Geld & Recht alle pijlers

Geleend geld niet terug krijgen

08-05-2011 21:37 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Regelmatig leen ik mensen wat, geld of spullen. Zelf ben ik altijd heel netjes met andermans spullen en ga ervan uit dat anderen dat ook zijn. Wat natuurlijk niet altijd zo is. Vanwege mijn werk (zzp-er) moet ik vaak wat voorschieten voor collega's, dit is niet anders en over het algemeen geen probleem.

Soms dus ook wel. Er zijn een aantal mensen die heel slordig zijn met terug betalen en van wie ik dus vaak niks meer terug krijg. Ook niet als ik ze hier veelvuldig aan herinner. Ik zie het niet zitten om hier ruzie over te gaan maken maar inmiddels ben ik zo ver dat ik niet meer met hen wil werken, maar dat kost mij dus ook werk. De bedragen zijn overigens niet zo hoog dat een advocaat inschakelen nut zou hebben

De schulden die mensen nu nog bij me hebben krijg ik niet meer en daar leg ik me bij neer. Maar hoe zouden jullie me aanraden dit in de toekomst aan te pakken?
Voordat je geld leent een soort mini-contract opstellen of zo waarin staat dat ze het binnen een bepaalde termijn terug moeten betalen. Zou het dan in een kasboekje bijhouden en dit net zo lang onder iemands neus drukken tot het is terug betaald.
Als het om kleine bedragen gaat, onderhandse schuldbekentenis en deze laten registreren door de Belastingdienst (notaris weet wel hoe dat moet) en als het om grote bedragen gaat en de schuldenaar heeft een eigen huis, dan zou je het recht van hypotheek kunnen vestigen. Mocht er dan niet betaald worden dan heb jij als schuldeiser het recht de woning te veilen.
Wat colalight zegt. En iemand die heeft bewezen niet geschikt te zijn om iets aan te lenen, dus ook niets meer uitlenen.
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Misschien gewoon uitleggen dat je niet meer iets uitleent/voorschiet door negatieve ervaringen?

En anders idd mensen laten tekenen voor hetgeen ze lenen, al gaat dat wel ver.

Kan me overigens je frustratie goed voorstellen. Belachelijk dat je om geleende of voorgeschoten dingen moet vragen. Als ik al eens iets van iemand leen dan wil ik dat zo snel mogelijk weer bij de juiste eigenaar, anders zit het me op mijn nek. Kan me er zo weinig bij voorstellen dat anderen laks met spullen van iemand anders omgaan.
ik zou ook gewoon geen geld meer uitlenen wel zo duidelijk. Snap niet dat dit nu eenmaal zo hoort op je werk.
Absolute zekerheid heb je pas wanneer je niets meer (uit)leent, geen uitzondering maakt. Bovenop je eigendommen gaan zitten,

maar of die houding bij je past?
Ik ben het eens met colalight. Mensen een contractje laten tekenen als ze geld willen lenen. Of je moet tegen je collega's zeggen dat je niks meer uitleent.
quote:colalight schreef op 08 mei 2011 @ 21:40:

Voordat je geld leent een soort mini-contract opstellen of zo waarin staat dat ze het binnen een bepaalde termijn terug moeten betalen. Zou het dan in een kasboekje bijhouden en dit net zo lang onder iemands neus drukken tot het is terug betaald.

Een contractje zou wel een idee zijn. Het onder iemands neus drukken doe ik nu ook maar dan dus zonder contractjes en dat heeft helaas geen nut.

quote:dogcrazy schreef op 08 mei 2011 @ 21:43:

Misschien gewoon uitleggen dat je niet meer iets uitleent/voorschiet door negatieve ervaringen?

En anders idd mensen laten tekenen voor hetgeen ze lenen, al gaat dat wel ver.

Kan me overigens je frustratie goed voorstellen. Belachelijk dat je om geleende of voorgeschoten dingen moet vragen. Als ik al eens iets van iemand leen dan wil ik dat zo snel mogelijk weer bij de juiste eigenaar, anders zit het me op mijn nek. Kan me er zo weinig bij voorstellen dat anderen laks met spullen van iemand anders omgaan.

Het is niet echt een optie, soms móet ik gewoon wat voorschieten om de opdracht te doen.

Wat betreft de frustratie, ja, dat zit me misschien nog meer dwars dan het geld. Ik leen dingen uit vanuit een goed hart, dan vind ik het respectloos als mensen daar zo mee omgaan,

quote:carenza schreef op 08 mei 2011 @ 21:45:

Absolute zekerheid heb je pas wanneer je niets meer (uit)leent, geen uitzondering maakt. Bovenop je eigendommen gaan zitten,

maar of die houding bij je past?Nee, ik ben helemaal niet zo, maar bij sommigen is het blijkbaar niet anders.
Gaat het om een opdracht waarvoor je een factuur stuurt? Dan neem je de voorgeschoten bedragen toch gewoon op in je factuur?
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Nee we werken samen aan een klus, het gaat niet om klanten maar collegae. Ik snap dat het een beetje onduidelijk is, maar ik wil anoniem blijven en niet mijn beroep hier vermelden
Als het je collegae betreft, dan vraag ik me af waarom jij als zzp-er hun zaakjes op je neemt? Komt dat ten goede van de opracht die je op dat moment hebt?

Is er echt geen andere manier dan dat jij jouw geld uit moet lenen? Zou daar wel zakelijker in worden en daar inderdaad een mini verklaring van ontvangst, contractje aan verbinden zodat je op zijn minst wel serieus genomen blijft worden en er dus minder makkelijk misbruik kan worden gemaakt.
..popcorn?
geen geld en spullen meer uitlenen.. simpel genoeg..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Eens met lichtbron, zie niet in waarom dat moeilijk moet zijn.

NEE leren zeggen!
quote:nola schreef op 08 mei 2011 @ 22:54:

Als het je collegae betreft, dan vraag ik me af waarom jij als zzp-er hun zaakjes op je neemt? Komt dat ten goede van de opracht die je op dat moment hebt?

Is er echt geen andere manier dan dat jij jouw geld uit moet lenen? Zou daar wel zakelijker in worden en daar inderdaad een mini verklaring van ontvangst, contractje aan verbinden zodat je op zijn minst wel serieus genomen blijft worden en er dus minder makkelijk misbruik kan worden gemaakt.

Het is inderdaad om de opdracht goed uit te voeren en in mijn branche gebruikelijk. Wel is het zo dat ik vrij veel opdrachten binnensleep en daardoor meer organisatorische en administratieve rompslomp heb dan mijn collegae.

Het probleem zit m denk ik meer in dat ik nogal een softie ben altijd vriendelijk en begripvol en daar maken mensen inderdaad misbruik van.
Ik heb voor mezelf de regel dat ik niet meer uitleen dan dat ik zou schenken.

Maar ik ben dan ook maar aan arme sloeber dus zoveel kun je ook niet van mij lenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven