Gezondheid alle pijlers

moedervlek

05-05-2011 10:00 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op mijn bovenarm heb ik een moedervlek: iets op de huid liggend, bruin natuurlijk, maar er zitten allemaal donkerbruine puntjes in.

Gisteren ben ik ermee naar de assistente van de huisarts geweest. Omdat ik een hypochondrisch verleden heb heb ik afgesproken eerst bij de assistente langs te gaan. Mocht zij het niet vertrouwen dan alsnog naar de huisarts.. Ik kan nl. zelf niet goed beoordelen of iets erg is of niet zeg maar.

Goed, niets aan de hand, moedervlek ziet er gewoon rustig uit.. De donkerbruine puntjes zijn pigmentophopingen... Afspraak met de huisarts niet nodig. Ik was gerustgesteld, voor 1 dag.

Vanochtend heb ik weer gekeken naar die moedervlek en het zweet breekt me letterlijk uit.. Ik ben bang dat het toch niet goed is....

Het erge is dat het maandenlang (4 maanden) heel goed ging met me, met behulp van citalopram.. Nu ben ik vorige week net ontslagen bij de psychiater en ga ik weer hypochonderen en vertrouw ik het oordeel van de assistente niet..

Wat ik hiermee wil bereiken, ik weet het niet... Graag jullie mening, over mijn gedrag, over wat ik nu moet???? Wat denken jullie over de moedervlek, het oordeel van de assistente
Je kan toch gewoon zeggen dat je hem wilt laten verwijderen uit cosmetisch oogpunt...
EEn professional kan prima beoordelen of een moedervlek 'gevaarlijk is'.

Ik ben op mijn verzoek vorig jaar doorgestuurd naar een dermatoloog i.v.m. moedervlekken, na drie minuten stond ik weer buiten (incl. uitkleedtijd!). Niks aan de hand.

Als je je er zorgen om maakt, maak dan een foto van de moedervlek en maak over 4 weken nog een foto. Dan weer etc.

Leg er dan wel een cm. naast zodat je eventuele veranderingen goed kunt zien.
ik denk dat je terug moet naar de psychiater.

Niet lullig bedoeld, maar blijkbaar val je terug in hypochondrisch gedrag.

Over je moedervlek kan ik niks zinnigs zeggen, dus daarvoor zul je toch de assistente moeten geloven.
quote:_Hertje_ schreef op 05 mei 2011 @ 10:04:

Je kan toch gewoon zeggen dat je hem wilt laten verwijderen uit cosmetisch oogpunt...Ja, want dat is mooi! Heb ongeveer 9 littekens op mijn romp. Mooier wordt het er niet van, zeker niet wanneer je in de zon gaat. Bruin met witte stippen!!
Is die moedervlek nieuw? Of zit hij er al 15 jaar en ben je hem nu pas goed aan het bekijken?

Eigenlijk is met geregelde tussenpozen fotograferen de enige manier om te bekijken of hij verandert en hoe hij dan verandert.

Ik denk ook dat je aan moet geven bij je therapeut dat je een terugval hebt.
Inderdaad weghalen is bij ook niet heel mooi uitgevallen...

Je hebt ook ziekenhuizen met een 'moedervlek inloop spreekuur

o.a deze: http://www.huidinfo.nl/sn ... rustige%20moedervlek.html

Maar is het met je verleden niet misschien zinvoller om je op de psychische kant te richten?
quote:Vlammetje1203 schreef op 05 mei 2011 @ 10:08:

Is die moedervlek nieuw? Of zit hij er al 15 jaar en ben je hem nu pas goed aan het bekijken?

Eigenlijk is met geregelde tussenpozen fotograferen de enige manier om te bekijken of hij verandert en hoe hij dan verandert.

Ik denk ook dat je aan moet geven bij je therapeut dat je een terugval hebt.Eens met Vlammetje. Bij een moedervlek die je al jaren hebt, is de kans klein dat deze kwaadaardig is. Maar TO, wij zijn niet degenen om vast te stellen of het wel of niet goed is, daarvoor ben je bij de dokter geweest. Misschien is het niet onverstandig om je nogmaals tot je psychiater te richten.
Is lees in jullie reacties vooral dat ik het beste contact op kan nemen met de psychiater.. Dat denk ik zelf ook, althans dat denkt mijn verstand... Mijn gevoel zegt iets anders.. Die zegt dat ik me niet moet aanstellen, dat ik me voor schut zet..

Het vervelende is dat ik een jaar lang cognitieve gedragstherapie heb gevolgd, maar dat hielp niet voldoende... Uiteindelijk heb ik citalopram gekregen.. en de wereld opende zich weer voor me......

En die moedervlek, die zit er al mijn hele leven.. Ik ben hem inderdaad goed gaan bekijken omdat ik er een velletje aan zag hangen... en toen viel me inderdaad opeens op dat dat ding allemaal donkerbruine puntjes heeft.... dus geen nieuw ontstane moedervlek nee...

Gatver, wat baal ik van mezelf... Zal zo wel bellen naar de psych... hoezeer ik me ook schaam.
Meid, die mensen zijn er voor jou. Het is hun werk. Ze worden ervoor betaald. Als jij hun help nodig hebt, dan moet je ze gewoon bellen. Echt, het getuigt juist van kracht en moed om je problemen aan te pakken. Doen hoor!!
Je hebt geen enkele reden om je te schamen, ik vind het juist heel sterk om weer aan de bel te trekken!
TO, nu niet boos zijn op jezelf of balen van jezelf hoor! Het getuigt van kracht om te herkennen wanneer je hulp nodig hebt. Vraag die hulp, aanvaard die hulp en bovenal wees trots op jezelf. Durven vragen is een groot goed.
Dat is erg lief van jullie. Vanmiddag word ik teruggebeld over medicatie.. Evt. verhogen is een goede optie... Maar wat voel ik me vreselijk nu...

Durf niet meer te kijken naar die moedervlek..... hij lijkt er elke keer vreemder uit te zien en elke keer is het weer een bevestiging dat er iets goed mis is...
Waarom heeft de therapie niet voldoende geholpen? Het lijkt me zinnig om hierover een gesprek te voeren met je psychiater. Je moet hier eerst achterkomen voor je weer verdergaat.

Misschien is een ander soort therapie geschikter voor jou, of geloof je stieken niet echt in genezing, of klikt het niet zo heel erg met de psychiater, of is het niet de juiste tijd voor therapie, of ... er kunnen zoveel redenen zijn. In ieder geval niet meteen gaan wanhopen.

En je schamen is echt niet nodig... je doet toch je best? Je vraagt toch om hulp omdat je het nodig hebt?
Grietje, heb je ook tips gekregen om om te gaan met hypochondrische gedachten? Ik verwacht dat dit wel het geval is, dat je een aantal oefeningen hebt gekregen. Kun je die nu toepassen?
Bij een moedervlek die verandert (ook een velletje) zou ik vragen om een verwijzing naar de dermatoloog. Die kan met een speciaal apparaat meteen zien of hij wel of niet kwaadaardig kan zijn.

Met moedervlekken kun je niet voorzichtig genoeg zijn. Ik vind het geen reden om meteen te denken dat je weer hypochondrisch bent (wel goed dat je daar alert op bent overigens). Waarschijnlijk vind je het door je verleden moeilijk om te beoordelen of je nu "overdrijft" of een reële zorg hebt. Verstandig dat je het dus aan een paar anderen vraagt

Mijn mening: ga naar de huisarts en vraag om een verwijzing naar de dermatoloog. Het zou nogal vervelend zijn als je nu echte potentiële gezondheidsproblemen zou negeren vanwege je hypochondrische verleden.
Ga in therapie!
Ik wil niemand bang maken, maar mijn zus had een moedervlek die ze niet vertrouwde. De huisarts vond het geen alarmerende moedervlek, maar wilde hem wel weg halen als mijn zus het wilde. Bleek dus wel een melanoom te zijn!

Laatst had ze er weer een met juist overduidelijke melanoom kenmerken. Weg laten halen, een week met de hele familie in de stress gezeten, bleek er helemaal niets mis mee te zijn, niet eens onrustige cellen.

Wat vooral van belang is: Verandert de moedervlek of ziet hij er al jaren zo uit? Bij verandering weg laten halen, anders gewoon laten zitten.
Eens met Danayla. Melanomen zijn heel gevaarlijk en de huisarts kan ze niet altijd goed beoordelen (want weinig ervaring en niet de juiste apparatuur). Als er een velletje aan hangt, zou ik ermee naar de dermatoloog gaan.
Ga in therapie!
Gewoon afspraak maken bij de huisarts, ondanks wat de assistente zegt. Mocht ze bij het maken van de afspraak vragen waarvoor het is, zou ik zeggen dat je er echt de HA naar wilt laten kijken voor de zekerheid. Daar is hij ook voor, hoor!

Moedervlekken kunnen trouwens je hele leven veranderen, hoeft niets te betekenen. Kan zelfs jeuk, irritatie opleveren zonder dat er wat aan de hand is (spreek uit ervaring)
Volgens mijn dermatoloog zijn de moedervlekken die je al jaren hebt en op de huid liggen niet gevaarlijk.

Juist de kleine, vlakke, donkere die in de huid zitten zijn gevaarlijk.
Moedervlekken die veranderen kunnen goedaardig zijn, maar alleen een dermatoloog kan dat met zekerheid vaststellen. Melanomen zijn zeer agressief en daarom is het beter een moedervlek in geval van verandering te laten onderzoeken. Jeuk en irritatie zijn zeker een reden om dit te laten doen. Zo ook verandering van omvang en kleur, bloeden, onduidelijk worden van de omtrek enz.
Ga in therapie!
Ik herken je verhaal goed. ik maakte me een aantal jaar geleden enorm druk over een grote moedervlek op mijn been. Mijn huisarts zei toen: ik kan hem wel weghalen maar volgende keer ben je weer bang over bijvoorbeeld je lever of je nieren en die kan ik niet weghalen dus je moet een manier zoeken om er mee om te gaan. Die moedervlek bij jou weghalen heeft ook geen zin. De volgende keer maak je je weer druk om iets anders.
Hebbes, was die moedervlek goedaardig?
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 05 mei 2011 @ 11:47:

Bij een moedervlek die verandert (ook een velletje) zou ik vragen om een verwijzing naar de dermatoloog. Die kan met een speciaal apparaat meteen zien of hij wel of niet kwaadaardig kan zijn.

Met moedervlekken kun je niet voorzichtig genoeg zijn. Ik vind het geen reden om meteen te denken dat je weer hypochondrisch bent (wel goed dat je daar alert op bent overigens). Waarschijnlijk vind je het door je verleden moeilijk om te beoordelen of je nu "overdrijft" of een reële zorg hebt. Verstandig dat je het dus aan een paar anderen vraagt

Mijn mening: ga naar de huisarts en vraag om een verwijzing naar de dermatoloog. Het zou nogal vervelend zijn als je nu echte potentiële gezondheidsproblemen zou negeren vanwege je hypochondrische verleden.Helemaal mee eens.

Mijn vrouw had een aantal jaren een moedervlek die ook veranderde. Huisarts gegaan en heeft haar doorgestuurd naar het ziekenhuis. Daar is hij uit voorzorg verwijderd bij de afdeling kleine chirurgische ingrepen. Wel op kweek gezet. Was gelukkig niet kwaadaardig. Maar toch.

Het klopt dus dat je veranderende moedervlekken wel serieus moet nemen.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven