Geld & Recht alle pijlers

Vaag verhaal fyshio over vergoeding

19-05-2011 21:59 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke, ik zal het kort houden.

Vorige week ben ik voor het eerst bij een fyshiotherapeut geweest vanwege rugklachten. Ik heb fibromyalgie, en eigenlijk altijd pijn, maar dat terzijde.

Tijdens de intake vertelde de peut dat de verzekering, en vooral de verzekering waar ik verzekert ben, erg moeilijk doet bij fibromyalgiepatienten. Volgens haar vergoeden ze de eerste 9 behandelingen zonder gezeur, maar daarna gaan ze volgens haar moeilijk doen.

Ze gaf aan dat de verzekering haar adviseert om de patienten te laten sporten, en dat masseren niet 'helpt'.

De peut vertelde dat ze meerdere fibromyalgie patienten had, en dat die patienten er dan vaak voor kozen om dan maar zelf te betalen. Dat deed ze dan 'onder de tafel' lees: zwart.

Nu was ik deze week weer bij haar, en zij kwam weer met het voorstel dat ze dus ook masseert en dat geld dan zo in haar zak steekt. Ze zei daarbij dat ik dan voor een half uur 17 euro betaal, en dat ik dan kan aangeven wat ik wil.

Als het een mannelijke peut was geweest had ik meteen mijn tas en jas gepakt, gelukkig kan ik dat stukje overslaan. Maar ik vind het zo'n vaag verhaal.

Waarom bel je de verzekering hier niet over, denken jullie misschien. Maar ik ben daar toch een beetje huiverig voor. Het is namelijk niet een heel normaal verhaal lijkt me zo. Dus wil ik er op deze manier graag meningen/feiten over horen...

Misschien haal ik me wel iets in mijn hoofd wat er niet is, en bedoelt ze het goed...
Je kunt je verzekering toch bellen om te vragen hoe het staat met de vergoedingen ná die 9 keer, voor jou als fybromyalgie-patient?

Dan hoef je toch nog niets te vertellen over de zwartwerk-praktijken van je fysiotherapeut?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Het is een vaag verhaal, maar ik ben wel benieuwd waarom je weg zou lopen bij een mannelijke fysio en niet bij een vrouwelijke?

Ik zou als ik jou was even bellen met de zorgverzekeraar. Neem aan dat die het beter weet dan je fysio.
quote:himalaya schreef op 19 mei 2011 @ 22:04:

Je kunt je verzekering toch bellen om te vragen hoe het staat met de vergoedingen ná die 9 keer, voor jou als fybromyalgie-patient?

Dan hoef je toch nog niets te vertellen over de zwartwerk-praktijken van je fysiotherapeut?Inderdaad.
Vaag verhaal, ik zou het niet doen en misschien advies inwinnen bij je zorgverzekeraar of een andere fysiotherapeut.

Het is trouwens fysiotherapeut, niet fyshiotherapeut.
Oh, ik denk trouwens niet dat er bijbedoelingen van de fysio in het spel zijn. Ik denk dat jouw verzekering echt moeilijk doet bij meer dan 9 behandelingen van iemand met FM. En dat de fysio je dus op deze manier toch een langere periode van verlichting van je klachten wil aanbieden.
Ik ga wekelijks maar heb nog nooit wat hoeven te betalen.

Zou even navragen bij je verzekering.
http://www.fesinfo.nl/therapie

Er zijn anders zat andere dingen die je kunt volgen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Fibromyalgie trainingsprogramma

Fibromyalgie patiënten kunnen deelnemen aan een multidisciplinair trainingsprogramma bij de Praktijk voor Fysiotherapie Slotervaart en bij Fysiotherapie en Trainingscentrum Gooioord. Het doel van dit zes maanden durende programma is het verbeteren van de conditie, functieherstel en beter leren omgaan met fibromyalgie. Dit initiatief is ontwikkeld door Fibromyalgie Samen sterk (FSS) en wordt begeleid door fysiotherapeuten en door psychosociaal therapeut Marlies Veenkamp van Praktijk Energiek.

Wat is fibromyalgie?

Mensen met fibromyalgie hebben chronische pijnklachten en een beschadigd herstelvermogen. Dit kan leiden tot vermoeidheid, diverse spier-, en gewrichtsklachten en gespannenheid. Door de pijn bewegen deze patiënten steeds minder en neemt hun belastbaarheid verder af. Door vermoeidheid herstelt het lichaam steeds minder goed en ontstaat er een grotere kwetsbaarheid. Deze vicieuze cirkel is te doorbreken door beter om te leren gaan met pijnklachten en door het activiteitenprogramma geleidelijk weer op te bouwen.

Groepstraining

Tijdens het herstel- en reactiveringsprogramma trainen mensen met fibromyalgie groepsgewijs zes maanden lang één uur per week onder leiding van een fysiotherapeut. Met behulp van oefeningen voor lenigheid en kracht, ademhalings-, en ontspanningsoefeningen verbetert de conditie in een ontspannen en gezellige sfeer. Naast het vergroten van de belastbaarheid door oefeningen wordt de cursus ‘fibromyalgie, hoe verder….’ gegeven. In vier bijeenkomsten van twee uur leren patiënten hoe om te gaan met de chronische aandoening, onder leiding van psychosociaal begeleider Marlies Veenkamp. Bewust worden van het eigen proces staat centraal.

Kosten

Indien u aanvullend verzekerd bent, vergoeden de meeste zorgverzekeraars het hele programma behoudens een geringe eigen bijdrage. De resultaten worden ook gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek over fibromyalgie, dat het UMC Radboud in Nijmegen uitvoert. U kunt het programma onder meer volgen bij praktijk voor fysiotherapie Slotervaart, Pieter Calandlaan 101 in Amsterdam en bij fysiotherapie Gooioord, Gooioord 88 in Amsterdam. Bel voor informatie en voor de startdatum van een nieuwe groep met Marlies Veenkamp, Praktijk Energiek.
http://www.fysioq.nl/pagina/23/fibromyalgie.html
Ik heb ooit eens bij een zorgverzekeraar gewerkt en als ik het goed heb onthouden is het wettelijk bepaald dat als een aandoening op de lijst Borst voorkomt de eerste negen behandelingen worden vergoed uit de basisverzekering. Daarna hangt het af van je aanvullende verzekering of en wat er vergoed wordt. Dit valt buiten je basisverzekering. Dus heb je bijvoorbeeld pakket 2 en 12 behandelingen in je aanvullende verzekering dan krijg je er 9 uit de basis en 12 uit pakket 2 per kalenderjaar. De aandoening moet dus wel op de lijst Borst voorkomen.
Bedankt voor jullie reacties!

Himalaya je hebt gelijk hoor, maar ik ben daar gewoon een beetje huiverig voor, vanwege het vage verhaal. Daarom dit geopende topic, in de hoop hier al een antwoord te vinden.

Missfruz: bij een man die aanbiedt om onder tafel mij voor 17 euro te masseren waarbij ik mag aangeven hoe ik gemasseerd wil worden

popje85: dan schrijf ik het al mijn hele leven fout... ik ga mijn leven beter

Java: dat dacht ik bij het eerste bezoek ook. Maar deze keer begon ze er weer over waardoor mijn argwaan begon op te spelen.

BGB: bedankt voor al je info! Ik ga het allemaal lezen, alleen niet nu, ben een beetje moe. Lief dat je op deze manier meedenkt
Ohhh hihi, ik snap het! Ik vond het al zo raar.

Het is wel apart dat je fysio er zo over bezig blijft. Het is niet hoe het hoort te gaan in ieder geval. Je kan, als je wilt, kiezen voor een andere fysiotherapeut, maar waarschijnlijk zijn haar bedoelingen wel goed.
prada: op lijst borst zie ik fibro staan, met daarachter: niet chronisch!

Hoera, ik kan dus genezen!

Maar dat betekent dus?!?!?!
Dat je je fysio niet onbeperkt vergoed krijgt. Helaas.

Je kan op de website van je zorgverzekraar vaak wel vinden wat je terug krijgt / vergoed krijgt.
Inderdaad, dat je het niet volledig vergoed krijgt.

Als je even je zorgverzekeraar hier neerzet en je pakket kan ik het even voor je na kijken, hoop ik.
.
Emo, het kan dan wel chronisch zijn maar als het door de verzekeraar niet als chronisch erkend wordt kun je fluiten naar de vergoeding.

Zo denken mensen ook vaak niet na over een collectieve verzekering. Als je dan minder betaald maar b.v. de podoloog wordt niet vergoed ben je uiteindelijk veel duurder uit.

Het beste is om in oktober/november alles te vergelijken en kijken wat je aan zorg nodig denkt te hebben. Kan heel veel geld schelen, zeker bij tandarts kosten en fysiotherapie.
.
Dit heeft inderdaad te maken met dat je klachten chronisch zijn. Een fysio moet normaal gesproken een behandelplan maken van een aantal behandelingen met als eindresultaat dat de klachten over zijn. Maar bij chronische klachten kan dit niet, omdat de klachten hooguit verminderen maar nooit helemaal weggaan.

Daarom zul je dus je verzekering moeten nagaan om te zien waar jij recht op hebt. En dan in overleg met je fysio bepalen wat de juiste oplossing is. Maar wat jou fysio voorstelt is inderdaad niet de juiste manier hiervoor.
Bedankt weer voor de reacties.

Ik ben verzekerd bij zilveren kruis/achmea en dan heb ik zo uit mijn hoofd stap 2/ster 2. Wel via een collectief dus.

Volgens mij wordt fybro ook nog steeds niet erkend als ziekte?!?!?!?
quote:prada schreef op 19 mei 2011 @ 22:19:

Ik heb ooit eens bij een zorgverzekeraar gewerkt en als ik het goed heb onthouden is het wettelijk bepaald dat als een aandoening op de lijst Borst voorkomt de eerste negen behandelingen worden vergoed uit de basisverzekering. Daarna hangt het af van je aanvullende verzekering of en wat er vergoed wordt. Dit valt buiten je basisverzekering. Dus heb je bijvoorbeeld pakket 2 en 12 behandelingen in je aanvullende verzekering dan krijg je er 9 uit de basis en 12 uit pakket 2 per kalenderjaar. De aandoening moet dus wel op de lijst Borst voorkomen.Dit is net andersom, bij een chronische indicatie worden sinds 1 jan 2011 de eerste 12 behandelingen vergoed uit de aanvullende verzekering (voorheen waren dat er 9), daarna gaat het over op de basisverzekering.
quote:winkelfanaat schreef op 20 mei 2011 @ 08:08:

Bedankt weer voor de reacties.

Ik ben verzekerd bij zilveren kruis/achmea en dan heb ik zo uit mijn hoofd stap 2/ster 2. Wel via een collectief dus.

Volgens mij wordt fybro ook nog steeds niet erkend als ziekte?!?!?!?

Fybromyalgie wordt tegenwoordig wel erkend als ziekte, alleen is het niet aantooonbaar door bijvoorbeeld bloedonderzoek. Daardoor is het stellen van de diagnose soms lastig.

FM staat inderdaad niet op de chronische lijst. Er is wel een "omweg" om het toch op de chronische lijst te krijgen, maar niet elke verzekeraar accepteert dit. ZK/Achmea is daar één van helaas.

Jij krijgt zoveel behandelingen vergoed als dat jouw budget toelaat en dat staat los van de aandoening. Daarna zul je de behandelingen zelf moeten betalen als je doorgaat met fysio.
quote:livia schreef op 20 mei 2011 @ 08:35:

[...]

Dit is net andersom, bij een chronische indicatie worden sinds 1 jan 2011 de eerste 12 behandelingen vergoed uit de aanvullende verzekering (voorheen waren dat er 9), daarna gaat het over op de basisverzekering.OK, ik zat nog met 2010 in mijn hoofd.
2 sterren

Op grond van de basisverzekering krijgt u fysiotherapie voor chronische aandoeningen vanaf de dertiende behandeling vergoed. Uw aanvullende verzekering geeft u recht op 12 behandelingen per jaar, voor chronische of niet-chronische aandoeningen. Bij een chronische aandoening krijgt u dus de eerste 12 behandelingen vergoed uit de aanvullende verzekering. Vanaf de dertiende behandeling krijgt u de vergoeding uit de basisverzekering. De vergoeding uit de aanvullende verzekering kunt u ook gebruiken voor behandelingen voor niet-chronische klachten.

Voorbeeld: In verband met een knieprobleem krijgt u in maart van het jaar 3 behandelingen van de fysiotherapeut. Die krijgt u vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Vanaf september bent u onder behandeling wegens een chronische aandoening. U krijgt dan de eerste 9 behandelingen nog vergoed uit de aanvullende verzekering (totaal 12). Behandeling 10 tot en met 12 zijn voor eigen rekening. Vanaf behandeling 13 krijgt u de vergoeding uit de basisverzekering

Ik hoop dat het zo duidelijker is.Dit is Achmea, maar je moet even kijken og je aanvullende pakket overeenkomt met je collectieve.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven