Gezondheid alle pijlers

Homeopathie bij een peuter

09-05-2011 20:12 144 berichten
..
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon krijgt aan de visolie-capsules om hem beter te laten concentreren in de klas. (Hij heeft PDD NOS) Is wetenschappelijk niet bewezen dat het werkt. Toch heeft de juf al een paar keer gezegd dat het haar opgevallen is dat hij, sinds hij die capsules krijgt, rustiger is geworden. Kan nu zelf aan een tafeltje met meer kinderen werken en krijgt zijn werk nog af ook. Placebo effect? Ik weet het niet. Wat het ook is, het doet blijkbaar wel iets met hem.
quote:Bergje65 schreef op 12 mei 2011 @ 19:03:

[...]

En dat is echt super voor jullie... vooral voor jullie dochter!

Het feit dat jullie geloven dat het homeopathische middel heeft bijgedragen aan haar genezing, zal ertoe leiden dat jullie hele gezin, een volgende x ook zal genezen. Jullie geloven er immers in en zijn positief gestemd. Dat alleen al werkt genezend. Positiviteit. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat dit invloed heeft gehad op jullie kind... jullie positiviteit.

Dat is toch alleen maar goed?Ja, fijn. Wel jammer dat al die positiviteit deze klachten niet in eerste instantie al konden voorkomen..
quote:evelynsalt schreef op 12 mei 2011 @ 19:03:

Mijn zoon krijgt aan de visolie-capsules om hem beter te laten concentreren in de klas. (Hij heeft PDD NOS) Is wetenschappelijk niet bewezen dat het werkt. Toch heeft de juf al een paar keer gezegd dat het haar opgevallen is dat hij, sinds hij die capsules krijgt, rustiger is geworden. Kan nu zelf aan een tafeltje met meer kinderen werken en krijgt zijn werk nog af ook. Placebo effect? Ik weet het niet. Wat het ook is, het doet blijkbaar wel iets met hem.

Evelynsalt... visolie is geen homeopathisch middel, maar natuurgeneeskunde. Dat is van een hele andere orde. Visolie bevat omega 3-6-9.

Stel nou dat een druppel van die visolie in de het water bij Noordwijk wordt gegooid, en het vermengd zich met al het water uit alle zeeen. Dat water wordt in een flesje gedaan en jouw zoon toegediend....zou je dat nog aannemen?

Het is net als lavendel... dat heeft ook een rustgevende werking. Hoe?? geen idee, maar het werkt. Het zijn bloemen, uit de natuur, in pure vorm. Niet verdund met een faktor 1 : 100000000000000000
quote:vlindertje2367 schreef op 12 mei 2011 @ 19:04:

[...]

Ja, fijn. Wel jammer dat al die positiviteit deze klachten niet in eerste instantie al konden voorkomen..Sommige gebeurtenissen zijn onverklaarbaar!
Waarom trek je het je zo aan Vlinder? Ik geef alleen maar antwoord op je vraag aan Bergje: hoeveel mensen zij kent die er niet mee geholpen zijn. Ik dus.

Jij hebt een mening. Ik een andere. Het is goed die beide te melden hier. Maar het is niet nodig je gelijk te willen halen. Want ik blijf het niet met je eens. Prima toch, laat het gaan!
quote:eleonora schreef op 12 mei 2011 @ 16:05:

[...]

Hier in mijn dorp verkoopt een dame 'ingestraalde pleisters', tegen hooikoorts.

Volgens de gebruikers werkt het. Ze hebben minder last van hooikoorts en als ze ze niet gebruiken hebben ze er weer last van zeggen ze, behalve een buurman van mij, die gelooft er niet in en het werkt dus ook niet.

Nou mijn vader is allesbehalve goedgelovig! En zoals ik al zei, werd hij weer ziek als hij de druppen vergat voordat hij wist dat hij ze vergeten had! Dat heeft dus niks met het placebo effect te maken. En hij had zo erg hooikoorts, dat dat echt niet weggaat met 'denken dat iets helpt' hij werd goed ziek van de pollen zodra het seizoen weer begon. Dat psychische klachten door een placebo medicijn overgaan, kan ik me nog wat bij voorstellen. Maar fysieke klachten kan je echt niet zelf zomaar spontaan laten verdwijnen.

Hij had overigens druppen van VSM, dat is toch ook homeopathie of zijn dat natuurlijke geneesmiddelen? (aangezien iemand hier zei dat daar verschil in zit) Er staat wel op dat het homeopatisch is.
Oh ik kom er net achter dat ik zelf ook ervaring met een homeopathisch geneesmiddel heb. Ik heb Calendulan zalf (ook van VSM) gebruikt voor de mok van mijn paard en dat heeft geholpen! Of geloven jullie dat ik zelfs mijn paard kan laten denken dat het helpt? Ze snapt veel, maar dat gaat zelfs een paard te ver
Ik snap alle sceptici niet zo. Klassieke Homeopathie is een hele studie en zelfs veel reguliere artsen doen deze studie erbij. Die zijn toch niet allemaal dom? Een kennis van mij is Homeopaat voor Dieren en ze heeft veel werk. Als het waardeloos was, zou ze toch allang werkloos zijn. En een dier denkt niets als hij een pilletje/korreltje/druppeltje krijgt.

Liever iets homeopathisch wat werkt en meteen de oorzaak aanpakt, dan een chemische pil van de reguliere arts die alleen maar de symptomen bestrijdt.
..
quote:Mundy schreef op 12 mei 2011 @ 19:26:

Oh ik kom er net achter dat ik zelf ook ervaring met een homeopathisch geneesmiddel heb. Ik heb Calendulan zalf (ook van VSM) gebruikt voor de mok van mijn paard en dat heeft geholpen! Of geloven jullie dat ik zelfs mijn paard kan laten denken dat het helpt? Ze snapt veel, maar dat gaat zelfs een paard te ver Het verschil tussen homeopathie en natuurgeneeskunde blijkt voor veel mensen erg moeilijk te zijn. Calendula is een plant en dus natuurgeneeskundig en niet homeopatisch.

A. Vogel verkoopt zowel homeopatisch als fytotherapeutisch spul. Van het laatste is wèl bewezen dat het werkt.
quote:vlindertje2367 schreef op 12 mei 2011 @ 17:50:

Als homeopaten enkel kwakzalvers zijn die placebo's verkopen voor een hoop geld waarom wordt het dan vergoed door de ziektenkostenverzekeraar? .Ja, dat vraag ik mij ook al jaren af. Overigens gaat het dan vaak wel om een aanvullende verzekering, dus waarschijnlijk is het een kwestie van marktwerking.
quote:Emma95 schreef op 12 mei 2011 @ 19:29:

Ik snap alle sceptici niet zo. Klassieke Homeopathie is een hele studie en zelfs veel reguliere artsen doen deze studie erbij. Die zijn toch niet allemaal dom? Een kennis van mij is Homeopaat voor Dieren en ze heeft veel werk. Als het waardeloos was, zou ze toch allang werkloos zijn. En een dier denkt niets als hij een pilletje/korreltje/druppeltje krijgt.

Liever iets homeopathisch wat werkt en meteen de oorzaak aanpakt, dan een chemische pil van de reguliere arts die alleen maar de symptomen bestrijdt.

Er zijn ook 'scholen' die cursussen astrologie aanbieden, en vele mensen die geloven dat astrologen effectief hun toekomst/liefdesleven etc kunnen voorspellen. En deze mensen verdienen daar heel goed hun brood mee...

En de meeste pillen van de reguliere arts bestrijden niet alleen de symptomen maar effectief ook de oorzaak.

Ik kan iedereen aanraden om de boeken van wetenschapper Richard Dawkins eens te lezen. Zijn 'The enemies of reason' behandelt ook homeopathie. Zijn ook verschillende youtube filmpjes te vinden van zijn bbc documentaires.

Dit bijvoorbeeld The enemies of reason - Richard Dawkins.

Maakt het principe van verdunnen heel duidelijk.
Ik heb op de vrije school gezeten. Echt ontzettend irritant als je klaagt over hoofdpijn en je krijgt melissegeest druppeltjes van de conciërge die nooit werken en niet gewoon paracetamol. Bij kneuzingen werd er arnika zalf gesmeerd in plaats van koelen...

En ik heb ook vaak van onze huisarts die behalve regulier arts ook homeopthisch/antoprosofisch arts was, korreltjes gekregen die geen van alle gewerkt hebben. En toen geloofde ik er nog in: mijn moeder deed dat ook.

Ik hoop dat de psycholoog snel plaats heeft...Anders de huisarts even bellen, misschien weet hij een vrij gevestigd psycholoog die sneller plek heeft.

Als er geen alcohol in zit doe je vast niet iets vreselijks verkeerds met die korrels. Alleen: je probeert iets waar je zelf over twijfelt omdat je eigenlijk zit te wachten op iets anders: een goede psycholoog. Dus in plaats van alternatieve te zoeken om jezelf bezig te houden tijdens de wachttijd zou ik wat vaart zetten achter die verwijzing.
Sterkte trouwens! lijkt me heel lastig zo'n angstig kind en ook zielig voor hem.
quote:vosje78 schreef op 12 mei 2011 @ 20:03:

[...]

Ja, dat vraag ik mij ook al jaren af. Overigens gaat het dan vaak wel om een aanvullende verzekering, dus waarschijnlijk is het een kwestie van marktwerking.Precies, het is gewoon een commerciele beslissing. Homeopathie meeverzekeren in een aanvullend pakket levert een verzekeraar alles bij elkaar meer op dan het kost.
quote:Mundy schreef op 12 mei 2011 @ 14:43:

Mijn vader had vroeger heel erg hooikoorts, hij gebruikte homeopathische druppen tegen hooikoorts en die werkten erg goed. Als hij de druppen niet nam, was hij echt ziek. Hij vergat ze wel eens en dat merkte je gelijk. Maar pas als hij zich slecht ging voelen, bedacht hij zich dat hij de druppen vergeten was. Het is dus niet zo dat hij dacht 'oh ik ben de druppen vergeten' en dat hij dan pas ziek werd. Dat heeft dan toch niks met het placebo effect te maken?

Dat zegt niet zoveel, want je geeft zelf al aan dat hij pas als hij zich slecht ging voelen, bedacht dat hij die druppels vergeten was. Misschien vergat hij ze ook wel regelmatig zonder dat hij zich slecht ging voelen (en dan bedacht hij dus helemaal niet dat hij ze vergeten was) of voelde hij zich slecht ondanks de druppels en weet dat dan aan wat anders.

Het kan prima dat hoe hij zich voelde helemaal niks te maken had met die druppels.

Slecht slapende kinderen en placebo effect: als de ouders door het placebo effect minder last hebben van de gebroken nachten doordat ze zelf meer ontspannen zijn en dus beter slapen op de momenten dat hun kind slaapt, kunnen ze heel goed het idee hebben dat het beter gaat, om maar een optie te noemen. Als ze 's nachts ook nog minder gespannen met hun kind omgaan en overdag zich fitter voelen, gaat het kind misschien ook nog wel echt beter slapen ook.
quote:Mundy schreef op 12 mei 2011 @ 19:18:

[...]

Nou mijn vader is allesbehalve goedgelovig! En zoals ik al zei, werd hij weer ziek als hij de druppen vergat voordat hij wist dat hij ze vergeten had! Dat heeft dus niks met het placebo effect te maken. En hij had zo erg hooikoorts, dat dat echt niet weggaat met 'denken dat iets helpt' hij werd goed ziek van de pollen zodra het seizoen weer begon. Dat psychische klachten door een placebo medicijn overgaan, kan ik me nog wat bij voorstellen. Maar fysieke klachten kan je echt niet zelf zomaar spontaan laten verdwijnen.

Misschien moet je je iets meer verdiepen in wat een placebo effect is. Het gaat daarbij namelijk niet om goedgelovigheid, en het kan juist heel goed optreden bij fysieke klachten. Dat is nou net het punt: fysieke klachten kun je wel "zomaar laten verdwijnen", en daarom denken mensen dat homeopathie werkt.
'Medicatie' die tot de homeopatische behoren zijn regelmatig wetenschappelijk getest. Dubbelblind en onafhankelijk. De uitkomst er van kun je niet geloven, toch staat vast dat de verdunning waar Bergje het over heeft klopt.

Wil je er zelf dan toch iets mee omdat je er in gelooft dan moet je dat helemaal zelf weten maar het is onzin om te zeggen dat de niet aanhangers er niks over mogen zeggen of niet mogen posten wat zij er van vinden. Ook de niet gelovigen mogen gewoon hun mening geven.

Ik ben opgegroeid met natuurgeneeswijzen en homeopathie. Vanaf mijn allervroegste jeugd. Ik weet er meer dan genoeg van om te weten dat ik mijn kind er niet aan bloot ga stellen. Ik geloof er niet in en daar heb ik hele goede redenen voor. Net zulke goede als zij die er wél voor kiezen.
quote:vosje78 schreef op 12 mei 2011 @ 20:23:

Ik heb op de vrije school gezeten. Echt ontzettend irritant als je klaagt over hoofdpijn en je krijgt melissegeest druppeltjes van de conciërge die nooit werken en niet gewoon paracetamol. Bij kneuzingen werd er arnika zalf gesmeerd in plaats van koelen...

Herkenning alom.

Ik zweer bij chemie als ik iets heb.
quote:Emma95 schreef op 12 mei 2011 @ 19:29:

Er bestaat wel degelijk een placebo effect bij dieren:

http://www.kloptdatwel.nl ... lacebo-effect-bij-dieren/

Dat is onzin natuurlijk, ook bij dieren heb je het placebo-effect. Doet de naam Pavlov misschien een belletje rinkelen? Pavlov rinkelde telkens met zijn bel wanneer hij zijn honden eten gaf. Op een gegeven moment hoefde Pavlov alleen nog maar met zijn bel te rinkelen en de honden begonnen direct te kwijlen. Dat kwam omdat ze verwachtten eten te krijgen en het water liep ze daarbij al in de mond. Een belletje laten rinkelen heeft natuurlijk geen enkel effect op kwijlen. Maar wel op de verwachting van de honden. En die verwachting produceerde een lichamelijk effect.

In de link staat een audio fragment waarin hoogleraar farmacologie en toxicologie aan de faculteit diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht Johanna Fink dit uitlegt.

http://educatie.ntr.nl/ra ... lacebo-effect-bij-dieren/
quote:Miffy schreef op 12 mei 2011 @ 22:20:

[...]

Misschien moet je je iets meer verdiepen in wat een placebo effect is. Het gaat daarbij namelijk niet om goedgelovigheid, en het kan juist heel goed optreden bij fysieke klachten. Dat is nou net het punt: fysieke klachten kun je wel "zomaar laten verdwijnen", en daarom denken mensen dat homeopathie werkt.Jep ik had vroeger verschrikkelijke groeipijnen, kon niet slapen van de pijn en werd er helemaal gek van. Mijn moeder had toversokken (gewone sokken van mijn vader geloof van de HEMA) en ik kreeg die aan waardoor de pijn wegging. Ik geloofde dat het werkte en het hielp vrijwel meteen. Fysieke pijn weg zonder medicijnen. Dat is het principe van homeopathie.
placebo effect werkt ook bij dieren en kleine kinderen, vooral omdat de baasjes/ouders ander gedrag gaan vertonen. jij denkt verbeteringen te zien bij je zoon en daardoor kan je relaxter omgaan met zijn angsten en daar reageert hij weer op.

Waarom ben je niet met hem naar een orthopedagoog of kinderpsycholoog gegaan? Extreme angsten kunnen een symptoom zijn van een onderliggend probleem
quote:lughnasadh schreef op 12 mei 2011 @ 20:01:

[...]

Het verschil tussen homeopathie en natuurgeneeskunde blijkt voor veel mensen erg moeilijk te zijn. Calendula is een plant en dus natuurgeneeskundig en niet homeopatisch.

A. Vogel verkoopt zowel homeopatisch als fytotherapeutisch spul. Van het laatste is wèl bewezen dat het werkt.Dat is een verkeerde veronderstelling. Fytotherapie is medicatie van natuurlijk oorsprong, bijvoorbeeld Penniciline. Dat kan je in de drogist onder het merk van A. Vogel niet kopen.
Homeopathie gaat simpel gezegd over bizarre verdunningen van gelijkheid. Dus als ik me prik aan een brandnetel moet deze verdund gegeven worden aan mij om de pijn te verhelpen. Alleen deze verdunningen zijn zo absurd dat er geen werkende stof meer in zit, maarrrr daar komt de aap uit de mouw. Water heeft volgens homeopaten een geheugen waardoor die ene molecuul toch een heilzame werking heeft en het water bedenkt dat het alle bloed, pies, schijt, kots etc moleculen van andere mensen niet nodig heeft. Maar juist die ene molecuul van die ene brandnetel wel waardoor ik van mijn pijn af kom.
Alles wat in Nederland aangemerkt wordt als medicijn is getest als medicijn en slechts een hele kleine groep mag gecontroleerd verkocht worden (paracetamol bijvoorbeeld) Alle andere meuk (A.Vogel) valt niet onder de medicijnenwetgeving, het zijn voedingssupplementen, dat betekent dat er nul komma nul controle op is, en het in de winkel verhandeld mag worden. Nu maakt dat niet zoveel uit want uit onderzoek is gebleken dat er geen enkele werkzame stof in voorkomt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven