de geboorte heeft zij ook in de kinderwagen of het ledikant geslapen als ik niet kon of wilde dragen. Waarom zou ik daar laatdunkend over willen doen?
quote:Miffy schreef op 03 mei 2011 @ 12:21:

Avril, ik lees dat zinnetje heel anders: net zo goed als er goede redenen kunnen zijn om wel te dragen, kunnen er goede redenen zijn om dat niet te doen. Veel meer als gelijkwaardig dan wat jij ervan maakt. En ook al zou Wen vinden dat ze het beter doet dan jij, wat kan jou dat dan schelen?

Die laatste zin is nogal negatief en aanvallend, en besides the point. Hoe zij het doet is niet mijn top prioriteit, of zoals jij het verwoord 'het kan me weinig schelen'. Deze manier van verwoorden vind ik wel heel negatief.

Mijn opmerking maakte ik puur en alleen, omdat wen zich afvroeg waarom ze niet respectvol/begripvol overkwam, waarom haar houding als belerend werd ervaren. Daar ging ik op in. Het gaat nu niet om hoe haar opmerkingen nog op vele andere manieren zouden kunnen worden opgevat. Ik ken ook het idee van perceptie. Ik ging in op wen's vraag, niets meer en niets minder. Het gaat mij er verder niet op wie wat doet met een kind, en het gaat mij er ook niet om op hoeveel anderen manieren haar opmerking geinterpreteerd zou kunnen worden. Nogmaals, ik ging in op haar vraag en mijn antwoord word nu compleet overheen gelezen.
Avril, ik heb het nog eens teruggelezen en 'bedje' gelezen voor draagdoek, en 'draagdoek' voor bedje. Ik denk eerlijk gezegd dat de reactie dan toch anders zou zijn.

Maar goed, ik bedoelde mijn vraag ook niet als aanzet tot discussie over mijn manier van posten, maar omdat ik het jammer vind als Elska mij niet respectvol/begripvol vindt posten hier (ik kom Elska hier vaker tegen en we zijn het niet altijd eens, maar kunnen over het algemeen best door één deur, toch?)
quote:wen schreef op 03 mei 2011 @ 13:59:

Avril, ik heb het nog eens teruggelezen en 'bedje' gelezen voor draagdoek, en 'draagdoek' voor bedje. Ik denk eerlijk gezegd dat de reactie dan toch anders zou zijn.

Maar goed, ik bedoelde mijn vraag ook niet als aanzet tot discussie over mijn manier van posten, maar omdat ik het jammer vind als Elska mij niet respectvol/begripvol vindt posten hier (ik kom Elska hier vaker tegen en we zijn het niet altijd eens, maar kunnen over het algemeen best door één deur, toch?)Voor wat betreft je eerste opmerking, dat zou kunnen, het gaat nogmaals niet zozeer om hoe je het allemaal zou kunnen interpreteren. Je vroeg waarom, en ik heb proberen uit te leggen hoe je overkomt. Verder allemaal geeen big deal, niet vervelend bedoeld, ik ging echt alleen maar in op je vraag hoe het mogelijk was dat iemand die indruk van je kreeg. That's all! Het hoeft zeker geen discussie te zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven