In Dordrecht wonen

03-05-2011 18:51 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forumbezoekers,

Graag zou ik jullie advies en mening willen over het volgende. Mijn partner en ik zijn waarschijnlijk van plan om naar Dordrecht te verhuizen. Ik ken de stad zelf helemaal niet, en zou het daarom heel erg op prijs stellen als jullie me wat meer info zouden kunnen geven.

Ik ben zelf erg gecharmeerd over de wijk Reeland. Eengezinswoningen zijn daar voor ons betaalbaar, en het ziet er als een gezellige wijk uit. Voor m'n partner is het fijn als het ook niet te ver weg is van het centrum en het station.

Nu het volgende. Ik hoorde dat ook in deze wijk de funderingsproblematiek groot is. Ik ben me zeker van plan om me hier goed over te laten informeren. Maar is het echt zo erg? Wie kan me zijn of haar ervaringen hierover vertellen?

En wat zijn nog meer leuke wijken om te wonen?

Alvast bedankt!!
Zooooooo'n leuke stad! maar echt bekend met funderingen ben ik niet. Het centrum is geweldig, als ik die kant op zou gaan dan zo dicht mogelijk bij het centrum.
Alles is beter dan Sterrenburg, daar heeft een vriendin van me gewoond, één grote achterstandswijk. Krispijn (Chrispijn?) en Dubbeldam idem. Ik vind Dordt een rotstad met lompe eilandbewoners maar ik kan alleen uit eigen ervaring spreken.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 03 mei 2011 @ 19:48:

Alles is beter dan Sterrenburg, daar heeft een vriendin van me gewoond, één grote achterstandswijk. Krispijn (Chrispijn?) en Dubbeldam idem. Ik vind Dordt een rotstad met lompe eilandbewoners maar ik kan alleen uit eigen ervaring spreken.Definieer "achterstandswijk".
In Reeland moet je inderdaad wel vragen naar het rapport van de funderingen. Het is daar per huis verschillend. Bij de meeste huizen zijn grondboringen geweest en is een rapport voor handen. Anders even bij de gemeente navragen. Ik heb daar in de buurt gewoond in een huis zonder problemen.

Leuke wijken zijn Dubbeldam (is juist meer de elitewijk en verre van een achterstandswijk) , Reeland (zou ik zo naar teruggaan) In sommige delen van Nieuw Krispijn en oud Krispijn is het ook goed wonen, maar andere delen van vooral Oud Krispijn is het minder. Hetzelfde geldt voor Sterrenburg, Wielwijk en Crabbehof, maar hier is de laatste jaren veel verbeterd. Stadspolders is meer een buitenwijk met wel meer huis voor je geld, maar ik vind het erg ver van het centrum af. Blije Hoek, Centrum en Noordflank zijn erg gemengde wijken. Ook leuk wonen, maar wel een beetje per straat verschillend.

Ik woon er al jaren met veel plezier en ben er ook weer terug gaan wonen na een aantal jaren Brabant. Succes met zoeken.
De huizen in Reeland zijn natuurlijk wel oud yesim, maar wel een leuke wijk idd. Gewoon gaan kijken en naar een bouwkundig rapport vragen. Dubbeldam is echt geen achterstandswijk. De betergesitueerden wonen daar zelfs. Weleens gezien wat de huizen daar kosten? Sterrenburg is groot, maar zeker geen achterstandswijk, wat dat ook moge betekenen. Krispijn is ook een oude wijk, en er wonen veel allochtonen. Een echte volksbuurt.
Hmm, ik woon op het moment niet in Dordrecht, maar ik ken de stad wel.

Sterrenburg is geen verkeerde buurt om te wonen, maar het is gewoon niet dicht bij het centrum.

In Dubbeldam staan juist enorm leuke huizen!

Ik zou niet in Krispijn, Crabbehof, Wielwijk of op de Staart gaan wonen als je het over de wat mindere buurten hebt.

In Stadspolders en Oudelandshoek staan leuke huizen, maar is wel verrrr van het centrum.

Reeland lijkt me prima wonen hoor, centrum is aan te fietsen en eventueel te lopen!

Over de paalrot weet ik niet zoveel, maar kun je vast veel informatie en ervaringen over vinden.

Heb zelf 1 jaar echt in het centrum gewoond, maar ben ivm samenwonen terug gegaan naar waar ik vandaan kom
Dubbeldam een achterstandswijk? Is de duurste wijk van Dordrecht!

De enige ´probleemwijk´ is Krispijn, maar ook dan maakt het uit waar je zit. Ook Crabbehof vind ik niet je van het. Funderingsproblemen in Reeland moet je navragen, verschilt ook per week.

Vind Dordt een gezellig centrum hebben, en vanaf praktisch elke wijk zit je op fietsafstand van het centrum.
Bedankt voor jullie veelal positieve reacties!

Ik hoor van velen dat Dordrecht een heel leuk en gezellig centrum heeft. Maar ik ben benieuwd wat jullie nu zo leuk vinden aan deze stad!
Het is een oude stad met karakter en geschiedenis, een gezellig centrum met o.a. een goede markt op vrijdag en zaterdag. Voldoende winkelgelegenheid. Terrasjes op het Scheffersplein vind ik ook gezellig. Er zijn redelijk wat evenementen. Het heeft de voordelen van een stad, maar is niet te groot. Het is een gemengde stad met allerlei culturen. Leuk theater. En wat ik het fijnste vind is het water. Dordrecht ligt aan 3 rivieren. Oei toch een echte eilandbewoner dus.

Een ander groot voordeel vind ik de treinverbindingen met Breda, Rotterdam en verder. Er stoppen heel veel treinen in Dordt en is dus echt goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Ook is er een waterbus.

Nadeel: geen bioscoop. Je moet altijd naar Rotterdam of Breda. Er is trouwens wel iets voor de cultfilms. Maar er zijn wel plannen dat er weer een bioscoop komt.

Een ander nadeel is dat Dordrecht wel een echte stad is met de stadsproblematiek en de daarbij horende probleemwijken. Maar daar is wel veel aan gedaan de afgelopen jaren en ik heb het nog nooit als probleem ervaren.
quote:Carry_lm schreef op 03 mei 2011 @ 22:23:

Het is een oude stad met karakter en geschiedenis, een gezellig centrum met o.a. een goede markt op vrijdag en zaterdag. Voldoende winkelgelegenheid. Terrasjes op het Scheffersplein vind ik ook gezellig. Er zijn redelijk wat evenementen. Het heeft de voordelen van een stad, maar is niet te groot. Het is een gemengde stad met allerlei culturen. Leuk theater. En wat ik het fijnste vind is het water. Dordrecht ligt aan 3 rivieren. Oei toch een echte eilandbewoner dus.

Een ander groot voordeel vind ik de treinverbindingen met Breda, Rotterdam en verder. Er stoppen heel veel treinen in Dordt en is dus echt goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Ook is er een waterbus.

Nadeel: geen bioscoop. Je moet altijd naar Rotterdam of Breda. Er is trouwens wel iets voor de cultfilms. Maar er zijn wel plannen dat er weer een bioscoop komt.

Een ander nadeel is dat Dordrecht wel een echte stad is met de stadsproblematiek en de daarbij horende probleemwijken. Maar daar is wel veel aan gedaan de afgelopen jaren en ik heb het nog nooit als probleem ervaren.Mooie beschrijving. IK ben dol op Dordt. Woon er helaas niet meer, maar toch vlakbij. Ik vind het oude centrum prachtig. Doe vaak voor de lol een Rondje Dordt. Pas nog ge-high tea'ed bij het Bellevue, Groothoofd. Heerlijk, voelde me weer een echte Dordtenees.
quote:MarianneDavids schreef op 03 mei 2011 @ 19:48:

Alles is beter dan Sterrenburg, daar heeft een vriendin van me gewoond, één grote achterstandswijk. Krispijn (Chrispijn?) en Dubbeldam idem. Ik vind Dordt een rotstad met lompe eilandbewoners maar ik kan alleen uit eigen ervaring spreken.Dubbeldam een achterstandswijk? Welnee, daar staan vrijwel alleen koophuizen en geen flats. Sociale huur ken ik daar niet. Dus achterstandswijk? Krispijn alleen bepaalde delen. Sterrenburg is ook geen achterstandswijk.
quote:yesim schreef op 03 mei 2011 @ 21:42:

Bedankt voor jullie veelal positieve reacties!

Ik hoor van velen dat Dordrecht een heel leuk en gezellig centrum heeft. Maar ik ben benieuwd wat jullie nu zo leuk vinden aan deze stad!

Ik woon zelf in het centrum en maak dus veel gebruik van de binnenstad. Sinds enkele jaren is het behoorlijk verbeterd. Veel leuke winkels, betere horeca, knus maar toch grootstedelijk(e ambities). Er zijn best veel leuke evenementen, zoals bijvoorbeeld de Boekenmarkt, Big Rivers festival en Dordt op je bord. Het centrum is ook gewoon heel mooi, met historische gebouwen en mooie wandelroutes langs het water.

Reeland is leuk, ik ken best veel mensen die er wonen. Gezellige buurtjes, leuke huisjes en ideale afstand tot het centrum.
nessemeisje wijzigde dit bericht op 04-05-2011 23:22
Reden: smiley
% gewijzigd
Oke, iemand nog een bitterbal voor bij de mosterd?
quote:nessemeisje schreef op 04 mei 2011 @ 23:19:

[...]

Ik woon zelf in het centrum en maak dus veel gebruik van de binnenstad. Sinds enkele jaren is het behoorlijk verbeterd. Veel leuke winkels, betere horeca, knus maar toch grootstedelijk(e ambities). Er zijn best veel leuke evenementen, zoals bijvoorbeeld de Boekenmarkt, Big Rivers festival en Dordt op je bord. Het centrum is ook gewoon heel mooi, met historische gebouwen en mooie wandelroutes langs het water.

Reeland is leuk, ik ken best veel mensen die er wonen. Gezellige buurtjes, leuke huisjes en ideale afstand tot het centrum.Mijn dochter woont ook in het centrum. Binnen een paar minuten op de Voorstraat. Heerlijk!
We zijn naar een paar woningen wezen kijken, in de wijk reeland. En ik vertrouw die funderingsproblematiek gewoon niet. We gaan er ons toch niet aan wagen. Dus de wijken rondom het centrum vallen af. We kijken nu rustig rond in de wijk sterrenburg. Het enige nadeel is dat het toch wel ver van het centrum is. Maar aan de andere kant staan er mooie eengezinswoningen voor een leuk prijsje.

Heeft iemand nog ervaring met de wijk sterrenburg? Alle info is heel welkom hier!
Ik zou eerder naar stadspolders kijken dan naar sterrenburg, de sfeer is er beter denk ik.

al zou ik overigens nooit in Dordrecht gaan wonen. Ooit wel georiënteerd, maar uiteindelijk voor Barendrecht gekozen. Man werkte toen in Dordrecht, en dat was prima aan te reizen, weinig file.
Ik heb er zelf gewoond, wat was ik blij dat ik na 4 jaar weg ging uit Dordrecht. Onvriendelijke stugge mensen. Voordeel vond ik wel dat je lekker centraal woonde; Scheveningen, Rotterdam, Breda je zat er zo !

Succes daar, ik hoop dat je het beter zult beleven.

P.s. verzin ook vast wat op deze, want dit zul je vaak te horen krijgen als je vertelt dat je in Dordrecht woont;

Hoe dichte bij Dordt, hoe rotter....

Gèk werd ik ervan ! Dus bedenk alvast een weerwoord.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven