piekeren en loslaten
donderdag 19 mei 2011 om 09:22
Ik ben altijd al een piekeraar geweest. Over de meest uiteenlopende dingen kan ik me druk maken. Soms over een opmerking die iemand maakte, of een opmerking die ik zelf maakte, terwijl diegene om wie het gaat het allang vergeten is.
Maar ook over werksituaties kan ik een tijd lang door denken.
Ik kan gewoon niet aan niks denken. Vooral onder de douche en in bed pieker ik wat af. Het lijkt de laatste tijd wel veel erger te worden. Al die gedachten die over elkaar heen buitelen. Het lijkt wel een zwerm bijen in mn hoofd, ik krijg gewoon geen rust.
Ik denk eraan om een boek te gaan lezen over dit piekeren, heeft er iemand tips voor een goed boek hierover? Of andere goede tips wat ik het beste kan doen?
Lijstjes maken doe ik al.
Maar ook over werksituaties kan ik een tijd lang door denken.
Ik kan gewoon niet aan niks denken. Vooral onder de douche en in bed pieker ik wat af. Het lijkt de laatste tijd wel veel erger te worden. Al die gedachten die over elkaar heen buitelen. Het lijkt wel een zwerm bijen in mn hoofd, ik krijg gewoon geen rust.
Ik denk eraan om een boek te gaan lezen over dit piekeren, heeft er iemand tips voor een goed boek hierover? Of andere goede tips wat ik het beste kan doen?
Lijstjes maken doe ik al.
donderdag 19 mei 2011 om 09:37
Heel herkenbaar Ramiaatje. Piekerboekje helpt mij gelukkig goed. Soms ook wel eens een terugval of een week druk maken over van alles en nog wat, maar dat is meestal hormonaal.
Wat ik heel interessant vond wat het boek: de maakbaarheid van geluk. Heeft meer te maken met het onderwerp "loslaten". Veel piekeraars houden graag de controle.
Wat ik heel interessant vond wat het boek: de maakbaarheid van geluk. Heeft meer te maken met het onderwerp "loslaten". Veel piekeraars houden graag de controle.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
donderdag 19 mei 2011 om 09:46
Ik heb hem hier al eens genoemd, dus misschien heb je het al gezien... Maar de lezing van Brene Brown over schaamte, je afvragen of je goed genoeg bent, belonging kan je misschien inzicht geven in je gepieker. Er zijn Nederlandse ondertitels.
http://www.ted.com/talks/brene_brown_on ... ility.html
http://www.ted.com/talks/brene_brown_on ... ility.html
donderdag 19 mei 2011 om 11:11
Bedankt voor jullie reacties tot zover.
@Visots; ik ga de lezing straks even bekijken.
@cateautje: bedankt voor de tip, heb even gegoogeld, maar die richting op is niks voor mij
@nike; ook daar ga ik even op googlen, ik dacht misschien ook al hulp te zoeken dmv psychotherapie, maar eerst eens kijken wat ik zelf kan doen
@dertigmin; gelukkig, ben ik niet de enige!
Bedoel je met piekerboekje een soort dagboekje waarin je je piekergedachten opschrijft? Ik maak wel lijstjes, maar schrijf nooit mijn preziece gedachtes op. Misschien handig, maar heb het idee dat het een heel dik piekerboekje gaat worden. Doe je dat altijd op een vast moment, of op het moment dat je piekert.?
Tips voor goede boeken voor piekeraars blijven welkom!
@Visots; ik ga de lezing straks even bekijken.
@cateautje: bedankt voor de tip, heb even gegoogeld, maar die richting op is niks voor mij
@nike; ook daar ga ik even op googlen, ik dacht misschien ook al hulp te zoeken dmv psychotherapie, maar eerst eens kijken wat ik zelf kan doen
@dertigmin; gelukkig, ben ik niet de enige!
Bedoel je met piekerboekje een soort dagboekje waarin je je piekergedachten opschrijft? Ik maak wel lijstjes, maar schrijf nooit mijn preziece gedachtes op. Misschien handig, maar heb het idee dat het een heel dik piekerboekje gaat worden. Doe je dat altijd op een vast moment, of op het moment dat je piekert.?
Tips voor goede boeken voor piekeraars blijven welkom!
donderdag 19 mei 2011 om 13:44
Yep een dagboekje. Ik ben begonnen met een half uur per dag voor mezelf aan de keukentafel te gaan zitten en alles op te schrijven waar ik me druk over maakte/piekerde. Ik heb een soort dagboekje met een slotje erop (lekker puberaal) en ik merkte dat als ik het boekje dichtdeed en het slotje dicht ik meteen meer afstand had.
Na een week werd het 15 minuten piekeren en opschrijven, nu zit ik op 1 keer in de week een keer 10 minuten. Ik vind het heerlijk.
Achteraf lees ik wel eens dingen terug waar ik erg om moet lachen. Dat ik meer daar druk over heb gemaakt. Ik heb over mezelf geleerd dat ik erg dacht in aannames, teveel beren op de weg zag. Ik kan dingen nu wat meer laten gaan en heb nu in de gaten wanneer ik aannames aan het doen ben.
Snap je een beetje wat ik bedoel? Ik vind het moeilijk uit te leggen.
Ook heb ik een heel erg mooi boekje, zonder slotje, waar ik elke dag 3 goede dingen over mezelf opschrijf. Dat kunnen hele simpele dingen zijn zoals: het huis opgeruimd, op tijd mijn kind weg gebracht, een luisterend oor gehad, iemand geholpen, dat soort dingen. Dat heeft mij geleerd dingen meer in perspectief te zien.
Na een week werd het 15 minuten piekeren en opschrijven, nu zit ik op 1 keer in de week een keer 10 minuten. Ik vind het heerlijk.
Achteraf lees ik wel eens dingen terug waar ik erg om moet lachen. Dat ik meer daar druk over heb gemaakt. Ik heb over mezelf geleerd dat ik erg dacht in aannames, teveel beren op de weg zag. Ik kan dingen nu wat meer laten gaan en heb nu in de gaten wanneer ik aannames aan het doen ben.
Snap je een beetje wat ik bedoel? Ik vind het moeilijk uit te leggen.
Ook heb ik een heel erg mooi boekje, zonder slotje, waar ik elke dag 3 goede dingen over mezelf opschrijf. Dat kunnen hele simpele dingen zijn zoals: het huis opgeruimd, op tijd mijn kind weg gebracht, een luisterend oor gehad, iemand geholpen, dat soort dingen. Dat heeft mij geleerd dingen meer in perspectief te zien.
donderdag 19 mei 2011 om 14:15
Ik heb ook eht probleem dat ik blijf piekeren. Hebben jullie dan niet momenten op de dag dat je eigenlijk niet mag piekeren, maar wel piekeren? Hoe laat je dat los? Ik heb nu namelijk hele negatieve gevoelens over mijn eigen gevoelens voor mijn vriend. Ik weet dat ik heel veel van hem hou, maar toch ga ik elke keer twijfelen. Ik pieker daar enorm veel over, waardoor ik het heel groot maak. Vandaag heb ik het enigzins onder controle, maar ik krijg nog steeds bij vlagen negatieve gevoelens.
En helpt het opschrijven ook nog als je iedere dag over hetzelfde piekert?
En helpt het opschrijven ook nog als je iedere dag over hetzelfde piekert?
donderdag 19 mei 2011 om 16:48
Ik denk dat inzicht krijgen in de redenen/oorzaken waarom je zo erg piekert je enorm kan helpen. Dit kan verschillende oorzaken hebben natuurlijk: onzekerheid, controle willen houden, dingen gebeurd in het verleden etc.
De manier waarop je dit doet maakt dan denk ik niet zoveel uit, maar ik denk dat de twee boekjes van dertigmin enorm kunnen helpen. Ik ga ook beginnen aan het twee boekje =) Als je je erg veel last van blijft houden zou ik inderdaad overwegen iets als psychotherapie en mindfullness (wordt ook als therapie gegeven) te gaan doen.
Veel succes ermee!
De manier waarop je dit doet maakt dan denk ik niet zoveel uit, maar ik denk dat de twee boekjes van dertigmin enorm kunnen helpen. Ik ga ook beginnen aan het twee boekje =) Als je je erg veel last van blijft houden zou ik inderdaad overwegen iets als psychotherapie en mindfullness (wordt ook als therapie gegeven) te gaan doen.
Veel succes ermee!
vrijdag 20 mei 2011 om 11:09
Als je een moment op de dag pakt dat je van jezelf MAG en MOET piekeren en dit ook opschrijft wordt het makkelijker om de negatieve / piekergedachtes uit te stellen naar dat piekermoment. Je moet het dan wel echt doen. Dus ook al heb je bijvoorbeeld om half 9 s'avonds geen zin om te gaan piekeren omdat het inmiddels al is weggebebt wel doen. Dus dan terughalen waar je precies over begon te piekeren, waar je je druk over maakte en waar je controle over wilt houden.
Het is ook goed om 1 x in de 2 weken eens terug te bladeren naar je piekermomenten. Je krijgt dan inzicht of het probleem zich inmiddels heeft opgelost. In mijn geval maakte ik heel vaak van een mug een olifant waardoor ik echt chagerijnig kon worden terwijl er nog helemaal niets aan de hand was.
@watermanvrouwtje: Succes met het tweede boekje. Het is voor mij echt een geschenk geweest!
Het is ook goed om 1 x in de 2 weken eens terug te bladeren naar je piekermomenten. Je krijgt dan inzicht of het probleem zich inmiddels heeft opgelost. In mijn geval maakte ik heel vaak van een mug een olifant waardoor ik echt chagerijnig kon worden terwijl er nog helemaal niets aan de hand was.
@watermanvrouwtje: Succes met het tweede boekje. Het is voor mij echt een geschenk geweest!