Mode & Beauty alle pijlers

Promotiefeest dresscode

13-05-2011 18:50 11 berichten
Binnenkort promoveert een goede bekende van mij. Ik ben uitgenodigd voor de promotie en het feest. Erg leuk.

Ik ben nog nooit eerder bij zoiets geweest en vraag me af wat gebruikelijk is qua kleding.

Ik heb bijv een mooi zwart pak maar denk zelf dat het een beetje overdressed is om dat aan te trekken. Of niet?

Anders misschien een jurkje + jasje of jurkje + vestje (oh als nu de verkleinwoordenpolitie maar niet langs komt )

Wat is gebruikelijk, heel zakelijke kleding of meer als bij een bruiloft bijvoorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
Niet te zakelijk, ik trek iets feestelijks aan, wel meer casual dan ik bij een bruiloft zou doen.

Het ligt ook erg aan het vakgebied, bij biologen en scheikundigen ben je met hoge hakken onder je spijkerbroek al majorly overdressed Bij pedagogiek en psychologie heb ik promoties meegemaakt waar iedereen een stuk beter gekleed was, maar echt niet in pak of chique kleding hoor. Gewoon een jurkje of een nette broek met blouse ofzo.
Ik ben bioloog. Bij ons gingen we altijd in ons gewone werkkloffie naar een promotie, rechtstreeks vanuit het lab. 's Avonds gewoon iets nets aan, maar niks bijzonders. In een net zwart pak zou je opvallen. Over het algemeen dragen alleen de promovendus en de paranimfen hele nette kleding. De ouders doffen zich vaak ook nog wel op, maar verder niets bijzonders.

Maargoed, dat zijn biologen. Kan me voorstellen dat het bij bijv, Rechten heel anders is...
Haha Jessie, dat bedoel ik!
Het gaat om een bioloog

Wel één die zelf altijd goed gekleed gaat. Maar goed dat ik dit even hoor, het zwarte pak wordt weggestreept als optie
Voor een bioloog: nette spijkerbroek, jasje en leuke top en hakken is meer dan zat. Of een leuk jurkje. Gewoon iets dat een beetje netjes is, maar wat je wel dagelijks kunt dragen zou ik doen.

En heel veel universitaire medewerkers komen in hun dagelijkse kloffie even langs bij de promotie en gaan zo door naar het feest, de meerderheid heeft echt niets feestelijkers dan normaal aan. En ja, hun dagelijkse kloffie is soms een fleecetrui of uitgelubberd shirt boven een spijkerbroek
Toch goed dat ik het hier gevraagd heb

Ik ging uit van een afstudeerfeest (waarbij het bij ons wel gewoonte was om echt netjes gekleed te gaan, geen spijkerbroeken) maar dan een graadje netter.

Dat is dus niet helemaal goed gedacht.
Ja, zo'n t-shirt van een hardrock cafe ofzo... Of met een (voor hun) interessante scheikundige verbinding erop. Maar ze zijn wel heel aardig en toegankelijk hoor, die biologen...

Ik deed vaak een rokje of jurkje aan. Gewoon iets feestelijks waar je je prettig in voelt.
quote:Moonlight82 schreef op 13 mei 2011 @ 19:22:

Toch goed dat ik het hier gevraagd heb

Ik ging uit van een afstudeerfeest (waarbij het bij ons wel gewoonte was om echt netjes gekleed te gaan, geen spijkerbroeken) maar dan een graadje netter.

Dat is dus niet helemaal goed gedacht.

Ach, liever overdressed dan underdressed is mijn motto een beetje. Maar het is echt overdreven om in gala of sjiek pak te gaan naar dit soort dingen, je valt dan nogal op (maar niet in de negatieve zin hoor, je hebt tenminste moeite gedaan).

Bij een oratie (eerste speech van een nieuwe hoogleraar, waarmee ie officieel professor wordt) is wat chiquere kleding gewenst is mijn idee (ben er maar bij 2 geweest), maar ook daar lopen mensen rechtstreeks vanuit het lab rond. Over het algemeen is er in academisch land een erg flexibele dress-code op dit soort bedoeningen, van kleding waarin de meeste mensen hun huis verven tot zeer nette mantelpakjes tot paarse bloemetjesjurken en alles er tussenin.
Ha, grappig dat dat dan ook weer per vakgebied verschilt. Ik heb alleen ervaring met bouwkundigen, daar is het meer casual chique. Leuk jurkje of broek met mooie blouse, zoiets.
Ik had gehoopt dat het een mooie gelegenheid was om iets nieuws te kopen, maar dat is dus niet nodig, haha.

Nou ik zal even kijken. Verwacht dat er veel vrienden uitgenodigd zijn die speciaal daarvoor komen, dus niet in een lab-kloffie. Die zullen wel iets netter gekleed zijn.

Ik vind het wel gepast om iets nets aan te trekken (het is niet niks immers, zo'n promotie) weet dat degene die promoveert dit zeker kan waarderen. Maar het wordt dan niet dat zwarte pak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven