Combi-stoomoven

18-05-2011 21:58 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oude combimagetron begint kuren te vertonen en hij draait al tijden het voedsel dat je erin zet niet meer rond, dus bruint alles ongelijkmatig. Nu bak ik zelf mijn brood in dit apparaat, dus zou ik wel wat willen investeren in een mooie nieuwe oven. Echter, ik woon in een huurhuis met erg weinig kastruimte in de keuken en geen ruimte voor een 'echte' oven, dus ben ik op zoek naar een vrijstaand combi-model (wat ik ook weer mee zou kunnen nemen als ik verhuis). Wat me nou echt leuk lijkt is een combi-stoomoven. Dit is een oven waarin je gewoon hoge temperaturen kan bereiken, maar waarin je ook (tegelijkertijd met hoge temperaturen als je dat wil) kunt stomen. Groente stomen enzo lijkt me heel handig, en brood schijnt ook nog een fantastisch knapperig te worden als je het bakt met stoom (bij broodrecepten staan ook vaak allemaal ingewikkelde methodes om stoom in je gewone oven te creeeren). Hebben mensen hier ervaring met brood bakken in een combi-stoomoven, en met koken/bakken in zo'n oven uberhaupt? En ik ben dus eigenlijk op zoek naar een vrijstaande versie maar die kan ik niet vinden op internet, heeft iemand daar misschien tips voor? Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Hoi,

Wij hebben een stoomoven en ik wil dus nooit meer zonder.

Aardappels en groenten zijn veel lekkerder als koken in de pan.

Kip doen we met de stoom/bak combinatie en is heerlijk.

Bakken doen we niet zo vaak, maar als we het doen is het goed.

Ook al een paar keer brood gestoomd/gebakken, brood is dus niet droog.

Gr. Noor
Ik heb een stoombakoven, zonder magnetron (die heb ik nog apart).

Het is heerlijk! Groente en aardappels op een tray, een stuk zalm in tomatensaus op een andere tray, half uurtje stomen, en smullen maar!
Wij hebben een Siemens stoom/bakoven en daarnaast nog een combi oven/magetron.

Nu was ik al gewend veel te stomen dmv stoommandjes, maar met de oven is het vooral heel handig dat je bijvoorbeeld aardappels en groenten er tegelijk in kan doen en er zelf niet bij hoeft te blijven.

Grootste nadeel tot nu toe vind ik dat je aparte schalen moet gebruiken om het eten op tafel te zetten (dus dubbele afwas, naast het toch ook al schoon moeten maken van de oven) en dat in die koude schalen je eten zo snel afkoelt. Wij waren gewend de pannen inclusief water en stoommandjes op tafel te zetten en dan blijft alles lekker warm.

Hoe doen andere stoomovengebruikers dit? Bestaan er handige schalen die de warmte vasthouden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven