Gezondheid alle pijlers

kleine tandenknarser

07-05-2011 21:38 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi allemaal

ons dochtertje van twee knarst erg met haar tanden als ze slaapt. Ik weet dat volwassenen een bitje kunnen krijgen, is er ook een oplossing voor kleine kinderen? iemand enig idee waar het knarsen door komt?
Wat is nu juist tandenkarsen?

Tandenknarsen ontstaat doordat het kind zijn tanden over mekaar beweegt. Dit gebeurt vaak tijdens de slaap en tijdens momenten van stress. Drie van de tien kinderen gaan tandenkarsen en dit gebeurt vaker bij kinderen onder de vijf jaar.

De oorzaken.

Bij sommige kinderen ontstaat het tandenknarsen doordat de onderste en bovenste rij tanden niet goed ‘uitgelijnd’ staan. Andere kinderen doen het omwille van oorpijn of het krijgen van nieuwe tanden. Sommige kinderen tandenkarsen juist om de pijn te verlichten. De meeste kinderen gaan het tandenkarsen ontgroeien.

Wanneer het kind blootstaat aan stress, op school bijvoorbeeld of ten gevolge van veranderingen in zijn leven (nieuw kindje thuis, andere school,…). Ook discussies met de ouders kunnen aanleiding geven tot stress, gevolgd door tandenknarsen. Het tandenknarsen komt ook vaker voor bij hyperactieve kinderen.

In extreme gevallen kunnen de tanden door het knarsen beschadigd worden, waardoor er oa temperatuurovergevoeligheid bij de bewuste tanden kan ontstaan. Ook kan er tandpijn en kaakpijn erdoor ontstaan.

Dit vond ik op het internet Bron
Mijn beide kinderen doen het ook. Mijn man doet het ook, verschrikkelijk geluid 's nachts. Hij heeft een bitje. Voor de kinderen ga ik er eigenlijk vanuit dat het wel weer overgaat. Ik kan me niet voorstellen dat een kindje van 2 stress heeft, of zie ik dat verkeerd.
dankje mama_lein. Het is een vrolijke meid en er zijn geen veranderingen aan de orde...stress sluit ik daarom eigenlijk uit. Ze is altijd in de weer, maar of dat hyperactief is...ik denk van niet.

Je linkje krijg ik niet geopend, welke site was dit? Ben namelijk wel benieuwd of er ook iets tegen gedaan kan worden.
Even googlen op tandenknarsen bij kinderen en dan de eerste site. Staat volgens mij niet echt op wat je er tegen kunt doen...misschien kun je de tandarts bellen of die weet wat je kunt doen? Mijn zoontje deed het ook (en er was ook bij hem geen sprake van "stress") inmiddels is ie er mee opgehouden (denk dat het een jaartje heeft geduurd.

Succes!
Een kind van 2 geen stress hebben? Dat kan wel degelijk. Situatie op kinderopvang misschien.

Andere situaties kan voor een kind ook stressvol zijn. Het ene kind uit het zich in haar gedrag, het andere kind door tanden knarsen bijvoorbeeld.
mijn zoontje heeft het ook een korte periode gedaan. Kwam doordat hij kiezen kreeg en daar zo`n tandpijn van had dat het knarsen een soort van tegendruk graf, is daarna weer vanzelf over gegaan.

Heeft jou kindje al d`r tandjes al en doet ze het al lang?
Onze dochter van 17 maanden doet het ook, maar alleen wanneer er tanden of kiezen door komen. Zodra ze erdoor zijn is het weer even over.
ze heeft alle tanden en kiezen al dus nieuwigheid is het niet. Ze gaat naar het kdv maar ook daar geen veranderingen ofzo. ga idd de tandarts maar eens bellen
ook mijn zoontje deed het terwijl hij al tanden en kiezen had... maar blijkbaar toch ergens iets wat irriteerde en pijn deed.

Hoelang is je dochter al bezig met tanden knarsen?
we merken het sinds een maand of anderhalf. ze doet het niet altijd, slaapt ook meestal met een speentje dus dan zal het niet gaan.

wanneer is jouw zoontje er mee gestopt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven