Ik draai door.

06-05-2011 13:41 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik zijn nu al 8 jaar samen, we hebben een zoon van 4.

Mijn man komt uit Sierra Leone ( west Afrika).

Toen ik zwanger was, had hij nog een verblijfsvergunning, maar die is helaas als sinds 2009 afgelopen. We hebben in juni 2009 een nieuwe aanvraag gedaan die nog steeds in behandeling is. Dit duurt echt te lang, en we hebben geen idee hoelang het nog gaat duren, ( raad van state zegt: het is een moeilijke zaak, en we weten niet hoelang het nog kan gaan duren.

Dit is zo stressend voor ons, hij werkt zich kapot 60 uur per week, krijg maar een loon van 1200 euro, heef in 2 jaar tijd maar 6 vrije dagen gehad, ( hij werkt dus van maandag tot en met zondag). Overwerk word niet uitbetaald. ploegentoeslag en weekend toeslag word ook niet betaald. Loonstroken kloppen niet. Maar wij kunnen er niks tegen doen, omdat als hij ontslagen wordt, hij geen nieuw werk mag aannemen en zonder werk mag die niet langer in Nederland wonen.

Ik kreeg kindgebonden budget, kinderbijslag etc maar de belasting dienst heeft nu brieven gestuurd dat ik daar geen recht meer op heb en had dus ik kan alles sinds 2006 gaan terugbetalen, hun zeiden ik moet alleenstaande ouderkorting aanvragen maar dit gaat ook niet omdat hun dan zeggen je woont samen... Ben ik nou de enige die dit dubbel vind? Dus in feite heb ik nergens recht meer op geen huurtoeslag,zorgtoeslag,kinderopvangtoeslag etc.

Nu verwachten ze dat we ong 29.000 gaan terugbetalen binnen 1 jaar? Ik snap er niks meer van..

Ik heb zelf ook het pcos syndroom, ben wekelijks onder behandeling, vele miskramen achter de rug, en ben hierdoor ook erg depresief geworden.

Nu zeurt mijn man ook heel erg, snap ik ook wel want het is niet niks wat er aan de hand is. Maar wat kan ik eraan doen? Hij geeft me overal de schuld van. Ik probeer iedere dag te doen of ik gelukkig ben en dat het goed gaat maar het gaat helemaal niet goed, ik word steeds depressiever en ik heb zelfs geen fut meer om onze zoon naar school te brengen..

Ik moest echt even me verhaal kwijt en hoop van iemand misschien tips te krijgen of iemand die in een gelijke situatie heeft gezeten.
Jo pffffffffffffff.

Je man moet een andere baan proberen te zoeken, en de arbo inschakelen, wat een slavendrijvers. Mijn hemel niet te filmen.

En de belastingdienst verwacht dat je 29.000 terugbetaald in n jaar? kan t me haast niet voorstellen, Dat kan toch niemand?
Waarom heb je geen recht meer op kinderbijslag dan?
Niemand begrijpt hoe ontzettend stressvol zaken omtrend verblijfsvergunning is, tenzij je het hebt meegemaakt.

Is er een rede voor de vertraging van de verblijfstitel, of zijn ze gewoon vertraagd bij de IND? Ik woon elders in de EU, dus ik heb geen idee hoe goed georganiseerd de IND is.

Is hij verplicht te werken? Kan jij niet gaan werken? ik dacht dat een vast contract met 120% minimum loon voldoende is om iemand in NL te houden, en dat hij dan huisman wordt?

Kinderbijslag e.d. heb je normaalgesproken gewoon recht op, heb je misschien iets verkeerd ingevuld? Weet je waarom je dat moet terugbetalen? Te hoog inkomen?
Lastige en moeilijke situatie, kan je frustraties en gevoel goed voorstellen. Waarom is het een moeilijke zaak volgens de Raad van State? Geen tips eigenlijk, maar ik zou beginnen met een afspraak te maken met belastingdienst, neem een deskundige mee of iemand die er verstand van heeft en probeer e.e.a. goed uit te leggen en tot een overeenstemming te komen.

Lastig hoor, het is jammer dat zoveel anderen het door misbruik van het systeem bijna onmogelijk hebben gemaakt voor degene die er echt van willen maken en hard werken om een leven op te bouwen.
Is ¤1200 voor een 60 urige werkweek niet onder het minimum inkomen?

Als je het zelf niet meer weet, klop aan bij een kerk of organisatie die mensen helpt die het moeilijk hebben, die zijn er in bijna iedere gemeente. Je moet daarvoor wel over de schaamte over de situatie waarin je zit heen stappen, maar zo te lezen heb je heel hard hulp nodig die met praktische dingen orde op zaken stlet, dan gaat het psychisch vast ook snel beter.

Succes en sterkte.
[quote]anita187 schreef op 06 mei 2011 @ 13:41:

Ik kreeg kindgebonden budget, kinderbijslag etc maar de belasting dienst heeft nu brieven gestuurd dat ik daar geen recht meer op heb en had dus ik kan alles sinds 2006 gaan terugbetalen, hun zeiden ik moet alleenstaande ouderkorting aanvragen maar dit gaat ook niet omdat hun dan zeggen je woont samen...

Hoe stonden jullie geregistreerd bij de belastingdienst? Stond jij als alleenstaande ouder (met enkel jouw salaris en/of uitkering) of stonden jullie als getrouwd/samenwonend geregistreerd (met beide salarissen en/of uitkering?

Je hebt trouwens altijd recht op kinderbijslag voor je zoon, onafhankelijk van jullie inkomen.
De kinderbijslag voor mijn kinderen is maar een paar honderd euro per jaar, en inkomensonafhankelijk. Hoe kan het dan zijn dat je in 5 jaar ¤29.000 moet terugbetalen?
Waarom ga jij niet werken en je man thuis? Ik denk dat je al snel boven die 1200 euro uitkomt wanneer jij 40 uur gaat werken.

Verder zou ik je kinderwens maar even in de koelkast zetten. Lijkt me niet handig om er nu nog 1 op de wereld te zetten.

Misschien kan je met de belastindienst een regeling treffen om in termijnen dat enorme bedrag terug te betalen, het lijkt me onmogelijk om dat binnen een jaar te (moeten) doen.
Ik denk dat het verstandig is dat je hier niet meer alleen mee aan de gang gaat.

Is er iemand in je omgeving die samen met je naar je situatie kan kijken en ook samen met jou een plam kan maken hoe nu verder te gaan?

Deze persoon kan dan ook afspraken voor je maken en met je meegaan zodat jij weer wat lucht krijgt en wat rust in je hoofd.

Ik zou beginnen met een afspraak bij de belastingdienst (niet telefonisch omuitleg vragen maar er echt heen gaan) zodat het verhaal wat duidelijker word. Misschieen heb je geen recht gehad op al die toeslagen maar had je wel recht op andere teruggave bijvoorbeeld.

Misschien is het ook wel fijn voor je om via de huisarts wat hulp te krijgen van een maatschappelijk werker.

Het is in ieder geval wel goed om dit niet alleen te willen doen. Heel veel sterkte!
Hij had eerst een verblijfsvergunning om "politieke redenen" omdat er oorlog in zijn land was. Nu is er geen oorlog meer maar leefbaar is het ook niet. Het IND liet in een brief weten (vorig jaar) Dat wij ( ik en zoon) prima mee konden naar Sierra Leone om daar een mooi leven op te bouwen, zelfs de rechter vond dit belachelijk en er is toen een heel conflict geweest.

Nu heeft hij dus aangevraagd om bij mij en onze zoon te blijven art. 8 evrm als ik het goed heb. Hij woont en werkt al ong 12 jaar hier. Het IND wou dat die een mvv ging halen in het land van herkomst, maar Sierra Leone geeft al 3 jaar geen mvv's meer. De enige optie is om naar Ghana te gaan en daar een mvv aan te vragen, maar dit kan tot 3 maanden duren en geld en onderdak hebben we daar niet voor hem. Dus besloot de rechter hem vrijsstelling van een mvv vereiste te geven. Het IND ging hiertegen in hoger beroep en nu ligt de procedure al 1 jaar bij de raad van state.

Ik ben op dit moment bezig om me te laten afkeuren vanwege me pcos en fibromyalgie en omdat ik depressief ben en 3 x per week behandeld word.

Ik kreeg een brief van de belasting dienst waarin stond dat ik nergens meer recht op had omdat me fiscale partner geen verblijfsvergunning meer heeft. Ik heb nu een afspraak bij de rechstwinkel gemaakt om naar de svb en de belastingdienst te gaan. Hopelijk kunnen hun mij hierin helpen.
Het hele verhaal klopt niet.
die 29.000 gaat om huurtoeslag,zorgtoeslag,kinderopvangtoeslag dus alles bij elkaar niet appart van 1 toeslag
Beste Anita,

Wat een ellendig gedoe. Ik vind dat het wel overkomt alsof je overzicht hebt en je gaat wel direct actie ondernemen. Dat is goed en loont vaak!

Ik weet verder niks zinnigs, behalve: succes!!!

Groetjes
Met een beroep op artikel 8 EVRM heb je op zich een redelijke kans dat hij een verblijfsvergunning krijgt, mits hij geen zware overtredingen/misdaden heeft begaan.
Anita.. het lijkt mij t belangrijkste dat je iemand zoekt die verstand van deze zaken heeft. Je hebt een rechtzaak gehad , dus ook iemand die je belangen behartigde toen (jurist/advocaat)

Is het een idee omdaar weer aan te kloppen ?
quote:Cateautje schreef op 06 mei 2011 @ 14:08:

Het hele verhaal klopt niet.Vertel eens?
Hoi,

Ik sluit me aan bij silvy.

Verder is het naar mijn mening dat als je de belastingdienst over bepaalde zaken terug moet betalen je iets ontvangen hebt waar je eigenlijk geen recht op had toch ???

Niet om vervelend te doen maar dat kun je dan verwachten.

Betreffende je man, dat vindt ik ook bij de ratten af dat hij voor dit tarief zoveel uur moet werken. Dat is gewoonweg kaopt makerij en missbruik maken van de situatie door de werkgever !

Sterkte verder
onze advocaat vind het zelf ook een hele ingewikkelde zaak, hij heeft ons aangeraden om naar maatschappeliijk werk te gaan of naar een jurist. ( we zijn vanmorgen bij onze advocaat geweest) Hij zou volgende week even bellen omdat hij een goede jurist weet die met enkele dingen zou kunnen helpen
quote:VotesforLeo schreef op 06 mei 2011 @ 14:15:

[...]

Vertel eens?

Kinderbijslag , daar heb je recht op als je één of meer kinderen hebt, per definitie.

Een kindgebonden budget wordt uitgegeven als er iets mis is met het kind, is het gewoon een geestelijk en lichamelijk gezond kind, dan krijg je het niet.

60 uur per week werken voor een loon van 1200 euro, waarbij de loonstroken niet kloppen, waarbij haar man niet eens vakantie krijgt of vrije dagen, waarbij hij 7 dagen per week moet werken. Dat kan niet in Nederland. Of hij werkt zwart of het verhaal klopt niet.

We hebben hier een hele strenge arbowet en daar heeft elke werkgever zich maar aan te houden. Dit doet me denken aan een bananenrepubliek en daar wonen wij nu eenmaal niet in.

Dit verhaal klopt niet, vooral ook omdat werkelijk alles in het leven van deze mensen blijkbaar helemaal onwettig kan verlopen, op alle niveau's.

Ik lees mee.
@ aubrey hij heeft geen enkele overtreding of misdaden gepleegd
Waarom is het zo gecompliceerd, Anita? Zijn er contra-indicaties?
Als je me niet geloofd prima, je moet eens weten hoevaak dit gedaan word!!! Ik ken meerde mensen ( met name buitenlanders) waarbij dit gebeurt omdat de baas weet dat ze niks kunnen doen, komt hij niet werken dan ontslaat hij hem en mag hij niet meer een nederland blijven.

Zelfs als ik nu zijn werk zou bellen dat hij ziek is zegt hij : Hij komt maar werken anders kan ik niet de zaak open laten, komt hij niet dan hoeft hij niet meer te komen. ( DIT WORD LETTERLIJK GEZEGD!!!)
quote:anita187 schreef op 06 mei 2011 @ 14:26:

Als je me niet geloofd prima, je moet eens weten hoevaak dit gedaan word!!! Ik ken meerde mensen ( met name buitenlanders) waarbij dit gebeurt omdat de baas weet dat ze niks kunnen doen, komt hij niet werken dan ontslaat hij hem en mag hij niet meer een nederland blijven.

Zelfs als ik nu zijn werk zou bellen dat hij ziek is zegt hij : Hij komt maar werken anders kan ik niet de zaak open laten, komt hij niet dan hoeft hij niet meer te komen. ( DIT WORD LETTERLIJK GEZEGD!!!)

Je kunt iemand niet ontslaan omdat hij ziek is en niet op z'n werk komt.

Z'n baas zal bij het uwv een ontslagvergunning moeten aanvragen en die krijg je echt niet zomaar. Stel dat hij toch wordt toegewezen, dan kun je het makkelijk aanvechten.

Dit dreigen betekent dus in feite niks.

Is natuurlijk wel heel vervelend.
@ Aubrey er zijn heel veel west afrikanen die zeggen dat ze uit Sierra Leone komen terwijl dit niet zo is. Hij heeft ook allerlei taal testen etc moeten doen maar omdat hij een verkeerde straatnaam heeft doorgegeven ( van zijn middelbare school) geloofde ze hem niet, toen had hij dus via de ambasade in Brussel een paspoort van Sierra leone moeten aanvragen met een stempel dat hij echt daar geboren is. Dit is ook gelukt, maar ze geloven nog steeds niet helemaal dat hij van Sierra Leone is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven