Asperges!

20-03-2008 16:04 66 berichten
Oeh, van de week weer asperges gegeten! Weliswaas import uit Spanje, maar ze waren erg lekker.

Normaal gesproken ga ik voor de klassieke manier met hardgekookte eieren, achterham, gesmolten boter en gekookte aardappeltjes, maar ja, ik heb nu een melkvrij dieet dus die deed ik maar niet. Gesmolten margarine is lang zo lekker niet.

Dus was het apserges met uitgebakken rauwe ham en olijfolie met kruiden en gebakken aardappeltjes. Ook erg lekker.

Van de schillen en de onderkanten heb ik bouillon getrokken en met de restjes asperges (ik had een beetje te veel ) een lekker soepje gemaakt. Margarine, bloem, asp[ergebouillon, extra water, kruidenbouillonblokje en de restjes asperges in stukjes.

Wat zijn jouw aspergefavorieten?
Alle reacties Link kopieren
Lekker topic! As we speak staan bij mij drie pannen op het vuur, eentje met aspergestukjes voor straks in de soep, eentje met schillen voor de bouillon, en een grote met heeeeeel veel zojuist geschilde asperges, allemaal voor mij want ik ben de enige in huis die ze graag heeft.

Ik keek er al naar uit, helaas vorige week nog niks bij de aspergeboerderij hier vlakbij. Maar vandaag bij de groenteboer in overvloed!

Ik ga nu nog even voor de klassieker met de boter en ei en ham, maar ga zeker bovenstaande berichten de komende tijd eens goed doornemen!

xx lisa.
Waarom in 3 aparte pannen lisa? Alles in 1 pan komt de smaak ten goede!
...
Topic even ge-upt.

MV,heb jij dat receptje van die aspergesoep nog?

Volgende week hebben we een mini-bezem-meet en ik wil graag een lekkere aspergesoep voorschotelen.
Ik heb ze laatst geroerbakt. Heerlijk! Gewoon schillen, in dunne, schuine stukjes snijden en dan roerbakken met roomboter en een schepje suiker. (witte, geen groene asperges). Lekker met aardappeltjes en lamskoteletjes!
Mmm dat klinkt ook lekker Liv.

Ik heb hem opgeslagen.
Ik maak aspergesoep altijd zo:

Het vocht waarin de asperges, de schillen en de onderkantjes hebben gekookt opvangen.

Roomboter smelten, bloem erbij en even laten garen (roux). Aspergebouillon per soeplepel toevoegen en goed roeren. Bouillonpoeder/blokje toevoegen. Op smaak brengen met zout en peper. Kookroom toevoegen tot een romige soep. Evt. in stukjes gesneden asperges of de kopjes.
Nog tips om ze lekker goed te koken?

Ik heb net alle asperges geschild en ze liggen in het water.

Je leest op internet zo veel verschillende dingen, dus wie heeft de ultieme kooktip voor asperges?

Hoe lang? Na garen? Doek er over? etc..
Asperges in de pan. Met schillen en de onderkantjes. Aan de kook brengen, 10 minuutjes laten koken, vuur uit, klont roomboter erboven op en nog 10 min. nagaren met deksel op de pan.
Merci!! Ga het proberen...
Ze waren heerlijk!!!!

Lekker klassiek met een wit sausje, gekookt eitje en aardappeltjes uit de oven..

Jammie...!!!
Black Dress,de soep was heerlijk.

Die krijgen de meiden van het bezemtopic voorgeschoteld zaterdag
Leuk om te horen! Heel veel plezier zaterdag!
Zoooo, vriendinnetje van mij had asperges gemaakt met gesmolten boter, sinaasappel-sap en -rasp en verse dille, en dan gerookte zalm eroverheen. Die sinaasappel doet t m echt, heerlijk!
Klinkt goed. Hoe doe je dat met de sinaasappelsap? Een saus van maken?

Ga ik volgende week proberen. Deze week eet ik al aspergetaart.
Ik heb de aspergerecepten van Blackdress gebruikt (gekookte asperges en aspergesoep), heerlijk!
Ik heb nog een lekker pasta met asperge recept.

Ik doe het met Groene asperges vanavond, maar het kan ook met witte natuurlijk.

Tagliatelle met groene asperges en zalm.

- Asperges schillen en koken. (Groene ongeveer 5 minuten)

- Champignons en Uien snijder.

- Tagliatelle Koken.

- Ei koken.

- Ui, Champignons aanbakken en daarna de asperges er bij.

- Asperge saus er doorheen (Kan pakje asperge saus zijn of je kunt zelf iets maken als hollandaise).

- Zalm snipperen en op het aller laatste moment toevoegen (Anders wordt het te gaar).

- Ei in stukjes en er door heen.

En dan opscheppen!!!

Het is een vrij machtig gerecht vind ik persoonlijk..dus ik eet er nooit zo heel erg veel van maar het is wel echt heel erg lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven