Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
@ sardegna, nachtvoedingen
Over de tijd van forummen: ik heb gewerkt vanacht...voor mijn baas, niet voor mijn meisje hoor, die heeft geen nachtvoedingen meer

Ik heb die info van stefan him self na telf.consult van 45 min. Betrouwbaar dus Hier ook op werkdagen nogal eens koemelk, maar max 150ml per dag voor de leeftijd van 1 jaar. Haalt weer wat druk eraf. Ze drinkt nu nog in 3 a 4 keer per dag zo'n 450 ml Bv per dag.

Nu mijn jubileum vieren
Over de tijd van forummen: ik heb gewerkt vanacht...voor mijn baas, niet voor mijn meisje hoor, die heeft geen nachtvoedingen meer

Ik heb die info van stefan him self na telf.consult van 45 min. Betrouwbaar dus Hier ook op werkdagen nogal eens koemelk, maar max 150ml per dag voor de leeftijd van 1 jaar. Haalt weer wat druk eraf. Ze drinkt nu nog in 3 a 4 keer per dag zo'n 450 ml Bv per dag.

Nu mijn jubileum vieren
Hi Zus, gefeliciteerd met je jubileum. Well done!

En dank voor de info over zuivel etc. Thee met scheutje bv is ook nog wel een idee.

Het lijkt er nu toch op dat Smaudje koemelkallergie heeft. Ik heb 3x iets gegeten met koemelk, en 3x heel hefig eczeem. Toeval?!?

Ik zit dus een beetje met dat zuivel verhaal in mijn maag. Wil eigenlijk niet aan de kv, maar koemelk, kwart, yoghurt ed zijn hier dus (nog) geen optie. En ik zie het ook niet zitten om een echte langvoeder te worden. Na 1 jaar vind ik het wel mooi geweest. Was ik maar niet zo kritisch en vond ik het best om haar met zoete diksap en kv af te tanken.
Sterremaud: wat naar dat Smaudje KMA heeft... Wat is voor jou het grote verschil tussen KV geven en gewone melk geven?
Ja, da's een goeie, surface.

Gewone melk ben ik aan gewend ofzo. Een soort van logische stap na bv. Kv vind ik een soort van slap aftreksel van bv ( excuus als ik mensen hiermee kwets, niet de bedoeling). Ik weet niet, ik zie mezelf gewoon niet als een moeder met zo'n pak kv op een aanrecht die schepjes aan het tellen is.

Miss. onduidelijke uitleg, maar ik heb gewoon niet zo'n goed gevoel bij kv.

En een pak melk, is gewoon een pak melk.
Is sojamelk dan een optie? Zou ik ook niet teveel van geven, maar het is een optie misschien.
Misschien is soyamelk wel een optie, nog niet eens bedacht. Binnenkort weer naar de kinderarts, dus ik zal het ook eens met hem overleggen. Wie weet heeft hij een goeie tip.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!
Korte vraag in telegram-stijl

Okkie ziek wil niet goed drinken. Melk gekolfd hem vers gegeven. 20 ml over in fles, staat gekoeld nu. Morgen om 11 uur 's morgens nog geven? Of niet meer goed ivm speeksel?

Ps zoon is 9,5 maand.
Wij gaven dit aan onze zoon, die ook KMA had.

Stressed is just desserts spelled backwards
quote:SterreMaud schreef op 15 mei 2011 @ 21:18:

Misschien is soyamelk wel een optie, nog niet eens bedacht. Binnenkort weer naar de kinderarts, dus ik zal het ook eens met hem overleggen. Wie weet heeft hij een goeie tip.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval! Wel eerst even voorzichtig proberen. Sommige kindjes met KMA hebben ook een soja-allergie (zoals Dropje). Zij krijgt af en toe pap van rijstmelk/havermelk (natuurvoedingswinkel of gewoon bij AH)
nou, ik heb de verklaring gevonden. Voor de mindere melkproductie, voor mijn moeheid (buiten de slapeloze nachten natuurlijk) en voor dat ik em de laatste tijd een beetje gek voelde. Voor het almaar bloedenmet de mirena, voor de heftige ongesteldheid van laatst opeens.

Vanochtend bij het omkleden ontdekte ik twee propjes weefsel in mijn onderbroek (sorry voor eht verhaal dames, hoop dat het eten al wat gezakt is) Het waren geen bloedstolsetjes, en na 2 miskramen en een bevalling weet ik wel zo'n beetje wat wat is. Ik denk dat ik door de mirena heen zwanger ben geraakt, en dat mijn lichaam dit weer heeft afgestoten (door de mirena ws?). Maar een prille zwangerschap zou natuurlijk heel goed een productiedip kunnen verklaren. Ik denk dat ik vorige week een vroege miskraam heb gehad, en dat door de mirena wat troep is blijven hangen.

Ik ga morgen dan ook naar de ha, ik wil graag een check of alles schoon is dmv een echo. Bij mijn tweede miskraam was dat namelijk niet het geval.

Sorry, dit is natuurlijk niet de plek voor zo'n verhaal, maar hier voelt na 10 maanden bv geven toch het meest als thuis op het forum...

Ik voel me er aardig rustig onder, alles is al gedaan en gebeurd, en we waren nog neit toe/bez\ig met een tweede, ik heb die mirena niet voor niks natuurlijk. Een beetje raar voelt het wel.
Allis, . Dat lijkt me echt naar, om er zo achter te komen. Toch wel fijn dat je nu weet waar het aan ligt. Kan me voorstellen dat het een beetje raar voelt. Hopelijk zijn er verder geen "gevolgen" nodig en was dit alles.
Allis dat lijkt me toch even schrikken, als je je ineens realiseert dat het een zwangerschap geweest zal zijn.

Phoehee, ik heb geen antwoord op je vraag.. op zich zou ik zeggen dat het wel kan, maar zeker weten doe ik het niet.
Allis wat heavy zeg! Wel een verklaring voor de enorme dip die je had.... hopen dat de echo uitsluitsel biedt.

@ Sterre: stomme vraag misschien maar hoe zit het met geitenmelk? of is dat gelijk bij een koemelkallergie (vast wel) Ik begrijp wel wat je bedoelt en herken mijn eigen gevoel er ook in. Het voelt niet goed om iets wat goed loopt te vervangen voor iets wat (voor je gevoel) een stuk minder is als BV. Dat staat met stip op nr.1 Ik geef trouwens geen diksap maar sterkt verdunde sap van Zonnatura (zonder suiker) Ben er steeds minder in gaan doen zodat ze nu water met een kleurtje drinkt Omdat BV voor (ik geloof) 88% uit water bestaat, doe ik het ook nog wel eens verdunnen. Stel dat ik 130cc gekolfd heb en voor een voeding 150cc nodig heb.

@ Phoehee: balen dat Okkie ziek is! Ik zou proberen om het tussendoor te geven? Wordt ie nog wel eens wakker s'avonds of s'nachts? Of voor de vroege voeding? Het is tenslotte "maar" 20cc en niet een volledige voeding. Als ie ziek is (koorts?) kan ie wat extra drinken wel gebruiken denk ik En hij is idd al wat ouder.
Ik geef het gewoon. Eerder heb ik hem zelf nog tussendoor gevoed en het extratje kwam ook wel goed uit, ik had nog een flesje staan in de vriezer van 160 ml en dat wordt zo 180, de juiste hoeveelheid.
Allis wat naar zeg voor je. Veel sterkte vandaag bij de ha.
Over FV en koemelk: ik snap het gevoel wel. Alleen is het denk ik niet helemaal rationeel. Flesvoeding is zo goed als mogelijk aangepast op de voedingsbehoefte van mensenbaby's, terwijl koemelk alleen is aangepast (en dan wel perfect) op de behoeften van kalfjes.

Bij KMA zou je geloof ik geiten- paarden- of kamelenmelk kunnen geven in plaats van koemelk.
Allis, wat ontzettend naar zeg!

M. krijgt vandaag al 3 maanden borstvoeding. Nog wel steeds een beetje friso erbij, maar het wordt steeds minder. Op naar de volgende 3 maanden.

Woensdag ga ik op mijn werk kijken wat voor kolfruimte ze geregeld hebben, wat mijn leidinggevende vertelde klonk het prima, dus dat gaat vast goed komen!
Och Allis! Wat naar en wat zul je geschrokken zijn! Dikke
Och Allis! Wat naar en wat zul je geschrokken zijn! Dikke
Tjonge, da's nog eens een onverwachte ontknoping van jouw verhaal, Allis!.... Gaat t een beetje met je? Hoop dat je lichaam snel 'schoon' is.

Surface, gefeliciteerd met je 3mnd mijlpaal! Fijn dat je een goede kolfruimte gaat krijgen. Als ik dat hier wel eens lees, is dat wel eens anders...

Wen, uit algemene interesse: waarom wel geiten-, paarden- en kamelenmelk, maar geen koeienmelk? Staan de koeien verder van ons af ofzo? (evt is een linkje naar onderbouwing elders ook goed)
Geen idee Woesel, ik hoor wel eens van mensen die een kind met KMA hebben dat ze dit geven als ze afstappen van flesvoeding. Een allergie voor koemelk hoeft blijkbaar niet samen te gaan met een allergie voor melk in het algemeen, en die andere soorten (ik twijfel of geitenmelk er nu wel bijhoorde...) worden kennelijk vaak wel goed verdragen.

(hmm, een mooie wetenschappelijke onderbouwing over de genetische verwantschap tussen de kameel met twee bulten en de mens met twee borsten had ik persoonlijk leuker gevonden om te schrijven )
Hallo beste mensen,

Een verse vraag van een verse topic-lezer. Ik ben inmiddels bijna 5 maanden zwanger van een tweeling (aaargh! echt? jaaa!). En nu begint de nesteldrang wel zo'n beetje toe te slaan, dus ben ik mezelf aan het volstouwen met informatie. Ik heb al een dochter van ruim 2 (NEE! MAMA NEE! NEEEEEEEJ! ...zucht... ), en ik heb haar met heel veel plezier en genoegen (en tuurlijk, laat ik eerlijk zijn, in het begin met veel gevloek en zere tepels, maar dat was snel vergeten..) ruim 7 maanden bv gegeven. Ik had al helemaal zin in nog zo'n krummel aan de borst, maar ja, dat worden dus twéé krummels. Poeh. Daar komt denk ik het nodige bij kijken straks! Tegelijkertijd, beter om de beurt, afwisselen met een fles hier en daar (kijkaandaarbenikman: jouw beurt!), hoe gaan we dat es aanpakken?? Wie heeft met dit bijltje gehakt, of weet waar ik terecht kan voor info? Pff... wat ben ik altijd lang van stof...
Heh, jammer Wen, ik zocht ook iets spannends Maar goed, ook dit is nuttig voer om op te slaan daarboven.

Kijkaandaarbenik (lang van stof, lange naam ): gefeliciteerd! Twee, da's even schrikken lijkt me. Geen ervaring mee, maar ik t september2010 topic (of was t augustus?) was iemand die n tweeling gekregen heeft en borstvoedde, hoewel ik vergeten ben of t nu altijd fulltime kolven was of ook live voeden. Haar naam was iets met een vlinder dacht ik?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven