Geld & Recht alle pijlers

ontvangen betaling

12-05-2011 15:53 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

ik had een vraagje. Een paar maanden geleden heb ik een betaling gekregen van essent, nu krijg ik vandaag een brief in de bus met daarin de vraag of ik zo vriendelijk wil zijn en het bedrag terug wil betalen. Ben ik dit verplicht ?

Betaal het natuurlijk wel terug, maar vraag me toch af of ik het verplicht ben ?
ja als het onrechtmatig is is het opeisbaar.
en je bent niet gaan bellen toen waar die betaling voor was?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:rosanna08 schreef op 12 mei 2011 @ 15:56:

en je bent niet gaan bellen toen waar die betaling voor was?

jawel, maar de meneer van de essent kon het niet vinden. Volgens hem kwam het van mijn jaarafrekening. Heb het bedrag daarom op de spaar gezet en kan het direct terugstorten. Maar vroeg het me gewoon even af.

Want het is toch ook zo wanneer ik naar een verkeerd rekeningnummer stort dat diegene het niet terug hoeft te storten ?
quote:Des_ree schreef op 12 mei 2011 @ 15:59:

Want het is toch ook zo wanneer ik naar een verkeerd rekeningnummer stort dat diegene het niet terug hoeft te storten ?Ook dan kun je het gewoon terugvorderen (maar als iemand niet meewerkt, kost het wel wat moeite). Zoiets heet een 'onverschuldigde betaling'.
jawel die behoort het ook terug te storten.

Dat iemand dat wel of niet doet is een tweede.... Maar volgens de wet ben je verplicht terug te storten.

Als iemand dat niet doet kun je verdere stappen ondernemen,zoals je rechtsbijstandverz. in te zetten of een advocaat huren.
Jij wilt dus weten of je het geld mag houden en bent bereid om he desnoods via de wet te spelen? Flauwerd...
quote:Ligeia schreef op 12 mei 2011 @ 16:29:

Jij wilt dus weten of je het geld mag houden en bent bereid om he desnoods via de wet te spelen? Flauwerd...

Tja, als je zelf al gebeld hebt om te vragen hoe het zit en er wordt je verteld dat het klopt kan ik me best voorstellen dat je je dat afvraagt.

Hoewel ik het waarschijnlijk wel gewoon zou terugbetalen.
Volgens mij verjaart een vordering pas na 5 jaar of zo. Dus dan mogen zij het niet meer terug eisen.

Ik had trouwens ook eens ee leuke. Vanwege fraude met de girofoon was er geld van mjin rekening gehaad. Uiteindelijk keurig opgelosst. Het was namelijk echt niet mijn fout. Ik kreeg het geld terug van de Postbank. Een tijdje later kreeg ik een brief dat een tweede betaling via de Girofoon niet gelukt was wegens onvoldoende saldo. Deze betaling was ook niet van mij en ik heb he direct aan de Postbank gemeld dat ik niet wilde dat er ooit nog deze betaling verwerkt zou worden gezien de fraude. Ik was blij dat er niet genoeg geld op mijn rekening stond zodat ik dus niet twee keer gedupeerd werd.

Keurig kopiën van alle brieven, proces verbaal etc erbij. Maar helaas kunnen de medenwerkers bij de Postbank niet lezen en kreeg ik niet veel later bericht dat het ze speet dat dit een tweede keer gebeurd was ondanks het feit dat mijn Girofoon geblokeerd was en dat zij mij natuurlijk het bedrag terug zouden betalen.

Ik dacht eerst dat ik verkeerd las, maar een paar dagen later stond er een bijschrijving van de Postbank op mijn rekening. Ik heb dat geld eerst heel lang apart gehouden maar eer geen moeite voor gedaan dit op te helderen. Als ze het mij gevraagd hadden dan had ik het echter natuurlijk terug betaald.
quote:Ligeia schreef op 12 mei 2011 @ 16:29:

Waar lees jij dat ze het geld daadwerkelijk wil houden en dat ze het desnoods via de wet wil spelen?

Soms kunnen we ook gewoon goed lezen... Ze heeft het apart gezet en zelfs nagebeld, ik kan mij voorstellen dat je er benieuwd naar bent. Daar is het forum toch voor, vragen over hoe en waarom?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven