Gevulde courgette maken, hoe?

02-05-2011 14:31 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Morgen krijg ik visite. We gaan eerst borrelen en eten daarna met vier personen. Ik wil gevulde courgettes maken. Maar hoe?

Zojuist heb ik 2 courgettes gekocht, 350 gram rundergehakt, bosui, cherrytomaat en rijst. Is dit genoeg of moet er nog iets bij? Hoe ga ik te werk?

Mijn idee: het gehakt kruiden en met de bosui en cherrytomaten bakken, daarna de rijst erbij. Daarmee wil ik de uitgeholde courgettes vullen. Moet ik de courgettes blancheren en kan ik ze daarna gelijk in de oven doen met het mengsel? Hoe lang en op hoeveel graden?

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,

Metal
Dit is mijn favo recept:

4 courgettes

2 eetl. olijfolie

3 sjalotjes of 1 ui,

gesnipperd

2 teentjes knoflook, gehakt

500 g rundergehakt

10 gedroogde tomaten op olie, in reepjes

zout en versgemalen peper

2 eetl. groene of rode pesto

150 g gorgonzola

ovenschaal

Voorbereiden:

Halveer de courgettes in de lengte en hol ze iets uit met een spitse lepel. Snijd het vruchtvlees in stukjes. Ver­warm de oven voor op 200°C.

Bereiden:

Verhit de olijfolie en fruit hierin de sjalotjes en knoflook. Voeg het gehakt erbij en bak dit rul. Schep de courgettestukjes, tomatenreepjes, zout, peper en pesto erdoor. Vet een ovenschaal in met wat olie van de tomaten. Zet de courgettes er naast elkaar in en schep de gehaktvulling erin. Verdeel daarover de gorgonzola. Zet het gerecht 20 minuten in het midden van de oven totdat de courgette gaar en de kaas gesmolten is.

Tip:

Serveersuggestie:

Lekker met pasta.

Variatie:

De courgette kan worden vervangen door aubergine.

In plaats van gorgonzola is zachte geitenkaas ook heel lekker

Ik blancheer de courgettes altijd wel, je kan ze dan nl. makkelijker uithollen. Je vulling lijkt me prima, ik vul ze zelf ook altijd met zo'n prutje en doe er dan ook nog kaneel doorheen. Je kan er dan, om te gratineren, gewone geraspte kaas of feta overheen doen. Ik doe ze dan altijd nog zo'n 20 minuten op 200 graden in de oven.
Ik ben mijn eigen bananenschil
Je hoeft ze van tevoren dus niet te blancheren. Ik zou het vruchtvlees van de courgette ook nog toevoegen aan je mengsel en ik zou de tomaatjes niet te lang laten meebakken, maar er op het laatst aan toevoegen in kwarten gesneden. Helften mee vullen en nog wat kaas erover heen raspen. Evt. kun je nog wat knoflook toevoegen en een lepel pesto?
Ik blancheer ook niet.

Vaak ziet de vulling van ons er zo uit:

* gehakt

* paprika

* ui

* champignong

* zongedroogd tomaatje

Ik vind het het lekkerst als er notenrijst of wilde rijst bij geserveerd wordt.
Lekker is om de courgette voordat je hem vult eventjes in de oven te "bakken" ingesmeerd met olijfolie en knoflookpoeder. Daarna vullen (als hij afgekoeld is) en opnieuw afbakken. Met mozzarella gratineren geeft wel een mooi druipeffect zeg maar.
2 courgettes voor 4 personen lijkt me erg weinig!
Goede tips! Zachte geitenkaas heb ik nog liggen, dat lijkt me er inderdaad lekker door. Vruchtvlees meebakken na het blancheren is ook een goede. Tomaatjes alleen in de oven inderdaad, anders wordt het te veel prut.

Toujourssourire: we hebben dan al geborreld met hapjes, dus ik verwacht dat ze niet zoveel trek hebben. Doe er nog wel een salade bij en de rijst zal ik apart serveren en wat opleuken.

Bedankt allemaal!

Ik laat nog wel weten of het is gelukt.
Ik eet geen vlees, maar wel vis. Dit is mijn favoriet:

Gevulde courgette

Niet dat je daar nu iets aan hebt.
Doe er trouwens meestal notenrijst bij, erg lekker!
Ik vul ze weleens met aardappelpuree, kaas en alle restjes groente die ik kan vinden. Blanceer dus niet van te voren. En ik heb altijd een enorme berg vulling, dan heb je aan een halve pp echt wel genoeg.

bak er wel een stukje vis of vlees los bij.
Ik maak het altijd met gehakt in de oven, als het goed is, is het recept van Blackdress, echt het is zooo lekker, heb er al een aantal forummers warm voor weten te krijgen. Als je wilt kan ik het recept er wel bij pakken.

Eindresultaat;

Gehaktmengsel waar je de courgette mee vult;

De courgette voordat hij de oven in ging:

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Hmmmm die ziet er lekker uit! Wat een grote, zeg!

Ga morgen nog even aanvullende boodschappen doen. Wat meer vulling is wel vereist met een halve p.p.

Misschien ga ik toch wel voor pasta i.p.v. rijst...

Dank je!
Dat is inderdaad van het recept wat ik heb geplaatst! Heerlijk met pasta en een lekkere frisse salade!
Dit is het recept die ik heb opgeslagen;

Gevulde courgette

Ingrediënten;

Courgette (halve p.p)

250 gr. gehakt

1 grote ui (gesnipperd)

2 teentjes knoflook

2 eetl. Rode pesto

halve pot gedroogde tomaten op olie

Peper en kruiden naar smaak (verse italiaanse kruiden van Daregal heb ik gebruikt)

geraspte kaas/gorgonzola

Bereiding;

Snijd de courgette in de lengte doormidden. Hol hem uit maar zorg dat de wand niet te dun wordt, als het uit de oven komt wordt de courgette natuurlijk zachter en anders houdt het de vulling niet. Dit vruchtvlees snij je in stukjes. Zelf heb ik de courgette dus niet te dun uitgehold en het vruchtvlees niet gebruikt. Ik heb ¾ van de andere helft van de courgette in blokjes gesneden en gebruikt.

Gehakt rullen (zonder boter), uitje, knoflook en peper er door bakken en de blokjes courgette. Snij de zongedroogde tomaten in reepjes en roer dit door het gehakt mengsel samen met 2 eetl. pesto. Naar smaak nog andere kruiden toevoegen. Ik had nu Italiaanse kruiden van Daregal (in de vriezer bij de supermarkt) erdoor gedaan en dat was echt heerlijk.

Doe het mengsel in de courgettehelften. Doe wat van de tomatenolie in een ovenschaal, de helften erin wat geraspte kaas of gorgonzola kaas erover en zet dit 20 minuutjes in de oven op 200 C.

Het is heerlijk bij pasta, ik heb gekozen voor Fussili tri colore. Maar kan ook zonder pasta. Roos heeft het een keer gemaakt ook in een lekkere variant, door het gehakt/courgette mengsel had ze rijst doorheen gedaan en daarmee de courgette gevuld. Dan heb je ook een complete maaltijd. Je kan lekker veel variëren met dit gerecht. Ik wil nog een keer van die mini courgettes kopen en het dan als voorgerecht maken.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik had er nog een beetje verse tomaat bij gedaan maar je kan natuurlijk een beetje aanpassen en kijken wat je nog in je koelkast hebt.
Mmmm, wat een heerlijk recept Mylene_Valerie! (heb 'm opgeslagen)

Gaan wij deze week eten met pasta, heb er nu al zin in :-)

Tnx
Met dank aan Blackdress hoor!!!
Bedankt allemaal!

Het eten was goed gelukt! Het was zat voor vier personen. Ik ben blij met de tips die ik heb gekregen.

Wel jammer: mijn courgette was bitter! Iemand een idee hoe dat komt? Het waren biologische courgettes, misschien toch anders?

Verder: ik ga dit recept vaker maken!

Groetjes
Leuk, Metal! Jammer van de courgettes. Nooit gehad, en ik gebruik zowel biologische als gewone courgettes. Ben bang dat je gewoon pech hebt gehad.
Ik zou ook denken dat je net pech hebt gehad, nog nooit gehad, het is juist zo "smakeloos" in het goede van het woord.

Kijk anders eens voor een gele courgette bij de groenteman, volgens mij is die iets zoeter. En vraag het daar even.
Het schijnt dat je groenten als courgette en aubergine met zout kunt bestrooien om het bittere eraf te halen. Een half uur in laten trekken en dan afdeppen met schone doek/keukenpapier.Ik doe het zelf bijna nooit; teveel tijd, maar misschien is het een idee?
Dat gaat wel op voor aubergine. Voor courgette heb ik dat nog nooit gehoord, want een courgette hoort niet bitter te zijn.
Idd, dat geldt wel voor aubergines, maar dat zout is om het vocht eruit te halen en niet de bitterheid.

Wat Blackdress al zegt, ze horen niet bitter te zijn, ik heb nog nooit een bittere courgette gelukkig gehad. Misschien een andere supermarkt of groenteman kiezen?
Ik sluit me aan bij eerdere tips, maar ik strooi er nog geraspte kaas overheen voordat de courgette de oven in gaat. Heerlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven