Geluid notebook slecht bij films: oplossing?
woensdag 18 mei 2011 om 16:17
Hallo, sinds kort heb ik een Asus eee pc 1201 HA notebook en ik ben er erg blij mee. Er is echter één probleem waar ik best van baal en dat is het geluid. Bij het luisteren van muziek of het bekijken van youtube films/uitzending gemist etc. ondervind ik geen problemen. Echter, wanneer ik films en series wil bekijken (gedownload via piratebay), dan is het geluid verschrikkelijk. Heel krakerig en bijna niet te horen. Ik hoef natuurlijk geen cinema geluid en dat verwacht ik ook niet, maar gewoon het niveau dat ik ook heb als ik online afleveringen bekijk zou wel fijn zijn! Ik heb dit netbookje nl. onder meer gekocht hiervoor. Ik heb al contact opgenomen met de verkoper en deze meldt:
"Wanneer het formaat van de film te hoog is voor de netbook, dan kunnen vertragingen en vervormingen ook ontstaan. Het aanpassen van dit formaat is mogelijk, met converteer software, dit is echter software van derden waar wij geen ondersteuning op bieden. U kunt de Equalizer opzoeken binnen de Realtek configuratie en hier de lage tonen, de meest linkse en rechtse schakelaars van de equalizer omlaag aanpassen, tot het geluid beter klinkt. Zoals aangegeven in de vorige mail, is dit eerder een probleem van de af te spelen data dan een fout in de speakers of geluidskaart. De storingen moeten op alle fronten naar voren komen, aangezien de geluidskaart niet selectief is hierin. Tevens gezien het feit u aangeeft dat de audio slecht blijft op de koptelefoon, is dit een indicatie dat de af te spelen formaten te hoog zijn voor uw netbook en de videokaart die hiervoor moet zorgen."
Is er iemand die weet hoe dat converteren werkt? Of iemand met hetzelfde probleem en die een oplossing gevonden heeft? Het gebruik van boxjes of een hoofdtelefoon maakt het geluid helaas niet beter. Ik overweeg nu om dit model terug te sturen en een ander model te kopen.
"Wanneer het formaat van de film te hoog is voor de netbook, dan kunnen vertragingen en vervormingen ook ontstaan. Het aanpassen van dit formaat is mogelijk, met converteer software, dit is echter software van derden waar wij geen ondersteuning op bieden. U kunt de Equalizer opzoeken binnen de Realtek configuratie en hier de lage tonen, de meest linkse en rechtse schakelaars van de equalizer omlaag aanpassen, tot het geluid beter klinkt. Zoals aangegeven in de vorige mail, is dit eerder een probleem van de af te spelen data dan een fout in de speakers of geluidskaart. De storingen moeten op alle fronten naar voren komen, aangezien de geluidskaart niet selectief is hierin. Tevens gezien het feit u aangeeft dat de audio slecht blijft op de koptelefoon, is dit een indicatie dat de af te spelen formaten te hoog zijn voor uw netbook en de videokaart die hiervoor moet zorgen."
Is er iemand die weet hoe dat converteren werkt? Of iemand met hetzelfde probleem en die een oplossing gevonden heeft? Het gebruik van boxjes of een hoofdtelefoon maakt het geluid helaas niet beter. Ik overweeg nu om dit model terug te sturen en een ander model te kopen.
woensdag 18 mei 2011 om 17:13
hallo mooi dromen,
de films/series hebben geen slecht geluid, op mijn gewone laptop klinken ze prima. zowel films die als originele dvd gedownload zijn als "uitgeklede" versies daarvan (dus minder goed beeld, minder geluid) leveren problemen op. bedankt voor je reactie
iemand die ervaring heeft met het converteren van films (waarnaar dan, naar mp3 geluid bijv?)? of iemand een andere oplossing?
de films/series hebben geen slecht geluid, op mijn gewone laptop klinken ze prima. zowel films die als originele dvd gedownload zijn als "uitgeklede" versies daarvan (dus minder goed beeld, minder geluid) leveren problemen op. bedankt voor je reactie
iemand die ervaring heeft met het converteren van films (waarnaar dan, naar mp3 geluid bijv?)? of iemand een andere oplossing?
woensdag 18 mei 2011 om 17:39
ligeia: ik weet niet zo goed wat dat zijn, sorry! het komt erop neer dat de films gewoon te zien zijn op mijn oude laptop, maar dat dit netbookje het niet aan kan, dus ik moet het geluid "simpeler" maken, naar mp3 omzetten ofzo.ik het de popcorn MKV audio converter al gevonden die geluid van dts omzet naar stereo, maar dat programma pakt mijn bestanden niet, dus die zijn denk ik niet geschikt om om te zetten via dat programma.
woensdag 18 mei 2011 om 17:46
johnny cake: waar kan je legaal/betaald films downloaden dan? ik zou echt niet weten waar. en dan alsnog: het geluid is "te goed" zeg maar, ook als ik een externe dvd speler zou aansluiten om een film te kijken, zou het geluid niet goed zijn, omdat de speakers het niet aankunnen. edit: of bedoel je betalen voor een converter programma? als ik dan een goed programma heb waardoor ik films kan kijken, heb ik dat er zeker voor over!
woensdag 18 mei 2011 om 19:06
hallo, ik gebruik VLC. ik zal SMplayer ook eens proberen. zou het kunnen dat het aan mijn processor ligt? en kan het dan idd zo zijn dat video's van internet wel goed af te spelen zijn en films (ook die van onder 2 gb) niet? processor is Z520 singe core. zou het met een dual core N550 of D525 wel moeten lukken, wat is jullie ervaring?
woensdag 18 mei 2011 om 19:20
ik ben al één stap dichter bij de oplossing: juist WEL windows medi player gebruiken, met windows 7 codec pack zodat alle formaten kunnen worden afgespeeld. met vlc haper 't, met wmp niet! toevallig, na uren zoeken, op een ander forum gelezen. hoop dat dit voor alle films werkt, zal een update sturen.
woensdag 18 mei 2011 om 22:28
Ow okay, my bad. Ik heb ook beter beeld met VLC, vandaar dat ik dat opperde.
Je processor lijkt me inderdaad wel wat traag, maar ik heb ook een laptop met een trage processor gehad (en zonder een echte grafische kaart), en full-hd films gingen dan qua beeld schokkerig, maar het geluid bleef toch echt oké. Dus ik vind het wel vreemd dat bij jou het geluid een issue is en niet het beeld.
Heb je de configuratie binnen het de Realtek driverprogramma al geprobeerd zoals gesuggereerd in die mail?
Anyway, dit is een gratis programma om films naar een ander formaat te converteren (let vooral op frame size en audio codec).
En met SMPlayer kun je veel dingen instellen, qua video- en audio output (in het begin moet je maar wat proberen, doe ik ook altijd). Bovendien kan SMPlayer echt álles afspelen (kies voor de eerste downloadlink op de site, en dan bij het installatieproces ook voor de extra codecs).
Je processor lijkt me inderdaad wel wat traag, maar ik heb ook een laptop met een trage processor gehad (en zonder een echte grafische kaart), en full-hd films gingen dan qua beeld schokkerig, maar het geluid bleef toch echt oké. Dus ik vind het wel vreemd dat bij jou het geluid een issue is en niet het beeld.
Heb je de configuratie binnen het de Realtek driverprogramma al geprobeerd zoals gesuggereerd in die mail?
Anyway, dit is een gratis programma om films naar een ander formaat te converteren (let vooral op frame size en audio codec).
En met SMPlayer kun je veel dingen instellen, qua video- en audio output (in het begin moet je maar wat proberen, doe ik ook altijd). Bovendien kan SMPlayer echt álles afspelen (kies voor de eerste downloadlink op de site, en dan bij het installatieproces ook voor de extra codecs).
donderdag 19 mei 2011 om 02:03
Hoi SSF, ik heb echt geen idee, maar wat de verkoper zegt klinkt wel logisch, helemaal als uitzending gemist ed wel normaal te zien en te horen is. Ik heb er op mijn netbook geen last van (ook eeepc), terwijl ik echt alles van torrentsites haal. Heb net nog een stuk of 10 gekopieerde dv's bekeken, overgezet via de laptop van m'n vent, en die klinken ook normaal. Ik bekijk trouwens alles in Media Player Classic en heb K Light Codec Pack gedownload, dan heb je zo ongeveer alle codec's die je nodig hebt.
Ik hoop dat het je gaat lukken en dat je geen nieuwe hoeft te kopen. Goeie reis!
Ik hoop dat het je gaat lukken en dat je geen nieuwe hoeft te kopen. Goeie reis!
donderdag 19 mei 2011 om 07:56
hai dames! nog bedankt voor jullie antwoorden, fijn dat je even bent komen kijken mayou hoewel ik ook altijd VLC gebruik, omdat dat meestal het beste is, werkt dat dus bij deze netbook niet. ik heb nog even van alles uitgeprobeerd en windows media player it is! good ol'wmp, die ik eigenlijk al minachtend in een hoekje had gestopt, zorgt ervoor dat ik wél gewoon films kan kijken. geluid is prima (zo goed als het kan, zeg maar), beeld idem dito. ik hoef gelukkig geen nieuwe te halen dus! Mayou: ik zal ook nog even kijken naar media player classic (is dat hetzelfde als windowd media player?). Tnx!
Friia: ik heb op mijn andere laptop ook beter beeld en geluid met VCL! daarom had ik alleen die player geprobeerd! raar he, hoe het met WMP dan wel lukt. Ik zal ook nog even naar die andere players en codec packs kijken, bedankt voor je reactie!
Friia: ik heb op mijn andere laptop ook beter beeld en geluid met VCL! daarom had ik alleen die player geprobeerd! raar he, hoe het met WMP dan wel lukt. Ik zal ook nog even naar die andere players en codec packs kijken, bedankt voor je reactie!
donderdag 19 mei 2011 om 14:47
Welcome! WMP is niet hetzelfde als MPC. Ik vind de laatste fijner, geen idee waarom eigenlijk. Mijn man zweert bij Windvd trouwens.
Gelukkig dat het opgelost is, geld voor een nieuw netbook kun je beter in je vakantie stoppen! Is een beetje stil op het Thailand topic laatste tijd he, en dat terwijl ik er momenteel ben...(weer veel te veel gekocht natuurlijk!)
Gelukkig dat het opgelost is, geld voor een nieuw netbook kun je beter in je vakantie stoppen! Is een beetje stil op het Thailand topic laatste tijd he, en dat terwijl ik er momenteel ben...(weer veel te veel gekocht natuurlijk!)
donderdag 19 mei 2011 om 17:11
Hey Mayou, even fftopic op m'n eigen topic, mag vast!
Voor hoelang ben je nu in Thailand? Hoe is 't weer, ik hoor nog niet al te beste verhalen? En wanneer ga je weer terug naar Maleisië? Ik heb mezelf even afgesloten van forum op gewone pc, op deze nieuwe (nog) niet, even kijken hoe dat gaat. Ik kan mezelf nl uren vermaken en heb die tijd hard nodig voor studie! Dat is dus de reden dat ik er eigenlijk niet meer kom. Misschien is Thailand uit de gratie aan het raken, dat kan natuurlijk ook
Maar ik vind het vooral een handig topic voor allerlei vragen, ook over omringende landen en algemene reiservaringen. Efin, ik klets weer lekker door hier: aan het werk! Ik zal jullie blog weer eens lezen voor een update O qua bikini's en t shirts kopen: wordt dat lastig met cup D en maat 44, ja zeker? Want dan zal ik toch vooral mee moeten nemen uit NL (hoewel ik waarschijnlijk wel wat af zal vallen, gebeurt altijd op vakantie bij mij)
Voor hoelang ben je nu in Thailand? Hoe is 't weer, ik hoor nog niet al te beste verhalen? En wanneer ga je weer terug naar Maleisië? Ik heb mezelf even afgesloten van forum op gewone pc, op deze nieuwe (nog) niet, even kijken hoe dat gaat. Ik kan mezelf nl uren vermaken en heb die tijd hard nodig voor studie! Dat is dus de reden dat ik er eigenlijk niet meer kom. Misschien is Thailand uit de gratie aan het raken, dat kan natuurlijk ook